handdator

Visa fullständig version : Händelser som har väckt tankar/känslor..


LizaK
2012-11-10, 15:09
Min..

Jag vänder mig om. En högjudd medelders man har fångat min uppmärksamhet. Han pratar med sin kvinna. Om att kanske någon är snäll inatt. Att kanske någon öppnar plånboken. Hon ska inte oroa sig för det kanske går bra inatt. Annars går det bra imorgon. Eller någon annan dag. Han reser sig från sätet och går långsamt genom tunnelbanevagnen. Människor tittar på sina telefoner, eller ut genom rutorna. Sakta närmar han sig min plats och jag gräver fram ett gäng mynt under tiden. Min mor som sitter mitt emot gör detsamma. Vi tittar på varandra under tystnad. mannen kommer fram till oss och vi ger honom pengarna. Han tackar, ler och önskar oss en god kväll för att sedan gå tillbaka tillbaka till sin flickvän. De var snälla ikväll säger han. Nu kan vi ordna ägg och åka hem till mamma och laga omelett. Det blir väl bra? Vi åker hem till mamma och lagar omelett!
Jag tittar bort åt deras håll. En sliten Dramaten och ett gäng påsar trängs mellan paret. De ser båda härdade ut. Trötta. Utstötta.
Folk som går förbi ignorerar dem på ett obehagligt vis. Såsom man gör med en herrelös hund som springer efter folk i hopp om att bli sedd..bekräftad..och få lite ömhet och mat..
Jag anländer till min slutdestination och kliver av. I mitt huvud fanns det nyss tusen tankar men nu finns det bara en.. Hem. Känner en djup tacksamhet över att jag har ett.. Slänger väskan på axeln och beger mig med bestämda steg dit.

mattilainen
2012-11-10, 15:13
http://i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/154/912/berneydidnotread.gif

`Fattar ingenting

WHITEFOLKS
2012-11-10, 15:15
LizaK öppnade sitt hjärta angående känslor hon kände när hon stötte på en man från ett par, kanske hemlösa, som tiggde pengar i tunnelbanan.

Rätt smaklöst att bara pissa på det.

drakfelt
2012-11-10, 15:31
Håller med om att det kan framkalla obehagskänslor och medlidande att se sådan misär.

Man skall dock ha i åtanke att en människa i Sverige med vårt sociala skyddsnät _alltid_ kan få socialbidrag om denne inte har ett svårt och uppenbart narkotikamissbruk och använder pengarna till detta. Även då finns det hjälp att få så i grund och botten är faktiskt hemlöshet (i majoriteten av fallen) ett aktivt val där man får, hur illa det än låter, "skylla sig själv"

mattilainen
2012-11-10, 15:32
LizaK öppnade sitt hjärta angående känslor hon kände när hon stötte på en man från ett par, kanske hemlösa, som tiggde pengar i tunnelbanan.

Rätt smaklöst att bara pissa på det.

Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.

Eddie Vedder
2012-11-10, 15:32
Man skall dock ha i åtanke att en människa i Sverige med vårt sociala skyddsnät _alltid_ kan få socialbidrag om denne inte har ett svårt och uppenbart narkotikamissbruk och använder pengarna till detta. Även då finns det hjälp att få så i grund och botten är faktiskt hemlöshet (i majoriteten av fallen) ett aktivt val där man får, hur illa det än låter, "skylla sig själv"

Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?

drakfelt
2012-11-10, 15:36
Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?

Givetvis inte, trodde det var underförstått att jag talade om vuxna individer eftersom LizaK gjorde detsamma.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 15:38
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.

Inte för att du la upp en bild utan vilken sorts bild du la upp.

Jag tror du kunde utröna att det på något sätt var något känslosamt som beskrevs även om du inte lyckades förstå allt i texten.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 15:39
Givetvis inte, trodde det var underförstått att jag talade om vuxna individer eftersom LizaK gjorde detsamma.

Ligger nog även ofta en viss del psykisk ohälsa bakom.

Tricklew
2012-11-10, 15:46
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.

Om du hade svårt att förstå LizaK's inlägg så vill jag rekommendera böcker, börja med Max Potta och klättra stegvis uppåt tills du slutligen är läskunnig och har lite läsförståelse.

Hoppas din mamma är hemma så att du kan förstå innebörden av mitt inlägg på något vis.


Ont: Har bekanta som har levt väldigt nära detta livet, och de har (fd) vänner som lever det, när man umgås med dessa så inser man att för vissa människor är denna verklighet väldigt lätt att trilla in i. Med det sagt så har de flesta människor själva ansvar för deras liv, psykisk ohälsa komplicerar det hela rejält dock.

drakfelt
2012-11-10, 15:46
Ligger nog även ofta en viss del psykisk ohälsa bakom.

Tveklöst, men det finns hjälp att få oavsett. Sen att faktiskt hitta/få/söka hjälp själv som hemlös med någon psykisk störning är en aspekt som naturligtvis gör det hela värre.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 15:50
Ja precis och då blir frågan vart gränsen går mellan skylla sig själv och vart samhället har och borde ta ansvar.

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 15:51
Så många pajastiggare de finns idag så är de svårt att ta någon ''tunnelbanetiggare på allvar öht så tyvärr, känner ingen sympati.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 15:56
Så många pajastiggare de finns idag så är de svårt att ta någon ''tunnelbanetiggare på allvar öht så tyvärr, känner ingen sympati.

Jag tror inte det var tiggandet i sig som var kärnan i det hela utan att människor lever och hamnar i sådana situationer i Sverige.

Hur situationen ser ut för random tiggare från östeuropa vet jag inte men det finns många hemlösa/missbrukare som man ser tigga där man inte tvivlar att livet är "fucked up".

Ignatius72
2012-11-10, 16:00
Får barnen också skylla sig själv? De behöver "bara ta sig i kragen" kanske?

Ser du många hemlösa barn?
BArn är inte hemlösa. Föräldrarna kan bli vräkta och då får man tillfälligt boende. Är situationen av ett oacceptabelt slag så blir man omhändertagen.

drakfelt
2012-11-10, 16:03
Ja precis och då blir frågan vart gränsen går mellan skylla sig själv och vart samhället har och borde ta ansvar.

Håller med dig. Det är möjligt att jag var något brysk med gränsdragningen i mitt första inlägg men jag måste ändå vidhålla att i många fall av hemlöshet ligger en _stor_ del av ansvaret och/eller skulden på just den enskilda individen.

Sedan finns det naturligtvis omständigheter som kan ha påskyndat processen och gjort vägen tillbaka längre och krokigare.

Farsgubben min har länge arbetat i många olika instanser av socialtjänsten och vi brukar ofta diskutera detta, hans åsikter liknar mina i mångt och mycket och till skillnad från mina baseras hans på lång erfarenhet.

Olegh
2012-11-10, 16:04
Jag tycker det känns otroligt naivt, nästan ett hån, att bara peka med hela handen på att "det finns hjälp att få".

Dessa människor väljer inte att "falla genom stolarna". I deras fall har livssituationen, slump, dåliga val och personlighet i förlängning gjort att systemet inte fungerar för dem.

mattilainen
2012-11-10, 16:16
Om du hade svårt att förstå LizaK's inlägg så vill jag rekommendera böcker, börja med Max Potta och klättra stegvis uppåt tills du slutligen är läskunnig och har lite läsförståelse.

Hoppas din mamma är hemma så att du kan förstå innebörden av mitt inlägg på något vis.


Jag har klarat att läsa alla Bert böcker :hbang:

Det handlar nog inte om jag hade svårt att förstå. Utan att jag inte orkade läsa ett inlägg skrivet som om det vore början till en dålig bok. Så mycket skit som skrivs på forumet gör att man sållar ganska direkt. Tyckte jag var väldigt lustig med min bild och jag har länge velat använda den då jag haft den på lager i min lilla dator för det rätta ögonblicket. Kom precis på en annan bild som också ligger på min dator och väntar. Dock är den i kö 66 i bildmappen "Till att användas på kolozzeum" men men.

http://static.fjcdn.com/gifs/Haters_510bd3_2327355.gif

WHITEFOLKS
2012-11-10, 16:42
Så även efter att du insett att det var något känslosamt för OP som var skrivet så väljer du att poängtera hur det var som "början till en dålig bok" och "så mycket skit som skrivs på forumet".

Olegh
2012-11-10, 16:45
Så även efter att du insett att det var något känslosamt för OP som var skrivet så väljer du att poängtera hur det var som "början till en dålig bok" och "så mycket skit som skrivs på forumet".

Alternativet hade ju varit att be om ursäkt och säga att det var klumpigt och opassande. Det går ju rakt inte för sig.

LizaK
2012-11-10, 16:46
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.

Hur ska du ha det?
För övrigt tyckte jag att det var jättetråkigt att du inte blev nöjd med läsningen när den orsakade dig så mycket problem.

Off topic.
Har du några synpunkter på min svenska eller annat kan du väl slänga iväg dem i ett PM till mig. Så kan vi analysera samt disktutera dem, du och jag. :D

För.. Hur du tycker jag skriver är förvisso viktigt men har inte ett skit med tråden att göra.

Nordenator
2012-11-10, 17:03
Att ge några slantar till en tiggare känns mer som något man gör för sig själv än för tiggarna. Det är irrelevant i slutändan. Jag passerar ett tiotal tiggare bara på vägen till jobbet. Det är ett samhällsproblem och det är ingenting jag kan bekämpa med kaffepengar.

Det är lite som folk som blir så jävla självgoda för att de "hjälper världen" genom att källsortera lite extra eller något.

frogmachine
2012-11-10, 17:25
Ser du många hemlösa barn?
BArn är inte hemlösa. Föräldrarna kan bli vräkta och då får man tillfälligt boende. Är situationen av ett oacceptabelt slag så blir man omhändertagen.

Så söt

Eddie Vedder
2012-11-10, 17:26
Ser du många hemlösa barn?

Finns inte saker som man inte ser? Men du tycker väl antagligen inte att det finns fattiga människor i Sverige heller. Jag sa heller inte att de är hemlösa men att det inte är "rätt åt en" som barn oavsett vad det handlar om. Att man får ett tillfälligt boende eller blir omhändertagen är ju en fin tröst. Då känns det nog bra.

