handdator

Visa fullständig version : Skillnader på folk IRL och på Internet


Spartansk
2012-11-09, 23:40
Jag har spenderat många år med att hänga på Internetforum, communities och chatter, och under tiden även umgåtts litegrann med folk IRL. Under dessa år tycker jag mig ha märkt flera konsekventa, bestående, kulturella skillnader mellan folk IRL och folk på Internet, nästan som om de båda vore två separata folkslag, och inte bara ett och samma folk fast framför respektive bakom en skärm. Jag tänkte i denna tråd skriva en lista med dessa olikheter, samt uppmana läsare som känner igen sig i min betraktelse utöka min lista med egna noterade skillnader.

Detta är vad jag kan komma på på rak arm:

- IRL så begränsas Sverigedemokrater till en och annan enstaka person som ofta anses som något av en byfåne. På Internet är de ett stort parti med ett flertal intelligenta och pålästa medlemmar.

- IRL så är bisexuelitet, analsex och silikonbröst något som bara finns på film. På Internet så har alla tjejer silikonbröst samt älskar analsex och är bisexuella.

- IRL så har folk sex så mycket de orkar utan att någon icke-frikyrklig person tittar snett. På Internet så får man bara ha sex i förhållanden, och absolut inte ha haft för många förhållanden.

- IRL så har alla människor bra musiksmak. På Internet tycker folk om samma låtar som jag.


Det var det, än så länge. Ganska klen lista, men jag kommer nog på fler punkter så småningom. Som sagt, fyll gärna på med fler punkter!

Edit: Jag kom på en till redan. IRL så är stora bröst det finaste som finns, och på Internet är stora rumpor det finaste som finns.

mikaelj
2012-11-09, 23:52
Din lista stämmer inte överens med min lista!

Spartansk
2012-11-09, 23:54
Din lista stämmer inte överens med min lista!

Okej, du får givetvis lägga upp en lista som går stick i stäv med min!

mikaelj
2012-11-09, 23:57
Okej, du får givetvis lägga upp en lista som går stick i stäv med min!

Allt utom Sverigedemokraterna tycker jag inte stämmer. Att jag inte tycker att det du skriver om (sd) stämmer är för att jag inte ser dem i verkligheten och inte kan bekräfta det.

Gissningsvis beror din lista på socialt umgänge o dyl?

Olegh
2012-11-09, 23:57
På internet kryllar det av nördar. IRL så verkar de flesta bara ägna sig åt tv/fylla/något enstaka intresse utan att nörda på riktigt.

Spartansk
2012-11-10, 00:00
Gissningsvis beror din lista på socialt umgänge o dyl?

Javisst! Men jag har rest över halva Jorden, pluggat det mesta och jobbat med nästan lika mycket. Jag tycker att jag borde ha träffat på representanter för väldigt många umgängeskretsar.

Tricklew
2012-11-10, 00:00
Anledningen till detta är förstås att majoriteten av människorna på internet bor i mammas källare, något som är uppenbart då träffar utanför internet styrs upp, och inga dyker upp, de är upptagna med internet och/eller att massera mammas fötter.

Töntar.

HMS Laestander
2012-11-10, 00:49
- På Internet är folk öppna för att motta och/eller utbyta kunskap osv, IRL är folk snofsiga pajasar som kan allting själva och inte behöver hjälp med något. [Mig själv säkerligen inkluderad ur andras perspektiv]

Och på Internet så är i princip allas åsikt värd något. Försök få svettluktande Pelle i klassen att få lite respekt bland folket: omöjligt. Detta är största skillnaden mellan IRL och on teh interwebz imo.

Spartansk
2012-11-10, 01:01
Jag kom på en grej tlll: IRL dricker folk alkohol för att bli fulla; på Internet för att det är gott.

Rahf
2012-11-10, 01:07
- På Internet är folk öppna för att motta och/eller utbyta kunskap osv, IRL är folk snofsiga pajasar som kan allting själva och inte behöver hjälp med något. [Mig själv säkerligen inkluderad ur andras perspektiv]

Och på Internet så är i princip allas åsikt värd något. Försök få svettluktande Pelle i klassen att få lite respekt bland folket: omöjligt. Detta är största skillnaden mellan IRL och on teh interwebz imo.

