handdator

Visa fullständig version : Hur hög ska en bänk för bänkpress vara?


exevision
2012-11-12, 18:03
Ja, vad är rätt och fel när det kommer till höjden på själva bänken?

doommessiah
2012-11-12, 18:12
Om du skall tävla i bänkpress enligt de regler som gäller för IPF så skall bänken vara mellan 42-45 cm hög. Den skall också vara minst 1,22 meter lång och får vara mellan 29-32 cm bred.

Pjotor
2012-11-12, 18:12
Enligt IPF:s regler:


Skall vara av robust konstruktion för maximal stabilitet och ha följande
dimensioner :
1 Längd - ej understigande 1,22 m, liggytan plan och vågrät.
2 Bredd - 29 - 32 cm
3 Höjd - 42 - 45 cm
mätt från golvet till den obelastade polstringens översida.
Konsolernas höjdläge på ställningen, mätt från golvet till skivstångens vilopunkt,
skall vara 75 -110 cm gällande för såväl reglerbara som icke-reglerbara bänkar.
4 Minimiavstånd mellan konsolerna skall vara 1,10 m
5 Huvudändan på bänken skall sträcka sig 22 cm utanför
vertikalplanet genom ståndarna med en tolerans på + / - 5 cm.
6 Höj och sänkbara skyddsbalkar skall appliceras så att lyftaren ej kan skadas.

Edit: pucktvåa, fast lite stilpoäng ger jag till mig själv för citatet.

exevision
2012-11-12, 18:21
Spelar det någon roll vilken höjd den har för att man ska kunna pressa maximalt med benen eller är 42 - 45 cm oftast rätt för normal långa personer?

Pjotor
2012-11-13, 09:47
Spelar det någon roll vilken höjd den har för att man ska kunna pressa maximalt med benen eller är 42 - 45 cm oftast rätt för normal långa personer?

Svaret är troligen ja på båda frågorna. Det beror nog på hur tekniken ser ut.

Sedan kan det ju vara omvänt också, d.v.s. att tekniken till del styrs av hur hög bänken är. Jag kan tänka mig att de som tränar med reglementsvidriga bänkar med tiden får en annan teknik jämfört med om de hade använt tävlingsbänkar. Men det får någon som är mer insatt säga mer om.

NNIF
2012-11-13, 09:52
Svaret är troligen ja på båda frågorna. Det beror nog på hur tekniken ser ut.

Sedan kan det ju vara omvänt också, d.v.s. att tekniken till del styrs av hur hög bänken är. Jag kan tänka mig att de som tränar med reglementsvidriga bänkar med tiden får en annan teknik jämfört med om de hade använt tävlingsbänkar. Men det får någon som är mer insatt säga mer om.

ja jag måste justera om min teknik nu eftersom jag vant mig att bänka med en bänk som varit 3cm för låg *gah!*