LizaK
2012-11-10, 17:27
Intressanta saker som tagits upp.

För det första så finns det teoretiskt hemlösa barn, i alla fall familjer.
Det fungerar inte som det ska med temporära boenden så många familjer får hitta en egen lösning, vilket kan röra sig om att bli inneboende hos släktingar/vänner m.m.

Och alla som tigger och/eller är hemlösa hamnade inte där för att de var lata.
Folk hamnar mellan stolarna i dagens samhälle. Rätt hjälp finns men kan inte alltid sättas in eftersom efterfrågan är mycket större än tillgången. Samma gäller resurserna. Det finns långt ifrån tillräckligt med pengar för att tillgodose allas vårdbehov i det här landet.

Sedan är det inte alla som orkar kämpa mot kanske både psykisk ohälsa, missbruk OCH en känslokall hansläggare på Soc/Försäkringskassan.

Ang den organiserade brottsligheten (utländska tiggare) så är inte den heller så harmlös som många tycks tro. Tiggare som inte drar in tillräckligt misshandlas. Tiggare som lnappt får in något alls "försvinner"..

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 17:32
Intressanta saker som tagits upp.

För det första så finns det teoretiskt hemlösa barn, i alla fall familjer.
Det fungerar inte som det ska med temporära boenden så många familjer får hitta en egen lösning, vilket kan röra sig om att bli inneboende hos släktingar/vänner m.m.

Och alla som tigger och/eller är hemlösa hamnade inte där för att de var lata.
Folk hamnar mellan stolarna i dagens samhälle. Rätt hjälp finns men kan inte alltid sättas in eftersom efterfrågan är mycket större än tillgången. Samma gäller resurserna. Det finns långt ifrån tillräckligt med pengar för att tillgodose allas vårdbehov i det här landet.

Sedan är det inte alla som orkar kämpa mot kanske både psykisk ohälsa, missbruk OCH en känslokall hansläggare på Soc/Försäkringskassan.

Ang den organiserade brottsligheten (utländska tiggare) så är inte den heller så harmlös som många tycks tro. Tiggare som inte drar in tillräckligt misshandlas. Tiggare som lnappt får in något alls "försvinner"..

Vad vill du att vi ska göra åt det?
Tror du att du löser ett stort problem som funnits så länge folk kan minnas, genom att du donerar några mynt och lite fickludd?
Nä det är bara ett sätt att få dig själv att må lite bättre, att tro man har gjort ''en god gärning''. Som Nordenator säger ett sätt att få känna sig lite självgod och tro att man gjort hela världen en tjänst.

Hur vi som samhälle ska lösa att folk är hemlösa och fattiga, har jag inte den blekaste aning om. Det är politikernas jobba antar jag.

Amfksp
2012-11-10, 17:38
Har en liknande anekdot: Satt på tunnelbanan i NY, in kom 2 människor, man och kvinna. Mannen bad om allas uppmärksamhet. han berättade en histia hur han varit i Vietnam, fått psykiska problem efter det och sedan blivit bespottat vid hemkomsten.(klimatet för Vietnamveteraner var inte roligt, både folket och politikerna tog avstånd från dom). Nu bad han om pengar till mat för han var hemlös.

Som fd militär och med viss kunskap om hur jävligt det måste varit, när folket i den sk vietnamrörelsen pissade även på folk som bara lydde order, och hur jobbigt det måset varit tänkte jag ge en tiodollarsedel.
Personen brevid mig ser detta och även att jag är turitst. Han säger följande till mig: DOnt do it he is lying, this happens every day. He is not a veteran he´s just a junkie trying to get money for dope.

Jag blev lite chockad, naiv som man är ibland så trodde jag på honom, och kanske var det sant. Har iaf tänkt jävligt mkt på detta.

Ignatius72
2012-11-10, 17:38
Finns inte saker som man inte ser? Men du tycker väl antagligen inte att det finns fattiga människor i Sverige heller. Jag sa heller inte att de är hemlösa men att det inte är "rätt åt en" som barn oavsett vad det handlar om. Att man får ett tillfälligt boende eller blir omhändertagen är ju en fin tröst. Då känns det nog bra.

Klart det finns (relativt sett) fattiga människor även i vårt land.
Att barn råkar illa ut pga av sina föräldrar är tragiskt men om man inte har planer på statlig kontroll av fortplantningen så kommer det vara ett faktum. Att ha ett skyddsnät som vi har är det bästa man kan göra och i stort så fungerar det. Särskilt för barnen.

LizaK
2012-11-10, 17:39
Vad vill du att vi ska göra åt det?
Tror du att du löser ett stort problem som funnits så länge folk kan minnas, genom att du donerar några mynt och lite fickludd?
Nä det är bara ett sätt att få dig själv att må lite bättre, att tro man har gjort ''en god gärning''. Som Nordenator säger ett sätt att få känna sig lite självgod och tro att man gjort hela världen en tjänst.

Hur vi som samhälle ska lösa att folk är hemlösa och fattiga, har jag inte den blekaste aning om. Det är politikernas jobba antar jag.

Är det bättre att studera taket medans de går förbi?
Tack vare mig & mamma kunde de få sig en fet omelett och förmodligen middagar för kommande dagar också. Det är alltid något.
När man inte har någonting alls blir det lilla värdefullt. Tiorna gjorde ingen nytta hos mig, därmed gav jag bort dem.

Drar till med ett slitet uttryck.. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Amfksp
2012-11-10, 17:41
Är det bättre att studera taket medans de går förbi?
Tack vare mig & mamma kunde de få sig en fet omelett och förmodligen middagar för kommande dagar också. Det är alltid något.
När man inte har någonting alls blir det lilla värdefullt. Tiorna gjorde ingen nytta hos mig, därmed gav jag bort dem.

Drar till med ett slitet uttryck.. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Inte helt omöjligt att dom går till ett boende eller soppkök, äter gratis och köper droger för dina pengar. Just saying

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 17:42
Inte helt omöjligt att dom går till ett boende eller soppkök, äter gratis och köper droger för dina pengar. Just saying

Där igen, amfksp tar orden ur munnen på mig.
Att få bot på fatigdommen är inget man gör på väg hem från jobbet på tunnelbanan.

Angel
2012-11-10, 17:47
Att se små barn runt 5års åldern tigga är inte nice alls.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 17:48
Fattigdom är en sak, brist på medmänsklighet en annan.

Pengarna är på sätt och vis det minsta folk behöver, speciellt i Sverige där "alla kan få hjälp". Att säga att pengarna går till knark eller alkohol, risken är stor att den gör det. Men om ni inte ger pengarna, vad gör ni då för de? Säg inte betalar skatt.

Amfksp
2012-11-10, 17:51
Fattigdom är en sak, brist på medmänsklighet en annan.

Pengarna är på sätt och vis det minsta folk behöver, speciellt i Sverige där "alla kan få hjälp". Att säga att pengarna går till knark eller alkohol, risken är stor att den gör det. Men om ni inte ger pengarna, vad gör ni då för de? Säg inte betalar skatt.

Inget alls. Det finns proffs för detta. Det finns beroendekliniker man får vara på så länge man sköter sig. Det finns massa stödboenden där man också får bo om man sköter sig.
Jag tror inte så grandiost om mig själv att jag kan hjälpa någon med heroinberoende eller svår psykiskt störning som proffs har misslyckats med.

Vad gör du själv?
FOlk som slänger några kronor och mår bra borde istället ta hem en amfetaminmist med borderline och biopolär för att hjälpa dom. Se hur bra det går. Om man nu vill göra skillnad på riktigt.

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 17:54
Fattigdom är en sak, brist på medmänsklighet en annan.

Pengarna är på sätt och vis det minsta folk behöver, speciellt i Sverige där "alla kan få hjälp". Att säga att pengarna går till knark eller alkohol, risken är stor att den gör det. Men om ni inte ger pengarna, vad gör ni då för de? Säg inte betalar skatt.

Risken är stor att den gör det, du besvarar din egen fråga. Mina småpengar kommer antagligen gå till någons spelande på jack-vegasmaskiner eller alkohol. Och då behåller jag pengarna själv.
Ska man ge en pengar så bör du väl ge andra pengar? Eller ska man bara ge pengar till dom som lyckas ge störst intryck om att det är synd om den? Nä då föredrar jag att ha mina mynt kvar i fickan.
Ännu en gång det här är pappa-statens problem, inte ditt. Oavsett hur många spargrisar du krossar kommer du aldrig göra någon markant skillnad, tyvärr.
Sådant är livet, att nu t.e.x lizak plötsligt fått någon ''uppenbarelse'' om att det faktiskt finns fattigdom och hemlösa (ve och fasa!) är någonting som hon glömt lagom tids till morgonens lunch där hon slänger halva sin mat och senare på dagen går ut och shoppar några klädesplagg för 3000:- .

LizaK
2012-11-10, 17:54
Inte helt omöjligt att dom går till ett boende eller soppkök, äter gratis och köper droger för dina pengar. Just saying

Jag vet. Men det finns en del i alla fall som använder ev bidrag till något vettigt, som härbärge eller så. Men om alla pengar nu går till alkohol eller droger kanske skiter tar dem en nivå bort från verkligeten så att de i alla fall mår någolunda bra den kvällen (säger absolut inte att detta är bra, men alla gör ju vad de vill med sina liv)..

Men med lite pengar på fickan har de alla fall möjlighet att gå och köpa sig något att äta.. Och/eller få sova på ett härbärge.. Om så bara för en natt..

Mrs Robinson
2012-11-10, 17:54
Fattigdom är en sak, brist på medmänsklighet en annan.

Pengarna är på sätt och vis det minsta folk behöver, speciellt i Sverige där "alla kan få hjälp". Att säga att pengarna går till knark eller alkohol, risken är stor att den gör det. Men om ni inte ger pengarna, vad gör ni då för de? Säg inte betalar skatt.
Jag hjälper till att sprida drogliberalism, vilket ska leda till ett drogliberalt samhälle med konkurrens och lägre priser. Då slipper en del av dessa stackare tigga för att ha råd med det.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 17:56
Risken är stor att den gör det, du besvarar din egen fråga. Mina småpengar kommer antagligen gå till någons spelande på jack-vegasmaskiner eller alkohol. Och då behåller jag pengarna själv.
Ska man ge en pengar så bör du väl ge andra pengar? Eller ska man bara ge pengar till dom som lyckas ge störst intryck om att det är synd om den? Nä då föredrar jag att ha mina mynt kvar i fickan.
Ännu en gång det här är pappa-statens problem, inte ditt. Oavsett hur många spargrisar du krossar kommer du aldrig göra någon markant skillnad, tyvärr.
Sådant är livet, att nu t.e.x lizak plötsligt fått någon ''uppenbarelse'' om att det faktiskt finns fattigdom och hemlösa (ve och fasa!) är någonting som hon glömt lagom tids till morgonens lunch där hon slänger halva sin mat och senare på dagen går ut och shoppar några klädesplagg för 3000:- .

