handdator

Visa fullständig version : Wrist weights


DesireeAngelica
2012-11-13, 18:40
Hej, jag är på jakt efter vikter att sätta på fotlederna för ökad belastning. Letar efter 5 kg minst (vardera). Men hittar endast upp till 2 kg att köpa, tex *************.com har Casall Wrist Weights 2 kg. Någon som vet var jag kan få tag på 5 kilos? Online eller i butik. Bor i Enköping.

Fishtank
2012-11-13, 18:47
Frågan är, vad ska du ha dom till?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LillisJ
2012-11-13, 19:43
Frågan är, vad ska du ha dom till?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Sätta runt fotlederna. ;)

DesireeAngelica
2012-11-13, 20:55
Sätta på fotlederna för ökad belastning till övningar för rumpa och lår. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jVtkoyVgoQg Någon som vet?

Lillpajken94
2012-11-13, 21:39
Tror inte att du får något nämnvärt resultat av att ha 5kg runt handlederna/fotlederna. Testa hantlar. (till händerna)

DesireeAngelica
2012-11-13, 21:57
Tror inte att du får något nämnvärt resultat av att ha 5kg runt handlederna/fotlederna. Testa hantlar. (till händerna)
Tack för din åsikt men min fråga gäller inte resultat. Min fråga har varit klar och tydligt och det är om någon vet var jag kan köpa 5 kilos vikter för fotlederna.

Macroman
2012-11-13, 22:04
Finns nog en anledning till att du bara hittar 2 kgs men det skulle iofs vara ganska kul att se dig släpa dig runt med 5 kgs-manschetter.

DesireeAngelica
2012-11-13, 22:05
Skulle iofs vara ganska kul att se dig släpa dig runt med 5 kgs-manschetter.
Varför? Vad har detta med min fråga att göra?

mikaelj
2012-11-13, 22:07
Sätta på fotlederna för ökad belastning till övningar för rumpa och lår. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jVtkoyVgoQg Någon som vet?

Du får betydligt högre utdelning av att utföra flerledsövningar som marklyft, raka marklyft, utfall och knäböj, om det är gluteus du vill åt.

Macroman
2012-11-13, 22:13
Varför? Vad har detta med min fråga att göra?

Såg ut att vara rätt värdelösa övningar. Se Mikaeljs svar. Manschetter används i princip bara till konditionsträning därav de lätta vikterna.

DesireeAngelica
2012-11-13, 22:13
Du får betydligt högre utdelning av att utföra flerledsövningar som marklyft, raka marklyft, utfall och knäböj, om det är gluteus du vill åt.
Ja absolut, jag utövar dessa övningar också. Tack för alternativen!

Rova
2012-11-13, 22:24
Det ser ut att vara helt värdelöst jämfört med att träna vanligt, dessutom är det ett gäng idioter som lägger upp de klippen, har taggat allt som har med styrketräning och bodybuilding att göra utan att klippen har någon anknytning till det.

DesireeAngelica
2012-11-13, 22:36
Det ser ut att vara helt värdelöst jämfört med att träna vanligt, dessutom är det ett gäng idioter som lägger upp de klippen, har taggat allt som har med styrketräning och bodybuilding att göra utan att klippen har någon anknytning till det.
Jaha men varför skulle övningarna vara värdelösa? Jag utövade liknande på mitt gym i La väldigt ofta på olika pass och tyckte det kändes som om det verkligen fungerade. Jag är ingen fitnessexpert, så jag frågar av nyfikenhet alltså. Enda anledningen till att jag är på jakt efter dem är att jag som sagt inte hittar 5 kilos i Sverige och det var med 5 kilos (10 pounds) jag körde på där borta. Kombinerat med andra övningar, förstås. Jag gillar att variera mig. Säger ni att squats, lunges och deadlift är det enda som fungerar så kör jag bara på det i framtiden och skippar dessa... Och kan därmed avsluta denna tråd... ;)

mikaelj
2012-11-13, 22:39
Jaha men varför skulle övningarna vara värdelösa? Jag utövade liknande på mitt gym i La väldigt ofta på olika pass och tyckte det kändes som om det verkligen fungerade. Jag är ingen fitnessexpert, så jag frågar av nyfikenhet alltså. Enda anledningen till att jag är på jakt efter dem är att jag som sagt inte hittar 5 kilos i Sverige och det var med 5 kilos (10 pounds) jag körde på där borta. Kombinerat med andra övningar, förstås. Jag gillar att variera mig. Säger ni att squats, lunges och deadlift är det enda som fungerar så kör jag bara på det i framtiden och skippar dessa... Och kan därmed avsluta denna tråd... ;)

Det är inte det enda som fungerar, men de övningarna är absolut det överlägset mest effektivaste sättet för att nå det resultat du vill, av den enkla anledningen att du kan belasta musklerna mer.

Rova
2012-11-13, 22:41
det är inte det enda som fungerar, men de övningarna är absolut det överlägset mest effektivaste sättet för att nå det resultat du vill, av den enkla anledningen att du kan belasta musklerna mer.

+1

DesireeAngelica
2012-11-13, 22:45
Jag förstår, men varför var övningarna med vikter på fotlederna värdelösa?

mikaelj
2012-11-13, 22:53
Jag förstår, men varför var övningarna med vikter på fotlederna värdelösa?

För att 1. belastningen blir för låg redan från början (duger bara till höga repetitionsantal), samt 2. du inte kan öka belastningen.

Muskler kan bara öka eller minska i storlek. Man kan inte få "slanka" muskler eller dylkt av att göra höga repetitionsantal. För att musklerna skall växa, och därmed forma din ändalykt, måste musklerna utsättas för gradvis högre belastning.

Högre belastning betyder att du öka arbetsvikterna. Men det går inte när du har manchetter som väger 5 kg och inte kan byggas ut. Häpp. Det gör du lämpligtvis med skivstång (raka marklyft, knäböj, utfallssteg) och/eller hantlar (utfallssteg).

Övningar med viktmanchetter i sig är inte värdelösa, om de hade varit effektiva för ditt mål. Men de är mindre effektiva än andra övningar, och i de övningarna (som jag listade ovan) använder man helt enkelt inte manchetterna till något. Kanske om du hade dem runt magen eller runt halsen eller så. Blir dock snabbt fånigt eftersom bara skivstången utan extra vikter väger 20 kg, dvs dubbelt så mycket som dina manchetter ihop.

Lillpajken94
2012-11-14, 00:15
det är inte det enda som fungerar, men de övningarna är absolut det överlägset mest effektivaste sättet för att nå det resultat du vill, av den enkla anledningen att du kan belasta musklerna mer.

+1 :)

Vakten
2012-11-14, 11:43
Wrist weights kan väl också användas för att träna stöd-muskler i höften ungefär som när man tränar axlar (rotator) med hjälp av gummiband eller gymnastik hantlar.

Jag har i alla fall funderat på att köpa wrist weights för denna användning pga att jag får ont i höfterna av förmånga in och urstigningar i bilar under arbetstid.

Wrist weights har därför sin plats i hemma-gymmet tycker jag även om syftet med denna träning är olika än den som TS har tänkt sig. Såvida man inte ärberedd att köpa hem en kabelmaskin.