handdator

Visa fullständig version : köpa Mejeri & Glutenfritt (ultramind solution)


Blaspis
2012-11-09, 03:59
Jag har i några år nu haft problem med magen(IBS?) och energi osv så jag har äntligen tagit tag i det. Jag har nu kört LCHF ett tag och det har förbättrat allting men jag är fortfarande dålig.

Jag har nu precis läst ut en bok av Mark Hyman istället "Ultramind solution" och bestämt mig för att testa.

Han inkluderar 6 veckors program i boken som man kan följa punkt och pricka om man vill och det är galet mycket ny mat, oljor osv jag måste inhandla för att kunna göra hans recept. Han utesluter även Gluten & Mejeri från kosten i 6 veckor för att se om det kan ha påverkat en (som dolda matallergier).

Någon som har läst boken och testat? Var fick du isånnafall tag på nedanstående?



AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
RÅRIS
GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
VILDRIS
ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD


Om det är något av ovanstående som inte finns i vanliga butiker får ni jättegärna tipsa om hemsidor istället..

Och hade ni problem att inhandla något annat av de typ 70 varorna man skulle handla för att kunna laga vecka 1's mat?

En annan grej: vad/hur brukar ni som undviker Gluten, Mejeri (och dålig, processerad ej riktig mat) äta till frukost? (fanns också med i boken men sjukt komplicerat att översätta alla mått och innehåll till svenska osv)

Och hur ser en middag ut om jag vill äta grönsaker och kött etc.. Vad gör ni för sås hur gör man sås utan vispgrädde och smör egentligen? Haha

Tack på förhand!! *gah!* :)

312
2012-11-09, 08:22
Det finns havregrädde, som heter "iMat" som smakar väldigt bra till matlagning, DOCK kan det ge påslag för glutenallergiker typ, så du lär kanske ändå inte kunna äta den. Är inte helt säker dock.

Finns även mjölkfritt smör som smakar väldigt bra, typ Carlhamns om jag inte minns namnet fel. :)

Numse
2012-11-09, 09:13
Varför krångla till det. Ät potatis, ris, kött, fisk, fågel och se om du blir bättre?

Juxta
2012-11-09, 14:34
Sojagrädden(och mjölken) är väldigt gräddig och god och rekommenderas. Framförallt Alpros. Finns även som vispgrädde.
Smör rekommenderar jag Carlshamns eller Mildas.

Blaspis
2012-11-09, 20:13
#1,2,3

Jag ska testa att gå 100 % gluten och mejerifri. Och undvika processad dålig mat i 6 veckor för att ta reda på orsaken till att jag är dålig.

Är det någon som vet var man kan få tag på:

AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
RÅRIS
GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
VILDRIS
ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD

Var köper ni era sådanna produkter om ni gör det?

Tolkia
2012-11-09, 20:18
Åtskilligt av det du frågar efter finns på ICA/Konsum/motsvarande. Varken quinoa eller råris är särskilt exotiskt. Ströbröd av råris har jag aldrig sett, men glutenfritt finns ju. Kan du äta havre kan du alltid stöta/mosa/smula havregryn och använda det. Sedan kan det vara smart att inte hänga upp sig på ett visst märke. Boken du refererar till är ju inte svensk, och det är inte säkert att alla märken finns i svensk handel. Basvaror som det du beskriver är inte nödvändigtvis märkesberoende.

Sandra81
2012-11-09, 20:45
#1,2,3

Jag ska testa att gå 100 % gluten och mejerifri. Och undvika processad dålig mat i 6 veckor för att ta reda på orsaken till att jag är dålig.

Är det någon som vet var man kan få tag på:

AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
RÅRIS
GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
VILDRIS
ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD

Var köper ni era sådanna produkter om ni gör det?

De mesta finns på ica.. hyllorna där gogreen eller risenta finns. glutenfria produkter/namn brukar vara semper men man får läsa.

mela
2012-11-09, 20:59
Jag äter glutenfri kost och det är absolut inga problem. Finns så sinnessjukt mycket glutenfria varor på ICA osv så det är inga problem att få tag på.

Nu äter jag iofs inte frukost, men det finns bröd&knäckebröd&müsli och allt. Går även att plocka egen müsli på vissa ställen där det finns självplock.