Japp.

Och precis som hon ger pengarna för att känna sig bättre så skriver du det här för att du ska känna dig bättre.

Jag har ingen lösning på liknande problem. Dock handlar det inte nödvändigtvis om tjackpelle på hörnet man ska hjälpa, man kan hjälpa ensamma pelle innan han blir tjackpelle.

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 17:58
Japp.

Och precis som hon ger pengarna för att känna sig bättre så skriver du det här för att du ska känna dig bättre.

Jag har ingen lösning på liknande problem. Dock handlar det inte nödvändigtvis om tjackpelle på hörnet man ska hjälpa, man kan hjälpa ensamma pelle innan han blir tjackpelle.

Jag behöver inte känna mig bättre, jag accepterar fattigdom och hemlöshet och vet att jag inte kan göra något åt det.

Håller med där faktiskt, att förebygga fattigdom innan man mår hemlöshetstadiet är ett mycket bra sätt att förebygga just hemlöshet. Bra poäng.

timoat
2012-11-10, 18:00
Hur kan du vara så säker på att pengarna gick till en omelett? De kanske kör samma högljudda sympatisnack hela natten, för att blödiga kvinnor ska skänka pengar till dem.

Såg det mycket när jag bodde Paris, alltid samma typ av människor (vita medelklass kvinnor mellan 25 och 45 år, som sen utbytte vedervärdiga nickar och leende, som att försäkra varandra att dom minsann är bättre och mer sympatiska än andra) som gav pengar till tiggarna som körde samma schtick om och om igen, kväll efter kväll.


Låter mer som att du anstränger dig till det yttersta för att klappa dig själv på axeln, och vill att alla ska veta vilken fantastisk människa du och din morsa är. Jag bodde i New York i 3 år också, och gav pengar ibland, mat ibland till hemlösa som "bodde" i mitt kvarter. Jag gick inte in på massa forum och profeterade om vilken uppenbarelse jag hade fått varenda gång, och hur mycket mer jag bryr mig om andra än "vanliga" .
människor.

Sen håller jag med om hur ditt inlägg är skrivet, svårt att läsa för att man får intrycket av att du är förbannat självgod.

timoat
2012-11-10, 18:04
Japp.



Jag har ingen lösning på liknande problem. Dock handlar det inte nödvändigtvis om tjackpelle på hörnet man ska hjälpa, man kan hjälpa ensamma pelle innan han blir tjackpelle.

Du tror seriöst att du kan hjälpa nån att inte bli pundare genom att ge dom ett par tior här och där? Lika verkningslöst som att "lika" nånting på Facebook. Finns bara ett resultat av sånt, och det är så att folk kan gosa ner sig i hur omtänksamma de är ett par gånger om året.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 18:05
Du tror seriöst att du kan hjälpa nån att inte bli pundare genom att ge dom ett par tior här och där? Lika verkningslöst som att "lika" nånting på Facebook. Finns bara ett resultat av sånt, och det är så att folk kan gosa ner sig i hur omtänksamma de är ett par gånger om året.

Nej jag tror inte man hjälper folk att inte bli pundare genom att ge tiggare pengar. Har inte påstått något sådant.

timoat
2012-11-10, 18:06
Nej jag tror inte man hjälper folk att inte bli pundare genom att ge tiggare pengar. Har inte påstått något sådant.

Så vad menade du med inlägget jag citerade?

Mrs Robinson
2012-11-10, 18:07
Jag bodde i New York i 3 år också, och gav pengar ibland, mat ibland till hemlösa som "bodde" i mitt kvarter.
Vill du ha en klapp på axeln eller?

timoat
2012-11-10, 18:08
Vill du ha en klapp på axeln eller?

*slap*

WHITEFOLKS
2012-11-10, 18:10
Så vad menade du med inlägget jag citerade?

Det var mer socialt jag menade och inte monetärt. Folk kan hamna i missbruk och problem av många anledningar. Ta hand om din medmänniska både med resurser och med handlingar.

timoat
2012-11-10, 18:13
Ja absolut, om man tex hjälper till i soppkök eller hemlösas boende en gång i veckan eller liknande, på sin fritid med liten eller ingen ersättning tycker jag absolut man ska ha klappar på axeln, mycket mer än så, folk som gör det är fantastiska!

WHITEFOLKS
2012-11-10, 18:19
Man ska även tänka att de människorna som står där i soppköket var ju inte födda i den situationen (oftast), hur hamnade de där? Det är oftare dyrare och svårare att ordna problem när de har uppstått än att förebygga.

Någon som blev alkoholist efter en skilsmässa, en kanske tog uppåt för att orka studera osv.

Min kusin som var väldigt duktig både akademiskt och idrottsligt tog någon sorts uppiggande när han studerade på universitetet för att orka och hinna med allt, det gick fel. Nu vet jag inte ens om han lever längre.

Trouble
2012-11-10, 18:26
Jag tror också att lizak, när hon gav pengarna, trodde att hon rådde bot på all världens fattigdom och att hon sedan gick in på kolo bara för att få en massa bekräftelse. Vidare tror jag inte alls har ett mer hälsosamt psykiskt status än alla bittermandlar här inne.

Ignatius72
2012-11-10, 18:31
Jag läser iaf inte in att Liza vare sig söker bekräftelse eller klappar på axeln eller att en 10:à förändrar någons livssituation. Det är som att läsa om något tragiskt öde och då skänka en tacksamhetens tanke för det man själv har. Trots allt så rullar livet på rätt så snabbt och man tar mycket förgivet och reflekterar sällan.

Bengtan
2012-11-10, 19:09
Så även efter att du insett att det var något känslosamt för OP som var skrivet så väljer du att poängtera hur det var som "början till en dålig bok" och "så mycket skit som skrivs på forumet".

Han var lite brysk men det var faktiskt melodramatiskt skrivet.

Bengtan
2012-11-10, 19:16
Har en liknande anekdot: Satt på tunnelbanan i NY, in kom 2 människor, man och kvinna. Mannen bad om allas uppmärksamhet. han berättade
Personen brevid mig ser detta och även att jag är turitst. Han säger följande till mig: DOnt do it he is lying, this happens every day. He is not a veteran he´s just a junkie trying to get money for dope.


Hyfsat vanligt i filmer att barn tigger och drar någon historia har jag för mig. Så kan nog med stor risk vara fejk.

Glutenkatt
2012-11-10, 19:42
En väldigt bra dokumentärserie som gick för inte så längesen om hemlöshet i Sverige:

http://urplay.se/153627

Fyllot
2012-11-10, 19:44
Alla tiggare idag verkar ju ha en eller två hallickar som tar allt så det känns mer värt att lägga lite mat i hatten.

Latissimus Dorsi
2012-11-10, 19:49
Apropå någonting.
Något jag tyckte var sjujävla roligt var en kvinna som satt på marken med en lapp där det stod hungrig typ ge mig pengar för mat. Hon hade i runda slängar 30-50 spänn minst.
Vad är det roliga? Hon satt på Odenplan cirkus 15-20 meter ifrån burger-king ... Nä usch och fy för tiggare.

Exdiaq
2012-11-10, 19:56
http://i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/154/912/berneydidnotread.gif

`Fattar ingenting

Vilken jävla fjant du är. Hoppas det var en engångsföreteelse.

LizaK
2012-11-10, 21:01
Hur många på den här sidan har egentligen läs - & skrivsvårigheter?
Tråden handlar om händelser som väckt tankar & känslor.
Inte om hurvida jag skriver bra eller dåligt (vilket dessutom de flesta av er inte har någon som helst kompetens att bedömma).

Det är tråkigt att endast ett fåtal skribenter i tråden verkar ha förstått att detta endast handlar om vad jag kände i en viss situation.. och efter (otrolig tacksamhet över att ha min underbara lilla lägenhet som är min och bara min. Mitt hem.

Rahf
2012-11-10, 21:34
Det blir aldrig som man tänkt sig på Kolozzeum. Man ska aldrig räkna med att majoriteten är förstående. Du har dem som blir irriterade och skriver inlägg, likt Mattilainen; sen har du en annan skara som inte skriver alls; sist har du en hög med människor som skriver sina åsikter, ofta cyniska.

Jag är cynisk, men jag har blivit utsatt för just den upprepade tiggeri-showen. Jag har även blivit utsatt för tiggare utanför livsmedelsaffärer som frågar efter pengar när man går in; sen när man går ut händer det igen, "Hey man, you got a dollar?" Svaret man ger blir, "You already asked me, going in,"
"Ah, sorry 'bout that, bro."

Sen ser man folk som är öppet höga på gatan också. Jag har verkligen mindre sympati nuförtiden, och litar tyvärr aldrig på deras historier.

timoat
2012-11-10, 21:36
Det blir aldrig som man tänkt sig på Kolozzeum. Man ska aldrig räkna med att majoriteten är förstående. Du har dem som blir irriterade och skriver inlägg, likt Mattilainen; sen har du en annan skara som inte skriver alls; sist har du en hög med människor som skriver sina åsikter, ofta cyniska.

Jag är cynisk, men jag har blivit utsatt för just den upprepade tiggeri-showen. Jag har även blivit utsatt för tiggare utanför livsmedelsaffärer som frågar efter pengar när man går in; sen när man går ut händer det igen, "Hey man, you got a dollar?" Svaret man ger blir, "You already asked me, going in,"
"Ah, sorry 'bout that, bro."

Makes sense though, du hade kanske fått växel!

Rahf
2012-11-10, 21:38
Det handlar inte om det. De har redan helt glömt bort dig. Tonen på rösten är densamma, hopplös; blicken är helt död, osv.

timoat
2012-11-10, 22:09
Jo, det var ett attempt till ett litet skämt!

