handdator

Visa fullständig version : Skaffa katt när man bor i lägenhet?


Andy.da.wohoo
2012-11-11, 19:29
Hejsan.

Börjar fundera på att skaffa katt, vad bör man tänka på?

Vilka utgifter finns det? Är lite nyfiken på vad det kostar och vilka ansvar kommer. Måste man släppa ut katten? Ska man ut och rasta den? Klarar den sig själv när jag är i skolan/iväg en kväll?

Kort sagt:
Priser
Återkommande saker som ska göras(vaccinering)
Hur mycket äter den?
Vilken ras ska man ha?
Rasta eller släppa ut?
Vilka "attiraljer" bör man köpa?


Kan tillägga att jag bor i en tvåa på 68kvm bottenplan och att jag studerar(vilket begränsar kapitalet en aning)

Tacksam för svar :)

Spartansk
2012-11-11, 19:32
Här får du några svar: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt

Mental
2012-11-11, 19:33
Hur sentimental är du? En katt som blir sjuk kan bli väldigt dyr. En försäkring hjälper men kostar ju en slant varje månad. Alternativt så avlivar man den katten och köper en ny.
Men det är bra att redan innan ha tänk på saken.

Släppa ut eller inte skulle jag säga beror mycket på hur och var du bor. Som ensam innekatt tycker jag du ska skaffa 2, så den har sällskap även när du är borta.

Kostnad är väl kanske en 500kr månaden beroende på hur dyrt foder och kattsand du köper.
Bra att ha saker är klosax, borste, klöspelare/klätterträd, kattlåda, transportbur osv.

z_bumbi
2012-11-11, 19:35
Försäkring eller en rejäl slant undanstoppad på banken om det händer något.

Med begränsad budget så kolla med något katthem, då brukar de dessutom vara kastrerade, vaccinerade etc när du hämtar den. Du får oftast betala för katten men det blir en klumpsumma och inte i närheten av vad en (ras)katt brukar kosta i vanliga fall. Du missar också kattungestadiet vilket är det som borde vara jobbigast i en lägenhet.

Andy.da.wohoo
2012-11-11, 19:40
Här får du några svar: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt

Bra grejer!

Jag tänker att vi inte vill ha två katter, det får bli senare isåfall. Man kanske kan anpassa lägenheten på ett sånt vis att den blir "intressant" hela tiden för katten. Man ser ju hela tiden filmer på youtube med katter som har ett otroligt intresse för kartonglådor. Ett fort av kartonglådor och kattens lycka är gjord?

mattilainen
2012-11-11, 19:48
Bra grejer!

Jag tänker att vi inte vill ha två katter, det får bli senare isåfall. Man kanske kan anpassa lägenheten på ett sånt vis att den blir "intressant" hela tiden för katten. Man ser ju hela tiden filmer på youtube med katter som har ett otroligt intresse för kartonglådor. Ett fort av kartonglådor och kattens lycka är gjord?

det räcker med en plastpåse på golvet eller en lådbit den kan ligga på. Allt som ligger på golvet där dom kan lägga sig där lägger dom sig haha

LizaK
2012-11-11, 19:52
Det går alldeles utmärkt att endast ha en katt. Det viktiga är att du har tid och kärlek att lägga ned på katten.

Ang ras finns det hur många som helst. Läs gärna på lite så du hittar en ras som motsvarar dina önskemål. Kom ihåg att alla katter är olika, men vissa raser sägs vara mer självständiga än andra osv.

Priser varierar kraftigt. En katt kan gå på allt från 0kr upp till flera tusenlappar.
Agrias försäkringar tycker jag är toppen, men det blir ju en avgift (dock helt klart värt det OM någonting skulle hända eller katten blev sjuk).
Mat är inte speciellt dyrt, titta i affären vad som finns & verkar bra pris - närings & smakmässigt.

Du behöver inte "rasta" katten, men vissa katter uppskattar att få vara på en ev balkong emellanåt, samt att gå ut och strosa i koppel.
Vad som är nädvändigt att ha hemma är; kattlåda, sovkorg, mat - & dryckskålar, borste, ögonbad (särskilt om du använder kattsand i kattlådan), leksaker och kanske en liten lekställning. Koppel och halsband om du känner för att prova att gå ut med kissen.
Filtar.. Och klädvårdsrullar (för dig) :D.. Givetvis mat.. Kattströ/sand.. Klösbräda och kloklippare..

krellik
2012-11-11, 19:52
Katter är lite "speciella" och egensinniga onekligen, något som en katt gillar kanske den andra skiter i, så det där löser du efter hand.