Det finns även yoghurt på soya&havre som är mjölkfritt. Den på havre smakar dock mök om man är van vid vanlig.

Blaspis
2012-11-09, 21:56
Brown rice crumbs hette det, måste vara råris smulor får jag det till? Haha jag kanske kommer få skippa vissa.. men det här med risproteinet och allt som garanterat inte finns på ica, alltså kosttillskotten, har ni något bra tips var man kan handla sånt?

WHITEFOLKS
2012-11-09, 22:33
Kan du inte bara göra mat på basvaror som inte innehåller gluten/mejeri istf hålla på med specifika produkter.

Du behöver ju inte äta "glutenfritt" för att undvika gluten.

Blaspis
2012-11-09, 23:21
Kan du inte bara göra mat på basvaror som inte innehåller gluten/mejeri istf hålla på med specifika produkter.

Du behöver ju inte äta "glutenfritt" för att undvika gluten.

Följer 6 v schema ur en bok. Vill testa och implementera allting. Att bara äta massa potatis och sån stärkelse är ju inget problem men vill äta varierat utan gluten & mejeri

WHITEFOLKS
2012-11-09, 23:31
Sure om du nu måste följa boken så.

Men du kan ju äta varierat, mjölk och glutenfritt utan att ha precis de där varorna. Men du gör som du vill självklart. Låter bara onödigt dyrt och komplicerat.

Johanss0n
2012-11-09, 23:41
Varför krångla till det genom att köpa nån "gurus" onödigt komplicerade matschema?
Bara genom att han tycker att du behöver använda 70 olika ingredienser per vecka varav 69 är olika sorters frön visar att han är alldeles för pretentiös och att hans magiska schema förmodligen är tämligen väderlöst.

Verkar förövrigt inte vara särskilt klyftigt att utesluta båda delarna om du vill ta reda på vad det är du blir dålig av.

Blaspis
2012-11-10, 02:19
Varför krångla till det genom att köpa nån "gurus" onödigt komplicerade matschema?
Bara genom att han tycker att du behöver använda 70 olika ingredienser per vecka varav 69 är olika sorters frön visar att han är alldeles för pretentiös och att hans magiska schema förmodligen är tämligen väderlöst.

Verkar förövrigt inte vara särskilt klyftigt att utesluta båda delarna om du vill ta reda på vad det är du blir dålig av.

Det är nog jag som får honom att låta som en "guru" och säljer hans ideér dåligt, haha.

Det är en väldigt bra bok som är rekomenderad av väldigt många. Det är inga hokuspokus trix eller så utan han förespråkar naturlig riktig mat och ganska enkla tips egentligen.

Man behöver inte följa 6veckors schemat men det finns där för att hjälpa en. Problemet är att om man vill köra det 6 veckors schemat så är det följande ingridienser han föreslår.

Att utesluta maten går ut på att man slutar med gluten & mejeri och efter att ha gjort det i 6 veckor så återinför man en produkt/ämne i taget och skriver upp symptom som uppkommer då, som att bli slö i huvudet eller dålig i magen.

Sen vet jag om det var Gluten, Mejeri osv som fanns som en allergi..

Jag ville följa hans recept just för att det känns så jäkla svårt att göra mat utan smör grädde osv osv som jag alltid gjort. Känner mig helt lost. Så att bara laga mat naturligt och utan att inhandla hans shoppinglister osv skulle bli typ kött stekt i olivolja och sallad till.. typ.. sen ett ägg till frukost för vet inte vad man äter istället för vanlig frukost.. Haha..

Men du förstår?

Blaspis
2012-11-10, 02:24
och någon som vet var man kan köpa följande? Var köper ni erat kosttillskott?

-AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ)
-QUINOAFRÖN(Rismålla, mjölmålla, frömålla) (GLUTENFRITT FRÖ)
-RÅRIS
-GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR
-VILDRIS
-ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
-MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE)
-RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD

WHITEFOLKS
2012-11-10, 02:44
-Amaranth och quinoa kan du köpa där affärerna har risenta/gogreen.
-Vildris/vanligt ris/råris/björkris. Same shit, annan smak.
-Risprotein kan du nog köpa hos de flesta som säljer kosttillskott, brukar vara ganska -dyrt.
-Malda linfrön skulle jag skippa, är toxiskt i stora mängder.