Rahf
2012-11-10, 22:17
Tro mig, jag har tänkt samma sak när jag gått in i butiken ;).

Viktor_Balck
2012-11-10, 22:26
Hur pissar jag på det menar du? Jag förstod inte texten. Jag försökte läsa men hängde inte med då det var skrivet som ett försök till en djup bok men det tyckte jag misslyckades då man (jag?) var tvungen att läsa om meningar för att förstå. Jag kom lite mer än halvvägs och tyckte inte förstå sammanhanget. Pissar jag för jag la upp en bild? Ok, då gjorde jag väl det.

Men då läste du ju.

Spartansk
2012-11-10, 22:44
Sedan när är "hjälpa för stunden" inte ett sätt att hjälpa? Måste man lösa grundproblemet för att någon hjälp ska vara värd något? Om tiggaren köper lite mat för pengarna och blir lite mindre hungrig, så är det väl bättre än att tiggaren är vrålhungrig? Eller är ens möjligheten att pengarna kommer gå till knark tillräcklig för att avskräcka er från att donera?

Krampus
2012-11-10, 23:09
Ser du många hemlösa barn?
BArn är inte hemlösa. Föräldrarna kan bli vräkta och då får man tillfälligt boende. Är situationen av ett oacceptabelt slag så blir man omhändertagen.

Vilken tragiskt förenklad verklighet du lever i. Vad har du ut av att "förklara" det här för oss när du faktiskt saknar insikt i hur det fungerar?

Glutenkatt
2012-11-10, 23:25
Sedan när är "hjälpa för stunden" inte ett sätt att hjälpa? Måste man lösa grundproblemet för att någon hjälp ska vara värd något? Om tiggaren köper lite mat för pengarna och blir lite mindre hungrig, så är det väl bättre än att tiggaren är vrålhungrig? Eller är ens möjligheten att pengarna kommer gå till knark tillräcklig för att avskräcka er från att donera?

+1

I 99% av de gånger folk säger sådana saker så är det för att man är för snål, egoistisk och äckligt ond för att ge en bråkdel av sin ekonomi för att se till att en annan människa kan få somna in lite mindre hungrig den kvällen.

"Teach a man to fish".. Men om det inte går så ge honom en fisk. Fiska kan du lära honom en annan dag när du har fiskespö att låna ut.

Gober
2012-11-10, 23:36
Sedan när är "hjälpa för stunden" inte ett sätt att hjälpa? Måste man lösa grundproblemet för att någon hjälp ska vara värd något? Om tiggaren köper lite mat för pengarna och blir lite mindre hungrig, så är det väl bättre än att tiggaren är vrålhungrig? Eller är ens möjligheten att pengarna kommer gå till knark tillräcklig för att avskräcka er från att donera?

Handlar kanske om snålhet och eller att en del tycker att alla hemlösa borde klippa sig och skaffa ett jobb. Många verkar helt oförstående till hur jävligt det är för de som trillat utanför skyddsnätet vilket kan drabba även den bäste om allt brakar ihop plötsligt.

Jag tycker som Spartanskt att har man en slant över kan man väl skänka den även om det inte kommer lösa något annat än att mätta en mage eller ge tak över huvudet för natten (härbärgen kostar pengar).

Kräket
2012-11-10, 23:39
Är det bättre att studera taket medans de går förbi?
Tack vare mig & mamma kunde de få sig en fet omelett och förmodligen middagar för kommande dagar också. Det är alltid något.
När man inte har någonting alls blir det lilla värdefullt. Tiorna gjorde ingen nytta hos mig, därmed gav jag bort dem.

Drar till med ett slitet uttryck.. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Hehe...ja, de pengarna gick nog till en omelett...*rolleyes*

Av inläggen att döma är det inte många som vet vad de skriver om. I alla fall i STHLM finns TÖG (tak-över-huvud garanti). På akutboenden finns mat, gratis. Därutöver finns mängder med tröskelboenden och genomgångsbostäder.

Nä, tiorna till "omeletten" gick nog till lite ladd, eller alkohol eller annat berusningsmedel.

Själv blir jag bara förbannad på tiggare. Om inte annat, sälj åtminstone Situation STHLM.

Gissningsvis har vi bara sett början...i vinter startar akutboenden för européer (romer etc). Lite glatt och naivt kommer vi vackert vänja oss vid en allt större tiggarskara...

Rahf
2012-11-10, 23:39
Problemet för folk som är cyniska, likt jag, är att man inte vet om gåvan kommer gå till mat eller rusmedel. Vissa har löst problemet genom att skänka folk en måltid istället, och då ser man verkligen vilka som vill ha vad. Det är inte ovanligt att tiggare i L.A. blir förbannade ifall de får något annat än pengar.

Spartansk
2012-11-10, 23:40
Många verkar helt oförstående till hur jävligt det är för de som trillat utanför skyddsnätet

Vilket jag inte riktigt kan förstå. Alla har vi väl någon gång mått riktigt kasst. Någon närstående kanske har dött, eller någon flickvän kanske har varit otrogen. Hur många av oss skulle klara att söka jobb och bostad samma dag som det skedde? Tänk då att må så jämt...

Edit: Nu pratade jag väl mer om "att bli deprimerad" än om "att falla utanför skyddsnätet", men de går väl ofta hand i hand, föreställer jag mig.

Amfksp
2012-11-11, 00:17
Problemet för folk som är cyniska, likt jag, är att man inte vet om gåvan kommer gå till mat eller rusmedel. Vissa har löst problemet genom att skänka folk en måltid istället, och då ser man verkligen vilka som vill ha vad. Det är inte ovanligt att tiggare i L.A. blir förbannade ifall de får något annat än pengar.

Hände mig i dublin, satt en tiggare utanför mcdonalds och tiggde. köpte en extra cheese och gav honom på vägen ut. Fick en utskällning till tack, han ville ha pengar inte mat skrek han.

timoat
2012-11-11, 00:43
Jag tror inte någon säger att man inte ska ge nånting till tiggare, det är väl varje individs egen sak att avgöra, och att deras situation suger och de kanske har hamnat där omständigheter utom deras kontroll, sure, shit happens. Det var sättet som TS framförde sig själv och sin gåva och och efterföljande insikt som stack i ögonen på mig och säkert många andra.

Rahf
2012-11-11, 01:36
Alla är vi inte 'upplysta' (läs, cyniska). Jag anser inte att det är bra uppförande att klanka ner på folk som gjort en, i deras ögon, god gärning. Man kan gärna framhäva sin ståndpunkt, men är det verkligen nödvändigt att i princip säga, "fattar du inte att det är skitsnack!?" Det är trots allt en illusion man potentiellt kommer slå sönder. Jämför det med att berätta för småbarn om Jultomtens icke-varande.

timoat
2012-11-11, 02:32
Som jag skrev ovan, det är inte själva gärningen jag har några problem med, det är sättet TS presenterade det. Gärningen har jag inget emot. Det är upp till var och en vad man gör med sina pengar.

LizaK
2012-11-11, 02:34
Hehe...ja, de pengarna gick nog till en omelett...*rolleyes*

Av inläggen att döma är det inte många som vet vad de skriver om. I alla fall i STHLM finns TÖG (tak-över-huvud garanti). På akutboenden finns mat, gratis. Därutöver finns mängder med tröskelboenden och genomgångsbostäder.

Nä, tiorna till "omeletten" gick nog till lite ladd, eller alkohol eller annat berusningsmedel.

Själv blir jag bara förbannad på tiggare. Om inte annat, sälj åtminstone Situation STHLM.

Gissningsvis har vi bara sett början...i vinter startar akutboenden för européer (romer etc). Lite glatt och naivt kommer vi vackert vänja oss vid en allt större tiggarskara...

Tak-över huvudet garantin fungerar tyvärr inte. I alla fall inte i Stockholm.
Alla akutboendena blir fulla. Tidigt..

Och det är inte speciellt trevligt på dem, samt dylika ställen.
Stölder sker frekvent. Män och kvinnor stoppar sina käraste ägodelar i underkläderna för att slippa bli av med dem. Annat, som kanske en gammal omtyckt tavla får stå i en utan många kassar. Somnar dess ägare kan den vara borta dagen därpå.
Gräl förekommer ofta. Misshandel hör inte heller till ovanligheterna. Sexuella trakasserier sker.

Ang sälja Situation Stockholm. Försök själv. Många kastar glåpord efter försäljare av nämnd tidning.. Eller behandlar den hemlösa som luft.. Trevligt?
Är man inte narkoman innan man börjar sälja tidningen blir man det efter..

Sarwien
2012-11-11, 02:53
http://i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/154/912/berneydidnotread.gif

Ignatius72
2012-11-11, 07:46
Vilken tragiskt förenklad verklighet du lever i. Vad har du ut av att "förklara" det här för oss när du faktiskt saknar insikt i hur det fungerar?

Så, Mr insikt, hur ligger det till?

Glutenkatt
2012-11-11, 08:39
De gånger jag gett en tiggare en cheeseburgare eller nåt annat ätbart så har alltid svaret varit tack och ett leende.
Tror att de som snäser tillbaka är sällsynta. För även om det är knarkare eller alkoholister så kan dom vara hungriga och tacksamma för mat. Oftast är de nog hungriga med tanke på att pengar går till annat.

Tolkia
2012-11-11, 09:16
Jag tycker att det är rätt mycket hyckleri på cynikersidan i tråden. Man är i sin fulla rätt att inte skänka pengar åt tiggare och/eller uteliggare, men jag tycker att det är lite magstarkt att försöka vrida det till att man på det sättet minsann i själva verket är en Bättre(tm) människa än den lurade idiot som gör det (argumentationen och ordvalet förefaller lånade från religionstrådarna) för skänker man pengar så "vet" man ju att de går till DROGER (jag hoppas att argumentatörerna på den här sidan i konsekvensens namn inte roar sig med att skriva drogliberala inlägg i knarktrådarna). Man kan ju även undra hur många av de som minsann vet hur det går till som har provat att köpa en cheeseburgare åt någon lodis (se Glutenkatts inlägg ovan)?

