handdator

Visa fullständig version : Fler som får huvudvärk av liten mängd alkohol här?


midwinterholes
2012-11-11, 16:14
Jag är in i bomben trött på detta. Igår drack jag tre öl mellan 10-01. Drack ett stort glas vatten, en yoggi yalla och åt två mackor när jag kom hem. Sov 10 timmar.

Idag har jag huvudvärk som inte släpper. Och såhär är det nästan alltid. Är jag ensam om detta? Kan tillägga att om jag druckit det dubbla hade jag inte rest mig ur sängen på hela dagen och velat dö pga huvudvärken och känt hur kroppen stressat på högvarv inombords, ungefär som vid kraftig feber.

Jag har alltid haft det såhär även om det blivit ännu värre ju äldre jag blivit. Min första fylla var en dundersådan, vid 13 års ålder där jag nästan tappade medvetandet och sov i 1 dygn, kan det ha gjort mig mer intolerant för livet?

Appel
2012-11-11, 16:25
Samma för mig, tar max en öl, ett glas vin eller en liten wirre ibland.
Känns som att det kan kvitta, alkohol är idiotiskt i större mängder ändå.

MrBoris
2012-11-11, 16:26
Jag är in i bomben trött på detta. Igår drack jag tre öl mellan 10-01. Drack ett stort glas vatten, en yoggi yalla och åt två mackor när jag kom hem. Sov 10 timmar.

Idag har jag huvudvärk som inte släpper. Och såhär är det nästan alltid. Är jag ensam om detta? Kan tillägga att om jag druckit det dubbla hade jag inte rest mig ur sängen på hela dagen och velat dö pga huvudvärken och känt hur kroppen stressat på högvarv inombords, ungefär som vid kraftig feber.

Jag har alltid haft det såhär även om det blivit ännu värre ju äldre jag blivit. Min första fylla var en dundersådan, vid 13 års ålder där jag nästan tappade medvetandet och sov i 1 dygn, kan det ha gjort mig mer intolerant för livet?
Jag är 30 och känner igen enorm bakfylla/minnesluckor nu för tiden. Vet inte om det är för att jag dricker för mycket av ren vana sen "unga dagar", eller om det är någon hjärnskada av alkohol som satt sig http://www.vardguiden.se/Tema/Alkohol/Skador-och-sjukdomar/

hahavaffan
2012-11-11, 16:30
Samma här. Tre öl är mycket värre än tio, förutsatt att man äter och sover likadant.

eternallord
2012-11-11, 16:30
Testa dricka markant mer vatten både före och efter fyllan. Det brukar vara boven i dramat när jag får huvudvärk efter en fylla.

midwinterholes
2012-11-11, 16:41
Om man har nedsatt funktion av enzymet Alkoholdehydrogenas kan det tydligen vara cancerframkallande att dricka alkohol pga den stora mängd Acetaldehyd som cirkulerar i kroppen. Och jag är fett trött på det här så nu ska jag gå och testa mig.

Jag kan återkomma med svar när jag fått det men det lär ta ett tag.

Appel
2012-11-11, 16:55
Kan nog vara bra att du går o kollar dig.
Men är det så viktigt för dig att kunna dricka mycket?

Einar
2012-11-11, 17:05
Vad var det för typ av öl? Är det tre stycken 8-procentare så blir jag också lite bakis.

LizaK
2012-11-11, 17:37
Att se till att magen är välfyllt innan du börjar dricka kan hjälpa. Samt att ha som regel att vartannat glas/whatever skall vara vatten. Gärna stoppa i sig någonting i matväg med jämna mellanrum med (räcker med en näve nötter eller ett par kex).

Själv kan jag inte dricka alls längre, men lider inte av det. Finns alkoholfria alternativ & är avslappnad nog utan alkohol i kroppen (som tur är).

midwinterholes
2012-11-11, 17:38
Vanlig 4,5%. Det är inte viktigt att kunna dricka mycket men 2-3 öl eller motsvarande vin är inte mycket.

