handdator

Visa fullständig version : Ny säng! IKEAs Sultan?


Frantic
2012-11-08, 20:20
Jag är på jakt efter en ny säng och ofta när man tittar på möbler hamnar man ju lätt hos IKEA. Är det någon som har en Sultansäng och kan säga bu eller bä? Jag tänker mig en Sultan Stamnes och en skön bäddmadrass till.



Är 180cm ett måste när man ska sova två eller räcker det med 160?

delta_mats
2012-11-08, 20:25
IKEAS sängar funkar bra, ett halvår-året. Sen är dom nerlegade och hängmattestuk. Har själv provat. Kanske funkar om man är liten och lätt.

180 cm är det som gäller, man behöver ju kunna vända och vrida på sig.

Donner
2012-11-08, 20:27
Har själv en sultan. Varit väldigt nöjd med den men den senaste tiden har jag börjat få känningar i ryggen när jag vaknar. Om det är sängen eller jag som börjar bli gammal vågar jag inte svara på.

thenut
2012-11-08, 20:27
Har haft IKEAs sängar i 15 år nu, den första i 10 år, och nu en annan i 5 år, jag tycker de funkar utmärkt, det som påverkar mest är nog bäddmadrassen i mitt tycke... Väger iofs inte mer än 85 kilo, är man tungviktare är det kanske en annan femma...

delta_mats
2012-11-08, 20:30
Vill tillägga att vi nu har en wonderland, helt underbart skönt att lägga sig och sova. Man vaknar utvilad och kroppen är fräsch. Sista tiden i IKEA- sängen vaknade man med stel rygg varje morgon, en riktig pina.

Pudzianovski
2012-11-08, 20:39
Ett test.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece

Frantic
2012-11-08, 20:39
IKEAS sängar funkar bra, ett halvår-året. Sen är dom nerlegade och hängmattestuk. Har själv provat. Kanske funkar om man är liten och lätt.

180 cm är det som gäller, man behöver ju kunna vända och vrida på sig.

Finns det inte garanti som täcker sånt?

delta_mats
2012-11-08, 20:47
Finns det inte garanti som täcker sånt?

Vet inte, garantierna gäller väl brott på fjädrar, inte utmattning. Iaf tror jag det. Men sängarna är ju billiga så det kan ju vara värt att prova.

Morrris
2012-11-08, 20:48
Har bara haft min IKEA säng i något år, men jag är väldgt nöjd. Samma kombination som i testet Pudzianovski länkade.

delta_mats
2012-11-08, 20:50
Ett test.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece

På uppdrag av IKEA! Konstigt att IKEA vinner testet, hahaha. Det räcker att man testar lite olika sängar så inser man snabbt att det är skillnad på säng och säng.

Menigar
2012-11-08, 20:50
Köpte ny bäddmadrass(tafjord? den med memoryfoam) till en 120cm och efter ett drygt år är den klart ihoptryckt i mitten där jag brukar sova och har en klar hängmattelook. Och då kanske jag sover i den i snitt 2nätter i veckan. 192cm 100kg. Har tänkt att klaga men inte blivit av än.

andyone
2012-11-08, 20:52
Ett test.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece
Det där är dock ett uppdragstest beställt av IKEA. "Testfakta har på uppdrag av IKEA genomfört en jämförande laboratorietest av sängar (resårbotten och bäddmadrass)."


"Företag som beställer får högt betyg av Testfakta"
"Sängar
November 2008: Ikea blir näst sämst i Testfaktas eget test.
Juni 2009: Ikea uppdrar till Testfakta att testa sängar. Ikea blir tvåa och trea.
Juli 2011: Ikea beställer ett nytt test och vinner."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13532876.ab

Testet från 2008, där IKEA blir näst sämst:
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14884.ece

mikaelj
2012-11-08, 21:13
Jag delar inte alls delta_mats erfarenheter. Kanske om man köper de allra billigaste sängarna... men då är det ju samma överallt. Valdes en hård eller mjuk säng? Jag hade en som var mellan medel och fast, som jag har haft sedan 2005. SULTAN Sturefors (tillverkas inte längre). Väldigt bra säng.

tp_88
2012-11-08, 21:14
Ett test.

http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece
Den där IKEA-kombon har jag. Nöjd fortfarande efter ett par år.