Var och en gör som den vill, och jag sitter inte heller inne på någon patentlösning på problemet med social utslagning, men det är ju snyggt att stå för vad man tycker och vad man väljer att göra.

Rahf
2012-11-11, 09:22
Nej, Tolkia; jag har inte prövat att köpa mat till dem själv, men har hört otaliga historier från vänner som gjort eller sett det hända.

Tolkia
2012-11-11, 09:34
Nej, Tolkia; jag har inte prövat att köpa mat till dem själv, men har hört otaliga historier från vänner som gjort eller sett det hända.
Du har ju redan givit förstahandsinfo i tråden, så jag tänkte inte på dig, även om jag nu inser att du med nödvändighet kände dig tilltalad. Du bor ju också där förhållandena är ganska annorlunda på den här fronten än i Sverige.

Rahf
2012-11-11, 10:35
Tur att jag inte kände mig utpekad :D. Det kändes dock nödvändigt att ge mer info.

Spartansk
2012-11-11, 10:39
Jag har faktiskt varit med om att några tiggare tiggt mat. Det var i Oslo och jag och några andra stod och åt korv. En av de andra gav en av tiggarna sin korv, och tiggaren blev jätteglad och åt upp den. Själv behöll jag min korv (japp, det finns hycklare här på den icke-cyniska sidan också cofffee).

hallar
2012-11-11, 10:44
Jag vet inte riktigt vad som är tänkt att vi skall diskutera i tråden. Men en föreläsning jag var på fick jag siffran att ca 50% av alla hemlösa har någon form av psykisk sjukdom (har ingen ref). Det kan ju förklara varför de bor på gatan trots att de teoretiskt sätt kan få bidrag ifrån staten. När man krympte ned mentalsjukhusen så var det många som hamnade i kläm och landade på gatan.

Jag ger dock heller aldrig pengar till folk på gatan. Genom mitt arbete som läkare inom psykiatrin tycker jag att jag drar mitt strå till stacken och hjälper människor på ett bättre sätt.

Gober
2012-11-11, 10:49
De hemlösa som hänger utanför butikerna i Malmö brukar vara mycket tacksamma över att gå något att käka. Som någon sa, även en missbrukare är väl hungrig?

Sen är det givetvis så att det finns ligor som fejkar handikap osv, bl.a. En snubbe i Malmö som har enorma skakningar i hela kroppen när han tigger, men dessa försvinner mirakulöst när han hänger med de andra i gänget på sin "rast" hustlers finns det bland tiggare precis som bland säljare, mäklare osv ;)

Feelgood
2012-11-11, 10:55
När jag varje dag tar tåget mellan upplands väsby - sollentuna eller tvärtom , så möter jag oftast dessa tiggare som lämnar en lapp där det står något i stil med att hon/han är en fattig person med 2 barn varav 1 i leukumi. Dom går runt i tåget och försöker få någon slant men lyckas knappt, jo för dom är lögnare. Det roliga är att det är alltid olika personer, men alla har exakt samma lapp/story, dvs 2 barn varav 1 i leukumi. När dom väl går i tåget har dom jätte problem och får använda kryckan till hjälp osv, men när man ser dom i sitt lilla gäng efter en arbetsdag så går dom helt utan problem och ser jätte glada ut osv. Detta borde vara olagligt.

Krampus
2012-11-11, 11:08
Så, Mr insikt, hur ligger det till?

Jag vill fråga dig först, hur har du kommit fram till vad du skrev?

Ignatius72
2012-11-11, 11:53
Jag vill fråga dig först, hur har du kommit fram till vad du skrev?

Du har ju redan konstaterat att jag saknar insikt så varför du vill borra ner dig mer i det är en gåta. Men jag lovar att återkomma till det när du förklarat hur det egentligen ser ut.

Amfksp
2012-11-11, 12:29
Jag tycker att det är rätt mycket hyckleri på cynikersidan i tråden. Man är i sin fulla rätt att inte skänka pengar åt tiggare och/eller uteliggare, men jag tycker att det är lite magstarkt att försöka vrida det till att man på det sättet minsann i själva verket är en Bättre(tm) människa än den lurade idiot som gör det (argumentationen och ordvalet förefaller lånade från religionstrådarna) för skänker man pengar så "vet" man ju att de går till DROGER (jag hoppas att argumentatörerna på den här sidan i konsekvensens namn inte roar sig med att skriva drogliberala inlägg i knarktrådarna). Man kan ju även undra hur många av de som minsann vet hur det går till som har provat att köpa en cheeseburgare åt någon lodis (se Glutenkatts inlägg ovan)?

Var och en gör som den vill, och jag sitter inte heller inne på någon patentlösning på problemet med social utslagning, men det är ju snyggt att stå för vad man tycker och vad man väljer att göra.

Så om man är drogliberal så måste man skänka pengar till andras droger? Dummaste argumentet någonsin.
Drogliberal behöver inte betyda att man vill att folk ska använda droger såklart, utan att synen skall förändras så samhället ska bli bättre och brukarna inte skall stigmatiseras på samma sätt.
Tvärtom hade utsatta personer antagligen fått bättre hjälp om de inte klassats som kriminella. Så skulle säga att de som är icke drogliberala men vill hjälpa utsatta är de inkonsekventa.

Kräket
2012-11-11, 12:48
Tak-över huvudet garantin fungerar tyvärr inte. I alla fall inte i Stockholm.
Alla akutboendena blir fulla. Tidigt..

TÖG:en är precis som det låter, en garanti. Blir det fullt på ett härbärge anvisas du plats på ett annat. Visst, kan vara jobbigt då många vant sig vid att övernatta centralt i STHLM. Härbärgesplatser finns dock för personer som tillhör STHLM.

En lustig anekdot är vintern 2010 - 2011, som var ur-kall. Då ville pressen fota frysande hemlösa vid akutboendena. Problemet var att det var långt ifrån fullt. Många hade, pga köld, tvingats att hålla sig någorlunda nyktra för att överleva och på så vis var behovet mindre än vanligt av akutboenden...:)


Och det är inte speciellt trevligt på dem, samt dylika ställen.
Stölder sker frekvent. Män och kvinnor stoppar sina käraste ägodelar i underkläderna för att slippa bli av med dem. Annat, som kanske en gammal omtyckt tavla får stå i en utan många kassar. Somnar dess ägare kan den vara borta dagen därpå.
Gräl förekommer ofta. Misshandel hör inte heller till ovanligheterna. Sexuella trakasserier sker.

En klar majoritet är missbrukare med diverse psykiska sjukdomar. Självklart är det inte trevligt. Däremot finns personal på plats. Finns särskilda härbärgen och akutboenden som endast tar emot kvinnor.


Ang sälja Situation Stockholm. Försök själv. Många kastar glåpord efter försäljare av nämnd tidning.. Eller behandlar den hemlösa som luft.. Trevligt?
Är man inte narkoman innan man börjar sälja tidningen blir man det efter..

Pja bättre sälja Situation STHLM än bara sitta och tigga, eller hur? Kanske jobbigt för kortsynta, välvilliga medmänniskor att faktiskt göra en transaktion då man ju allra helst vill praktisera lite hobby-filantropi...

Kräket
2012-11-11, 12:54
Jag tycker att det är rätt mycket hyckleri på cynikersidan i tråden. Man är i sin fulla rätt att inte skänka pengar åt tiggare och/eller uteliggare, men jag tycker att det är lite magstarkt att försöka vrida det till att man på det sättet minsann i själva verket är en Bättre(tm) människa än den lurade idiot som gör det (argumentationen och ordvalet förefaller lånade från religionstrådarna) för skänker man pengar så "vet" man ju att de går till DROGER (jag hoppas att argumentatörerna på den här sidan i konsekvensens namn inte roar sig med att skriva drogliberala inlägg i knarktrådarna). Man kan ju även undra hur många av de som minsann vet hur det går till som har provat att köpa en cheeseburgare åt någon lodis (se Glutenkatts inlägg ovan)?

Var och en gör som den vill, och jag sitter inte heller inne på någon patentlösning på problemet med social utslagning, men det är ju snyggt att stå för vad man tycker och vad man väljer att göra.

Problemet är den närmast socialpornografiska vurm som många av den mer idealistiska allmänheten hyser, som faktiskt försvårar det faktiska arbetet med hemlösa. Blir en form av medial karusell, öppet för billiga politiska poänger och ogenomtänkta förslag.

Vill påstå att en majoritet av våra hemlösa har en form av inlärd hjälplöshet som en följd av ett i många fall alltför kortsiktigt och välvilligt agerande från samhället. En inlärd hjälplöshet som i sin tur försvårar och cementerar tillhörigheten till gruppen hemlösa.

De, som av olyckliga omständigheter (arbetslöshet, separationer, närståendes dödsfall i kombination med ångestdämpande missbruk) faller igenom. Dessa brukar ofta vara ganska förbluffade över mängden insatser som socialtjänst kan erbjuda. Vanligtvis räcker 6 - 8 månader och sedan kommer dessa personer på fötter igen.

Sniggel
2012-11-11, 13:38
De hemlösa som hänger utanför butikerna i Malmö brukar vara mycket tacksamma över att gå något att käka. Som någon sa, även en missbrukare är väl hungrig?

Sen är det givetvis så att det finns ligor som fejkar handikap osv, bl.a. En snubbe i Malmö som har enorma skakningar i hela kroppen när han tigger, men dessa försvinner mirakulöst när han hänger med de andra i gänget på sin "rast" hustlers finns det bland tiggare precis som bland säljare, mäklare osv ;)

Även om han spelar kanske han inte behöver pengarna/mat desto mindre?

BlötSnö
2012-11-11, 13:43
Jag tar för givet att personen som jag ger pengar till använder dem till alkohol eller droger. De är ju missbrukare.
Jag ger pengar till dem för att underlätta lite för dem och ta dem lite närmare sin dagliga dos av vad de nu missbrukar. Det är förmodligen det enda de har att leva för och det är förmodligen en hyfsat miserabel verklighet de lever i.

Tolkia
2012-11-11, 13:47
Så om man är drogliberal så måste man skänka pengar till andras droger?
Nej?

Nebuchadnezzar
2012-11-11, 13:47
Det var en sjukt nice hemlös kvinna på tunnelbanan för några veckor sen. Social och faktiskt riktigt rolig. Hoppas jag träffar henne igen.