Fishtank
2012-11-11, 17:40
Nope.
Inte ens av brutala fylleslag.
Det enda jag gör är väl en halv shaker vatten då jag kommer hem och sen sover jag.

cero
2012-11-11, 18:07
Nope.
Inte ens av brutala fylleslag.
Det enda jag gör är väl en halv shaker vatten då jag kommer hem och sen sover jag.

Det kommer med åren ska du se. ;)

Mollestam
2012-11-11, 19:51
Har aldrig lidit av huvudvärk efter en rejäl fylla, däremot brukar jag må som en påse skit rent allmänt.

Brukar dock dricka mellan tre och fem glas vatten vid hemkomst.

Rahf
2012-11-11, 20:59
Om man har nedsatt funktion av enzymet Alkoholdehydrogenas kan det tydligen vara cancerframkallande att dricka alkohol pga den stora mängd Acetaldehyd som cirkulerar i kroppen. Och jag är fett trött på det här så nu ska jag gå och testa mig.

Jag kan återkomma med svar när jag fått det men det lär ta ett tag.

Kroppsligt Antabus alltså. Men har man nedsatt tolerans mot alkohol, så lider man sviter så fort det börjar bearbetas; mycket tidigare än 12 timmar.

Spartansk
2012-11-11, 21:01
Nej. Men däremot kan jag slarva bort jackan när jag är spik nykter numera.

Fishtank
2012-11-11, 21:11
Det kommer med åren ska du se. ;)

Tack och lov inte.
Ingen skillnad alls sen 18 och börjar närma mig 22 nu.
Min mor som är 47 nu har exakt samma även om hon inte dricker sig redlöst berusad direkt.
Min far däremot är ett kolli dagen efter av 3-4 öl.

Exdiaq
2012-11-11, 21:13
1 cider = ont i huvudet efter 15-20min
X antal öl, shots m.m. = inga problem

Herman H
2012-11-11, 22:14
Typ samma här, gångerna jag dricker en hel öl per år är absolut mindre än 10. Ibland räcker det med att jag tar två till tre klunkar och sen är det kört. Skallebank som ett brev på posten.
Jag lider redan av migrän och om det påverkar eller inte har jag ingen aning om heller, tänker inte kolla upp det eftersom jag helt enkelt inte bryr mig om att dricka. Jag har dock märkt skillnad på ljus mörk öl, jag har betydligt mindre risk för skallebank med medel till mörk öl än med ljus. Starksprit kan jag inte dricka alls längre utan att bli kass i skallen.

Min tolerans för alkohol är däremot oerhört stor, nu är det ingen dagsfärsk fylla precis men senast jag var totalt helbränd var för nio år sen och då drack jag minst 1 liter bacardi lemon, en 33a cola och 5-10 starköl på ett 30-års jubileum (jag hade gett mig fan på att dricka ihop gaget till bandet som spelade. Inget jag rekomenderar kanske men toleransen är iaf hög.

Tricce
2012-11-12, 08:53
Kan också bli liggande precis hela dan efter men för mig är det migrän som triggas igång av minsta lilla baksmälla.
Ett litet migränpiller funkar för å bota skiten dock men frågan är ju hur nyttigt det är..
Numera dricker jag bara mellanöl i måttliga mängder.

drilarn
2012-11-12, 09:55
beror på vad jag dricker, 2(folköl) heineken ellrr norrlands och jag har huvudvärk när jag vaknar. en halv flaska lauders whisky och jag mår fint vid frukost.

midwinterholes
2012-11-12, 10:56
Kroppsligt Antabus alltså. Men har man nedsatt tolerans mot alkohol, så lider man sviter så fort det börjar bearbetas; mycket tidigare än 12 timmar.

Jag brukar få "red flush" och lätt huvudvärk på en gång, men det är ingenting mot dagen efter. Igår tog det 24 timmar innan kroppen lugnat ner sig. Tror du fortfarande inte det är nåt då?

Öl är helt klart värst, vin är i princip likadant. Jag har aldrig provat att endast dricka sprit men det är ju en idé. Nu när jag tänker efter har jag aldrig varit bakis dagen efter julafton, och då dricker jag högst 1 öl men en himla massa nubbar och sprit.

