handdator

Visa fullständig version : Föredrar du hög frekvens eller högre volym per muskelgrupp?


exevision
2012-11-09, 18:09
Lite exempel:
Högre frekvens: helkropps tre gånger i veckan, 4 halvkropps i veckan, SL5x5, eller split med genomgång av kroppen två gånger i veckan.

Högre volym: 3-split med hög volym varje pass.

Finns ju så klart undantag från dessa exempel...

Vad gillar du?

Rikard Jansson
2012-11-09, 18:11
Beror på mål/övning.

Styrka:
bänk hög volym 2x i veckan
mark hög volym 1x i veckan
bänk medium volym 4-5x i veckan

volym:
Alla muskelgrupper 2x i veckan förutom vader, 7x, hög volym på allt

Rusk
2012-11-09, 18:57
Lite som Rikard.

Styrka - medel volym, frekvent och inte nära fail.

Volym - Varje muskel 2 gånger under loppet av 7 dagar, föredrar var 4-5e dag men har även perioder där jag tränar dom var 6e.
Failure i isolation och 1 rep ifrån i flerleds.

StarkaUlf
2012-11-09, 19:21
Jag gillar att köra en muskel riktigt tungt en dag i veckan (förutom ben som körs två). T.ex köra bröst måndag, 10-12 set kanske. Sedan när jag kör triceps på torsdag så aktiveras ändå brösten när jag kör dips och kanske smalbänk. På så sätt får ju musklerna ändå aktivering två gånger i veckan.
Triceps och axlar aktiveras ju även på bröstpasset.

Som ett exempel.

Ulvamal
2012-11-09, 19:26
Jag gillar att köra till fail.
Jag föredrar rullande tresplit, eller fyrsplit, med en vilodag ... plus de extra vilodagar verkligheten förser mig med.

Men jag tänker inte hävda att jag tränar särskilt opti.

Silencer
2012-11-09, 19:47
2x i veckan. En gång i veckan är för sällan.

Mats J
2012-11-09, 20:14
1 gång var 8-9 dag funkar bäst tycker jag.

Fyllot
2012-11-09, 22:06
Högre frekvens vilket gör att jag känner mig fräsch och kan njuta varje pass.

smolov
2012-11-09, 23:10
Hög frekvens hög volym aka sheiko och smolov

Überbiffen
2012-11-10, 10:45
Hög volym per pass.

Sniggel
2012-11-10, 10:54
Nu för tiden kör jag alltid högre frekvens. Antingen med högre volym och lägre intensitet (och längre från failure), eller tvärtom.
Men det gamla tänket med 168 timmars vila är borta.

gohardorgohome
2012-11-10, 23:39
Under uppbyggnad med redigt mycket käk blir det rullande tresplit med en dags vila imellan där allt körs tungt med hyffsat mycket set per muskelgrupp.

Under deff som nu så tränar jag bara 4x pass i veckan och allt tränas bara en gång, tungt och lagom många set för att det ska kännas bra, kan diffa mellan varje pass.

mvh

Spartansk
2012-11-10, 23:44
Hög frekvens hög volym aka sheiko och smolov

+1. Hög volym, så man hinner få in tekniken bra och tagga till under varje pass. Hög frekvens, så man inte tappar tekniken mellan passen.

Nackedel är dock att passen blir väldigt långa, vilket kan vara långtråkigt. Men det är ändå sådan träning jag har ökat bäst på.

pezrulezhaakon
2012-11-11, 00:28
Varför välja? Kombinationen i perioder är trevligt.

Eddie Vedder
2012-11-11, 09:52
Jag gillar att träna ofta så det blir ganska låg volym under veckodagarna. På helgerna kan passen bli hårdare, oftast är de passen med mycket böj eller marklyft på en helg. Det är lite lustigt att min träning bara går bättre och bättre nu när jag jobbar mycket. Det finns liksom inte ork till att "träna för mycket". Ju mindre betydelse träningen får desto bättre går den.

