handdator

Visa fullständig version : Ett hopplös fall ..


Goforit
2012-11-13, 11:12
Hallo!

Känner er mig som ett hopplöst fall. 20-21 år gammal, man, 190 lång, 97kg med ungefär 12%BF. Träna byggning/styrka i perioder av 4 år då senaste 2 åren blivit mer och mer seriöst och är numera allt jag tänker på på dagarna. Vilketa jag totalt älskar älskar, vill inte ha det på annat vis!

Nu till problemet.
Alltid haft dåligt immunförsvar så länge jag kan minnas.
Men värst blev det 2011 då jag fick grov acne och började på roaccutan, kunde inte träna på ett halvår pga höga vita blodkroppar, öppna sår, ont i leder pga medicinen. Försökte träna varje gång jag inte hade halsont, ibland gick det bra 3 dagar sen sjuk, ibland bara 1 dag. Började testa varannan dag och riktigt lättintensivt men fungerade inte.
I april/maj i år slutade medicineringen och jag var acnefri.
Värdena blev bättre i kroppen och jag blev bättre, började träna lite mer.

Men än idag har jag problem med immunförsvar, jag kan aldrig pressa mig. Kan aldrigköra morgonpw och träna efteråt några dagar i rad ens .

Jag vill satsa men kan inte komma någonstans mer än "underhållsträning" som jag sysslar med nu.

Äter grönsaker, apelsin, dricker c vitamin, berocca performance, ALC, superfrukter i hopp om att det Skulle kunna ge mig något.

Har funderat kring "immunbrist"..

Goforit
2012-11-13, 11:13
Skrivet med buggig telefon, därav stavfel etc..

andeem
2012-11-13, 11:34
Låter svinjobbigt. Har inget mer att komma med, men hoppas att det löser sig.

clavain
2012-11-13, 11:42
Låter grymt jobbigt. Det enda konkreta tips jag har att komma med är att om du har återkommande halsbesvär så kan det vara värt att kolla upp om det kan vara aktuellt att ta bort mandlarna. Vid upprepade halsinfektioner kan du få ärrbildning som gör att bakterier enklare får fotfäste.

Många här på brädan som hissar supplementering i av D-vitamin för att förbättra immunförsvaret. Hur väl vetenskapligt underbyggt det är vet jag ej men det finns gott om anektdoter om just D-vitaminets förträfflighet.

Lycka till!

Edit:
Antar att du med tanke på dina problem redan är stenhård med handhygien. Om inte så sprita regelbundet, aldrig peta i näsa/ögon/mun utan en bra djävla anledning och då med rengjorda händer.
End Edit:

Fishtank
2012-11-13, 11:47
Finns en hel del forskning på D-vitamins effekter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

z_bumbi
2012-11-13, 12:10
Det krävs inte att någon tar PWO eller tränar flera dar i rad för att få resultat så du får helt enkelt anpassa dig till den träning du klarar av. Att du bara tänker på träning säger mig också att du kanske borde ta det lugnare bara av det skälet.

Goforit
2012-11-13, 14:17
Tack för all omtanke!

Handsprit kan jag faktiskt ärligt säga att jag kan vara dålig med . Ska köpa på mig 3st på direkten.

D vitamin har jag en burk av så vrf inte..

Det är Oftast halsbesvär men har inte tänkt på ärrbildning så det är nog värt att kolla upp det med!

Fan också.. Peta i näsan är ju mitt största intresse, speciellt innan man tar i hantlarna ;)

Fishtank
2012-11-13, 15:02
Tack för all omtanke!

Handsprit kan jag faktiskt ärligt säga att jag kan vara dålig med . Ska köpa på mig 3st på direkten.

D vitamin har jag en burk av så vrf inte..

Det är Oftast halsbesvär men har inte tänkt på ärrbildning så det är nog värt att kolla upp det med!

Fan också.. Peta i näsan är ju mitt största intresse, speciellt innan man tar i hantlarna ;)

Hoppas du skojar där annars eeeeeew.

Donkey Kong
2012-11-13, 16:33
En källa till infektion som "folk" ofta inte tänker på är tänderna. Denna "lågintensiva" infektion kan enligt vad jag förstått göra att immunförsvaret har fullt upp och inte klarar av andra "vanliga" infektioner. Kanske har du några hål som bör fixas? Kan vara värt att kolla upp.

Ananrs slår jag ett slag för c-vitamin, zink, D3. det vanliga alltså. Provar nu även ginseng denna vinter, dyrt, men lite smågott sådär. Annars kryddor som vitlök, kanel, pepparrot, ingefära kan testas. Och så har jag börjat äta såna där bär också, inkabär, gojibär och våra egna svenska aronia. :)

mellez
2012-11-13, 18:51
Jag har en kamrat som styrketränade i ungdomen, det gick väldigt bra och han gjorde snabba framgångar, bra gener, osv.
Han pressade sig väldigt hårt och blev tillslut sjuk, hans immunförsvar la ner, och gång på gång som han försökte börja träna igen blev han lika fort trött och sjuk, och det gick så långt att han helt enkelt slutade träna.
Efter nåt år av mmorpgs så skickade han iväg sitt blod på nåt svindyrt test, där visade det sig vara brist på ditten och datten.
Han köpte kost-tillskott som innehöll ditten och datten, och tränar idag någorlunda ofta, utan att bli sjuk så ofta.

Om detta är placebo eller inte, har jag ingen aning om.
Hoppas det går bra för dig.