Om jag var du så skulle jag göra en lista på saker som är "ok". Ris, potatis, bönor, linser osv. Kombinera med kött/fisk/ägg och glhf.

eatmore
2012-11-10, 06:52
Mycket av det du nämner är dyrt samt inte särskilt gott att äta i längden, satsa på ris till att börja med, i min erfarenhet så är ris det mest skonsammaste för min mage när det gäller kolhydrater.

Numse
2012-11-10, 11:16
Om jag var du så skulle jag göra en lista på saker som är "ok". Ris, potatis, bönor, linser osv. Kombinera med kött/fisk/ägg och glhf.

Han har ju problem med magen. Så bönor, linser och ägg är ingen bra idé.

Blaspis
2012-11-11, 02:32
-Amaranth och quinoa kan du köpa där affärerna har risenta/gogreen.
-Vildris/vanligt ris/råris/björkris. Same shit, annan smak.
-Risprotein kan du nog köpa hos de flesta som säljer kosttillskott, brukar vara ganska -dyrt.
-Malda linfrön skulle jag skippa, är toxiskt i stora mängder.

Om jag var du så skulle jag göra en lista på saker som är "ok". Ris, potatis, bönor, linser osv. Kombinera med kött/fisk/ägg och glhf.

Vanligt vitt ris är väl inte samma sak? Processerat..

Malda linfrön i små mängder då?

Det där med att lägga till ris potatis bönor linser kött gäg fisk är det jag har gjort nu tidigare. Men assvårt när man inte får äta vanligt ris och ska äta gluten fritt. Måste äta minimala mängder potatis och sen hur fan gör man sås utan vispgrädde smör och allt sånt? :)

Blaspis
2012-11-11, 02:39
Han har ju problem med magen. Så bönor, linser och ägg är ingen bra idé.

Jag tror att han rekomdenderar olika bönor linser samt omega3 ägg till kosten. Gluten & Mejeri skulle vara de vanligaste allergierna och med schemat så ska ja utesluta det allra vanligaste som ger problem.

Tolkia
2012-11-11, 07:53
Flera har ju redan givit förslag på köpställen?
och någon som vet var man kan köpa följande? Var köper ni erat kosttillskott?

-AMARANTHFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ) Hälsokostbutik

-QUINOAFRÖN (GLUTENFRITT FRÖ) ICA/Konsum/Hälsokostbutik
-RÅRIS ICA/Konsum/Hälsokostbutik
-GLUTENFRIA KRISPIGA RÅRISFLINGOR ICA/Konsum/Hälsokostbutik, jag vet inte om de har just rårisflingor, men annars brukar det finnas andra glutenfria flingor
-VILDRIS Tidigare i alla fall välsorterad ICA-butik
-ULTRAINFLAMX RISPROTEIN PULVER
-MALDA LINFRÖN (FIPROFLAX BRA MÄRKE) Hälsokostbutik, du kan dock få acceptera annat märke (alla amerikanska märken finns inte i Sverige, lev med det)
-RÅRIS - SMULOR/STRÖBRÖD Kolla glutenfria hyllan på ICA eller en hälsokostbutik. Om inte annat lär de ha annat glutenfritt ströbröd.

Smör finns mjölkfritt.

Börja med att gå till din lokala matvarubutik och kolla in deras utbud av glutenfritt.

Sverker
2012-11-11, 07:57
Vanligt vitt ris är väl inte samma sak? Processerat..

Malda linfrön i små mängder då?


Processat för att få ned koktiden. Ren bekvänlighet att slippa vaka över riset i 45 minuter. Processningen går alltid diskutera ifall den är värd det eller inte.
Tittar vi i SLVs databas sjunker näringsvärdet i råris okokt vs parboild vitt ris från 0,4 mg till 0,24 mg thiamin.
Har för mig att behovet av thiamin är ca 0,8 mg / 1000 kcal vilket gör att båda sorterna bidrar med acceptabel mängd. Finns säkert bättre markörer än thiamin ifall man ska jämnföra processningen;).


Malda linfrön är aldrig ett alternativ. Härsknar lätt och innehåller ämnen som kan bilda cyanider.