handdator

Visa fullständig version : Skaffa katt när man bor i lägenhet?


Andy.da.wohoo
2012-11-11, 19:29
Hejsan.

Börjar fundera på att skaffa katt, vad bör man tänka på?

Vilka utgifter finns det? Är lite nyfiken på vad det kostar och vilka ansvar kommer. Måste man släppa ut katten? Ska man ut och rasta den? Klarar den sig själv när jag är i skolan/iväg en kväll?

Kort sagt:
Priser
Återkommande saker som ska göras(vaccinering)
Hur mycket äter den?
Vilken ras ska man ha?
Rasta eller släppa ut?
Vilka "attiraljer" bör man köpa?


Kan tillägga att jag bor i en tvåa på 68kvm bottenplan och att jag studerar(vilket begränsar kapitalet en aning)

Tacksam för svar :)

Spartansk
2012-11-11, 19:32
Här får du några svar: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt

Mental
2012-11-11, 19:33
Hur sentimental är du? En katt som blir sjuk kan bli väldigt dyr. En försäkring hjälper men kostar ju en slant varje månad. Alternativt så avlivar man den katten och köper en ny.
Men det är bra att redan innan ha tänk på saken.

Släppa ut eller inte skulle jag säga beror mycket på hur och var du bor. Som ensam innekatt tycker jag du ska skaffa 2, så den har sällskap även när du är borta.

Kostnad är väl kanske en 500kr månaden beroende på hur dyrt foder och kattsand du köper.
Bra att ha saker är klosax, borste, klöspelare/klätterträd, kattlåda, transportbur osv.

z_bumbi
2012-11-11, 19:35
Försäkring eller en rejäl slant undanstoppad på banken om det händer något.

Med begränsad budget så kolla med något katthem, då brukar de dessutom vara kastrerade, vaccinerade etc när du hämtar den. Du får oftast betala för katten men det blir en klumpsumma och inte i närheten av vad en (ras)katt brukar kosta i vanliga fall. Du missar också kattungestadiet vilket är det som borde vara jobbigast i en lägenhet.

Andy.da.wohoo
2012-11-11, 19:40
Här får du några svar: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4e366077d4ebea04ef002a4f-ett-gott-liv-som-innekatt