LizaK
2012-11-11, 19:56
det räcker med en plastpåse på golvet eller en lådbit den kan ligga på. Allt som ligger på golvet där dom kan lägga sig där lägger dom sig haha

Plastpåsar är väl onekligen en väldigt dum idé med tanke på kvävningsrisken?

En liten gyllende regel för kattägare: låt inte saker ligga framme & skräpa som du inte skulle vilja att ett småbarn fick tag på.

Andy.da.wohoo
2012-11-11, 19:57
Okej, men det låter ju bra! :) Får läsa lite på wikipedia då om kattraser. Vill ju gärna ha en katt som är lite lekfull :)

Alfers
2012-11-11, 20:44
Det finns två läger. Dom som inte tycker att det spelar någon roll om katter är inne eller ute och dom som tycker att det är djurplågeri att ha dom inne.
Jag har haft så många katter som har blivit misshandlade och påkörda att jag har inga som helst problem med innekatter. Du kommer dock få förklara dig för en del.

Nu har jag två innekatter, var ute och gick med dom ibland innan men dom var ju rädda för allt.
Om dom tror att hela världen vill ha ihjäl dom så är dom ju glada att få vara inomhus.

Alla katter är olika, man märker ganska snabbt vad dom gillar. vår ena katt ligger antingen högt uppe på någon garderob och spanar eller sitter i ett fönster eller på balkongen.
Den andra ligger i kartonger eller i soffan och bryr sig inte så mycket om vad som.händer runt omkring.

Spartansk
2012-11-11, 20:50
Det finns två läger. Dom som inte tycker att det spelar någon roll om katter är inne eller ute och dom som tycker att det är djurplågeri att ha dom inne.


Om man ska tro min länk verkar det finnas ett tredje läger; de som rentav tycker att det är att föredra att ha dem inne, för kattens egen skull.

shadowfire
2012-11-11, 21:03
Börjar fundera på att skaffa katt...

Vad bör man tänka på?
Ensamkatt eller två? Ensamkatt kräver mer jobb och tid av dig. En katt kan sova upp till 16 timmar på ett dygn, men när du väl är hemma behöver en innekatt stimulans. Inte bara lek på egen hand.

Vilka utgifter finns det?
Sterilisering/kastrering, kattmat, kattsand, vaccination, försäkring.

Är lite nyfiken på vad det kostar och vilka ansvar kommer.
Sterilisering kostar en tusing eller något sådant, men du får en mycket lugnare katt efteråt. Min försäkring kostar en hundring i månaden. Ansvar, ptja, byta kattströ är inte kul men ett måste för kattens välbefinnande. Tänk på att du också bli bunden. Vad gör du med katten om du vill åka på en charterresa med polarna? Har du altan och vill kunna ha öppet på sommaren måste du antagligen näta in uteplatsen eller sätta upp en löplina.

Måste man släppa ut katten? Nej.

Ska man ut och rasta den? Ja/Nej, det kan du göra, men det kan också bli som så att katten får mersmak på utelivet och sedan kommer sitta och jama som en dåre inne med viljan att få gå ut.

Klarar den sig själv när jag är i skolan/iväg en kväll? Inte när den är som yngst kattunge, hämtar du en 12v ung misse så ta ledigt den veckan iaf så den får acklimatisera sig hemma hos dig och får en trygghet när den saknar sin mamma. Senare som äldre katt så sover den garanterat mycket när du är borta på dagarna.

Hur mycket äter den?
Beror på typ av foder. Om du har en hankatt så kan den få struvit om det är en innekatt och den får i sig för lite vatten. Det är kristaller som täpper till snasen och i värsta fall kan göra att katten dör. Det kan krävas specialfoder om du kör torrfoder för att undvika struvit... och det är inte billigt. Å andra sidan är veterinärsbesök med en plågad katt inte billiga eller roliga heller.

Vilka "attiraljer" bör man köpa?
Klösbräda/klätterställning är win för att spara dina möbler. Kattlåda. Lite möss, sugrör, buntband, en pappkasse och vips så har du en egen cirkus hemma :D

Buntband is the shit btw.
http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/121029_sunebus1.jpg

Exdiaq
2012-11-11, 21:07
Hur sentimental är du? En katt som blir sjuk kan bli väldigt dyr. En försäkring hjälper men kostar ju en slant varje månad. Alternativt så avlivar man den katten och köper en ny.
Men det är bra att redan innan ha tänk på saken.

Är man ens i de tankebanorna ska man inte ha en katt (eller annat djur för den delen). Avlivning ska ske för djurets bästa och inte någon annan anledning.

