handdator

Visa fullständig version : EAA vs BCAA


nHz
2012-11-13, 14:45
Vad är det för skillnad på EAA och BCAA?

Simpy
2012-11-13, 15:00
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN EAA OCH BCAA?


EAA består som tidigare nämnt av alla essentiella aminosyror medan BCAA enbart består av tre. Enligt studier på området så är det framför allt aminosyran leucin som står för den proteinsynteshöjande effekten* och denna återfinns i både EAA och BCAA.



Tyvärr är det inte helt klargjort om det enbart är leucinet eller kombinationen av andra aminosyror som ger den fullständiga proteinsyntesökningen. Om man vill vara säker på höjningen på 350% så är det förmodligen EAA man ska ta. Fördelarna hos BCAA är att den kan ge lite bättre energi under pass, smakar godare samt om leucin-teorin stämmer så kan den proteinsynteshöjande effekten eventuellt vara ännu större då leucinet inte behöver konkurrera med lika många andra aminosyror om upptaget.

www.axonblogg.se

tearz
2012-11-13, 15:09
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN EAA OCH BCAA?


EAA består som tidigare nämnt av alla essentiella aminosyror medan BCAA enbart består av tre. Enligt studier på området så är det framför allt aminosyran leucin som står för den proteinsynteshöjande effekten* och denna återfinns i både EAA och BCAA.



Tyvärr är det inte helt klargjort om det enbart är leucinet eller kombinationen av andra aminosyror som ger den fullständiga proteinsyntesökningen. Om man vill vara säker på höjningen på 350% så är det förmodligen EAA man ska ta. Fördelarna hos BCAA är att den kan ge lite bättre energi under pass, smakar godare samt om leucin-teorin stämmer så kan den proteinsynteshöjande effekten eventuellt vara ännu större då leucinet inte behöver konkurrera med lika många andra aminosyror om upptaget.

www.axonblogg.se

Samt större andel leucin per gram bör det även innebära :)

aldoschadewitz
2012-11-13, 16:24
finns hur många trådar som helst inom ämnet. sök
Postat via en mobil enhet

Ballt
2012-11-13, 16:26
finns hur många trådar som helst inom ämnet. sök
Postat via en mobil enhet

lite onödig kommentar iom att han redan fått svar på sin fråga :)

Lachrillo
2012-11-13, 19:57
roligt att tråden kom upp jag satt och kollade på EAA och BCAA sedan fick jag den brillianta idéen att kolla upp mitt proteinpulver vilket hade alla essentiella aminisyror och alla icke essentiella så istället för att köpa EAA eller BCAA så dricker jag bara mitt pulver varje dag istället för bara efter träningen. :hbang:

REDaction
2012-11-13, 20:09
roligt att tråden kom upp jag satt och kollade på EAA och BCAA sedan fick jag den brillianta idéen att kolla upp mitt proteinpulver vilket hade alla essentiella aminisyror och alla icke essentiella så istället för att köpa EAA eller BCAA så dricker jag bara mitt pulver varje dag istället för bara efter träningen. :hbang:

Vilket förvisso inte ger exakt samma effekt som EAA/BCAA (snabbare upptag med dom två) men visst funkar det utmärkt att göra som du gör :)

King Grub
2012-11-13, 20:13
Alla proteiner från all mat innehåller för övrigt alla aminosyror, essentiella som icke-essentiella.

nHz
2012-11-13, 20:26
Så varför köper man EAA eller BCAA?

Eddie Vedder
2012-11-13, 20:29
Så varför köper man EAA eller BCAA?

Mindre energi för samma, eller minimalt bättre, effekt är ju en anledning. Man kanske bara vill ha i sig just de som stimulerar MPS och resten av allt protein från mat.

nHz
2012-11-13, 21:00
Om man känner att det har varit en dåligt dag med proteinintaget (typ, en dag på Skansen), är det ok/bra att komplettera med lite EAA under dagen eller är det enbart i samband med träning som det är någon idé?

addeadde0
2012-11-13, 21:16
Eaa är fortfarande proteiner, oavsett när du äter dem räknas det in som proteiner. Så svar på din fråga - vill du öka ditt dagliga proteinintag så ta eaa när du känner för det under dagen.

Pintan
2012-11-13, 22:42
Om man känner att det har varit en dåligt dag med proteinintaget (typ, en dag på Skansen), är det ok/bra att komplettera med lite EAA under dagen eller är det enbart i samband med träning som det är någon idé?

Ingen idé alls.

Hade du gått på Kolmården skulle dock läget varit annorlunda, dvs ytterst optimalt med EAA.

nHz
2012-11-14, 07:23
Ingen idé alls.

Hade du gått på Kolmården skulle dock läget varit annorlunda, dvs ytterst optimalt med EAA.

Jag tror att du förstår vad jag menar. Utbudet på bra mat är begränsad på såna här ställen och ibland är inte optimalt med matlåda.

Pintan
2012-11-14, 15:45
Jag tror att du förstår vad jag menar. Utbudet på bra mat är begränsad på såna här ställen och ibland är inte optimalt med matlåda.

Självklart.

EAA fungerar troligtvis utmärkt för att pressa upp intaget. Har även läst att vissa räknar EAA som dubbelt värde, alltså att t.ex 10 gram skulle motsvara 10 gram från vanlig mat. Om det stämmer vet jag ej.

ARMSTARK
2012-11-15, 14:56
Självklart.