Nikodemus
2012-11-11, 17:40
Jag gillar att träna ofta så det blir ganska låg volym under veckodagarna. På helgerna kan passen bli hårdare, oftast är de passen med mycket böj eller marklyft på en helg. Det är lite lustigt att min träning bara går bättre och bättre nu när jag jobbar mycket. Det finns liksom inte ork till att "träna för mycket". Ju mindre betydelse träningen får desto bättre går den.

intressant jag känner faktiskt lika. var orolig att jag inte skulle kunna prestera lika bra efter typ en hård arbetsdag men.. man går dit och tänker inte så mycket utan bara trycker på. hinner inte tänka så mycket :)

Ekonom
2012-11-11, 18:48
Du glömde den tredje parametern - intensitet.
Jag föredrar låg volym, låg frekvens och hög intensitet.
3-4 dagar per vecka. Varje muskel 1 gång per vecka. Totalt 2-5 set per muskel. Till eller bortom fail.

maqan
2012-11-11, 20:08
Det är lite lustigt att min träning bara går bättre och bättre nu när jag jobbar mycket. Det finns liksom inte ork till att "träna för mycket". Ju mindre betydelse träningen får desto bättre går den.

Känner i allmänhet så med det mesta. Har man mycket att göra så fokuserar man på sina prioriteringar och övertänker inte saker och ting eller ägnar sig åt en massa onödigt tjafs.

ebbmp
2012-12-05, 15:23
Känner i allmänhet så med det mesta. Har man mycket att göra så fokuserar man på sina prioriteringar och övertänker inte saker och ting eller ägnar sig åt en massa onödigt tjafs.

+1

Hög volym, medel frekvens, hög intensitet för mig :)

BelowAverage
2012-12-05, 15:24
Hög volym ffa - låg intensitet. Hög frekvens om möjligt.

Rikard Jansson
2012-12-05, 15:30
Beror på mål/övning.

Styrka:
bänk hög volym 2x i veckan
mark hög volym 1x i veckan
bänk medium volym 4-5x i veckan

volym:
Alla muskelgrupper 2x i veckan förutom vader, 7x, hög volym på allt

böj medium volym 4-5x i veckan menade jag. har även ändrat mig om bänken sen sist

ceejay
2012-12-05, 15:36
hög frekvens i böj :)

smeander
2012-12-05, 15:52
Ja, hög frekvens och hög volym.


Sent from a cordless device.

JonasF
2012-12-05, 22:06
Du glömde den tredje parametern - intensitet.
Jag föredrar låg volym, låg frekvens och hög intensitet.
3-4 dagar per vecka. Varje muskel 1 gång per vecka. Totalt 2-5 set per muskel. Till eller bortom fail.

Kör något liknande.
5 dagar i veckan. Varje muskel 1 gång i veckan. 3-4 olika övningar per muskelgrupp med ca 4 set/övning.
Så låg/medel volym, låg frekvens, hög intensitet? :)

AronP
2012-12-06, 08:06
Precis som mkt annat när det kommer till tränings så varierar jag mig. Har kört en lång period nu med 3-1-3 eller en mod av det och börjar ledsna på det, samt fått lite skador, så nu lockar en klassisk 5-split betydligt mer.

Slartibartfast
2012-12-06, 10:34
Jag har kört tvåsplit varannan dag hur länge som helst (531+bbb), och tänkte jag kanske variera mig lite. Har mycket ledig tid på kvällarna nu, så tänkte jag skulle börja köra 3-1-3, eller 2-1-2. Rullande tresplit, ungefär samma volym.

Är det fördelaktigt med mera vila, som jag kör nu? All prioritet ligger på benen. Skiter i styrka. Målet är såklart att bli så jävla yoked som möjligt.

midwinterholes
2012-12-06, 13:38
Rullande 4-split utan bestämda vilodagar. Nu har jag tagit en efter 12 dagar.

Kör 7-10 reps, 4 set/övning, 3 övningar för basmuskel (ben/rygg/bröst/axlar och 2 övningar för armar eller vader. Alltid 1 rep från fail på varje set.

Det tär :(

hurril
2012-12-06, 13:43
Detta är inte menat som maschå-bs men jag föredrar kombon. Långa härliga pass med en jävla massa lyft och sen på det igen dagen efter. Det går alldeles utmärkt eftersom det finns en tredje komponent: intensiteten. Vikterna blir naturligtvis ett par procent lägre än med fler vilodagar.

Spetälsk
2012-12-06, 13:49
Långa härliga pass med en jävla massa lyft och sen på det igen dagen efter.Balsam för själen. bästa stress management som finns. vederkvickande :)