Oxe
2012-11-08, 21:18
Köpte Ikea (sultan) sängar 2007, 2010 var dom helt slut (skeva tex) byte då till carpe diem och den är klanderfri än så länge iaf

Kommer nog aldrig köpa en ikea säng igen ifall det inte är till hunden el en friggebod där man har gäster 1-2 veckor om året

Personligen så tycker jag att säng är nånting som det är värt att lägga dom extra kronorna på för att få rätt bra sömn är mycket

Frantic
2012-11-08, 21:20
Den där IKEA-kombon har jag. Nöjd fortfarande efter ett par år.

Du har inte märkt av att det blir som en grop i madrassen där du legat som inte riktigt vill försvinna?

Dav0d
2012-11-08, 21:22
Jysk har absolut bäst sängar för priset. Detta var det jag upplevde när jag skulle köpa säng och själv "utbildade" mig i ämnet.

tp_88
2012-11-08, 21:25
Du har inte märkt av att det blir som en grop i madrassen där du legat som inte riktigt vill försvinna?
Nej, det har jag inte märkt.
Det där är dock ett uppdragstest beställt av IKEA. "Testfakta har på uppdrag av IKEA genomfört en jämförande laboratorietest av sängar (resårbotten och bäddmadrass)."


"Företag som beställer får högt betyg av Testfakta"
"Sängar
November 2008: Ikea blir näst sämst i Testfaktas eget test.
Juni 2009: Ikea uppdrar till Testfakta att testa sängar. Ikea blir tvåa och trea.
Juli 2011: Ikea beställer ett nytt test och vinner."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13532876.ab

Testet från 2008, där IKEA blir näst sämst:
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14884.ece
Nu är det ju inte samma säng som testades 2008 iofs. Jag minns att jag provade den bäddmadrassen som var med i det testet, och tyckte den var värdelös jämfört med den som använts i det nyare testet, trots att den var någon femhundring dyrare.

Sen om den hade fått bättre betyg eller inte i 2008-testet vet jag ju såklart inte.

tp_88
2012-11-08, 21:27
Jysk har absolut bäst sängar för priset. Detta var det jag upplevde när jag skulle köpa säng och själv "utbildade" mig i ämnet.
Jag hade en Jysksäng en kort tid innan jag köpte den från IKEA, den var bedrövlig. :D

Det verkar helt enkelt som att du får ut och provligga lite, Frantic. Även om det såklart är svårt, nästan omöjligt, att bilda sig en vettig uppfattning på några minuter.

Frantic
2012-11-08, 21:31
Det verkar helt enkelt som att du får ut och provligga lite, Frantic. Även om det såklart är svårt, nästan omöjligt, att bilda sig en vettig uppfattning på några minuter.

Jag var på IKEA, Kungssängen och Chili igår och testade lite men märkte ingen större skillnad. och alla försäljare hyllar så klart sina egna sängar. Klart är iaf att alla var som en dröm jämfört med den 11år gamla skitsängen jag har nu :D

O_Wao
2012-11-08, 21:37
Jag är på jakt efter en ny säng och ofta när man tittar på möbler hamnar man ju lätt hos IKEA. Är det någon som har en Sultansäng och kan säga bu eller bä? Jag tänker mig en Sultan Stamnes och en skön bäddmadrass till.



Är 180cm ett måste när man ska sova två eller räcker det med 160?

180 eller 160 går bra, det är mest beroende på sovrummet etc.

Köp inte den billigaste Ikea-sängen så klarar du dig fint. Prata med en Ikea-person och prova sängarna så du märker vilken som är bekvämast för dig.

Olegh
2012-11-08, 21:39
Jag tycker sängen påverkar kvalitén på nattsömnen väldigt lite. Sover man inte på ett liggunderlag så spelar det inte så stor jäkla roll. Sover man dåligt beror det sannolikt till större del på annat än sängen.

MVH, Fast och formstabil Ikea-säng(s-liggare)

shadowfire
2012-11-08, 21:40
Hade IKEA-sängar (2x80) ihop med exet, men jag trivdes inte alls med resårmadrassen eller bäddmadrassen. Ont i ryggen ofta, låsningar i ryggen mm. Om det berodde på själva materialet eller ej är svårt att sia om.

