handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema utefter spec i tråden


Darken
2012-11-09, 01:47
Hej på er!

Ny medlem här, kikat igenom en hel del trådar redan - många har ju givetvis redan behandlad detta ämne, men känner att jag ändå skulle vilja ha en egen tråd att arbeta utifrån.

Nuvarande stats:
22 år
188 cm lång
81 kg vikt (gått ned från 87 sedan juli)
"smalfet, bukfett"

Har sedan jag var liten arbetat en hel del hemma (gård) så har en relativt god grundkondition. Senare åren har det dock blivit en hel del stillasittande arbete vilket givetvis nu märks tydligt. Har sedan juli återupptagit träningen (jogging, rodd, cyckling) där majoriteten av tiden lagts på jogging och rodd. Tränar just nu 4-5 gånger i veckan, men ska man köra ett genomsnitt sedan juli har jag förmodligen endast tränat 2 ggr i veckan. Försöker hålla minst 4-5 dagar nu dock som sagt.

Så, till vad jag vill göra med min kropp. Har gymkort och full tillgång till alla maskiner och allt vad det innebär, men behöver hjälp med just hur jag ska lägga upp träningen för ett 4/5-dagar-i-veckan-pass. Det jag vill uppnå är att dra ned på konditionsträningen (egentligen har detta vart för fettförbränningen) och istället lägga fokus på byggandet av muskler.

Är helt grön på detta området och skulle så uppskatta tips på vilka maskiner, övningar, reps, rotation, jag bör köra.

Tack på förhand för den som kan ta sig tid för detta! :)

nitz
2012-11-09, 01:51
Två bra nybörjar scheman:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
Konditionen gör du egentligen som du själv vill med, dock behöver man egentligen inte kondition för några fettförbrännande egenskaper utan kan köra det om man själv vill.

Darken
2012-11-09, 12:34
Tack ska du ha!

Ska försöka att googla upp lite videos på övningarna och utgå ifrån schemat i tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 - har nämligen ingen aning om vad många av övningarna innebär och känner mig lite löjlig när jag frågar haha. :)

aaqq
2012-11-09, 13:04
Här finns många övningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Donkey Kong
2012-11-09, 14:13
Har du styrketränat förut?
Har du en god grundstyrka och kroppsuppfattning?
Kan du övningarna tekniskt så har du ju en fördel. Annars blir det till att börja lite enkelt från början.

Har du en grundstyrka (egentligen skelett och senhållbarhet eller vad det ska kallas) kan du snabbare ta dig till tyngre vikter/färre repititioner. Men är du nybörjare, eller har haft "långt" uppehåll blir det till att börja lugnt och försiktigt, det sista du vill är att starta med en skada.

Gissning - Om du är lantbrukare eller byggnadsarbetare, med någorlunda kroppsuppfattning, skulle jag tro att du kan på 3-6 månader börja på ett mer "avancerat program", det är lite riskfyllt dock, det är ju möjligt att du har dolda svaga områden, eller gamla skador.

Sen efter teknikmånaderna, bör du bestämma om du vill bli stor (biffig), eller stark, det skiljer lite i uppläggen, vad gäller repetitioner och övningar. Jag skulle rekommendera först ett antal teknikmånader (3-12), sen ett antal "starkmånader" (3) och sen vidare därifrån, efter vad du vill och vad du tycker är kul (oftast är ju det man är bra på lika med det som är kul...)..

Darken
2012-11-09, 18:49
Här finns många övningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Helt perfekt, tack ska du ha! Var precis vad jag letade efter. :)

Har du styrketränat förut?
Har du en god grundstyrka och kroppsuppfattning?
Kan du övningarna tekniskt så har du ju en fördel. Annars blir det till att börja lite enkelt från början.

Har du en grundstyrka (egentligen skelett och senhållbarhet eller vad det ska kallas) kan du snabbare ta dig till tyngre vikter/färre repititioner. Men är du nybörjare, eller har haft "långt" uppehåll blir det till att börja lugnt och försiktigt, det sista du vill är att starta med en skada.

Gissning - Om du är lantbrukare eller byggnadsarbetare, med någorlunda kroppsuppfattning, skulle jag tro att du kan på 3-6 månader börja på ett mer "avancerat program", det är lite riskfyllt dock, det är ju möjligt att du har dolda svaga områden, eller gamla skador.

Sen efter teknikmånaderna, bör du bestämma om du vill bli stor (biffig), eller stark, det skiljer lite i uppläggen, vad gäller repetitioner och övningar. Jag skulle rekommendera först ett antal teknikmånader (3-12), sen ett antal "starkmånader" (3) och sen vidare därifrån, efter vad du vill och vad du tycker är kul (oftast är ju det man är bra på lika med det som är kul...)..

Jag har aldrig styrketränat tidigare, inte heller är jag lantbrukare eller byggnadsarbetare (tvärtom studerar jag inom statsvetenskap). Det jag syftade till är dock att jag är uppväxt på gård med allt vad det innebär, konstant arbete, byggande, tunga lyft etc. Så jag tror att det givit mig en okej grundkondition så att säga. Jag har vare sig markerade eller "svällande" muskler, men är fortfarande relativt sett till min kroppsbyggnad rätt stark.

Tack ska du ha för det utförliga inlägget och tipsen på hur jag kan lägga upp det hela, det uppskattas stort! Skall kombinera detta med de ovan givna programmen!

Dessutom ska jag direkt imorgon sluta dra mig för att pröva alla dessa övningar och gå ned till gymmet och fråga runt lite. :)

Darken
2012-12-10, 21:25
En snabb fråga, som jag kör nu så kör jag ofta ~30min konditionsträning (löpning, cykling eller rodd) innan styrketräningen. Bör jag kanske flytta denna till efter styrketräningen istället och köra ex. 10 minuter uppvärming -> styrke -> kondition?

Anledningen till att jag frågar är att jag läste häromdagen att konditionsträning hjälper till i processen att rensa kroppen på slaggprodukter som uppstår vid styrketräning. Varav att lägga just konditionspasset efter styrke känns logiskt. Eller? :)