Exdiaq
2012-11-11, 21:10
Finns många katter hos Kattjouren. Minst 4-5 "annonser" brukar komma upp om dagen.

http://www.facebook.com/Kattjouren?fref=ts

Andy.da.wohoo
2012-11-11, 21:30
Tack Skuggan! Vad är det för ras du har där? :)

Sniggel
2012-11-11, 21:43
Jag kan väl bekänna läger iaf...

Jag tycker en katt ska kunna vara utomhus. Givetvis finns det olika typer av katter och vissa har mindre behov och andra har större behov. Den senaste katten jag ägde är mer ute än inne och visade tidigt tecken på att bli rastlös av att vara inne.
Jag tycker också att hellre att låta en katt få lov att vara ute och riskera att bli påkörd, om dess liv blir lyckligare, än att vara inne och riskera att vantrivas en smärre livstid.
Men det är givetvis mina åsikter. Ville bara förmedla vad jag tycker så att du själv kan få lite att fundera över.

Jag tycker också att du först och främst ska leta upp en omhändertagen katt. Helst en lugnare då dessa förmodligen klarar av innemiljö bättre (antar jag?).
Alla katter är mer eller mindre busiga ändå. I vissa fall kan de när de blir gamla vara rätt less på att busa om de har den personligheten.

shadowfire
2012-11-11, 22:11
Tack Skuggan! Vad är det för ras du har där? :)

Sune är en bondkatt, ingen stamtavla eller så.. men det är norsk skogis i honom, därav allt lurv. :)

Mrs Robinson
2012-11-11, 22:21
Du ska komma ihåg att kattmänniskor är en speciell ras. Väldigt ömtåliga, känslosamma och hysteriska är de. (sen så luktar de också och är täckta med katthår men det är ett ämne för en annan tråd). Så när de säger att du måste umgås med katten x timmar per dag så kan du andas ut. Vad gör det om katten har lite "tråkigt" ibland? Vi människor har också det tråkigt ibland (ofta) men inte dör vi av det. Allt kan inte vara skoj i livet.

panzerpig
2012-11-11, 22:24
vi har två katter, ca 7 år gamla. vi köpte dom på ett katthem här i stan (googla och kolla om det finns nått nära dig). Tycker det känns bra att göra en insats för en katt när man ändå ska skaffa en :)
Våra var bara 2 månader när vi fick dom men många katthem har även äldre katter.

Tricklew
2012-11-11, 22:31
Buntband is the shit btw.
http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/121029_sunebus1.jpg

Bra inlägg överlag, men låter du katten leka med buntband? Vår katt skar upp tungan på en sådan och hade ett riktigt helvete en hel vecka.


Ont: Nät vid balkong, undvik plastpåsar katten kan få tag i med mera är självklara saker, se till att katten inte leker med saker som kan kväva eller skada den.

Dessutom, om du dricker kaffe med mjölk i så låt den inte stå framme och svalna, när den är kall nog kommer katten att börja dricka din kaffe, det är ingen höjdare.

shadowfire
2012-11-11, 23:23
Du ska komma ihåg att kattmänniskor är en speciell ras. Väldigt ömtåliga, känslosamma och hysteriska är de. (sen så luktar de också och är täckta med katthår men det är ett ämne för en annan tråd). Så när de säger att du måste umgås med katten x timmar per dag så kan du andas ut. Vad gör det om katten har lite "tråkigt" ibland? Vi människor har också det tråkigt ibland (ofta) men inte dör vi av det. Allt kan inte vara skoj i livet.

Å du trollar som vanligt.
En icke stimulerad innekatt får konsekvenser av karaktären "du kan glömma att du får en endaste jävla blund nattsömn inatt din late fan", så det handlar inte om att katten bara "har tråkigt".

Bra inlägg överlag, men låter du katten leka med buntband? Vår katt skar upp tungan på en sådan och hade ett riktigt helvete en hel vecka.

Hoppla, det lät inte så trevligt... det har gått bra här iaf, buntbandet håller i varje fall för en del gnagande vilket tyvärr sugrören inte har gjort. ;)

cero
2012-11-11, 23:32
Två saker att tänka på:

- Se till att du snabbt vänjer katten till en bra kattlåda (rätt utrymme, bra sand, osv) så du slipper skit över hela lägenheten.
- Se till att du snabbt vänjer katten till en bra klösbräda. Jag struntade i det från början. Nu får sofforna ta smällen, och katten skiter fullständigt i ev nya klösbrädor som jag placerar ut.
- Se om du kan hitta en ras som är vit och som fäller lite.