Nu har jag en annan IKEA-resårbotten och en annan bäddmadrass, där bäddmadrassen är tunnare så jag nyttjar resårbotten bättre jämfört mot den tjockare bäddmadrassen jag hade tidigare. Många köper fel kombo och köper en bäddmadrass som typ slår ut resårbotten och blir för stel osv.. så man ska nog både ta råd och prova sig fram.
Nu sover jag mycket bättre, men är fortfarande inte helt nöjd.

Dock har jag inga problem med kvalitén i sig, den klarar både mig, 6kg kattskrälle och mångårig internetdating bra. :thumbup:

Frantic
2012-11-08, 21:42
Skuggan

Vilken kombo var kass och vilken kombo har du nu?

Gober
2012-11-08, 21:44
Har den dyrare varianten med naturmaterial som andas, vet inte vad den heter men den är mycket bra. Väldigt stor skillnad från den billigare varianten som jag hade innan. bättre både för rygg och för temperatur.

mikaelj
2012-11-08, 21:45
Att man får ont i rygg osv. har väl ofta att göra med att man väljer en för hård eller för mjuk madrass?

Gober
2012-11-08, 21:46
Att man får ont i rygg osv. har väl ofta att göra med att man väljer en för hård eller för mjuk madrass?

Ja, det kan ju bli problem om man har en hel madrass och din tjej/kille väger hälten så mycket som dig.

shadowfire
2012-11-08, 22:00
Skuggan

Vilken kombo var kass och vilken kombo har du nu?

Jag minns inte vad de hette och de har utgått från sortimentet, men när jag bodde med exet köpte vi resårbottnar för runt 1500 kr/st och en dyrare bäddmadrass, tjockare variant.

Nu gjorde jag tvärtom, en dyrare resårbotten (2500 kr eller ngt) och en billigare, tunnare bäddmadrass men som gör att jag får bättre kontakt med resårbotten. Det var mycket bättre för min del iaf.


Att man får ont i rygg osv. har väl ofta att göra med att man väljer en för hård eller för mjuk madrass?

eller kombinerar fel, du kanske väljer rätt resårbotten, men en bäddmadrass som "slår ut" resårbottens funktion.

delta_mats
2012-11-08, 23:02
Jag delar inte alls delta_mats erfarenheter. Kanske om man köper de allra billigaste sängarna... men då är det ju samma överallt. Valdes en hård eller mjuk säng? Jag hade en som var mellan medel och fast, som jag har haft sedan 2005. SULTAN Sturefors (tillverkas inte längre). Väldigt bra säng.

Köpte en av dom dyraste, med fast madrass. Var bekväm ett halvår, en pina efter ett år. Vaknade halvt invalid varje morgon tills vi bytte till en vettig säng.

mikaelj
2012-11-08, 23:11
Så synd. Mitt ex köpte säng ungefär samtidigt som mig, också på IKEA, och /den/ sängen fick jag väldigt ont i ryggen av. Jag har kvar min säng och sover fortfarande i den. Inga besvär. Å andra sidan, är en säng bara hård nog får jag inte ont oavsett säng, mer eller mindre. Min kostade 2005 ca 5 kkr, 120 cm.
Postat via en mobil enhet

O_Wao
2012-11-09, 08:32
Man ska ta hänsyn till tex hur man sover, sover man på mage/rygg behöver man en fastare madrass än om man sover på sidan, då behövs snarare komfortzoner för höft och axel för att man inte ska få ont.

En bättre resårmadrass och en tunnare bäddmadrass är vinnaren för mig nu när jag ska skaffa nytt, när jag provade den kombon kändes det "rätt" i kroppen direkt och jag slappnade av, så det var ett ganska lätt val. Att ha två madrasser är en god idé om du och din partner väger olika mycket. Dessutom behöver man inte vakna av att den andra vänder sig (om man är lättväckt). Då skaffar man bara en fullstor bäddmadrass och en madrasskil för att slippa irriterande skarv.

Mental
2012-11-09, 08:43
Det där är dock ett uppdragstest beställt av IKEA. "Testfakta har på uppdrag av IKEA genomfört en jämförande laboratorietest av sängar (resårbotten och bäddmadrass)."


