handdator

Visa fullständig version : Stukad fot - instabil


Nimbus
2012-11-09, 20:34
Hejsan! Stukade foten ganska rejält för ca 6 månader sedan, och nu gör det fortfarande ont när jag belastar den i vissa lägen. Dessutom trampar jag ofta snett - oftast på ojämnt underlag men även på jämn mark, och några gånger har det hänt att fotleden vikit sig när jag bara stått upp och flyttat över vikten till den skadade foten. Min fråga är om det är försent att göra något åt det nu; eller går det fortfarande att börja med rehabiliteringsövningar för att få det att bli bättre (självklart var jag dum och gjorde inga de första veckorna efter stukningen... :em:)?

Tomas W
2012-11-09, 22:13
Hejsan! Stukade foten ganska rejält för ca 6 månader sedan, och nu gör det fortfarande ont när jag belastar den i vissa lägen. Dessutom trampar jag ofta snett - oftast på ojämnt underlag men även på jämn mark, och några gånger har det hänt att fotleden vikit sig när jag bara stått upp och flyttat över vikten till den skadade foten. Min fråga är om det är försent att göra något åt det nu; eller går det fortfarande att börja med rehabiliteringsövningar för att få det att bli bättre (självklart var jag dum och gjorde inga de första veckorna efter stukningen... :em:)?

Ju tidigare du startar nu desto snabbare kommer du bli bättre i foten, så bara att starta med stab-träning.

phoenix91
2012-12-03, 22:48
Hejsan! Stukade foten ganska rejält för ca 6 månader sedan, och nu gör det fortfarande ont när jag belastar den i vissa lägen. Dessutom trampar jag ofta snett - oftast på ojämnt underlag men även på jämn mark, och några gånger har det hänt att fotleden vikit sig när jag bara stått upp och flyttat över vikten till den skadade foten. Min fråga är om det är försent att göra något åt det nu; eller går det fortfarande att börja med rehabiliteringsövningar för att få det att bli bättre (självklart var jag dum och gjorde inga de första veckorna efter stukningen... :em:)?

Antingen har du dragit av ledband och töjt ut musklerna som stabiliserar, eller endast töjt musklerna.

Vad som hänt spelar ingen större roll, om ledbanden är av, så är de, och det läker inte. I båda fallen handlar det om att stärka musklerna runt, vilka i fall 1 får kompensera för förlorad stabilitet som ledbanden annars gett.

Så då det bara är muskler att träna upp, så är det aldrig för sent. Kan varmt rekomendera balansplatta, t.ex. när du borstar tänder, ganska kul när man blir duktig.

Kör hårt o lycka till!

Tolkia
2012-12-04, 07:33
Kolla "träningslära.se" (länk i marginalen); där finns bra rehabtips just för fotleder.