Glutenkatt
2012-11-12, 00:04
Jag hade två katter i lite över ett år i min lägenhet på 40kvadrat.

Det gick bra till en början, men den ena var ganska rastlös och ville gärna ut.. Det blev tillslut lite jobbigt då jag tyckte synd om katten.
Det blir också sjukt mycket hår (hos de flesta raser), så de är nåt att tänka på. Alla kläder kommer vara fulla av katthår.

Jag gav bort mina katter till en familj på landet.

Om du är redo att ta hand om en katt, kör på! Tänk på att den behöver väldigt mycket stimulans och du behöver leka med den varje dag.

Glutenkatt
2012-11-12, 00:06
- Se om du kan hitta en ras som är vit och som fäller lite.

Morsans vita katt fäller mer hår än någon annan jag sett, så det är ju inte nödvändigtvis sant.

Amfksp
2012-11-12, 00:12
Å du trollar som vanligt.
En icke stimulerad innekatt får konsekvenser av karaktären "du kan glömma att du får en endaste jävla blund nattsömn inatt din late fan", så det handlar inte om att katten bara "har tråkigt".



Hoppla, det lät inte så trevligt... det har gått bra här iaf, buntbandet håller i varje fall för en del gnagande vilket tyvärr sugrören inte har gjort. ;)

instämmer gånger 100000 min tjej har innekatt, är du borta hela dagen kan du glömma att sova på natten sen. Får katten inte stimulans blir den så jävla jobbig på natten. max 8 timmar borta och ge den massa stimulans n'r du är hemma.

Exdiaq
2012-11-12, 00:13
- Se om du kan hitta en ras som är vit och som fäller lite.

Båda våra "bonuskatter" är vita och fäller rätt ordentligt.

tjabon
2012-11-12, 03:36
Inte minst viktigt:
Katten är ett socialt och intelligent djur.
Det är helt upp till dej att utforma hur du vill ha relationen med din katt,
sätta gränser, skapa trygghet m.m.
Viktigt är att försöka förstå hur en katt "tänker" och fungerar. Läs.
Bestraffa eller slå aldrig en katt. Den har ju ingen aning om vad en soffa
eller matta är för något....

Jag bor på landet. Har 2 katter (bröder) som har kattlucka i dörren och
ett eget rum. Präktiga svenska bondkatter på 6 kg stycket :)

eiri
2012-11-12, 03:42
se folk med innekatter är ju bara sorligt :(

timoat
2012-11-12, 07:08
Läste lite om katter som fäller mindre, det finns några som heter Devon Rex, Cornish Rex och La Perm, som verkar mycket trevliga, och är innekatter.

z_bumbi
2012-11-12, 07:27
Är man ens i de tankebanorna ska man inte ha en katt (eller annat djur för den delen). Avlivning ska ske för djurets bästa och inte någon annan anledning.

Det är lätt att säga att man har råd etc men när räkningarna ligger på 40-50 kkr och det fortfarande går att behandla djuret så är det få som fortsätter. Det är också helt okey att ha sin brytgräns betydligt lägre. Så klarar man inte av att ta beslutet om att avliva istället för att behandla så så ska man strunta i att skaffa djur.
Tänk också på att försäkringar inte täcker allt och att de flesta både har självrisk och ett maxbelopp så även med en försäkring så gäller det att ha pengar sparade.

Birkharju
2012-11-12, 08:04
se folk med innekatter är ju bara sorligt :(

+1 *gah!*

Mental
2012-11-12, 08:16
Är man ens i de tankebanorna ska man inte ha en katt (eller annat djur för den delen). Avlivning ska ske för djurets bästa och inte någon annan anledning.

Nej, en hel del kirurgi, cancerbehandling mm kan som påpekat kosta från 20k och uppåt. Finns egentligen inget tak. En försäkring har oftast både fast och variabel självrisk. Tex Agria:

Du väljer ett försäkringsbelopp på 25 000 eller 50 000 kronor per år. Försäkringsbeloppet förnyas varje år, hela kattens liv.

Välj den självrisk som passar dig bäst
Du kan själv påverka priset genom att kombinera en av våra fasta självrisker (1 400, 2 300 eller 3 000 kronor) med en av våra rörliga självrisker (15 eller 25 procent). En högre självrisk ger ett lägre pris. Självriskperioden är 125 dagar.

En god vän hade en innekatt som smet balkongvägen, återfanns dagen efter. Ett tag senare konstaterades kissen gravid (haft lite kul på rymmen tydligen) Dock blev det en svår förlossning och för att inte riskera kattens liv fick man genomföra ett akut kejsarsnitt. Katten var oförsäkrad och slutnotan efter eftervård, läkemedel och stygntagning blev ca 14.000kr.

