handdator

Visa fullständig version : Mat på fel tider gjorde möss feta


strikt
2012-11-12, 12:41
http://www.dn.se/livsstil/halsa/mat-pa-fel-tider-gjorde-moss-feta

http://www.nature.com/nm/journal/vaop/ncurrent/full/nm.2979.html

Det handlar inte bara om v a d du äter — utan när du äter.

Det visar försök på möss vid University of Pennsylvania i USA. När forskarna slog ut den "klock-gen", som finns i mössens fettceller och som signalerar till hjärnan när de bör äta, blev mössen feta. Men inte för att de åt fler kalorier än normalt, utan för att de åt på andra tider.

Försöket ger en insikt om varför personer med skiftarbete löper större risk att drabbas av fetma och sjukdomar som diabetes och varför "natt-ätande" personer oftare är fetare än andra.

I det aktuella experimentet, som publiceras i Nature Medicine, blev forskarna förvånade över den styrande kraft som fettcellernas signaler tycktes ha på mössens hjärnor och deras beteende.

TT

luckyboi
2012-11-13, 11:00
Är dom här resultaten överförbara till människor eller fungerar vi på andra sätt? Tycker det låter suspekt. Är det så pass små skillnader att det knappt är mätbara eller finns det faktiska skäl att inte äta på natten? Nu har jag inte läst igenom hela studien då det är mycket svåra begrepp så om nån kunnig hade förklarat lite mer vore uppskattat!

King Grub
2012-11-13, 11:26
finns det faktiska skäl att inte äta på natten?

Ja, det vet man sedan länge. Att äta på natten ökar risken för ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt.

luckyboi
2012-11-13, 11:59
Ja, det vet man sedan länge. Att äta på natten ökar risken för ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt.

Ja just det känner jag till. Tänkte mer på det som studien tar upp, att äta på natten resulterar i större viktökning trots lika stort intag av kalorier som någon som äter på dagen.

Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"

SteelPulse
2012-11-13, 12:05
Jag undrar, utan att ha läst rapport, vad som räknas till "nattätande"? Är min vassle/mjölk-drink innan läggdags vid 23-tiden nattätande?

Filipb
2012-11-13, 12:06
Jag undrar, utan att ha läst rapport, vad som räknas till "nattätande"? Är min vassle/mjölk-drink innan läggdags vid 23-tiden nattätande?

Tänkte samma sak. Om deltagarna tvingas gå upp mitt i natten för att äta eller om man lever under oregelbundna förhållanden (vilka båda göra så att sömnen påverkas markant) känns det som att det kan bidra med bieffekter i sig, och att de bieffekterna inte finns där om man exempelvis arbetar nattetid eller dyl.

King Grub
2012-11-13, 12:29
Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"

"Kalori in - kalori ut" stämmer bara i rent energihänseende. Vad kalorierna används till är en helt annan sak och beroende av en mängd faktorer.

luckyboi
2012-11-13, 12:36
"Kalori in - kalori ut" stämmer bara i rent energihänseende. Vad kalorierna används till är en helt annan sak och beroende av en mängd faktorer.

Det är det som jag tycker låter så mystiskt. Två identiska personer, lika aktiva, bränner lika mycket kalorier. Den första äter middag klockan 17, den andra äter samma middag kl 02. Kommer person nummer två gå upp mer i vikt? Hur är detta möjligt?

King Grub
2012-11-13, 13:19
Hormoner. Ta insulinkänslighet som exempel.

Om person två har en faktor som försämrar hans insulinkänslighet, så han producerar mycket mer insulin när han äter, kommer energin han äter till större del gå till fettcellerna än till muskelcellerna, och en större del av energiintaget spiller över till fettcellerna.

Ett energiöverskott gör alltid att man går upp i vikt, men två personer som påverkas av olika faktorer ökar inte exakt lika mycket fettvikt av samma kaloriöverskott.

1911
2012-11-13, 13:44
För att göra det enkelt, när är det optimalt att äta då? För att få bästa hormonsvar etc.

