handdator

Visa fullständig version : Involvering av biceps i ryggövningar?


Tsandell
2012-11-13, 17:24
Hej!

Undrar bara hur mycket man ska involvera bicepsen i ryggövningar. Till exempel i latsdrag.. Ska man dra stången mot sig med hjälp av biceps, eller ska man bara använda bicepsen som "fäste" och dra ned stången med armbågarna?

Mvh,
Tommie

strikt
2012-11-13, 17:37
eovBJK7UAxk

Sheogorath
2012-11-13, 18:48
Jag tillhör gardet som menar att du inte har något val. Gör du övningen på ett visst vis kommer vissa muskler att rekryteras såvida du inte har någon nervskada. "Hur mycket" är beroende av främst av var du är stark/svag. Med relativt svaga biceps kommer de att tvingas jobba närmre sitt max vid en viss vikt och får därmed mer träning än hos någon med starkare biceps, där ryggen istället sätter gränsen.

Tsandell
2012-11-13, 18:52
Tackar (Y)

pezrulezhaakon
2012-11-13, 18:56
Tsandell

Möjligheten finns att nästan helt koppla ur biceps i dragövningarna, om du har tillräckligt bra kontroll.

Men om syftet är att dra så mycket total belastning som möjligt måste de kopplas in.

Målet avgör medlet.

Sheogorath
2012-11-13, 18:57
Tackar (Y)

...och alla håller definitivt inte med mig, ska du veta. Det finns många som menar att man involverar biceps mindre om man "drar med armbågarna" istället för att "dra med händerna" till exempel, eller att man ska "tänka rygg" när man drar för att koppla bort biceps etc.

Edit: och där kom en in ja.

Stor Hård Ådrig
2012-11-13, 19:44
Undrar en liknande sak som kanske kan hjälpa TS också om den blir besvarad.

Chins är ju tydligen bra att köra med relativt smalt grepp för att få full ROM. Med brett grepp begränsas ROM. Jag förstår att biceps aktiveras mer vid smalt grepp eftersom den då kan kontraheras maximalt, men blir ROM för lats också längre då?

Man hör ju ofta att folk ska köra "extra brett grepp för latsen". Förändras aktiveringen av lats olika beroende på greppvidd? Personligen skulle jag gärna köra brett ifall det bara blev mindre biceps, men lika mycket lats då jag ibland måste köra biceps dagen efter rygg.

Vore trevligt om Sheo eller nån annan kunnig kunde kasta in 2 cents :)

pezrulezhaakon
2012-11-13, 21:44
Stor Hård Ådrig

Det är inte så klurigt egentligen. Båda varianter är bra för lats, men det finns skillnader. Inte jättestora, men dock finns de.

Med smalt grepp i chins så vinner du lite ROM i toppläget men förlorar i bottenläget.
Det breda greppet är lite tvärtom. Men till den breda variantens fördel så vinner du på att muskeln arbetar i ett mer fördelaktigt rörelseplan, och att du kan få mer kontraktion på muskeln, samt att biceps inte kan hjälpa till så mycket.

Men ett bredare grepp än I_o_I är onödigt, och ett smalare grepp än axelbrett är onödigt, eftersom båda minskar ROM.

entropy
2012-11-13, 22:22
...och alla håller definitivt inte med mig, ska du veta. Det finns många som menar att man involverar biceps mindre om man "drar med armbågarna" istället för att "dra med händerna" till exempel, eller att man ska "tänka rygg" när man drar för att koppla bort biceps etc.

Edit: och där kom en in ja.

Om utförandet är sådant att underarmen hålls riktad längs viktens kraftriktning, så utför armböjarna inget arbete, då hävarmen över armbågen är 0. Jämför med att böja i armbågen och förkorta hävarmen över axelleden.

Fredrik_S
2012-11-13, 22:48
Stor Hård Ådrig

Det är inte så klurigt egentligen. Båda varianter är bra för lats, men det finns skillnader. Inte jättestora, men dock finns de.

Med smalt grepp i chins så vinner du lite ROM i toppläget men förlorar i bottenläget.
Det breda greppet är lite tvärtom. Men till den breda variantens fördel så vinner du på att muskeln arbetar i ett mer fördelaktigt rörelseplan, och att du kan få mer kontraktion på muskeln, samt att biceps inte kan hjälpa till så mycket.

Men ett bredare grepp än I_o_I är onödigt, och ett smalare grepp än axelbrett är onödigt, eftersom båda minskar ROM.

Kan verkligen biceps hjälpa till så mycket i ett smalt grepp då?
Kraftriktningen är rakt ner och underarmen hålls i lod genom hela rörelsen. Självklart är biceps anspänd men det är ju inget motstånd i en kraftriktning som biceps motverkar. I teorin borde man väl kunna göra en pullup med en helt förlamad biceps. Anledningen att den anspäns rätt kraftigt är väl mest pga att underarmarna håller hårt om stången och då också aktiverar hela armen muskler som stabilasatorer...

pezrulezhaakon
2012-11-13, 22:53
Fredrik_S

Nä, biceps behöver inte hjälpa till om man har den kontrollen. Men de allra flesta använder biceps för att "korta hävstången" för latsmuskeln, eftersom belastningen är för tung för endast latsmuskeln.

Sheogorath
2012-11-14, 05:48
Om utförandet är sådant att underarmen hålls riktad längs viktens kraftriktning, så utför armböjarna inget arbete, då hävarmen över armbågen är 0. Jämför med att böja i armbågen och förkorta hävarmen över axelleden.

Ja, det är t.ex. det jag menar när jag skriver att "Gör du övningen på ett visst vis kommer vissa muskler att rekryteras". Sen är det i praktiken så att du ändå kommer se olika rekryteringsgrad hos olika individer, som du säkert känner till. Biceps är alltid aktiv och måste arbeta hårdare om muskeln är relativt svagare.