handdator

Visa fullständig version : Vila?


Vixtor
2012-11-11, 23:43
Tja!

Jag har en liten fråga om det verkligen är nödvändigt att ta vilodagar under styrketräning?
Jag är 16 år och tränar alla dagar i veckan, jag kör en 3-split som ser består av:
Pass 1: Bröst/axlar/triceps
Pass 2: Ben/mage
Pass 3: Rygg/biceps

Mitt huvudsakliga mål är att få större volym men jag vill också bli starkare i speciellt bänkpress och chins. Jag tar sällan vilodagar utan jag kör på och börjar om med pass 1 direkt när jag är klar med det tredje. Jag känner mig oftast ganska fräsch inför varje pass och jag hatar verkligen att stå över pass...
Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på om det är nödvändigt med vilodagar även om man känner sig fräsch och gärna motivera sitt svar :)

Ronn
2012-11-11, 23:47
Det har avhandlats ett antal gånger, det är individuellt och jag skulle nog påstå att dom flesta inte pallar av att träna hårt varje dag, du bygger heller inte nödvändigtvis snabbare för att du tränar så ofta, återhämtningen är inte att underskatta. Men om du tycker att det är kul och känner att du orkar så är det väl bara köra men va uppmärksam och lyssna på kroppens signaler, många överskattar nog sig själva på den punkten.

pezrulezhaakon
2012-11-11, 23:50
Vixtor

Hur mycket vila beror på hur mycket du sliter på kroppen.

Din split och ditt upplägg säger ingenting om hur du tränar, belastning, set, reps, övningsval och vilket utförande du har.

Vixtor
2012-11-11, 23:56
Kanske skulle börjat med att beskriva mig lite.
Jag har styrketränat i ca 10 månader och har lyckats gå upp 9 kg (62-71 kg) samtidigt som jag gått ned i fettprocent Mina pass är ofta 2 timmar långa och det blir många övningar med många set. Repintervallen ligger mellan 6-12 förutom bänkpressen som ligger på 2-4. Jag har bra och strikt teknik i övningarna.

pezrulezhaakon
2012-11-12, 00:03
Vixtor

Det finns en risk att du hamnar där många yngre killar gör, med axelproblem efter ett tag. Inte nödvändigtvis för att det är dåligt utförande, utan för att det blir FÖR många axelrelaterade övningar/rörelser i ditt pass.

2tim/pass är i överkant och vittnar mest sannolikt om FÖR många övningar med för dålig intensitet.
Speciellt tänker jag på en ev krock med muskelgrupper mellan ditt pass 3 och pass 1, samt möjlig för kort vila för axlarna.
Beroende på vilka övningar du kör kan det bli för lite vila för vissa muskler.