King Grub
2012-11-13, 15:18
Inte på natten.

sagevsal
2012-11-13, 15:23
Inte på natten.

När är natten då? Och är inte det beroende på vilken dygnsrytm man har?



Hur påverkar man insulin föresten? Skulle kunna tänka mig jag producerar ganska mycket insulin.

Doctor Snuggles
2012-11-13, 15:38
Om det är samma studie som nämns här: http://blogs.discovermagazine.com/80beats/2012/05/18/no-more-midnight-snacks-mice-that-eat-at-odd-hours-get-fat/
så är det också möjligt att det handlar om utebliven "fasteperiod", delvis. Det är inte bara att mössen åt på natten, de åt dygnet om, och kontrollgruppen åt bara under 8 timmar på dagen (vilket också är enligt leangains PF-protokoll :D). Vad som också är intressant att notera är att mössen åt en högfettsdiet, ca 61% fett.

King Grub
2012-11-13, 16:06
När är natten då? Och är inte det beroende på vilken dygnsrytm man har?

Det är just att ändra om dygnsrytmen och vara upp och äta på natten som är negativt för hälsan.

sagevsal
2012-11-13, 17:32
Det är just att ändra om dygnsrytmen och vara upp och äta på natten som är negativt för hälsan.

Men vad är natt? Vad definieras som natt?

smalis
2012-11-13, 17:37
Men vad är natt? Vad definieras som natt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natt

cero
2012-11-13, 17:51
Men vad är natt? Vad definieras som natt?

Bristen av solljus ställer väl till det.

sagevsal
2012-11-13, 18:40
Bristen av solljus ställer väl till det.

Så om man befinner sig på på nordpolen när det är ljust dygnet runt så klarar man sig?

uf_74
2012-11-13, 19:07
Så om man befinner sig på på nordpolen när det är ljust dygnet runt så klarar man sig?

Hahah men det blir tufft på vintern..:Virro

Eddie Vedder
2012-11-13, 19:36
Men vad är natt? Vad definieras som natt?

Hur kan det vara svårtolkat? Det påminner om frågan "När är efter träning då?" Det handlar inte om att man slår på en av- eller påknapp. Att alltid äta klockan 23 är nog sämre än klockan 20. Att äta klockan 3 är nog sämre än 23. Man får anpassa sin vardag i den mån man vill och kan, det är inte komplicerat.

sagevsal
2012-11-13, 20:00
Hur kan det vara svårtolkat? Det påminner om frågan "När är efter träning då?" Det handlar inte om att man slår på en av- eller påknapp. Att alltid äta klockan 23 är nog sämre än klockan 20. Att äta klockan 3 är nog sämre än 23. Man får anpassa sin vardag i den mån man vill och kan, det är inte komplicerat.

Hur kan det inte vara svårtolkat? Förklara för mig vad som är natt då. Först undrar du hur det kan vara svårtolkat och sedan lyckas du inte svara på frågan?

"Nog sämre" duger inte för mig. Man kan inte genomföra en studie och säga det är sämre att äta på natten utan att ha direkta mätvärden. Så jag undrar fortfarande vad som är natt.

Eddie Vedder
2012-11-13, 20:05
"Nog sämre" duger inte för mig. Man kan inte genomföra en studie och säga det är sämre att äta på natten utan att ha direkta mätvärden.

Vilka mätvärden saknar du i studien (som jag antar att du läst i original eftersom du kritiserar den)? Jag tog klockan 3 som ett exempel. Det är natt.

tjing
2012-11-13, 21:01
Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"

Ja, för att det tar för lång tid att förklara i mer detalj och för att folk tröttnar på sådana förklaringar och vill höra en enkel förklaring.

Doctor Snuggles
2012-11-13, 21:04
Ja, för att det tar för lång tid att förklara i mer detalj och för att folk tröttnar på sådana förklaringar och vill höra en enkel förklaring.