Många har säkert en så pass stor buffert, men många har det inte. Valet är då att ta bort den, eller skuldsätta sig för lång tid frammåt.
Även med försäkring får man räkna med att det kan bli ordentligt dyrt.

Mental
2012-11-12, 08:17
se folk med innekatter är ju bara sorligt :(

+1 *gah!*

Har ni lust att utveckla det argumentet? Just nu är det ju bara ni som ser sorgliga ut?

olle lindblad
2012-11-12, 08:32
Bra inlägg överlag, men låter du katten leka med buntband? Vår katt skar upp tungan på en sådan och hade ett riktigt helvete en hel vecka.


Ont: Nät vid balkong, undvik plastpåsar katten kan få tag i med mera är självklara saker, se till att katten inte leker med saker som kan kväva eller skada den.

Dessutom, om du dricker kaffe med mjölk i så låt den inte stå framme och svalna, när den är kall nog kommer katten att börja dricka din kaffe, det är ingen höjdare.
Hur mådde katten när den fick kaffe?

Amfksp
2012-11-12, 09:13
se folk med innekatter är ju bara sorligt :(

Du vet uppenbarligen inte vad en innekatt är.

feyin
2012-11-12, 09:40
Om du vill ha innekatter med "gott samvete" ska du skaffa sphynxar (nakenkatter). Rätt dyra (~7k each) dock fryser de alt bränner sig av solen när de är ute :D så de måste vara inne.

Dessa katter är väldigt sällskapssjuka så två stycken minst är nog det bästa alternativet såvida du inte är hemma väldigt mycket. Jag har själv två, flickvännen allergisk mot päls, jag är positivt överraskad.

Tricklew
2012-11-12, 10:12
Hur mådde katten när den fick kaffe?

Kaffe är giftigt för katter, nu är det ju väldigt svårt för katter att få i sig sådana mängder, men i vart fall, när det enda man vet är att katter inte tål kaffe, så blir man lätt lite panikslagen.

Annars hände inte så mycket, han blev utsläppt och om han blev galen där ute vet endast han. ;)

xodd
2012-11-12, 13:21
"Enligt Agrias skadestatistik är trafikolyckor den absolut vanligaste dödsorsaken för en katt." - saxat från agrias hemsida.

Vi har två birmor. Innekatter på heltid. På sommarhalvåret brukar balkongen vara öppen 12 timmar om dygnet. Då sitter dom och spanar där. På vinterhalvåret om balkongdörren öppnas går dom ut, rullar i någon minut sedan vill dom in i värmen igen... :P

Hade jag skaffat katt idag hade det antagligen blivit sphynx alt. cornish rex framför allt för att de inte fäller speciellt mycket. Vi skaffade först 1, men när den var själv vart den så extremt efterhängsen, så det fick bli två, vilket nu idag känns ganska självklart.

Löpande utgifter är ju som många andra påpekat kattsand, mat och försäkring samt vaccinering. Engångs blir kattlåda, klösmöbel etc.

Amfksp
2012-11-12, 13:54
Löpande utgifter kan även vara skosnören, madrasser, soffor och annat som går att klösa på, även om klösbrädor finns =)

LadyG
2012-11-12, 13:59
Löpande utgifter kan även vara skosnören, madrasser, soffor och annat som går att klösa på, även om klösbrädor finns =)

Japp, samt utgifter för förstörda tapeter (i jakt på flugor som dansar mot väggen), blomkrukor (när flugan flyger emot rutan istället) och andra eventuella prydnadssaker som kan åka i golvet när katten far omkring som ett torrt skinn på jakt efter flygfän (verkliga eller imaginära) :)

shadowfire
2012-11-12, 14:01
Två saker att tänka på:

- Se till att du snabbt vänjer katten till en bra kattlåda (rätt utrymme, bra sand, osv) så du slipper skit över hela lägenheten.
- Se till att du snabbt vänjer katten till en bra klösbräda. Jag struntade i det från början. Nu får sofforna ta smällen, och katten skiter fullständigt i ev nya klösbrädor som jag placerar ut.
- Se om du kan hitta en ras som är vit och som fäller lite.

offtopic TS men ontopic ditt inlägg; prova att duscha med citronvatten eller ättika där den/de klöser och inte ska klösa... om du/ni ser det in action så är en blomvattenspruta på katten också bra, brukar räcka med en dusch och en skarp tillsägelse för att de ska förstå att det är fel...