Konstigt det där; jag har stött på raka motsatsen. På internet så argumenterar man ad infinitum, eftersom vilken fiskmås som helst kan söka upp information och 'fakta' som stöder deras argument. Om det kommer till deras egen kunskap på ett verbalt plan, där snabb faktasökning inte är möjligt, då brukar alla diskussioner/argument brytas ner efter ett tag.

Allas åsikter är värda något, därför att folk besöker sidor eller fora som överensstämmer med deras egen opinion. Jag tror knappast en nykter pingstvän hänger på Flashbacks drogforum, i ett försök att rädda alla dystra själar.

Chaan
2012-11-10, 07:46
Du har både missat bitar av irl och bitar av internet. Till exempel har du missat att på internet är det status för killar att skryta om många ligg (tjejer blir direkt påhoppade om dom säger samma)

Om du är mycket på Facebook, och det fungerar annorlunda där, är det ett undantag.

Rahf
2012-11-10, 08:01
Sexgrejen var ju standard i skolan. Tjejer som låg runt var luder, killar som hade många buksvågrar var stenhårda.

Spartansk
2012-11-10, 09:33
Sexgrejen var ju standard i skolan. Tjejer som låg runt var luder, killar som hade många buksvågrar var stenhårda.

När jag gick i högstadiet och gymnasiet så var det ingen som ens hade sex, såvitt jag visste. På universitetet var det ingen som brydde sig om vilka som hade det.

LizaK
2012-11-11, 20:09
Umgås mycket mer med folk IRL än på Internet men har också fått uppfattningen att nätet & "verkligheten" skiljer sig åt. Mycket.

Människor (läs nyktra) IRL verkar vara lite osäkra för att stå för vad de tycker. En del saker verkar de ens inte vilja kännas vid och än mindre prata om/erkänna.

På nätet däremot är folk oftast rätt öppna. Det känns som att vissa får utlopp där eftersom de av någon anledning inte kan/vill/vågar det IRL.

Är jag ute och cyklar? :D

Chaan
2012-11-11, 20:12
Det är väl nästan bara anonyma på forum? Vet dom vem du är så blir det inte så kul att ge sig in i politik till exempel.

Spartansk
2012-11-11, 20:12
Är jag ute och cyklar? :D

Nope! Och det kan bli rätt jobbigt när man pratat om något på Internet och sedan ska träffa personen IRL. :D

Eddie Vedder
2012-11-11, 20:16
Min erfarenhet från Kolozzeummedlemmar är att de är som på forumet ungefär. Man diskuterar förstås på ett annat sätt men så är det ju alltid på internet. Jag diskuterar inte på samma sätt IRL som på Facebook heller. Trots att varken jag eller den/de jag diskuterar med är anonym/-a.

LizaK
2012-11-11, 20:23
Alla har vi väl lite dubble nature..

Vilket får tankarna att vandra till onlinespel. I den kategorin hittar man ibland extremfallen.

Plötsligt slänger sig kontorsråttan Bengt framför datorn. Kavajen åker av, lösenordet knappas i.

Plötsligt är han MrHuntsAlot! Pwnar och kör pkey all teh effin way! Ftw!
Har hett "sex" med LadyPink & pratar vitt & brett om hur skönt det är att vara "stoned" på något polskt random forum för BDSM-intresserade..

Spartansk
2012-11-11, 20:26
Alla har vi väl lite dubble nature..

Vilket får tankarna att vandra till onlinespel. I den kategorin hittar man ibland extremfallen.

Plötsligt slänger sig kontorsråttan Bengt framför datorn. Kavajen åker av, lösenordet knappas i.

Plötsligt är han MrHuntsAlot! Pwnar och kör pkey all teh effin way! Ftw!
Har hett "sex" med LadyPink & pratar vitt & brett om hur skönt det är att vara "stoned" på något polskt random forum för BDSM-intresserade..

Jaha, så du kallar dig för LadyPink. :)

Chaan
2012-11-11, 20:34
Alla har vi väl lite dubble nature..