Frågan är dock hur stor skillnad det är mellan att äta sista måltiden vid 21 eller 01. Det är en sak att äta sent, det är en annan sak att skiftarbeta och/eller äta dygnet om.
Det verkar dock onekligen som det är nyttigare att ha längre fastefönster.
Då blir den nästföljande frågan, hur är det om man äter bara mellan 18 och 02, t.ex?

tjing
2012-11-13, 21:15
Svårt att säga.

Längre fastefönster?

Jag tror att det förmodligen är kring optimalt att äta middag/whatever kring kl 7-8 på kvällen (aminosyror nattetid etc), men protein innan läggdags är sannolikt inget problem utan det är snarare fett och kolhydrater som spökar misstänker jag om vi ska börja diskutera makronutrienter i detalj.

Doctor Snuggles
2012-11-13, 21:17
Svårt att säga.

Längre fastefönster?

Jag tror att det förmodligen är kring optimalt att äta middag/whatever senast kl 8 på kvällen, men protein innan läggdags är sannolikt inget problem utan det är snarare fett och kolhydrater som spökar misstänker jag.

Ja, perioder där man inte äter.

tjing
2012-11-13, 21:21
Mmja, det är det nog. Autofagi och annat trevligt pågår ju då t ex dessutom. Mindre metabol/oxidativ stress osv.

Själv äter jag sista målet kl 8 på kvällen för det mesta. Jag bryr mig inte om att ta protein till natten osv då tarmarna ändå sparar på en del protein för att låta det sippra ut under den nattliga fastan oavsett.

Anders The Peak
2012-11-13, 21:24
Svårt att säga.

Längre fastefönster?

Jag tror att det förmodligen är kring optimalt att äta middag/whatever kring kl 7-8 på kvällen (aminosyror nattetid etc), men protein innan läggdags är sannolikt inget problem utan det är snarare fett och kolhydrater som spökar misstänker jag om vi ska börja diskutera makronutrienter i detalj.

Du minns inte den där grekiska studien på polismän?

SteelPulse
2012-11-13, 21:24
Fan va grymt att låta möss nattäta, bara för att vi här på kolozzeum ska få snygga kroppar.

tjing
2012-11-13, 21:24
Du minns inte den där grekiska studien på polismän?

Jodå och det finns fler men det är skillnad att äta på kvällen och natten.

Anders The Peak
2012-11-13, 21:26
Jodå och det finns fler men det är skillnad att äta på kvällen och natten.

Den handlar om den biologiska klockan cirkadian rhytm jag ser ingen direkt skillnad.

tjing
2012-11-13, 21:36
fel

cero
2012-11-13, 23:38
Hur kommer solljuset in i ekvationen? Om det nu ens gör det.

sagevsal
2012-11-14, 11:05
Vilka mätvärden saknar du i studien (som jag antar att du läst i original eftersom du kritiserar den)? Jag tog klockan 3 som ett exempel. Det är natt.

Jag kritiserar inte studien, jag kritiserar dig. Du skrev "nog". Världen går nog under inom två veckor. Förstår inte varför du svarade om du inte kunde ge mig ett exakt svar.

AronP
2012-11-14, 11:39
En svagt kopplad fundering. Om man har ett nattjobb och därför måste äta på natten, är det då fördelaktigt att träna på natten innan man äter med tanke på insulinkänsligheten? Finns det någon forskning/funderingar kring hur man bör lägga upp dygnet för att "optimera"?

tjing
2012-11-14, 13:10
AronP: Det skulle jag tro.

Att träna innan man äter är alltid positivt avseende insulinkänslighet och kroppskomposition på sikt.

Däremot är jag tveksam till att det är särskilt positivt att träna nattetid överhuvudtaget. Håll det till kväll/tidig morgon isf.

AronP
2012-11-14, 13:30
AronP: Det skulle jag tro.

Att träna innan man äter är alltid positivt avseende insulinkänslighet och kroppskomposition på sikt.