Tigerkotten
2012-11-12, 14:24
Men vafan, visst att katter jag har är nu Utekatter. Men ägare till innekatter är det inget fel på heller, allt beror på i slutändan på ägaren. Visst att katter gillar att vara ute, men samtidigt kan det vara farligt för den att vara ute. Bilar, Rävar, hundar, idioter till människor.

Det är enligt mig alltid lite smått oroande att släppa ut en katt då man ändå aldrig vet om den kommer in igen.

Däremot ska man självklart inte ha en utekatt om man bor i en miljö där det är nära till större vägar.

Exdiaq
2012-11-12, 14:26
Det är lätt att säga att man har råd etc men när räkningarna ligger på 40-50 kkr och det fortfarande går att behandla djuret så är det få som fortsätter. Det är också helt okey att ha sin brytgräns betydligt lägre. Så klarar man inte av att ta beslutet om att avliva istället för att behandla så så ska man strunta i att skaffa djur.
Tänk också på att försäkringar inte täcker allt och att de flesta både har självrisk och ett maxbelopp så även med en försäkring så gäller det att ha pengar sparade.

Har råd för att vi prioriterar katterna (nu katten..). Kan man inte göra den prioriteringen och sätta de direkt efter mat och husrum på prioriteringslistan ska man inte ha djur.

Fick avliva vår ena 14åriga katt för 2 månader sedan. Men inte var det p.g.a. det skulle kosta att fixa till, utan det fanns bara en minimal chans att det skulle gå att behandla med tanke på hennes ålder. Skulle innebära en hel del lidande hos en katt som just då mådde rätt bra, men som inom de kommande veckorna förmodligen inte skulle göra det.


Nej, en hel del kirurgi, cancerbehandling mm kan som påpekat kosta från 20k och uppåt. Finns egentligen inget tak. En försäkring har oftast både fast och variabel självrisk. Tex Agria:

Du väljer ett försäkringsbelopp på 25 000 eller 50 000 kronor per år. Försäkringsbeloppet förnyas varje år, hela kattens liv.

Välj den självrisk som passar dig bäst
Du kan själv påverka priset genom att kombinera en av våra fasta självrisker (1 400, 2 300 eller 3 000 kronor) med en av våra rörliga självrisker (15 eller 25 procent). En högre självrisk ger ett lägre pris. Självriskperioden är 125 dagar.

En god vän hade en innekatt som smet balkongvägen, återfanns dagen efter. Ett tag senare konstaterades kissen gravid (haft lite kul på rymmen tydligen) Dock blev det en svår förlossning och för att inte riskera kattens liv fick man genomföra ett akut kejsarsnitt. Katten var oförsäkrad och slutnotan efter eftervård, läkemedel och stygntagning blev ca 14.000kr.

Många har säkert en så pass stor buffert, men många har det inte. Valet är då att ta bort den, eller skuldsätta sig för lång tid frammåt.
Även med försäkring får man räkna med att det kan bli ordentligt dyrt.

Då är vi utav olika åsikt. Det är en utav de ytterst, ytterst få saker jag kan tänka mig att skuldsätta mig för.

M|cke
2012-11-12, 14:27
Varför kan inte katterna få vara ute och inne om du nu bor på bottenplan?
Min förra katt när jag bodde i lght 1 trappa upp var ute och inne. Den anpassade sig till när morgontidningen kom och blev utkastad på kvällen :)

Men dom behöver aktiveras och skötas om som flera nämnt tidigare så ligger mattor, skor, tapeter, soffor och dylika saker illa till :)

Nu när man bor i hus så sköter dom det där själva så dom ligger så fint och sover på morgonen.
http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=735&pictureid=3175

Jazen
2012-11-12, 15:01
Vi hade våran innekatt i 15 år , han hatade att gå i sele och bli rastad utomhus. Han blev nervös och bara kröp längst väggen och ville in igen. Självklart är det ett beteende om man bara varit inomhus. Dock bodde vi på 120kvm , vet inte om det spelar nå roll men han hade ju hyfsade ytor att dampa runt på =)
Dock älskade han att lägga sig på balkongen o sola.

är väl en oändlig disskution om inne och utekatter bla bla bla

Exdiaq
2012-11-12, 15:01
Varför kan inte katterna få vara ute och inne om du nu bor på bottenplan?
Min förra katt när jag bodde i lght 1 trappa upp var ute och inne. Den anpassade sig till när morgontidningen kom och blev utkastad på kvällen :)

Men dom behöver aktiveras och skötas om som flera nämnt tidigare så ligger mattor, skor, tapeter, soffor och dylika saker illa till :)

Nu när man bor i hus så sköter dom det där själva så dom ligger så fint och sover på morgonen.
http://kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=735&pictureid=3175

Grannens katt gör detsamma då han bor på bottenplan. Hoppar upp med framtassarna på fönsterblecket och knackar på fönstret när han vill in.