Amfksp
2012-11-11, 13:51
Nej?

Varför är det då inkonsekvens enligt dig att inte vilja skänka pengar till andras droger om man är drogliberal?

"....för skänker man pengar så "vet" man ju att de går till DROGER (jag hoppas att argumentatörerna på den här sidan i konsekvensens namn inte roar sig med att skriva drogliberala inlägg i knarktrådarna)"

LizaK
2012-11-11, 17:23
TÖG:en är precis som det låter, en garanti. Blir det fullt på ett härbärge anvisas du plats på ett annat. Visst, kan vara jobbigt då många vant sig vid att övernatta centralt i STHLM. Härbärgesplatser finns dock för personer som tillhör STHLM.

En lustig anekdot är vintern 2010 - 2011, som var ur-kall. Då ville pressen fota frysande hemlösa vid akutboendena. Problemet var att det var långt ifrån fullt. Många hade, pga köld, tvingats att hålla sig någorlunda nyktra för att överleva och på så vis var behovet mindre än vanligt av akutboenden...:)



En klar majoritet är missbrukare med diverse psykiska sjukdomar. Självklart är det inte trevligt. Däremot finns personal på plats. Finns särskilda härbärgen och akutboenden som endast tar emot kvinnor.



Pja bättre sälja Situation STHLM än bara sitta och tigga, eller hur? Kanske jobbigt för kortsynta, välvilliga medmänniskor att faktiskt göra en transaktion då man ju allra helst vill praktisera lite hobby-filantropi...

När flyttade du till Sverige?
Akutboendena har INTE plats för alla och det är inte alltid så lätt att då, som hemlös, få en handläggare att betala en vistelse på vandrarhem (även om det frekvent förekommer). Systemet är dessutom gjort smidigt; är du påverkad eller "spärrad' från boende får du inte komma in någonstans.
Många hemlösa har missbruk som problematik. Och jag ska säga dig att samhället inte prioriterar att hjälpa dessa först.. De kan få vänta på en plats på beroendeklinik i omänskliga tider. Somliga hinner dö under processen. Andra läggs in på psyk som en tillfällig lösning. Bra att blanda missbrukare med självmordsbenägna?

Rahf
2012-11-11, 21:06
Det är här jag slänger upp händerna, tittar upp i skyn, och sen vrålar "Vafan ska de göra då!?" Inget system är perfekt, och jag vill tro att hemlösa människor som lägger ner energi och lite hjärna faktiskt får en sängplats på ett härbärge. Det är inte många människor som vill hjälpa en konstant hjälplös person; däremot om dessa personer verkligen visar att de kämpar för en förändring i deras tillvaro, då brukar människor vara mer tillmötesgående.

Latissimus Dorsi
2012-11-11, 21:11
När flyttade du till Sverige?
Akutboendena har INTE plats för alla och det är inte alltid så lätt att då, som hemlös, få en handläggare att betala en vistelse på vandrarhem (även om det frekvent förekommer). Systemet är dessutom gjort smidigt; är du påverkad eller "spärrad' från boende får du inte komma in någonstans.
Många hemlösa har missbruk som problematik. Och jag ska säga dig att samhället inte prioriterar att hjälpa dessa först.. De kan få vänta på en plats på beroendeklinik i omänskliga tider. Somliga hinner dö under processen. Andra läggs in på psyk som en tillfällig lösning. Bra att blanda missbrukare med självmordsbenägna?

Hade du på egen hand tänkt lösa detta stora problem som politiker och samhället tampas med ett sjujävla långt tag.

När du ändå är i farten kanske du kan lösa greklands finanskris?

Kräket
2012-11-11, 21:39
När flyttade du till Sverige?
Akutboendena har INTE plats för alla och det är inte alltid så lätt att då, som hemlös, få en handläggare att betala en vistelse på vandrarhem (även om det frekvent förekommer). Systemet är dessutom gjort smidigt; är du påverkad eller "spärrad' från boende får du inte komma in någonstans.
Många hemlösa har missbruk som problematik. Och jag ska säga dig att samhället inte prioriterar att hjälpa dessa först.. De kan få vänta på en plats på beroendeklinik i omänskliga tider. Somliga hinner dö under processen. Andra läggs in på psyk som en tillfällig lösning. Bra att blanda missbrukare med självmordsbenägna?

Heh...Kan meddela att en klar majoritet som utnyttjar akutboenden har fått i sig en hel del "omeletter" :d

Man blir inte spärrad pga att man påverkad av "omelett". Det är inte bostadslösa studenter, utan människor med svåra problem. Spärrad blir du om du är våldsam eller steker omelett inne på härbärget. Därtill kan tilläggas att självklart betalar man inte med allmänna medel för att en person med missbruksproblem ska bo där det kan finnas barn- och barnfamiljer.

Vad gäller behandling så finns goda sådana möjligheter. Antingen genom sjukvård eller psykosocial sådan via kommun/stadsdel. Det krävs dock deltagande i utredningsförfarandet.

Ett stort problem är dock 80-talets sektorisering, då psykiatrins slutenvårdsplatser stängdes och patienter skickades ut. Detta skedde med samma naiva okunnighet och tanklös gladhumanism som även idag styr mycket av de åtgärder som sätts in. Liknande oförankrade tankegångar som du faktiskt ger exempel på...

Ignatius72
2012-11-11, 21:47
Heh...Kan meddela att en klar majoritet som utnyttjar akutboenden har fått i sig en hel del "omeletter" :d

Man blir inte spärrad pga att man påverkad av "omelett". Det är inte bostadslösa studenter, utan människor med svåra problem. Spärrad blir du om du är våldsam eller steker omelett inne på härbärget. Därtill kan tilläggas att självklart betalar man inte med allmänna medel för att en person med missbruksproblem ska bo där det kan finnas barn- och barnfamiljer.

Vad gäller behandling så finns goda sådana möjligheter. Antingen genom sjukvård eller psykosocial sådan via kommun/stadsdel. Det krävs dock deltagande i utredningsförfarandet.

Ett stort problem är dock 80-talets sektorisering, då psykiatrins slutenvårdsplatser stängdes och patienter skickades ut. Detta skedde med samma naiva okunnighet och tanklös gladhumanism som även idag styr mycket av de åtgärder som sätts in. Liknande oförankrade tankegångar som du faktiskt ger exempel på...

Kräket har koll.
Krampus lyser med sin frånvaro.

LizaK
2012-11-11, 22:56
Jag önskar att jag också bara hade läst på lite grann här & där & inte jobbat med skiten. Väl insatt inser man att den fakta som finns tillgänglig för allmänheten är ungefär lika verklighetstrogen som en Harry Potter bok..

Amfksp
2012-11-11, 23:28
Du jobbar alltså med psykiskt sjuka missbrukare. På vilken typ av avdelning/boende? Hade varit intressant att jämföra.

Glutenkatt
2012-11-11, 23:43
JNär man krympte ned mentalsjukhusen så var det många som hamnade i kläm och landade på gatan.

Jag ger dock heller aldrig pengar till folk på gatan. Genom mitt arbete som läkare inom psykiatrin tycker jag att jag drar mitt strå till stacken och hjälper människor på ett bättre sätt.

Har väldigt svårt att tro på att du är läkare inom psykiatrin. Det finns fortfarande psykiatrisk tvångsvård och någon som är svårt psykiskt sjuk bor sällan på gatan.
Det finns ingen fördel med mentalsjukhus jämfört med den vård vi har idag.

Gober
2012-11-12, 00:06
Även om han spelar kanske han inte behöver pengarna/mat desto mindre?

Absolut, något annat har jag inte påstått.

Ignatius72
2012-11-12, 06:55
Har väldigt svårt att tro på att du är läkare inom psykiatrin. Det finns fortfarande psykiatrisk tvångsvård och någon som är svårt psykiskt sjuk bor sällan på gatan.
Det finns ingen fördel med mentalsjukhus jämfört med den vård vi har idag.

Men please. Det är precis tvärtom. De som bor på gatan är just de psykiskt sjuka. Var på en föreläsning så sent som förra veckan där chefen för en stor psykmottagning menade att i stort sett alla som bodde på gatan hade en grundläggande psykisk grundproblematik och intetsägande avancerat missbruk. Det finns hjälp att få. Dock är tvångsvård sällan ett svar i längden.
Vården vingar idag bortser ifrån att det finns folk som mår mycket bättre av en institution än en lägenhet. Precis som man förr bortsåg ifrån att det fanns folk som mådde bättre av att inte bo på institution. Båda typerna finns fortfarande.

filmjölk
2012-11-12, 07:27
Har väldigt svårt att tro på att du är läkare inom psykiatrin. Det finns fortfarande psykiatrisk tvångsvård och någon som är svårt psykiskt sjuk bor sällan på gatan.
Det finns ingen fördel med mentalsjukhus jämfört med den vård vi har idag.

Det finns få platser på mentalsjukhus och det är bara ett alternativ för akut sjuka. Det är massivt tryck på akutintagen, och avdelningarna har begränsat utrymme, bedöms du varken akut farlig för dig själv eller andra blir du ofta utan vård, trots att du är mest galen i hela Sverige.

Psykiatrireformen där man skar ner den slutna psykiatrin till ett minimum är ett exempel på när borgerlig girigkapitalism och världsfrånvänd flumvänster med hat mot allt instutionellt, tyckte samma sak och i ohelig allians saboterade en viktig del av samhället, med enskilda människor i kläm.

Mentalsjukhusen var bra, och gav stora fördelar. Efter den akuta fasen kastades man inte bara ut på gatan, då i bästa fall till en tandlös öppenvård. Psykiskt sjuka som inte är destruktiva kunde få ordentlig hjälp. Dessutom gav mentalsjukhusen arbetstillfällen.

Ignatius72
2012-11-12, 07:51
Psykiatrireformen där man skar ner den slutna psykiatrin till ett minimum är ett exempel på när borgerlig girigkapitalism och världsfrånvänd flumvänster med hat mot allt instutionellt, tyckte samma sak och i ohelig allians saboterade en viktig del av samhället, med enskilda människor i kläm.



PÅ vilket sätt var detta ett utslag av girig kapitalism? Det är ett argument jag aldrig hört.

filmjölk
2012-11-12, 08:02
PÅ vilket sätt var detta ett utslag av girig kapitalism? Det är ett argument jag aldrig hört.