Däremot är jag tveksam till att det är särskilt positivt att träna nattetid överhuvudtaget. Håll det till kväll/tidig morgon isf.

Jo visst. Att jobba natt är ju nästan per definition dåligt, frågan är hur man gör det mindre dåligt. Du är emot att träna på natten, kan det inte vara så att träningens positiva effekter på maten överväger dom dåliga effekterna av träningen.

En fasta hela natten kanske är det bästa?

tjing
2012-11-14, 13:38
En fasta hela natten (som man vanligtvis gör) är med all sannolikhet bättre, ja.

Att träna på natten tror jag stör det hormonella och neuroendokrina maskineriet mer än det gynnar.

Vunnis
2012-11-14, 13:38
Jo visst. Att jobba natt är ju nästan per definition dåligt, frågan är hur man gör det mindre dåligt. Du är emot att träna på natten, kan det inte vara så att träningens positiva effekter på maten överväger dom dåliga effekterna av träningen.

En fasta hela natten kanske är det bästa?
Fasta nattetid, sova morgon/förmiddag, träna ~16-17 någonstans, äta efter det och sedan jobba igen låter som det borde vara som bäst om man nödvändigtvis måste jobba natt?

exevision
2012-11-14, 13:54
Säger inte studien som denna tråd handlar om emot denna:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137
Obesity (Silver Spring). 2011 Oct;19(10):2006-14. doi: 10.1038/oby.2011.48. Epub 2011 Apr 7.

Greater weight loss and hormonal changes after 6 months diet with carbohydrates eaten mostly at dinner.

Sofer S, Eliraz A, Kaplan S, Voet H, Fink G, Kima T, Madar Z.


Source

The Robert H. Smith Faculty of Agriculture, Food and Environment, Institute of Biochemistry and Food Science, The Hebrew University of Jerusalem, Rehovot, Israel.


Abstract

This study was designed to investigate the effect of a low-calorie diet with carbohydrates eaten mostly at dinner on anthropometric, hunger/satiety, biochemical, and inflammatory parameters. Hormonal secretions were also evaluated. Seventy-eight police officers (BMI >30) were randomly assigned to experimental (carbohydrates eaten mostly at dinner) or control weight loss diets for 6 months. On day 0, 7, 90, and 180 blood samples and hunger scores were collected every 4 h from 0800 to 2000 hours. Anthropometric measurements were collected throughout the study. Greater weight loss, abdominal circumference, and body fat mass reductions were observed in the experimental diet in comparison to controls. Hunger scores were lower and greater improvements in fasting glucose, average daily insulin concentrations, and homeostasis model assessment for insulin resistance (HOMA(IR)), T-cholesterol, low-density lipoprotein (LDL) cholesterol, high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, C-reactive protein (CRP), tumor necrosis factor-α (TNF-α), and interleukin-6 (IL-6) levels were observed in comparison to controls. The experimental diet modified daily leptin and adiponectin concentrations compared to those observed at baseline and to a control diet. A simple dietary manipulation of carbohydrate distribution appears to have additional benefits when compared to a conventional weight loss diet in individuals suffering from obesity. It might also be beneficial for individuals suffering from insulin resistance and the metabolic syndrome. Further research is required to confirm and clarify the mechanisms by which this relatively simple diet approach enhances satiety, leads to better anthropometric outcomes, and achieves improved metabolic response, compared to a more conventional dietary approach.


Samtidigt så finna ju detta som snackar om GI:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176692

King Grub
2012-11-14, 14:01
Säger inte studien som denna tråd handlar om emot denna:

Nej.

hbe
2012-11-16, 03:10
Så med den dygnsrytm jag har nu som arbetslös, vaknar runt 12.00 och lägger mig runt 04.00 med mat utspridd under denna period fram till kl ~02.00, kommer göra mig mer utsatt för "ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt" än om jag lägger om dyngsrytmen till tidigare sänggående eller att jag äter allt tidigare under dagen?