Sen har han dock förmånen att det är i utkanten utav ett litet samhälle med inte så värst mycket trafik och han kan sova på vårt uterum i en nybyggd kattkoja samt får mat här. Båda sakerna var egentligen till för hans broder, men han tar för sig också.

Exdiaq
2012-11-12, 15:05
Vi hade våran innekatt i 15 år , han hatade att gå i sele och bli rastad utomhus. Han blev nervös och bara kröp längst väggen och ville in igen. Självklart är det ett beteende om man bara varit inomhus. Dock bodde vi på 120kvm , vet inte om det spelar nå roll men han hade ju hyfsade ytor att dampa runt på =)
Dock älskade han att lägga sig på balkongen o sola.

är väl en oändlig disskution om inne och utekatter bla bla bla

Min nyligen avlivade katt gillade att gå ute i trädgården på somrarna i 20-30min. Höll sig lugn och ofta räckte det med att hålla ett öga på henne och vara 7-8m ifrån.

Hennes syster blir dock väldigt nervös när man tar ut henne i trädgården.

Olika katter gillar olika.

Jazen
2012-11-12, 15:10
Min nyligen avlivade katt gillade att gå ute i trädgården på somrarna i 20-30min. Höll sig lugn och ofta räckte det med att hålla ett öga på henne och vara 7-8m ifrån.

Hennes syster blir dock väldigt nervös när man tar ut henne i trädgården.

Olika katter gillar olika.

mjo väldigt olika från djur till djur.

Men en katt som alltid varit inomhus kommer alltid gilla inomhus miljön, våran blev stressad och orolig när han fick komma ut så balkongen räckte för han =)

shut teh face
2012-11-12, 15:13
Alltså, en katt vet ju inget annat än att vara inomhus om den aldrig varit utomhus.

Våra katter var inne i tre år och lyckliga, sen köpte vi hus och de blev utekatter (också lyckliga).

Jag tyckte det var bättre när de var inne, nu är de ovänner helt plötsligt, har loppor, fästingar, och deras primitiva beteende är mer tydligt; äta upp sig inför vintern (står och skriker efter mat fastän de redan har ätit massor), kaxigare etc.

strikt
2012-11-12, 15:13
Ska man ha en katt bör man plocka upp en från katthemmen. Något annat är väldigt egoistiskt!

Apropå kostnader och försäkringar. Bekant fick strul med sin ena katt, slutar med att Agria nekar vård, och försöker pusha familjen till avlivning varav min bekanta vägrar, och betalar själv med banklån på över 25k.

Katten överlevde och kan fortsätta sitt liv. Det sjuka är att försäkringen borde täcka sånt här men de gjorde allt de kunde för att slippa ansvar och hänvisade till massa bullshit och vann till slut.

Varför ha en djurförsäkring ifall de ändå inte tänker betala ut när det väl gäller. De vill bara göra rätt för sig när det är "relativt" billigt att behandla katten.

shut teh face
2012-11-12, 15:21
Djurförsäkringar rent generellt är jävligt sämst. De täcker inte mycket.
Ofta får man betala medicinen själv, osubventionerad såklart.

Exdiaq
2012-11-12, 15:25
Våra katter har varit försäkrade genom ett tillval till hemförsäkringen hos Skandia. Har aldrig varit några som helst problem eller orimligheter de få gånger katterna behövt vård.

Fredszky
2012-11-12, 15:25
ja försäkringar är jättebra tills du ska använda dem.

pengarna försäkringar kommer från är ju från dig och alla andra försäkringstagare. de pengarna ska räcka till försäkringsbolagets kostnader; försäkringsutbetalningar, löner, lokaler, administration, kafferep, osv.

man kan verkligen inte räkna med att få tillbaka sina pengar man betalar in varje månad :laugh:, om det skulle funka så hade hela affärsidén med försäkringsbolag inte fungerat.

dessutom är en stor del i försäkringsbolagets agenda att försöka smita ifrån ansvar och utbetalningar, det är ju det dom tjänar pengar på.

its all *bs*

strikt
2012-11-12, 15:28
Våra katter har varit försäkrade genom ett tillval till hemförsäkringen hos Skandia. Har aldrig varit några som helst problem eller orimligheter de få gånger katterna behövt vård.

Har dina katter behövt vård för mer än 20k i ett stöp?

Har dina katter varit seriöst "illa" ute, så skäl för avlivning kanske fanns?