Vilket får tankarna att vandra till onlinespel. I den kategorin hittar man ibland extremfallen.

Plötsligt slänger sig kontorsråttan Bengt framför datorn. Kavajen åker av, lösenordet knappas i.

Plötsligt är han MrHuntsAlot! Pwnar och kör pkey all teh effin way! Ftw!
Har hett "sex" med LadyPink & pratar vitt & brett om hur skönt det är att vara "stoned" på något polskt random forum för BDSM-intresserade..

Det var ett sånt fall som jag precis postade i tråden om dokumentärfilmer

LizaK
2012-11-11, 20:40
Jaha, så du kallar dig för LadyPink. :)

Usch för att bli påkommen :d! *Fniss*

Spartansk
2012-11-11, 20:40
Usch för att bli påkommen :d! *Fniss*

Äschdå, det var lika trevligt för mig. :)

LizaK
2012-11-11, 20:43
Äschdå, det var lika trevligt för mig. :)

XDD Din humor.. Just love it!

LizaK
2012-11-11, 20:45
Det var ett sånt fall som jag precis postade i tråden om dokumentärfilmer

Haha jadu! Vad ska man säga. :D

Spartansk
2012-11-11, 20:49
XDD Din humor.. Just love it!

Trevligt! Och jag gillar dina obliquer! :)

Chaan
2012-11-11, 21:27
Haha jadu! Vad ska man säga. :D

Att det går fel ibland, om man fejkar 100% ?:rolleyes:

Ulvamal
2012-11-11, 21:46
Jag har det motsatta problemet.
Är precis lika jävlig IRL som online.

Inte många väntar sig det, tyvärr.

Mrs Robinson
2012-11-11, 21:51
Plötsligt slänger sig kontorsråttan Bengt framför datorn. Kavajen åker av, lösenordet knappas i.

Plötsligt är han MrHuntsAlot! Pwnar och kör pkey all teh effin way! Ftw!
Har hett "sex" med LadyPink & pratar vitt & brett om hur skönt det är att vara "stoned" på något polskt random forum för BDSM-intresserade..
lol, trodde du var filmjölk ett litet tag där. :D

filmjölk
2012-11-11, 21:56
På Internet framstår (vissa) människor som sofistikerade, intelligenta, vältaliga och har ett outtömligt ordförråd. IRL grymtar de mest.

pwnyou
2012-11-11, 22:16
På internet värderas introverta människors egenskaper högre.

I verkligheten värderas extroverta människors egenskaper högre.

LizaK
2012-11-11, 22:49
Trevligt! Och jag gillar dina obliquer! :)

Aw tack :D

NU börjar det bli smörigt *ser ett paket Arla Extrasaltat glida förbi tätt följt av Eko Bregott..."

Chaan: Fast Bengt lyckas bra i cyberspace.
Det är därför Bengt samlar på galgar & gamla glödlampor. En dag ska han nämligen bygga sin MaskinX som gör att cyberspace blir den riktiga världen. Bengt fick idén efter att råkat ta Jonas regnbågsfärgade specialtablett istället för en sukett.

Bråttor bråttom..mera galgar..


Seriöst. Tänk vad skönt det måste vara att vara knäpp. titta bara på era egna veckoplaneringar! "Jobb + övertid, tvättstuga (måndag).. Tis kommer fucking svärmor (hoppas jag får jobba övertid).. Onsdag är det maaaatch!!! Hell yeah, Canada mot fosterlandet! (Hoppas jag slipper övertid)..och så jämför vi den med en galnings.. Mån. Samla galgar och glödisar till *harklar sig, tittar runt i rummet och viskar sedan*.. "Projektet"... Bråttom bråttom! På tisdag säljer Rusta av julgransbelysning för HALVA PRISET GGAH! Måste dit. Måste. Dit...


Livet lär inte vara långtråkigt i.af....