Ledsen för en kanske dum fråga men är lite trött atm :)

rutiga
2012-11-16, 04:25
Hm borde nog lägga ifrån mig den här mackan och sova då. Att försöka bli hälsosam är så himla trist. :(

luckyboi
2012-11-16, 10:09
Så med den dygnsrytm jag har nu som arbetslös, vaknar runt 12.00 och lägger mig runt 04.00 med mat utspridd under denna period fram till kl ~02.00, kommer göra mig mer utsatt för "ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt" än om jag lägger om dyngsrytmen till tidigare sänggående eller att jag äter allt tidigare under dagen?

Ledsen för en kanske dum fråga men är lite trött atm :)

Det som jag tycker verkar mystiskt, om man har ställt om sin dyngsrytm borde väl även kroppens övriga funktioner fungera efter denna rytm? Eller styrs dessa hormoner enbart att solljus?

tjing
2012-11-16, 12:01
Så med den dygnsrytm jag har nu som arbetslös, vaknar runt 12.00 och lägger mig runt 04.00 med mat utspridd under denna period fram till kl ~02.00, kommer göra mig mer utsatt för "ohälsa, diabetes, kardiovaskulära sjukdomar och övervikt" än om jag lägger om dyngsrytmen till tidigare sänggående eller att jag äter allt tidigare under dagen?

Ledsen för en kanske dum fråga men är lite trött atm :)

Ja.

Eddie Vedder
2012-11-17, 14:40
Jag kritiserar inte studien, jag kritiserar dig. Du skrev "nog". Världen går nog under inom två veckor. Förstår inte varför du svarade om du inte kunde ge mig ett exakt svar.

Ja därför att man inte vet exakt hur det är efter att en person exempelvis gjort det i flera år. Du kritiserar att natt inte definierats men du kan enkelt titta på figurerna och få svar.

exevision
2012-11-17, 17:08
Nej.

Kan du förklara?

King Grub
2012-11-17, 18:34
Jag ser ingen koppling alls.

exevision
2013-03-07, 21:06
Så det kanske bara är dumt att ta långsamt protein före sängen vid 23:30 om man ätit bra övriga dagen och sista målet var runt 20:00? De kalorierna kanske man bör ha i det där sista målet vid 20:00 ist? Eller blir proteinbalansen bättre ändå av proteinintaget före sängen?

Sniggel
2013-03-07, 22:17
Det finns ju ingen exakt gräns för när det är "fysiologisk natt". 23:30 är hyfsat sent förstås men frågan är om/hur negativt det är i långa loppet. Dessutom är det ju väldigt få kalorier (bara protein). Kanske inte spelar någon roll alls (för hälsa/fetma)?

tjing
2013-03-07, 23:18
Nja, det gör det ju iofs. Med tanke på att vi ligger still i kring 8 timmar och kanske p g a hormonella förändringar som sker sen natt/tidig morgon med kortisol osv.

Men jag förstår vad du menar.

exevision
2013-03-20, 22:11
Det är just att ändra om dygnsrytmen och vara upp och äta på natten som är negativt för hälsan.

Läste senaste body om myter och om hur Helene Ahlson och Mikael Hancic äter. Fattade det hela som att det inte var negativt att äta sent, iaf om man inte fyllt sina depåer till max. Tänkte då på denna tråd och det slog mig att du sagt något om dygnsrytm. Så äter inom sin normala dygnsrytm så gör det inget om man äter ett hyfsat stort mål vid exempelvis 21:00?

Noz
2013-03-21, 13:20
Ja just det känner jag till. Tänkte mer på det som studien tar upp, att äta på natten resulterar i större viktökning trots lika stort intag av kalorier som någon som äter på dagen.

Känns som att hela kolomaffian, inklusive mig själv, alltid kör på "spelar ingen roll när/var/hur du äter det är bara kalorierna som spelar roll för viktökning"

Kalori in/ut gäller i högsta grad, enligt studien sänktes energiförbrukningen (vilket även visats i andra studier enligt dem) vilket förklarar viktökning trots samma energiintag.