"Företag som beställer får högt betyg av Testfakta"
"Sängar
November 2008: Ikea blir näst sämst i Testfaktas eget test.
Juni 2009: Ikea uppdrar till Testfakta att testa sängar. Ikea blir tvåa och trea.
Juli 2011: Ikea beställer ett nytt test och vinner."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13532876.ab

Testet från 2008, där IKEA blir näst sämst:
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14884.ece

Mm, det finns ett till sängtest från i år. Beställt av MIO. Där 3 MIOsängar tar 1:a 2:a och 3:e plats :)

Heder åt Testfakta att de öppet deklarerar vem som beställer testerna dock.

Det är ju beställaren som väljer konkurerande sängar att jämföra sig med, samt avgör "viktningen" av poängen.

kaer
2012-11-09, 09:31
Jag är inne på min andra Ikea-säng och är rätt nöjd iallafall.
Fast i min nuvarande är jag inte helt nöjd med min bäddmadrass, jag borde ha tagit en hårdare och en som inte 'formar sig'.

En kompis till mig har jobb med att sälja sängar (inte hos ikea) och hon säger väl att ikeasängar gör bra sängar för de pengar man lägger ner, men dyrare sängar ÄR bättre.
Dessutom ska man tydligen undvika 140cm (som jag har), tydligen något med hur de tillverkas.

Med det sagt så har de jag känner en svindyr säng som jag anar att de inte är riktigt så nöjda med som de ger sken av.

Frantic
2012-11-09, 19:49
Den enda slutsatsen man egentligen kan dra av den här tråden är att det finns vitt skilda åsikter om IKEAs sängar. Jag får helt enkelt ge mig ut och provligga lite mer.

Tack för svaren i vilket fall.

mikaelj
2012-11-09, 20:22
Samt ju dyrare, desto bättre? Dyr IKEA-säng bättre än billig, antar jag.

Rickard
2012-11-09, 20:29
Köpte ny bäddmadrass(tafjord? den med memoryfoam) till en 120cm och efter ett drygt år är den klart ihoptryckt i mitten där jag brukar sova och har en klar hängmattelook. Och då kanske jag sover i den i snitt 2nätter i veckan. 192cm 100kg. Har tänkt att klaga men inte blivit av än.

Har du då vänt och vritt på bäddmadrassen sådär en gång i kvartalet under tiden?

Olegh
2012-11-09, 20:46
Ny approach/fundering:

Jag har fått för mig att jag sover bra. Detta gör jag också i en billig Ikea-säng, kanske strax under 3k för resårbotten plus bäddmadrass.

Hur kan jag veta om jag skulle sova ännu bättre i en dyrare säng? Och vad innebär bättre i det här fallet? Jag menar, jag vaknar inte när jag sover och hur pigg jag är på morgonen tycks mest bero på när jag gick och lade mig för att sova. Jag har aldrig fått direkt ont av någon säng, madrass på golvet inkluderat. Stel, javisst, men det är ju ren slump att jag vänt mig på något lust sätt i sömnen. Inget konstigt med det.

Så, har jag tur som klarar mig lika bra med en billig säng, eller skulle jag sova ännu "bättre" i en dyrare/bättre säng?

mattepatte
2012-11-09, 20:49
Köp ingen säng alls om du sover bra?

mela
2012-11-09, 20:54
Jag har Sultan Skaland 2x80cm
samt Sultan Tjöme bäddmadrass 1x160cm
Sover som en gud, riktigt skön säng, trots att den är budget. 160cm räcker alldeles utmärkt för två personer och då är jag ändå sån som ligger som en boll och tar upp stor plats själv.

Olegh
2012-11-09, 20:55
Köp ingen säng alls om du sover bra?

Det ska jag inte heller. Jag försöker bara begripa poängen med att spendera massor av pengar på en säng.

shadowfire
2012-11-09, 20:59
Samt ju dyrare, desto bättre? Dyr IKEA-säng bättre än billig, antar jag.

Nej det är inte säkert.
Det är så pass individuellt vad som är bra och dåligt.

För min del snarkar jag på rygg och väcker därmed mig själv och eventuell date + kattfan. På sidan eller på mage är jag dock tyst och sover djupare och bättre. Så optisäng för mig är en säng där det är skönt att ligga på sida och med min kroppstyp och vikt finner jag en medelhård säng bäst, så höft/axlar inte domnar bort av trycket, utan sjunker ner lite... dock inte för mycket, för då vänder jag mig med automatik tillbaka till ryggläge.