Spartansk
2012-11-11, 22:58
Seriöst. Tänk vad skönt det måste vara att vara knäpp. titta bara på era egna veckoplaneringar! "Jobb + övertid, tvättstuga (måndag).. Tis kommer fucking svärmor (hoppas jag får jobba övertid).. Onsdag är det maaaatch!!! Hell yeah, Canada mot fosterlandet! (Hoppas jag slipper övertid)..och så jämför vi den med en galnings.. Mån. Samla galgar och glödisar till *harklar sig, tittar runt i rummet och viskar sedan*.. "Projektet"... Bråttom bråttom! På tisdag säljer Rusta av julgransbelysning för HALVA PRISET GGAH! Måste dit. Måste. Dit...


Livet lär inte vara långtråkigt i.af....

Nu finns det väl andra sätt att vara knäpp på... :)

LizaK
2012-11-11, 22:59
Givetvis. Jag hoppas att det framgick att hela inlägget var ett stort skämt med en nypa sanning...

Chaan
2012-11-11, 23:07
Aw tack :D

NU börjar det bli smörigt *ser ett paket Arla Extrasaltat glida förbi tätt följt av Eko Bregott..."

Chaan: Fast Bengt lyckas bra i cyberspace.
Det är därför Bengt samlar på galgar & gamla glödlampor. En dag ska han nämligen bygga sin MaskinX som gör att cyberspace blir den riktiga världen. Bengt fick idén efter att råkat ta Jonas regnbågsfärgade specialtablett istället för en sukett.

Bråttor bråttom..mera galgar..


Seriöst. Tänk vad skönt det måste vara att vara knäpp. titta bara på era egna veckoplaneringar! "Jobb + övertid, tvättstuga (måndag).. Tis kommer fucking svärmor (hoppas jag får jobba övertid).. Onsdag är det maaaatch!!! Hell yeah, Canada mot fosterlandet! (Hoppas jag slipper övertid)..och så jämför vi den med en galnings.. Mån. Samla galgar och glödisar till *harklar sig, tittar runt i rummet och viskar sedan*.. "Projektet"... Bråttom bråttom! På tisdag säljer Rusta av julgransbelysning för HALVA PRISET GGAH! Måste dit. Måste. Dit...


Livet lär inte vara långtråkigt i.af....

Hehe jag har faktiskt planerat att köpa sådana där ljusslingor för inomhusbruk du vet, diod-slangar, bråttom har det dock inte varit tydligen. Eller LED-lampor heter det.
http://ilovereachingmilestones.files.wordpress.com/2011/09/dont-worry-640x958.jpg?w=601

LizaK
2012-11-12, 19:13
Hehe jag har faktiskt planerat att köpa sådana där ljusslingor för inomhusbruk du vet, diod-slangar, bråttom har det dock inte varit tydligen. Eller LED-lampor heter det.
http://ilovereachingmilestones.files.wordpress.com/2011/09/dont-worry-640x958.jpg?w=601

Shh inte här.. Vi har ju kommit överrens att inte prata offentligt om det där.. :Virro

Eddie Vedder
2012-11-12, 21:10
På internet värderas introverta människors egenskaper högre.

I verkligheten värderas extroverta människors egenskaper högre.

Det är inte ofta korta inlägg känns så träffande. :) Men introverta människor kan ju däremot hitta sina sfärer där de funkar. Konst och forskning exempelvis. :)

Kappman
2012-11-12, 21:31
Hur vi beter oss på olika arenor är enligt beteende analytisk vetenskap en följd av inlärningshistorik.

Ex. Om du på familjemiddagen hos flickvännen börjar diskutera TS punkter så får du knappast speciellt många uppmuntrande blickar, kommentarer etc. Det betyder att man (om man inte redan misstänker det innan) slutar med det illa kvickt.

På internet i sådana här forum så kan man få igång en diskussion på mer än 36 inlägg.

Allt beteende är styrt av konsekvenser. Historiskt sett, nu och i framtiden.

Scratch89
2012-11-12, 21:50
Jag har hört att jag är nästan likadan i verkligheten som jag är här. Lite sådär barnslig och mysig, och lite dryg ibland (fast alltid med glimten i ögat). Känns rätt skönt att man inte har två personligheter. :)

Jag kan också meddela att Tricklew är likadan IRL som här, men inte lika rappkäftad.