Det måste ju kännas vidrigt att få höra från sitt bolag, att ok, det finns en chans att eran katt klarar sig och kan fortsätta leva. Men vi vill inte betala det dyra kalaset, även fast det är därför ni har tecknat försäkring hos oss för just sådana här oförutsedda kostnader.

shadowfire
2012-11-12, 15:30
Eh? Galamatias.

Jag skattade mig lycklig som hade min katt försäkrad när han i flera omgångar åkte på Struvit (urinsten). Det blev flera operationer till en total kostnad på över 30 papp, men jag betalade bara några tusen i självrisk. Inga som helst problem med något, bara bekymmersfri hantering.

Med tanke på att jag betalar 1200 kr/år i försäkringspremie så tar det över 20 år innan jag betalat tillbaka de pengarna till försäkringsbolaget.

Exdiaq
2012-11-12, 15:34
Har dina katter behövt vård för mer än 20k i ett stöp?

Har dina katter varit seriöst "illa" ute, så skäl för avlivning kanske fanns?


Det måste ju kännas vidrigt att få höra från sitt bolag, att ok, det finns en chans att eran katt klarar sig och kan fortsätta leva. Men vi vill inte betala det dyra kalaset, även fast det är därför ni har tecknat försäkring hos oss för just sådana här oförutsedda kostnader.

Ja.

Ja, men då avlivade vi henne och det var ett eget beslut utifrån hennes förutsättningar.

Verkligen!

cero
2012-11-12, 16:37
Morsans vita katt fäller mer hår än någon annan jag sett, så det är ju inte nödvändigtvis sant.

Båda våra "bonuskatter" är vita och fäller rätt ordentligt.

'Vit' och 'fälla lite' var 2 separata egenskaper.

Glutenkatt
2012-11-12, 17:15
'Vit' och 'fälla lite' var 2 separata egenskaper.

Förstår inte vad du pratar om.

Mrs Robinson
2012-11-12, 17:15
Hade jag skaffat katt idag hade det antagligen blivit sphynx
+1. En sphynx som man låter bli tatuerad kan faktiskt vara riktigt coolt att ha.
http://29.media.tumblr.com/tumblr_leyu4gGa4G1qf9myuo1_500.jpg

timoat
2012-11-12, 17:21
Grannens katt gör detsamma då han bor på bottenplan. Hoppar upp med framtassarna på fönsterblecket och knackar på fönstret när han vill in.

Jag har ingen katt själv, men grannens katt är både ute och inne, han brukar jama utanför min dörr när de inte är hemma och då får han komma in och ligga på min soffa tills de kommer hem eller tills han vill ut igen.

Höll på att skrämma skiten ut mig en morgon runt 5 dock, det lät som att någon kände på dörrhandtaget flera gånger. Visar sig att katten brukar göra det när han vill in nånstans!

cero
2012-11-12, 17:22
Förstår inte vad du pratar om.

Det jag menade var att han skulle ta en ras som a) är vit, för att hårstrån ska synas mindre och b) fäller lite, för att det ska bli mindre att städa upp.

Inte att vita raser alltid fäller lite.

Andy.da.wohoo
2012-11-12, 17:28
En sphynx hade ju helt klart varit att föredra för min del, men enligt tjejen är de fula och kostar för mycket(är inte så sugen jag heller att lägga ut 7000kr faktiskt).

Oljeblixten
2012-11-12, 19:10
+1. En sphynx som man låter bli tatuerad kan faktiskt vara riktigt coolt att ha.
http://29.media.tumblr.com/tumblr_leyu4gGa4G1qf9myuo1_500.jpg

Stackars katt, tror inte han ville bli tatuerad. Men aff vad coolt det såg ut!

cero
2012-11-12, 19:18
Seriöst, tatuera en katt?

Mrs Robinson
2012-11-12, 19:19
Seriöst, pierca ett barn?

cero
2012-11-12, 19:23
Det tycker jag inte heller om. Men om man bedövar örat ordentligt kan det väl bli smärtfritt? Katten skulle man ju behöva söva i sånna fall.

Tricklew
2012-11-12, 19:30
Det tycker jag inte heller om. Men om man bedövar örat ordentligt kan det väl bli smärtfritt? Katten skulle man ju behöva söva i sånna fall.

Katten var antagligen inte helt vaken när de tatuerade den, om du har försökt att klippa naglarna på en katt så kan du ju föreställa dig vad den gör när du försöker tatuera den.

Förövrigt så älskar katter cigg, så jag rekommenderar att du köper hem en limpa när du skaffar katten.

7prpxS09ZFg