handdator

Visa fullständig version : Hur ska lyftarbältet sitta?


feyin
2012-11-13, 16:28
Jag har sökt men jag är rätt kass på det så antagligen har jag missat någon tråd.

Jag undrar hur lyftarbältet ska sitta för bäst effekt? Långt ned mot höften eller högre upp mot revbenen? Ta ett djupt andetag innan för att släppa när det sitter på?

Tanken slog mig häromdagen när jag som vanligt slängde på mig bältet utan att fundera. Det måste väl finnas något sätt som är bra och befogat liksom.

ceejay
2012-11-13, 16:30
om du inte ens vet vart det ska sitta, varför använder du det?

feyin
2012-11-13, 16:33
Om du inte har något vettigt att tillföra, varför sitter du och F5ar kolozzeum?

Jag upplever att det hjälper mig, dock har jag inte hittat (och därav inte heller tagit del av) någon information om hur det används på bästa sätt (om det finns).

Tanken slog mig häromdagen när jag som vanligt slängde på mig bältet utan att fundera. Det måste väl finnas något sätt som är bra och befogat liksom.

Pepz
2012-11-13, 16:37
men testa olika placeringar då.

finns olika varianter och alla föredrar inte samma

mini
2012-11-13, 16:37
Man kan använda bältet lite olika. Många menar att man ska trycka magen utåt mot bältet för att bli så stor och stabil på mitten som möjligt. Jag har aldrig lyckats, jag spänner bålen på samma sätt som utan bälte men i botten av en böj trycks magen mot bältet ändå. Mitt bälte sitter mellan revbenen och höften, typ midjan. Så finns det dem som har bältet högt, nästan just under bröstet. Varför och vilka det passar kan jag inte riktigt svara på.

feyin
2012-11-13, 16:41
men testa olika placeringar då.

finns olika varianter och alla föredrar inte samma
Ok, tack!

Man kan använda bältet lite olika. Många menar att man ska trycka magen utåt mot bältet för att bli så stor och stabil på mitten som möjligt. Jag har aldrig lyckats, jag spänner bålen på samma sätt som utan bälte men i botten av en böj trycks magen mot bältet ändå. Mitt bälte sitter mellan revbenen och höften, typ midjan. Så finns det dem som har bältet högt, nästan just under bröstet. Varför och vilka det passar kan jag inte riktigt svara på.

Intressant. Tack för svar.

Jag såg i en gammal tråd om hur mycket bältet ger att Mapa hävdade att det ger 10-20kg extra när man lärt sig använda det. Antar att det är individuellt hur det "ska" sitta. Bara att forstätta vara pragmatisk!

Grotesk
2012-11-13, 16:44
om du inte ens vet vart det ska sitta, varför använder du det?

Så allt man inte vet får man inte prova. Tack.

Till ämnet så testa dig fram helt enkelt. Du torde hitta din stil tids nog.

Alfers
2012-11-13, 17:42
Min spontana tanke. Där magen spänns ut mest (?)

spoon
2012-11-13, 20:08
Du får nog testa dig fram. Bältet ger mig väldigt många kilon men det handlar nog mest om att jag har en ganska svag bål. Men också att jag är bra på att använda mig av det.

rooz
2012-11-13, 20:16
Du får nog testa dig fram. Bältet ger mig väldigt många kilon men det handlar nog mest om att jag har en ganska svag bål. Men också att jag är bra på att använda mig av det.

+1
Ca 30-40kg

Fyllot
2012-11-13, 20:18
Finns olika typer av bälten och personligen gillar jag dom smalare (OL?) och du kommer märka rätt fort vart det sitter som bäst.

spoon
2012-11-13, 20:19
+1
Ca 30-40kg

I böj eller mark?

För egen del så har jag nog dessa stats

Böj 140 utan och 180 med
Mark 170 med bra teknik utan bälte och 240 med bälte.

Give or take. Vågar chansa mer med bältet.