handdator

Visa fullständig version : Fråga angående fryst / tinad kyckling!


plotnik
2012-11-12, 19:23
Hej,

Jag sökte igenom lite fort och slarvigt men jag kunde inte hitta någon tråd om detta.

I alla fall. Jag handlar väldigt sällan, kanske 1-2 gånger per månad men då blir det väldigt mycket. Jag handlar b.la. 5kg+ färska kycklingfileer varje gång, inte frysta alltså. Jag kan ju däremot inte vara 100% säker på att den inte har varit fryst innan hos slacktaren. När jag kommer hem så lagar jag mat för en vecka frammåt, resten av kycklingen fryser jag in direkt.

Detta kan lät bli förvirrande men jag ska försöka ändå.

Kycklingen som jag tillagar för 1 vecka frammåt:
I affär = tinad > Hemma efter tillagning = in i frysen > På jobbet och middag = tinad.

Resten av kycklingen som jag inte tillagar utan bara fryser in direkt (jag äter inte 5kg kyckling på 1 vecka):

I affär = tinad > Hemma utan tillagning = in i frysen direkt > När det är dags att laga mat för en ny vecka = tinas och tillagas > in i frysen > På jobbet och middag = tinad.

Jag blir nästan lite förbannad på mig själv när jag försöker förklara men jag hoppas att ni förstår, annars så får jag försöka igen.

Min fråga alltså:
Är det farligt frysa och tina så mycket som jag har planerat.
Kan jag göra på något annorlunda sätt?

Jag har hört att det inte är bra men samtidigt har jag precis fått upp intresset för storkok på söndagar för att laga mat för minst 1 vecka frammåt.

Scratch89
2012-11-13, 00:39
Kyckling som du köper som färsk i butiken har varit det genom hela transportkedjan. Och nej, det är ingen fara att göra som du gör. Det enda som kan hända om du tinar och fryser flera gånger är att det tappar vatten och blir tråkigt, om du inte har det i rumstemperatur i timmar mellan gångerna, för då kommer det lite andra otrevligheter i maten. Annars; kör på.