Mentalsjukhusen kostade mycket pengar, och då gömde man sig bakom en fasad av vänsterklyschor, fast egentligen ville man bara spara pengar. Dvs girig kapitalism.

Glutenkatt
2012-11-12, 08:34
Men please. Det är precis tvärtom. De som bor på gatan är just de psykiskt sjuka. Var på en föreläsning så sent som förra veckan där chefen för en stor psykmottagning menade att i stort sett alla som bodde på gatan hade en grundläggande psykisk grundproblematik och intetsägande avancerat missbruk. Det finns hjälp att få. Dock är tvångsvård sällan ett svar i längden.
Vården vingar idag bortser ifrån att det finns folk som mår mycket bättre av en institution än en lägenhet. Precis som man förr bortsåg ifrån att det fanns folk som mådde bättre av att inte bo på institution. Båda typerna finns fortfarande.

Det kan hända att jag drog en förhastad slutsats.

Det där med psykisk sjukdom kan däremot vara svårdefinerat. Och visst, man kan säga att alla som bor på gatan har psykiska problem. Om man har ångest eller depression så räknas det ju till psykiska sjukdomar.
Att ha med sig när man pratar om psykisk ohälsa är att den definitionen innefattar även "Socialt avvikande".
Det behöver inte vara ett neurologiskt fel på en person för att den ska klassas som psykisk sjuk.

Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var dock människor med psykossjukdomar, schizofreni och bipolära sjukdomar.

Amfksp
2012-11-12, 09:10
Mentalsjukhusen kostade mycket pengar, och då gömde man sig bakom en fasad av vänsterklyschor, fast egentligen ville man bara spara pengar. Dvs girig kapitalism.

Staten beslutade att lägga ner en statlig verksamhet, marknadsekonomi(kapitalism) var aldrig inblandad.

Ignatius72
2012-11-12, 09:22
Mentalsjukhusen kostade mycket pengar, och då gömde man sig bakom en fasad av vänsterklyschor, fast egentligen ville man bara spara pengar. Dvs girig kapitalism.

Institutioner är betydligt billigare än enskilda lösningar. Det låter som om du bara hittat på detta själv.




Det jag menade i mitt ursprungliga inlägg var dock människor med psykossjukdomar, schizofreni och bipolära sjukdomar.

Svårdefinierat visst. Men vård finns inte att tillgå för alla. Inte minst för att de kanske inte vill och vi tvångsvårdar inte hur som helst.

filmjölk
2012-11-12, 11:09
Staten beslutade att lägga ner en statlig verksamhet, marknadsekonomi(kapitalism) var aldrig inblandad.

Statlig verksamhet kostar också pengar- kapital. Skattepengar. Skattepengar kommer ifrån bla. löner från privat sektor.

Institutioner är betydligt billigare än enskilda lösningar. Det låter som om du bara hittat på detta själv.

.

Du är fullt medveten om att ger man färre människor vård, så kostar det mindre pengar eller? Har man färre anställda betalar man även ut mindre kapital i löner.

(I slutändan gör det kanske inte det, med andra kostnader ifrån samhället, så slutresultatet kanske är sämre vård, fler utsatta och utslagna, fast till dyrare kostnad)


Det är bara att inse att psykiatrireformen var jäkligt trasig, och det låg mer än missriktat vänsterflum om dessa "inhumana" mentalsjukhus bakom. Det var även en ekonomisk åtgärd, även om resultatet blev att det blev dyrare. Jag klandrar både bourgare, vänsterflum och soussar för det.

Mentalsjukhus är i mitt tycke något som borde finnas fler av, med fler anställda, med fler patienter, längre vårdtider, bättre säkerhet och med mer än akutvård. Både för samhällets och psykiskt sjukas skull. Öppenvård i all ära, men det är oftast ett ställe man bara går till för att få benzo och en halvtimmes samtalskontakt i veckan. En stor grupp som verkligen kommer i kläm är psykiskt sjuka som inte är utåtagerande eller självdestruktiva, och äldre psykiskt sjuka som hamnar på äldreboende med dementa och somatiskt sjuka och inte får adekvat vård.

Ignatius72
2012-11-12, 12:41
Filmjölk, jag håller med dig ang psykiatrireformen. Men jag ställer mig fortfarande tveksam till att det skulle ligga ekonomiska orsaker bakom. Vad baserar du detta på? Är det någon annan än du som förfäktar denna teori?

LizaK
2012-11-13, 00:30
Du jobbar alltså med psykiskt sjuka missbrukare. På vilken typ av avdelning/boende? Hade varit intressant att jämföra.

Exakt med vad samt när & hur har jag ingen lust att skriva om här då det därpå vore väldigt enkelt att ta reda på vem jag är. & här vill i alla fall jag vara anonym. Kollo är kul, men ingenstans man vill lägga ut namn, adress & kreditkortskoder.

Krampus
2012-11-24, 18:50
Kräket har koll.
Krampus lyser med sin frånvaro.

Ursäkta, datorn har varit trasig.

Mitt intresse att jobba med hemlösa uppkom utifrån en händelse för lite över 10år sedan när jag jobbade som väktare i Stockholm. Jag hade jobbat något år och nästan varje pass tvingats köra ut hemlösa från trappuppgångar, källare, tunnelbanan m.m. Det var en väldigt kall vinter och jag tror att det var -16 grader den här kvällen. Ett nedlagt nöjesetablissemang som stått tomt ett tag hade blivit övertagit av 40 hemlösa. Sprutor överallt, avföring, tältkök, spritflaskor, tecken av små bränder, gamla kläder, porrtidningar, kablar över allt, mer eller mindre inrättade rum i mer eller mindre misär. Man kunde inte se något utifrån, men invändigt var det spår av att där bott folk ett tag. Det var jag och två äldre killar varav en med hund som hade fått i uppdrag att rondera stället för att kolla att ingen kommit in. Jag var inte med de första nätterna när de flesta kördes ut. Detta var tredje natten i rad som vi gick där och man hade fixat dörrarna så att det inte gick att ta sig in, men inte städat upp. Vi träffade inte på någon. Det tog tid att gå runt stället som var allt annat än mysigt och det förvånade mig att så många bott här. Vi var egentligen klara och skulle gå där ifrån. Det fanns en dörr som var låst i foajén som vi inte våra nycklar passade till. Överallt annars kom vi in. Tidigare nätter hade vi struntat i dörren då det bara var ett litet utrymme. Hunden brydde sig inte och vi stod och snackade om annat ett tag innan mina äldre kollegor beslutade sig för att vi skulle sparka upp dörren för att kolla vad som fanns där. Det tog ett bra tag innan vi lyckades få upp den, men när vi fick det så såg jag bara en 1½ meters hög med bråte där inne det var fullpackat med metallbalkar, affischtavlor och annat bråte. Tunga bråte. Hunden markerade dock och mina kollegor började skrika. Jag fattar fortfarande inte hur han lyckats komma under allt detta bråte men ut kravlade en tilltygad uteliggare. Troligen hade han legat där de två tidigare dygnen och pissat på sig under tiden. Han fumlade efter en vinflaska som han ville ha med sig och mina kollegor började hetsa som fan med hunden och batonger. Han var absolut inte hotfull, utan han ville ha med sig flaskan för att dricka då han höll den intill kroppen, riktigt rädd, och inte som han skulle slå med flaskan. Han får lägga ifrån sig flaskan och de slänger ut honom på den isiga gatan. Han har inga skor. Det är ca -16grader.
Jag springer efter och frågar om han kan gå till något härbärge, men han är upprörd och springer iväg och gråter.
Jag frågar mina kollegor vad som händer nu och de svarar: Nu åker vi och fikar.


Jag har aldrig behandlat någon av de kring tusentalet uteliggare jag träffat på illa och jag har ALDRIG blivit hotfullt eller knappt ens otrevligt bemött när jag hade de yrket, men efter den händelsen beslutade jag mig för försöka att göra skillnad. Jag började bjuda folk på te, kaffe. Ibland fick vi hamburgare som blivit över från en snabbmatskedja och jag brukade ge dem till hemlösa istället för till mina kollegor. Det var min uppgift att köra ut dem ifrån trapphus och annat, men jag försökte att alltid vara skysst och aldrig kränka någon. Jag har pratat med många varför de fördrog att sova i trapphus istället för på härbärge och oftast var det för att de ville missbruka, eller för att de inte litade på de andra som var där. Nuförtiden finns det boende med lägre tröskel och större tolerans mot bruk av substanser, så länge man sköter sig.

Jag jobbar nu som boendestödjare inom socialtjänsten på en stadsdel i Malmö som är klassad 10 på problemskalan (högst). Fortfarande möter jag vissa som ibland hellre sover ute än bor på de akutboende jag erbjuder dem, då de inte litar på andra som bor där, eller helt enkelt inte klarar att underkasta sig de regler som gäller. Om du tackar nej till akutboende så upphör socialtjänstens skyldigheter att hjälpa dig. Så det är bara att tacka ja så är det löst..? Eller? Man hamnar inte på gatan om man inte vill? Så uppfattar jag attityden i ditt första inlägg jag kommenterade på. Och det finns inga hemlösa barn i Sverige? Nej, vi har skyldighet att ordna för dem, men det är långt ifrån svart eller vitt.
Tanken är att du inte ska trivas för mycket på ett akutboende, för att du ska leta dig vidare, helst själv, vår hjälp finns där också. Det finns människor med barn som bor på akutboende som inte kan/vill/orkar ta tag i sin situation och det kan va mycket svårt att hjälpa dem. Barn är så klart alltid prioriterat och det görs extra insatser, men alla föräldrar jobbar inte för det bästa för sina barn..

Jag har också jobbat som behandlingsassistent på dygns boende några år och som vakt på flera av socialtjänstens boende innan dess. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om varför folk blir hemlösa trotts det ganska bra system vi har i Sverige, om ni vill veta.

feyin
2012-11-24, 19:05
:bow:

Olegh
2012-11-24, 19:09
All heder åt dig Krampus.

Saker och ting är nästan aldrig svart och vitt. De som tyr sig till en sådan uppfatnning gör det med sin egen sinnesro i åtanke.

eulalia
2012-11-25, 00:24
Oj, vilken berättelse Krampus, jag blir helt tagen.

