handdator

Visa fullständig version : Mot massan, behöver lite tips och tanke bollning


Lärlingen
2012-11-09, 12:40
Har nu legat i deff i 12 veckor och enligt mig, vänner, familj och även ny funna bekantskaperna på gymmet så har jag gjort riktigt bra framsteg. Har gått ner till idag 22,2 kilo och 28cm midja borta och tyngderna har ökat grymt sen start.

Tänkte kliva av deffen om exakt 2veckor för jag börjar känna mig liten vilket kanske är konstigt för många då jag väger 110,6 idag men är van vid att vara störst (tyvärr inte i muskler) så sätter stopp om 2veckor för att bygga på några månader och försöka komma upp i riktigt seriösa vikter.

Lite funderingar, för att bygga så bra som möjligt så vet jag att det är individuellt hur ens kropp fungerar men hur hade ni lagt upp ert schema för att bygga?. Hög rep, låg rep?. Låg rep och tungt känns som det självklara för mig

Tänkte att undviks ligga för högt på kcal för mer fett vill jag kämpa för att inte lägga på mig utan maximera muskeltillväxten. Vilka tillskott hade ni rekommenderar att köra på?. Kreatin är någon jag tänkt på en del och tänkte köra på.

Tycker ni spontant att det är dumt att börja bygga när jag inte är nere på tex 15% bf eller att det känns smart att börja bygga nu när man har "lite" fett kvar

Säkert många självklara saker jag skrivit men vill veta hur kollo folket tycker om bygge innan man har lågt bf

gohardorgohome
2012-11-09, 12:46
Hade nog förlängt dieten lite till så du tappar mer fett och kommer på så vis kunna ha en längre byggar period efter innan du känner dig fet igen.

mvh

användaren
2012-11-09, 14:05
Hade nog förlängt dieten lite till så du tappar mer fett och kommer på så vis kunna ha en längre byggar period efter innan du känner dig fet igen.

mvh

+1

själv är jag nybörjare och inleder med en kraftig deff. känns bäst så eftersom man får en del gratis i styrkeökningar osv i början. kan ju vara skoj att öka i styrka samtidigt som man går ner i vikt vilket jag har förstått är svårt när nybörjarökningarna är över.

sen snackades det väl om att fett-muskel ration blir sämre vid bulk över 15% bf eller något liknande så det kan ju vara en till anledning att fortsätta deffen.

om du är jätte trött på deff så kan ju kaloribalans ett tag vara ett alternativ.

Macroman
2012-11-09, 14:25
Mkt bra jobbat!

Jag hade nog siktat på att gå ner till 100.

Lärlingen
2012-11-09, 15:17
Trött helt på deff är jag inte riktigt, känner mig bara så tunn och 10kg till nergång klarar jag lätt om man tänker på orken. Det är bara att suget på att bygga är enormt och lätt ångest över att känna sig tunn har infallit. Antar att med andras ögon som ser bilderna i min journal så ser jag inte tunn ut men det känns så för mig. Har iaf 2v kvar och gått ner nästan 2kg i veckan så borde med tur nå 106 innan.

Så ni tycker att det är "idiotiskt" att avsluta deffen innan jag når 100?. Förstår verkligen hur ni tänker när ni säger det, bara känslan av tunnhet som ger mig ångest :P

Lärlingen
2012-11-09, 15:21
Mkt bra jobbat!

Jag hade nog siktat på att gå ner till 100.


Tack så mycket, mycket hårt slit både med kost och 6dagars gym vecka har gett resultat :)

Som jag skrev i föregående post så är det mest känslan av att känna sig tunn som gör att jag blir lite feg för jag har alltid varit störst i alla klasser och i umgängeskretsen så att bli "tunn" ger mig lätt ångest men vill samtidigt ha ut så mycket det går av träningen jag gör

Akagi
2012-11-09, 15:54
Tack så mycket, mycket hårt slit både med kost och 6dagars gym vecka har gett resultat :)

Som jag skrev i föregående post så är det mest känslan av att känna sig tunn som gör att jag blir lite feg för jag har alltid varit störst i alla klasser och i umgängeskretsen så att bli "tunn" ger mig lätt ångest men vill samtidigt ha ut så mycket det går av träningen jag gör

Instämmer riktigt bra jobbat!

Men forsätt deffa så du får bort bildäcket runt magen iaf, lika bra och göra de ordentligt när du ändå är igång!

Lärlingen
2012-11-09, 16:14
Först och främst, Tack så mycket Akagi

Bildäcket som du kallade det är det som stör mig mest. Det har minskat 2cm på 1v så tror det är där jag minskar mest nu som tur va. Kör iaf 3 pass i veckan med mag övningar för att bli av med skiten men det tar tyvärr tid att få allt som man vill.

Jeml
2012-11-09, 16:29
du kommer inte ha lika lätt att bygga med hög bf, rekommenderar isf balans ifall du ska sluta dieta.

kanske köra body recomp?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2012-11-09, 16:30
Först och främst, Tack så mycket Akagi

Bildäcket som du kallade det är det som stör mig mest. Det har minskat 2cm på 1v så tror det är där jag minskar mest nu som tur va. Kör iaf 3 pass i veckan med mag övningar för att bli av med skiten men det tar tyvärr tid att få allt som man vill.

den blir inte mindre av magövningar:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alfers
2012-11-09, 16:35
Liten och tunn på 100kilo. Är du 2,40 lång? Du är nog bara van vid att vara fet.