EAA fungerar troligtvis utmärkt för att pressa upp intaget. Har även läst att vissa räknar EAA som dubbelt värde, alltså att t.ex 10 gram skulle motsvara 10 gram från vanlig mat. Om det stämmer vet jag ej.

Fast 20 gram då. :)

312
2012-11-15, 15:06
Självklart.

EAA fungerar troligtvis utmärkt för att pressa upp intaget. Har även läst att vissa räknar EAA som dubbelt värde, alltså att t.ex 10 gram skulle motsvara 10 gram från vanlig mat. Om det stämmer vet jag ej.

10g EAA = 20g protein, så räknar vissa (jag).

Med BCAA vet jag inte riktigt hur jag ska göra dock, men jag räknar en skopa Xtend som 15g protein.

nHz
2012-11-15, 15:14
Kan man säga att EAA och BCAA finns till för att få i sig tillräckligt med protein fast man inte behöver dricka eller äta mer Kcal?

Plus att EAA/BCAA går ut snabbare i kroppen än en köttbit eller proteindrink?

Är det rätt uppfattat?

Dreas
2012-11-15, 15:26
Kan man säga att EAA och BCAA finns till för att få i sig tillräckligt med protein fast man inte behöver dricka eller äta mer Kcal?

Plus att EAA/BCAA går ut snabbare i kroppen än en köttbit eller proteindrink?

Är det rätt uppfattat?Nej, det finns inte till av den anledningen.

Det är väl inte sådär jätterelevant hur snabbt det är?

Nja.

Aminosyror finns för att man ska kunna inta dom ifall man ser ett behov. Du kan vid intag få likvärdig stimulans av proteinsyntesen som av dubbla mängden vassle.

Pintan
2012-11-15, 16:40
Fast 20 gram då. :)

:thumbup:

nHz
2012-11-15, 16:54
Aminosyror finns för att man ska kunna inta dom ifall man ser ett behov. Du kan vid intag få likvärdig stimulans av proteinsyntesen som av dubbla mängden vassle.
Jag förstår fortfarande inte... förlåt. :em:

Så om man inte får i sig tillräckligt med protein via den vanliga maten så.. tar man lite EEA?

Dreas
2012-11-15, 18:28
Jag förstår fortfarande inte... förlåt. :em:

Så om man inte får i sig tillräckligt med protein via den vanliga maten så.. tar man lite EEA?Ja. Så kan du se det.

nHz
2012-11-15, 20:02
Ja. Så kan du se det.

Ok.

Jag läste någonstans att man skulle ta EEA direkt på morgonen och sedan direkt innan träningen (kanske för de som tränade tidigt och inte kan/orkar äta riktig frukost innan?).

Det känns lite som att man tar EEA om man slarvar med kosten och proteinintaget (2-3g/Kg-kroppsvikt). Eller?

Jag som äter frukost kl. 07.15 innehållande 2dl havregryn, 1 stor banan, 5 dl mellanmjölk och 1 dl proteinpulver (BS dietfuel) i en shake, behöver kanske inte ta EEA innan styrketräningen som är kl. 9?

nHz
2012-11-16, 11:26
Ingen?

312
2012-11-16, 11:31
Ok.

Jag läste någonstans att man skulle ta EEA direkt på morgonen och sedan direkt innan träningen (kanske för de som tränade tidigt och inte kan/orkar äta riktig frukost innan?).

Det känns lite som att man tar EEA om man slarvar med kosten och proteinintaget (2-3g/Kg-kroppsvikt). Eller?

Jag som äter frukost kl. 07.15 innehållande 2dl havregryn, 1 stor banan, 5 dl mellanmjölk och 1 dl proteinpulver (BS dietfuel) i en shake, behöver kanske inte ta EEA innan styrketräningen som är kl. 9?

För det första heter det EAA, inte EEA. :D

EAA är bra att ta efter träningen eftersom det tas upp snabbt och stimulerar muskeltillväxt maximalt, typ. Innan går det också om man så vill, men har man EAA så kan man lika gärna ta efter också (om man nu inte använder gainer eller proteinpulver då).

Du kan även ta EAA lite när som helst om du behöver få upp proteinintaget. Jag tar det ibland i samband med mat som ej har fullvärdigt protein till e.x.

nHz
2012-11-16, 11:44
Fingrarna gör inte alltid som man vill på tangentbordet. :Virro

Tack för förklaringen, då var det som jag trodde, bara att jag formulerade en av frågorna lite galet.

Så, gainer/proteindrink eller EAA innan och efter träningen, inte både och?

King Grub
2012-11-16, 12:19
Gainern/proteindrinken innehåller tillräckligt med EAA.

Det finns inget som säger att varken EAA eller proteindrinkar ger någon större muskeltillväxt än samma totala mängd aminosyror från mat heller för den delen.

nHz
2012-11-16, 14:30
Gainern/proteindrinken innehåller tillräckligt med EAA.

Det finns inget som säger att varken EAA eller proteindrinkar ger någon större muskeltillväxt än samma totala mängd aminosyror från mat heller för den delen.

Tack, och får man inte i sig tillräckligt med aminosyror via den vanliga maten som kompletterar man med EAA eller Gainer/proteindrink. Bara ett enklare/lättare sätt att säkerhetsställa så att man inte får i sig för lite.

EAA i sig gör inte att man får bättre muskeltillväxt, så långt är jag med. Men får man i sig för lite aminosyror så kanske den inte är optimal.