Nu vet jag inte om tråden var meningen att handla enbart om hemlösa och deras situation, jag tolkade titeln på tråden som att det kunde gälla lite olika händelser.

Då jag var i 20års åldern var jag med om en händelse som i alla fall fick mina känslor att koka över fullständigt. Vi var ett litet kompisgäng som efter en utekväll satt och hade trevligt på en pizzeria i norrbotten. Efter ett tag blir det ett jäkla liv vid kassan, ett par killar började grymta om att dom inte hade fått någon dricka fastän dom hade betalat för det... lite senare urartade dispyten till rasisitska påhopp i stil med att pizzabagarna egentligen var apor och hörde hemma på zoo mm, mm. Jag tittar på en av mina kamrater som är mörkhyad som kryper ihop allt mer och mer... Alltså mitt främsta kännetecken är inte att vara rakryggad, ha skinn på näsan och säga ifrån när jag tycker att någon har fel men den gången var det som om en svart rullgardin drogs ned framför ögonen, typ logiska hjärnhalvan sa "håll dig lugn nu" men kroppen gjorde något annat. Mina kamrater försökte stoppa mig från att gå fram men det enda jag kunde tänka på just då var att det här var så viktigt att jag egentligen struntade fullständigt i hur det skulle gå sedan, det skulle vara värt det. Jag var skiträdd då jag gick fram till dom och jag sa något töntigt som jag knappt kommer ihåg, "kärleksförklaringarna" haglade över mig kan man väl lungt påstå men sedan lämnade dom stället. Jag kan inte minnas att jag har drabbats av en så kraftig känsla och övertygelse någonsin igen efter det, det har liksom brunnit fast fast hjärnan.

Gober
2012-11-25, 00:36
Intressant med lite bakgrundshistoria från dina jobb Krampus, trevligt att du ville dela med dig.

LizaK
2012-11-25, 01:36
Krampus :)!
Tycker att du förtjänar en Svensk Hjälte titel. Att arbeta med någonting sådant psykiskt krävande som du har gjort och "göra det bästa av det" är beundransvärt!

Eulaila.
Modigt gjort. Spelar ingen roll hur du sade ifrån, grejen var att du gjorde det!

Stefan J
2012-11-25, 01:44
Har väldigt svårt att tro på att du är läkare inom psykiatrin. Det finns fortfarande psykiatrisk tvångsvård och någon som är svårt psykiskt sjuk bor sällan på gatan.
Det finns ingen fördel med mentalsjukhus jämfört med den vård vi har idag.

Det är han.

Kräket
2012-11-25, 10:44
...Jag har aldrig behandlat någon av de kring tusentalet uteliggare jag träffat på illa...


Fin historia tycker jag. Dock blir jag lite provocerad av den följande hyllningskören som sjunger upp. Som om en väktare som inte beter sig illa mot hemlösa, ska hyllas. Det säger en hel del om väktarkåren i dess helhet...

Idag finns det mer olika typer av boenden med olika inriktning, som exempel de toleransboenden som inte ställer krav på enskilda individer och som tillåter allsköns missbruk. Personligen är jag mycket kluven till denna utveckling. Visst, under humanistiskt välvilligt maner städar man undan störande element från de kommersiella stråken, så att de som har råd att befinna sig på dessa slipper konfronteras med de som inte har det. Då är det enklare att skicka ett litet bidrag till någon ideell organisation, känna sig vidsynt och tolerant, och sedan slipper man se problemet...

Jag har i över 10 års tid arbetat inom både verkställande- och utredande myndighetsutövning. Jag har, trots otaliga konflikter och meningsskiljaktigheter med de jag arbetar med, aldrig blivit utsatt för annat än hårda ord och ilska blickar. Detta gäller dock inte de som faktiskt lever i denna miljö. Jag har hört händelser som fått mina öron att vilja rulla ihop sig som brysselkål och krypa in i mitt kranium. Jag har sett hur människor i missbruk och misär använder varandra på de mest brutala, och ångestframkallande sätt man kan tänka sig.

Därför är denna utveckling, denna s.k. "harm reduction" som nu är på modet, en liknande gladhumanistisk katastrof som sektoriseringen var på sin tid. Att under naiva paroller och idealistiska människobilder tro att bara man sorterar lite annorlunda, så förändras tillståndet till det bättre.

Jag måste nog säga att jag här ser en ohelig allians mellan oförankrad, akademiskt vänstervurmande gladhumanism och kall hård ekonomisk rationalism (som Filmjölk var inne på). För nog är det billigare att upphandla ett boende i en ekonomiskt utsatt förort, med en röstsvag invånargrupp, och där placera stora grupper av missbrukare för sanktionerad fest 24/7 på allmänhetens bekostnad.

Ignatius72
2012-11-25, 10:50
Ursäkta, datorn har varit trasig.
Text


ja, visst så ser verkligheten ut. Jag har nog inte påstått något annat heller.

Rikard Jansson
2012-11-25, 10:51
Vad får dig att tro att hyllningskören kommer från den enstaka meningen du tog ur sitt sammanhang? delud

Krampus
2012-11-25, 12:16
Tack för uppskattande inlägg

Krampus :)!
Tycker att du förtjänar en Svensk Hjälte titel. Att arbeta med någonting sådant psykiskt krävande som du har gjort och "göra det bästa av det" är beundransvärt!


Missförstå mig inte men nej, det gör jag inte.
Det är psykiskt krävande, men det är det fan att gå till något monotont jobb också. Jobba inom vården, jobba på Donken, vara läkare mm..
Jag fick en liten möjlighet att agera lite mer än som privatperson, men det är inte det det handlar om. Känner man sig lite starkare än någon annan, har ork och har det i sig så bör man hjälpa. Det handlar inte om att tömma ut sig sig, det blir bara sämre av det ändå.
Som när man ger bort sin växel tuben ibland som ditt originalinlägg handlade om. Det är vanlig medmänsklighet och det är inget man förtjänar någon medalj för.

WHITEFOLKS
2012-11-25, 16:34
+1 på krampus.

Det finns ett läge mellan att ta in en missbrukare i din egen säng och att bara vända ryggen till de. Det handlar om en medmänsklighet och naturlig vilja att vilja hjälpa någon svag i en utsatt situation.

Om man är stark så måste man vara snäll.

Gober
2012-11-25, 17:01
Fin historia tycker jag. Dock blir jag lite provocerad av den följande hyllningskören som sjunger upp. Som om en väktare som inte beter sig illa mot hemlösa, ska hyllas. Det säger en hel del om väktarkåren i dess helhet...



Det var väl bara lizaK som kanske tog i lite väl och ville sätta en medalj på Krampus, vi andra konstaterade väl bara att det var en trevlig historia och att Krampus är en schyst människa :-)

Nåja lite OT kanske men ville bara förtydliga.

feyin
2012-11-25, 17:18
Det var väl bara lizaK som kanske tog i lite väl och ville sätta en medalj på Krampus, vi andra konstaterade väl bara att det var en trevlig historia och att Krampus är en schyst människa :-)

Nåja lite OT kanske men ville bara förtydliga.
Typ så. Att det resulterade i den reflektion som vi fick ta del av här är väl vad jag själv bockade för. Det finns säkerligen många människor som fått bevittna/vara med om det ena och det andra men missar att ta värdefull eller /medmänsklig/ lärdom av det.

LizaK
2012-11-27, 03:43
Det lät säkerligen som om jag tog i. Men för mig som har arbetat med hemlösa under en tid anser jag inte att så var fallet.

Hemlösa behandlas tyvärr frekvent väldigt illa, och inte bara av vanligt hederligt folk, utan även av (främst) vakter, men även poliser. Och då det sker finns det inte så mycket att göra. Dels för att det är svårt för hemlösa att bli prioriterade eller ens trodda. Dels för att poliser inte alltid "tjallar" om kollegan tagit i lite för hårt mot någon, (säkerhetsvakter gör det ännu mer sällan).
Känner en kille som arbetade som vakt. Han var lite som Krampus..försökte vara schysst mot alla..vilket tydligen inte var lätt. Killen, vi kan kalla honom Bengt, blev i princip mobbad eftersom han "tjallade" på sina kollegor om de t.ex gett någon ett kok stryk utan anledning. Han berättade för mig att en del med samma arbete som han kommit i kontakt med ville vara schyssta mot alla men inte riktigt tordes eftersom de då kunde bli trakasserade/utfrysta av deras kollegor.

Detta varier säkert från bolag till bolag.. Grupp till grupp.. Samt när du jobbar. Vill bara sätta tummen upp för någon som vågar ha känslor i ett ganska kallt yrke. Dessutom anser jag att det Krampus jobbar med nu också är en fin grej.

Man kan ju liksom jobba för att man bara "ska". Med vad som helst. Men sen kan man välja att tjäna pengar på att hjälpa andra också. Både nytta och nöje. Ibland rätt otacksamma arbeten och därav en eloge till de som orkar..

Krampus
2012-11-28, 15:15
ja, visst så ser verkligheten ut. Jag har nog inte påstått något annat heller.

Det var det här jag tyckte var fel:

Ser du många hemlösa barn?
BArn är inte hemlösa. Föräldrarna kan bli vräkta och då får man tillfälligt boende. Är situationen av ett oacceptabelt slag så blir man omhändertagen.

Sedan nyanserades inläggen lite.
Här är statistiskt underlag för 2012 i Malmö:

Det finns 213 barn 0-18år i hemlösa hushåll i Malmö.

33 är ambulerande.
28 är boende i privat eller frivilligorganisations regi.
7 bor på dygnsboende.
110 bor på hotell/hotelliknande boende/vandrarhem.
1 bor på instution.
35 bor på kommunens akutboende.
0 hos kriminalvården
0 är uteliggare och
17 saknar uppgift.

Källa: Hemlöshetskartläggningen 2012: sammanställning, rapporter från stadsdelarna.

Så visst finns det hemlösa barn.

Krampus
2012-12-07, 19:28
Ignatus72, driver du med oss? Med tanke på dina tidigare politiska uppdrag kan du ju omöjligen inte känna till att det finns hemlösa barn i Sverige..? Ni måste haft statisk att tillgå i din kommun? :confused: