handdator

Visa fullständig version : Prostatit av proteinpulver.


Holabandola
2012-11-11, 15:54
Hej!
Tänkte bara lyfta en varningens finger för att ta sitt proteintillskott med FÖR LITE vatten.

Jag fick känningar från kisseriet, svårt att kissa, kramper från prostatan, mildare prostatit, kissnödig hela tiden.

Besvären eskalerade till slut och jag kissade i ett glas och såg att det flöt omkring kristaller. Som vita små snöflingor.
Insåg då på en gång att det är mitt proteinpulver som jag druckit med för lite vatten som har ställt till det.

Drack Self 100% 1 skopa Whey Isolate med 2dl vatten.
Har gjort detta i ett antal månader men sakta blivit sämre med kisseriet.
Slutade igår med proteinet och besvären har gått över nästan på en gång.

Märkligt egentligen, för jag har druckit vassle under många å, dock aldrig detta märke eller med så liet vatten.
Men jag började med naturell smak och den kunde jag omöjligtvist dricka med stor mängd vatten, det smakade för jävligt,som diskvatten.
Innan drack jag med aspartam, och den blir så stark och supersöt med för lite vatten så där kunde jag aldrig dricka den med för lite vätska.

...Så så kan det gå.

Drick det INTE med för lite vatten!

Akada
2012-11-11, 15:57
hur mycket är en skopa, 1 dl?

1:2 ratio är väl extremt vanligt, och det är nog väldigt sällsynt som folk får problem av det.

Sen spelar det väl också roll hur vätskeintaget ser ut i övrigt.

Holabandola
2012-11-11, 16:06
Jag är inte så jättebra på att dricka om dagarna. men dricker inte heller kaffe elelr liknande vätskedrivande.
Ser man till Selfs struktur på pulvret så är det väldigt vassa kristaller. Så jag lutar åt att det är just den produkten som gjort det. Jag har ätit många andra protetpulver tidigare, men de har haft en mer mjölig konsistens, Self är mer saltkristall-aktig

Fartman
2012-11-11, 16:41
Du har inte kollat upp det här hos farbror doktorn då?

Kischen
2012-11-11, 16:44
Du råkar ut för de underligaste saker med dina tillskott no?

Sverker
2012-11-11, 16:47
Nej.

Det finns ingen koppling där. Du är ung och stark ? Självklart kan dina njurar eliminera all bildad urinämne.

Självklart kommer inte heller kristallerna från din urin heller.


Vi behöver dricka minst 7 dl vatten för varje 100 gram protein vi äter. Satsa på ca 1 liter per 100 g protein så är ni säkra.

Morty
2012-11-11, 17:08
Skräll att det var Holabandola som startat denna tråd.

Bjern
2012-11-11, 18:49
skräll att det var holabandola som startat denna tråd.

+1

mij82
2012-11-11, 20:00
Har du blivit diagnostiserad med prostatit eller gissar du bara?

King Grub
2012-11-11, 20:01
Hej!
Tänkte bara lyfta en varningens finger för att ta sitt proteintillskott med FÖR LITE vatten.

Jag fick känningar från kisseriet, svårt att kissa, kramper från prostatan, mildare prostatit, kissnödig hela tiden.

Besvären eskalerade till slut och jag kissade i ett glas och såg att det flöt omkring kristaller. Som vita små snöflingor.
Insåg då på en gång att det är mitt proteinpulver som jag druckit med för lite vatten som har ställt till det.

Drack Self 100% 1 skopa Whey Isolate med 2dl vatten.
Har gjort detta i ett antal månader men sakta blivit sämre med kisseriet.
Slutade igår med proteinet och besvären har gått över nästan på en gång.

Märkligt egentligen, för jag har druckit vassle under många å, dock aldrig detta märke eller med så liet vatten.
Men jag började med naturell smak och den kunde jag omöjligtvist dricka med stor mängd vatten, det smakade för jävligt,som diskvatten.
Innan drack jag med aspartam, och den blir så stark och supersöt med för lite vatten så där kunde jag aldrig dricka den med för lite vätska.

...Så så kan det gå.

Drick det INTE med för lite vatten!

Inte möjligt. Inte av den orsaken.

Udd3n
2012-11-11, 21:05
skräll att det var holabandola som startat denna tråd.

+1000..

Det är sånt här man inte vill ska finnas när personer googlar efter saker...

Holabandola
2012-11-26, 13:56
...tänkte lyfta tråden igen.

Min prostatit är nu borta. Tog några veckor att läka ut.
Jag kan kissa normalt.
Jag har haft problem med kisseriet ända sedan jag började dricka SELF. Men det eskalerade när jag började dricka det med bara 1,5dl vatten.

Det KAN dock vara så också att jag haft en prostatit latent och i samband med att jag började löpträna (kall luft, skumpande) fick den att blåssa upp helt.
Så jag kan inte helt skylla på proteinpulvret....inte än.
Ska ut och springa snart igen.

Men mycket talar för det. Jag vet tex att jag har vid tillfällen kännt hur det har runnit till från njurarna till blåsan, det har pirrat till i blåsan. Grusigt skulle jag kalla det.
Helt upphört nu.

Har dock druckit många proteinpulver genom åren och aldrig haft några problem. Men är ny med SELF.
Jag litar inte alls på detta pulver tyvärr.
En gång fick jag en dålig batch, den saknade sötningsmedel och hade vita kristallliknande klumpar i sig...som inte smakade något. Jag drack ändå denna säck, men fick huvudvärk 3h efter varje intag. Varje gång. Så något var fel på pulvret. Fick kasta den säcken. Och nu problem med kisseriet.
Så som sagt. Jag litar inte på detta pulver.


Jag vill inte smutskasta någon produkt el så, jag har hyllat SELFS pulver tidigare för det smakar så bra, löser sig lätt, billigt etc.
Men inte längre.

Don H
2012-11-26, 16:16
Var prostatiten självdiagnostiserad, eller av en läkare med ett finger i stjärten?

Du blandar inte ihop kall luft osv med blåskatarr?

Hur stor tror du själv att sannolikheten är att man får prostatit av proteinpulver?

Sniggel
2012-11-26, 16:57
...tänkte lyfta tråden igen.

Min prostatit är nu borta. Tog några veckor att läka ut.
Jag kan kissa normalt.
Jag har haft problem med kisseriet ända sedan jag började dricka SELF. Men det eskalerade när jag började dricka det med bara 1,5dl vatten.

Det KAN dock vara så också att jag haft en prostatit latent och i samband med att jag började löpträna (kall luft, skumpande) fick den att blåssa upp helt.
Så jag kan inte helt skylla på proteinpulvret....inte än.
Ska ut och springa snart igen.

Men mycket talar för det. Jag vet tex att jag har vid tillfällen kännt hur det har runnit till från njurarna till blåsan, det har pirrat till i blåsan. Grusigt skulle jag kalla det.
Helt upphört nu.

Har dock druckit många proteinpulver genom åren och aldrig haft några problem. Men är ny med SELF.
Jag litar inte alls på detta pulver tyvärr.
En gång fick jag en dålig batch, den saknade sötningsmedel och hade vita kristallliknande klumpar i sig...som inte smakade något. Jag drack ändå denna säck, men fick huvudvärk 3h efter varje intag. Varje gång. Så något var fel på pulvret. Fick kasta den säcken. Och nu problem med kisseriet.
Så som sagt. Jag litar inte på detta pulver.


Jag vill inte smutskasta någon produkt el så, jag har hyllat SELFS pulver tidigare för det smakar så bra, löser sig lätt, billigt etc.
Men inte längre.

Tack för att du visar lite kritiskt tänkande iaf. Du verkar "känna" rätt mycket saker och jag vågar påstå att du är en hypokondriker.
Sen kan ju förstås hypokondri i sig självt skapa problem.
Men det gör ju att man tar dina psåtåenden med en nypa salt. Speciellt om de är extremt osannolika. T ex att kristaller från ett pulver skulle passera genom hela ditt system och fortfarande vara så stora att du kan se dem när du kissar ut dem.
Om där där är kristaller i urinen måste det ha en helt annan förklaring.

ReXi
2012-11-26, 19:16
Kan nog bero på kalcium, hur ser din kalcium intag ut? (mjölk, ost, kvarg, keso, osv)

ReXi
2012-11-26, 19:17
,'

Holabandola
2012-11-27, 23:10
Äter way to much kalcium. Vasslen kan ju ha varit droppen för bägaren.

Prostatiten är självdiagnostiserad. Det råder ingen tvekan om den.
Borta nu.

Fishtank
2012-11-27, 23:52
Äter way to much kalcium. Vasslen kan ju ha varit droppen för bägaren.

Prostatiten är självdiagnostiserad. Det råder ingen tvekan om den.
Borta nu.

....

Nebuchadnezzar
2012-11-27, 23:53
#Holabandola

Holabandola
2012-12-25, 17:36
...helt sjukt, men det är verkligen prottepuvlret. Det måste vara något fel på det.

Har varit prostatit-fri sen jag slutade för en månad sedan. Tänkte prova dricka igen och redan efter första drinken så kännde jag ett behov av att kissa. Det är som om jag vill kissa bort något. Blev rivig i urinvägarna också redan efter 3 dagar. Så jag slutade igen och allt blev normalt igen.
Har nu köpt Whey-80 och tog en drink och inväntade ett urinbehov precis som jag fått av Selfs pulver. Men nepp, hände inget.

Vafan är det för knas med pulvret frågar jag mig, jag tycker det är lite skrämmande.
Det kan ju vara vad som helst i det egentligen, även om det skett oavsiktligt. Livsmedelesverket har ju ingen koll på dessa produkter.

En tanke är att det är ett rent isolat också, kanske kan påverka.
Ja jag vet inte. Men jag får urinbesvär av detta pulver, men ej av whey 80

Holabandola
2012-12-25, 17:38
...var för övrigt hos en läkare och fått diagnosen prostatit bekräftad, och skulle komma tillbaka om det inte gav med sig på 3 veckor...vilket det gjorde eftersom jag slutade med pulvret.

Mollestam
2012-12-25, 19:52
Brukar alltid dricka med ungefär den ration som du beskriver, tycker om när man faktiskt har en rejäl pulversmak. Har hittills inte haft några problem av det.

Jaeg
2012-12-26, 20:44
Låter ju säkert lite udda men jag har pissat på mig nattetid vid tre tillfällen då jag har använt protein av ett visst märke. Första tillfället undrade jag vad tusan som hände och bytte protein. Några veckor senare drack jag av samma protein och det hände igen. Tredje gången var drygt ett halvår efter och jag hade inbillat mig att det var ren slump och köpte en påse då det var rea och visst vaknade jag upp med blöta lakan igen.

Har inte kissat på mig sedan jag var barn förutom vid dessa tre tillfällen då jag de dagarna drack av detta protein, vill minnas att jag blev rejält pissnödig och sprang och småskvätte hela dagen med efter intag.

fallra
2012-12-27, 21:19
Har hört någonstans att större konsumering av protein, vare sig det kommer från pulver eller mat, leder till fler toalett-besök. Har jag fel? Minns själv att jag var och slog en drill fan varje halvtimme i somras. Har nu slutat med protte-pulvret och "lider" inte av det längre.