Robbmeister
2012-11-12, 11:16
Jag har tagit problemet ett steg längre; jag får minnesluckor bara jag dricker ett fyrpack lättöl...

Ne0phyte
2012-11-12, 11:23
Jag har tagit problemet ett steg längre; jag får minnesluckor bara jag dricker ett fyrpack lättöl...

Precis samma för mig, lagom osoft.

jokem
2012-11-12, 11:43
1 cider = ont i huvudet efter 15-20min
X antal öl, shots m.m. = inga problem

This!

ARMSTARK
2012-11-12, 14:22
De finns de som är väldigt känsliga för alkohol och då vet jag inte om det finns så mycket att göra åt saken, förutom de klassiska dricka mycket vatten osv.

Iofs var jag själv alltid ett vrak dagen efter förr om åren, vågade knappt gå utanför dörren pga bakfylleångest. Jag tror att det huvudsakligen berodde på ovana, för numera spelar det ingen roll hur mycket jag dricker, får jag bara sova mina 6-7 timmar så står jag på gymet dan efter.

LuJiaoShuo
2012-11-12, 14:33
Jag tål inget alls. Jag blir sjuk som en iller av minsta lilla, så jag lade ner den vanan helt enkelt och jag saknar det inte alls, faktiskt.

Jag noterade, som några andra gjort, att öl, cider och vin gör mig mycket mer sjuk än starksprit gör. (Det sjukaste jag har varit i mitt liv orsakades av Guinness.) Men eftersom jag blir full på så galet lite så blev det i princip meningslöst att försöka räkna ut hur mycket som var lagom. Lättare att hålla sig till läsk, helt enkelt. Det händer så lätt att alkohol leder till dans i mitt fall. Och jag dansar inget vidare.

När jag var livligare än jag är idag fick jag ibland mina kvällar återberättade av vänner som "Något ur Coyote Ugly". Jag har aldrig sett den men jag gissar att det inte är bra.

Ronn
2012-11-12, 14:40
Jag har samma problem, får bakis-symptom nästan på en gång med huvudvärk, trötthet och illamående vilket är lustigt för tidigare hade jag väldigt hög alkoholtolerans. Numera är jag nästan nykterist, dricker vid vissa högtider eller någon enstaka fest och då blir jag oftast rätt så berusad av inte allt för stora mängder med rejäl bakfylla dagen efter.

Saknar den där salongsberusningen man fick efter ett par bärs. :(

Puryeah
2012-11-12, 15:47
Fan vad jobbigt alla verkar ha det. Personligen brukar jag bara vara seg och ev. lite smått yr dagen efter.

Brukar aldrig få huvudvärk vilket är skönt, det är bara någon gång ibland efter en otrolig jävla brakfylla á la minnesluckor och spya i sömnen i så fall, dock brukar den släppa efter jag duschat och fått i mig lite käk.


Är bara 18 dock, får hoppas att det inte blir som för er :D

Christoforos
2012-11-12, 16:15
Jag är faktiskt rätt känslig för alkohol, behöver inte dricka mycket alls för att känna av det dagen efter.

eiri
2012-11-12, 16:21
får ont i tänderna på bakfyllan :/

Spinkot
2012-11-12, 16:56
Jag har faktiskt börjat få mindre huvudvärk med åldern (dricker iofs lite annorlunda nu, för var det rensprit tills man spydde, då bytte man till öl. Nu dricker jag nästan uteslutande öl bara) men däremot har min mage börjat krångla på bakfyllan. Illamående och rännskita :(

LuJiaoShuo
2012-11-12, 16:58
Fan vad jobbigt alla verkar ha det. Personligen brukar jag bara vara seg och ev. lite smått yr dagen efter.

Brukar aldrig få huvudvärk vilket är skönt, det är bara någon gång ibland efter en otrolig jävla brakfylla á la minnesluckor och spya i sömnen i så fall, dock brukar den släppa efter jag duschat och fått i mig lite käk.