Lärlingen
2012-11-09, 16:40
den blir inte mindre av magövningar:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Isåfall har jag bara haft tur att jag minskat där efter att jag började köra hårdare med magen och oavsett vilket så är det skönt att det minskar för det stör mig något sjukt! :P

Hur lågt bf tror du är bäst för att bygga?. Tänkte göra en bf mätning snart men gissar på kanske 22? Kanske gissar för lågt men efter att ha sett bilder på folk runt 20 så anser jag mig inte att ligga allt för långt borta vilket jag säkert är haha

Lärlingen
2012-11-09, 16:44
Liten och tunn på 100kilo. Är du 2,40 lång? Du är nog bara van vid att vara fet.


Självklart är jag inte det i andras ögon och det har jag skrivit med. Vet att jag säkert kan kapa en 10kg fett innan andra börjar se mig som tunn. Sen som jag skrev tidigare så känner man sig tunn efter att gått ner över 22kg och vara van att väga 130+. Max vikten jag haft är 144 för ca 2år sen så då kanske du inser att man börjar känna sig tunn även om jag vet att fallet inte är så!

Nja 240 är jag inte riktigt, är 193 sist jag mätte och tror inte jag börjat krympa än

Jeml
2012-11-09, 16:44
Isåfall har jag bara haft tur att jag minskat där efter att jag började köra hårdare med magen och oavsett vilket så är det skönt att det minskar för det stör mig något sjukt! :P

Hur lågt bf tror du är bäst för att bygga?. Tänkte göra en bf mätning snart men gissar på kanske 22? Kanske gissar för lågt men efter att ha sett bilder på folk runt 20 så anser jag mig inte att ligga allt för långt borta vilket jag säkert är haha

jag har ingen aning om vad du har för fysik men började du träna som fet o nu gått ned till 110kg tror jag garanterat du ligger högre än20%.

när man kommer upp till 15%bf får man sämre förutsättningar för att lägga på sig fett fri massa, alltså under 15% med lagom stor marginal så man kan bulka mer än 2kg utan att ligga på 15% igen.

Obs! King grub eller någon annan kunnig får gärna uttala sig mer om detta. det är något jag läst här på forumet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lärlingen
2012-11-09, 16:51
jag har ingen aning om vad du har för fysik men började du träna som fet o nu gått ned till 110kg tror jag garanterat du ligger högre än20%.

när man kommer upp till 15%bf får man sämre förutsättningar för att lägga på sig fett fri massa, alltså under 15% med lagom stor marginal så man kan bulka mer än 2kg utan att ligga på 15% igen.

Obs! King grub eller någon annan kunnig får gärna uttala sig mer om detta. det är något jag läst här på forumet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Beror på hur man ser mig som fet, alltid varit bland dom starkaste i umgängeskretsen och ingen har någonsin trott att jag vägt 132,8 inte ens sambon så rå fet har jag nog inte helt varit men självklart haft en del.

Sen bf är bara min amatör uppskattning och ska göra en seriös bf mätning inom snar framtid för att slippa gissa och få reda på exakt hur jävligt det ligger till

Är det så som du säger om bf så är det bara att köra vidare en 10kg till iaf och se sen, hoppas någon som har stenkoll på hur man bygger bäst kollar in här och svarar på frågan om vilket bf som är bäst att bygga på

Jeml
2012-11-09, 16:58
Beror på hur man ser mig som fet, alltid varit bland dom starkaste i umgängeskretsen och ingen har någonsin trott att jag vägt 132,8 inte ens sambon så rå fet har jag nog inte helt varit men självklart haft en del.

Sen bf är bara min amatör uppskattning och ska göra en seriös bf mätning inom snar framtid för att slippa gissa och få reda på exakt hur jävligt det ligger till

Är det så som du säger om bf så är det bara att köra vidare en 10kg till iaf och se sen, hoppas någon som har stenkoll på hur man bygger bäst kollar in här och svarar på frågan om vilket bf som är bäst att bygga på

om inte annat är det ju mkt roligare att bygga på lågt bf då något kg kan ge stor visuell skillnad. vilket jag har väldigt svårt att tro på 110kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lärlingen
2012-11-09, 17:59
om inte annat är det ju mkt roligare att bygga på lågt bf då något kg kan ge stor visuell skillnad. vilket jag har väldigt svårt att tro på 110kg.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Nä att skillnaden syns lättare tror jag allt är rätt. Jag ser en del och märker enorm skillnad då man tom gör chins utan problem och ser att armarna växer då måtten har ökat och foto på armarna. Men ska iaf göra en bf mätning så får vi se där efter. Säg att jag har 25% bf (amatör gissar) så skulle jag behöva gå ner ca 14kg till för att nå bf 15 vilket jag klarar lätt.


Hoppas bara någon som vet när och hur man bygger bäst vid bf och så

Lärlingen
2012-11-09, 19:45
Då jag lyder kollos expertis då den hjälpt mig förr så jag skjuter fram bygg planerna och kör vidare i samma takt. Ska boka tid för bf mätning och även om den är säg 25 så är det ca 14kg för att nå lågt bf. Tror inte jag ligger högre men vem vet. För en 15kilo till lär vara hur lätt som helst, ångan är uppe och redan slaktat över 22kg så vad gör dom kilona?. Lär bara va en skön känsla att säga att man gått ner 35kg.

Dvs jag fixar bf och leker ner kilona som behövs för 15bf eller lägre sen kör vi på utav satan med byggandet då, låter det bättre kollo folket?. Vill ni följa resan så kolla journalen och kasta in lite feedback vare sig den är positiv eller negativ för mig:). Nu kör vi vidare en längre resa än tänkt :)