handdator

Visa fullständig version : Intermittent fasting / periodisk fasta utan att räkna kalorier


RoRoo
2012-11-09, 16:15
Har bulkat ett tag nu. Lagt på en hyffsad massa och styrka. Igår upptäckte jag Leangains. Blev riktigt nyfiken och vill verkligen testa det. Saken är att jag kommer aldrig kunna spåra mina kalorier helt.

Studier har visat att folk som låg på 800 kalorier om dagen med styrketräning har inte förlorat några muskler. FUCKING unbeliveable. Vilken jävla myt som har sprängts här känns det som för mig.

Då¨undrar jag. Är det möjligtvis någon här som testat IE utan att räkna kalorier och hur gick det?

I skolan har vi matkort och får äta på olika resturanger. Äter oftast pastasallad med kyckling. Men kan ju inte direkt räkna skiten. Hemma käkar jag morsans gudomliga mat. (alltid proteinrikt) och det går ju inte direkt att scanna kalorier på.

Men säg att sålänge jag ligger på 150-200g proteiner under ätar tiden. Borde det inte funka?

är det någon som möjligtvist kör IE utan att räkna kalorier samt hur går det för er?

Jeml
2012-11-09, 16:26
LG innebär ju inte bara fasta vet du om va??

jag vet att antevisu här på forumet kör IF utan att räkna kalorier, vad jag vet så tkr han det funkar bra :)

du kan ju såklart uppskatta det du äter.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

krubkungen
2012-11-09, 16:34
Studier har visat att folk som låg på 800 kalorier om dagen med styrketräning har inte förlorat några muskler. FUCKING unbeliveable. Vilken jävla myt som har sprängts här känns det som för mig.

Vilka studier?

nitz
2012-11-09, 16:44
Jag kör typ IF och jag räknar inte aktivt kalorier.

RoRoo
2012-11-09, 16:51
Jag kör typ IF och jag räknar inte aktivt kalorier.

Har du som sagt blivit av med fett samtidigt som lyften blivit bättre i gymmet?

nitz
2012-11-09, 16:57
Har du som sagt blivit av med fett samtidigt som lyften blivit bättre i gymmet?
Svårt att svara på egentligen, eftersom om inget blev bättre hur som så hade ju min träning gått ganska dåligt ;).
Men jag vet inte om det har blivit bättre med IF än utan, tror inte det har en sån dramatisk effekt på resultaten om jag ska vara helt ärlig.
Anledningen att jag kör inspirerat av IF är för att jag tycker det är ganska slappt sätt att äta på om jag ska vara helt ärlig :P, inte för att jag tror att fastan bidrar med något magiskt.

RoRoo
2012-11-09, 17:02
Svårt att svara på egentligen, eftersom om inget blev bättre hur som så hade ju min träning gått ganska dåligt ;).
Men jag vet inte om det har blivit bättre med IF än utan, tror inte det har en sån dramatisk effekt på resultaten om jag ska vara helt ärlig.
Anledningen att jag kör inspirerat av IF är för att jag tycker det är ganska slappt sätt att äta på om jag ska vara helt ärlig :P, inte för att jag tror att fastan bidrar med något magiskt.

Ungefär samma här. Eller jag har inte direkt största aptiten det slutar alltid med att jag tvingar i mig 2 måltider per dag. Har svårt för att gå upp i vikt.

Sen är det ju kanske från personer till person. (ecto,endo,meso) Kanske vissa skulle kunna ligga på överskott när de käkar men "fastan" gör att de går ner ändå. Vilket jag hoppas det händer mig. Eller jag lär endå ligga på underskott då aptiten inte är så stor.

StarkaUlf
2012-11-09, 17:08
LG innebär ju inte bara fasta vet du om va??

jag vet att antevisu här på forumet kör IF utan att räkna kalorier, vad jag vet så tkr han det funkar bra :)

du kan ju såklart uppskatta det du äter.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fast då är ju inte IF samma sak som Leangains heller.

Jeml
2012-11-09, 17:16
Fast då är ju inte IF samma sak som Leangains heller.

nej det här jag aldrig sagt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

LuJiaoShuo
2012-11-12, 12:57
Jag kör IF utan att räkna kalorier, men mina erfarenheter är nog inte applicerbara på dig då jag är vardagsmotionär utan specifika mål med min träning och därför inte mäter massa kontra fett särskilt noga. Dessutom är jag en småväxt kvinna med lågt energibehov. Jag tycker det enklaste sättet att hålla mig inom mitt energibehov är att slå ihop det på ätardagar. Jag har ändå svårt att väga upp kaloriförlusten på fastedagarna - oavsett hur hungrig man är kan man inte bli mer än mätt. Det är dock möjligt att jag kommer att bli mer fokuserad längre fram, då jag får en kick av att se resultat.

Det jag märkt är detta: det försvinner definitivt fett. Och fort går det.

Jag har, såvitt jag vet, förmodligen inte förlorat muskelmassa då jag fortfarande gör märkbara framsteg i styrka. Men jag började i riktigt kackigt skick - smalfet och klen - så jag skulle inte dra så stora växlar på det. Från mitt utgångsläge är minsta lilla effektivt.

Jag fastar helt tisdag och torsdag varje vecka. Jag upplever inte starka hungerkänslor alls och det lilla jag känner är lätt att hantera. Mitt största problem är vad jag ska göra med tiden som blir över när jag inte lagar mat hela tiden. Jag är helt ovan med att min fritid räcker till hobbies.

Dagarna jag äter så är inget förbjudet men en del saker är påbjudna, enligt filosofin Don't stress quitting the bad stuff. Add the good stuff first. If the bad stuff is still tempting, then by all means have some.

Dvs, jag ser till att jag äter bra saker. Om jag sen vill ha de dåliga sakerna utöver det, så får jag. Utan pekpinnar eller dåligt samvete. Det funkar förmodligen inte så bra om man vill se ut som Martin Berkhan.

gymjander
2012-11-12, 13:00
Jag räknar inte kcal öht och får bra resultat. Det jag räknar, eller åtminstone fokuserar på, är macros och macro-timing.
Är det träningsdag vill jag alltid få i mig som mest efter träningen exempelvis.