Är bara 18 dock, får hoppas att det inte blir som för er :D

I din ålder kunde jag vinna shot-tävlingar och dricka fulsprit hela natten för att sen kliva upp klockan sex dan därpå för att repa hela dan med en bindgalen amatörteater.

Det här började smyga sig på runt 25 och vid 27-28 lade jag av för gott, för att jag blev bakis av att lukta på glöggen. Men vid det laget var det ändå ett tidsfördriv jag inte upplevde som så givande längre så det löste sig bra ändå.

billmaier
2012-11-12, 18:07
Fast jag dricker flera liter vatten under dagen och äter ordentligt så räcker endast 1 cider/öl osv till att jag får en otolig huvudvärk. Detta sker endast 10-15min efter att jag tar den fösta klunken.

Doctor Snuggles
2012-11-12, 22:58
Har man varit bakfull många gånger förut, så kan man ha dragit på sig sk kindling. Det är en ökad känslighet för alkohol eller benzo som gör att även små mängder kan leda till utsättningssymptom. Detta varierar från person till person förstås, men det finns inte så mycket att göra åt det, förutom att sluta dricka helt eller möjligen pröva någon av ett par experimentella mediciner/droger som ändå inte finns tillgängliga i Sverige legalt.

HMS Laestander
2012-11-12, 23:24
Fan vad jobbigt alla verkar ha det. Personligen brukar jag bara vara seg och ev. lite smått yr dagen efter.

Brukar aldrig få huvudvärk vilket är skönt, det är bara någon gång ibland efter en otrolig jävla brakfylla á la minnesluckor och spya i sömnen i så fall, dock brukar den släppa efter jag duschat och fått i mig lite käk.


Är bara 18 dock, får hoppas att det inte blir som för er :D

Äh, jag är fan också 18 och blir bakfull mer ofta än vad jag slipper bakfylla. Vet inte vad det beror på, ibland klarar man sig på mer och andra gånger tar det fyra bärs så mår man piss dagen efter.

Lägger mig iochförsig på 2-3 stycken nu som max pga kaloriöverskottet i bärs, och jag ser det inte som speciellt givande att dricka, bli skitpackad och må gris ändå (där det oftast slutar) så ser det inte som ett problem :)

midwinterholes
2012-11-12, 23:39
Jag är rätt förbluffad över hur många här som har problem med detta. Gött att ni också mår skit!

Jag får inte göra nåt test, min vårdcentral var föga hjälpsam. Jag har googlat ( :d ) och läst på och kombon NAC + vitamin C innan dricka samt innan läggdags kan vara värt att prova. Är det nåt oupptäckt mirakel så hör jag i vanlig ordning av mig.

spoonchest
2012-11-13, 08:48
En öl till middagen (så låg procent som 3,5) så är jag helt slut på morgonen.
Jag drack mig nyligen precis till gränsen av salongsberusad på tre starköl till middagen. Då var det mindre kännbart morgonen efter.

Samuelelel
2012-11-13, 09:16
Yes. Exakt samma bekymmer här. Av någon anledning blir det som för många andra inte alls samma grej med sprit.

Dock har jag efter lite efterforskande insett att det kan bero på att jag ligger och spänner käkarna/gnisslar tänder i sömnen betydligt mer när jag druckit öl, vilket i sin tur leder till huvudvärk. Kanske kan vara något liknande för din del? Sambon har börjat slå till mig i huvudet när hon märker att jag ligger och gnisslar om nätterna och det har faktiskt hjälpt mot den värsta huvudvärken.

HMS Laestander
2012-11-13, 15:05
Jag har läst någonstans, dock, att bakfylla ska bero på färgen på drycken man dricker.

Desto ljusare, desto mindre bakfylla (förklaring till avsaknad av bakfylla vid intag av starksprit?), medan det mörknar leder det till mer bakfylla.

Kanske bara är myterier dock.

Herman H
2012-11-13, 16:40
Jag glömde egentligen att tilläga till min överkänslighet mot sprit... Även om jag har en stor tolerans om man ser till vilka mängder jag skulle kunna hälla i mig och tidigare har hällt i mig vid väl valda tillfällen så saknar jag inte att dricka alkohol. Jag har aldrig problem med hur jag ska ta mig hem, mår aldrig dåligt på morgonen eller kanske flera dagar, jag kan träna som vanligt, jag jobbar i princip varje dag och det absolut största plusset är att jag slipper alkoholutlöst migrän!

Fler än jag som inte saknar alkohol?

yooii
2012-11-13, 17:11
Det räcker med att jag kollar på en öl innan jag får huvudvärk och mår allmänt risigt någon dag efter jag druckit.. En stor anledning till varför jag dricker allt mer sällan.

HMS Laestander
2012-11-13, 17:51
Jag glömde egentligen att tilläga till min överkänslighet mot sprit... Även om jag har en stor tolerans om man ser till vilka mängder jag skulle kunna hälla i mig och tidigare har hällt i mig vid väl valda tillfällen så saknar jag inte att dricka alkohol. Jag har aldrig problem med hur jag ska ta mig hem, mår aldrig dåligt på morgonen eller kanske flera dagar, jag kan träna som vanligt, jag jobbar i princip varje dag och det absolut största plusset är att jag slipper alkoholutlöst migrän!

Fler än jag som inte saknar alkohol?

Jag har inga problem med att skita i det heller. Svårare dock när man är 18 år och alla ska ut och supa stup i kvarten. Inte särskilt kul att vara med packade människor i helt nyktert tillstånd så man får alltid dra i sig iallafall en två bärs för att de ska tystna.

Herman H
2012-11-13, 21:45
Jag har inga problem med att skita i det heller. Svårare dock när man är 18 år och alla ska ut och supa stup i kvarten. Inte särskilt kul att vara med packade människor i helt nyktert tillstånd så man får alltid dra i sig iallafall en två bärs för att de ska tystna.

Det blir inte bättre när man är 37 kan jag säga. Om man går ut så blir man tråkig, det är astråkigt att lyssna på fyllon när man inte är lika packad själv. Fördelen är väl att man kommer hem i tid och slipper må dåligt så man kan träna mer! *flex*

Angel
2012-11-13, 22:24
Vin och öl innehåller ju en del imidazoletylamin, så det kan ju hända att ni har någon form av allergi och helt enkelt reagerar på histaminerna i nervsystemet (=huvudvärk).

O_Wao
2012-11-13, 23:08
Jag tål inte rödvin längre, det smällde till för nåt år sedan och nu dricker jag det inte alls. Ett glas rött är som två flaskor vitt, i relation till hur baksmällan blir.

Jag hanterar ev överintag av (annan) alkohol med Resorb, vatten och Ipren innan sängdags. Funkar bra för mig.

Piranha
2012-11-13, 23:17
Jag tål inte rödvin längre, det smällde till för nåt år sedan och nu dricker jag det inte alls. Ett glas rött är som två flaskor vitt, i relation till hur baksmällan blir.

Jag hanterar ev överintag av (annan) alkohol med Resorb, vatten och Ipren innan sängdags. Funkar bra för mig.

Stryker gärna vin jag med, däremot funkar ren sprit alldeles utmärkt så..

Oxe
2012-11-13, 23:23
Jag får också huvudvärk ifall jag dricker för lite, man bör hålla en lagom stabil promillenivå genom dagen

PowPow
2012-11-14, 08:44
Samma här. Tre öl är mycket värre än tio, förutsatt att man äter och sover likadant.

Det är konstigt. Känner ofta likadant.
1-2 öl = OK dagen efter
3-4 öl = döden dagen efter
5-7 öl = OK dagen efter
8+ öl = förhoppningsvis fortfarande full dagen efter = OK till en början i alla fall

MrBoris
2012-11-14, 10:58
8+ öl = förhoppningsvis fortfarande full dagen efter = OK till en början i alla fall
Den tror jag är viktig att påpeka, att man kan känna sig ok dagen efter bara pga. att man fortfarande är full när man vaknar o rör på sig. Därav "känslan" av att färre öl ger mer baksmälla