Vattensäng är det sämsta jag provat av alla kategorier (och de är sällan billiga)...

Kryss
2012-11-09, 21:21
Man ska ta hänsyn till tex hur man sover, sover man på mage/rygg behöver man en fastare madrass än om man sover på sidan, då behövs snarare komfortzoner för höft och axel för att man inte ska få ont.


Jag tycker mig läsa detta lite här och var, men jag känner inte igen mig i det. Jag kan inte somna annat än på sidan och jag sover som bäst i hård säng. Förra året sov jag på en tunn och hård bambumadrass under ett halvår och sov som en prins, det var bara första veckorna som var lite jobbiga då jag var öm runt höften från det hårda underlaget.

Min nuvarande ikeasäng som är medium är alldeles för mjuk trots en ringa vikt om 70kg, funderar därför på att köpa en fast i vinter men det känns som en chansning.

Kischen
2012-11-09, 21:31
Desto mindre ikea desto bättre.

Mental
2012-11-09, 21:35
Den enda slutsatsen man egentligen kan dra av den här tråden är att det finns vitt skilda åsikter om IKEAs sängar. Jag får helt enkelt ge mig ut och provligga lite mer.

Tack för svaren i vilket fall.

Lite som att välja flickvän alltså?

mikaelj
2012-12-10, 06:44
Jag delar inte alls delta_mats erfarenheter. Kanske om man köper de allra billigaste sängarna... men då är det ju samma överallt. Valdes en hård eller mjuk säng? Jag hade en som var mellan medel och fast, som jag har haft sedan 2005. SULTAN Sturefors (tillverkas inte längre). Väldigt bra säng.

Jag behöver ändra mig. Min säng har också hängmatteeffekt. 7 år gammal nu, som sagt. Det känns som att den påverkar min rygg negativt, huvudsakligen för att mina armar inte tynger ned sängen lika mycket som ryggen. Jag väger kring 93 kg.

Tills jag bestämmer mig för att skaffa en helt ny säng: har någon erfarenhet av att ligga på rätt hårt underlag under längre tid? T ex några cm liggunderlag. Det känns i dagsläget som att det rentav vore bättre än en min nuvarande säng.

Samt: Vad har ni som väger lite mer för sängar?

Mental
2012-12-10, 08:39
Jag behöver ändra mig. Min säng har också hängmatteeffekt. 7 år gammal nu, som sagt. Det känns som att den påverkar min rygg negativt, huvudsakligen för att mina armar inte tynger ned sängen lika mycket som ryggen. Jag väger kring 93 kg.

Tills jag bestämmer mig för att skaffa en helt ny säng: har någon erfarenhet av att ligga på rätt hårt underlag under längre tid? T ex några cm liggunderlag. Det känns i dagsläget som att det rentav vore bättre än en min nuvarande säng.

Samt: Vad har ni som väger lite mer för sängar?

Värnplikten spenderades antingen på en madrass av trä, med en minimal bäddmadrass på. Jag sov mycket gott, men det kan ha berott på utmattning och att ständigt ha sömnskuld :)

mikaelj
2012-12-10, 08:42
Värnplikten spenderades antingen på en madrass av trä, med en minimal bäddmadrass på. Jag sov mycket gott, men det kan ha berott på utmattning och att ständigt ha sömnskuld :)

Jag skall efter rekommendation av filmjölk lägga bädmadrassen direkt på golvet och prova.

Frantic
2012-12-28, 21:09
Jag har inte riktigt tagit tag i sängprovandet men idag när jag var inne på Chilli testade jag några av deras sängar och fann att de var riktigt sköna och väldigt billiga. Någon som har någon erfarenhet av deras sängar?

Tex -
http://www.chilli.se/sv/artiklar/comfort-kontinentalsang-180-cm.html

http://www.chilli.se/sv/artiklar/serenad-kontinentalsang-160-cm.html

spoon
2012-12-28, 21:28
Min IKEA säng är också en hängmatta efter 2 år. Så jag är också på jakt efter ny säng. Blir till att följa denna tråden.

mikaelj
2012-12-28, 21:33
Min IKEA säng är också en hängmatta efter 2 år. Så jag är också på jakt efter ny säng. Blir till att följa denna tråden.

Prova bäddmadrass + golv.

mikaelj
2013-06-08, 23:02
Ålrajt, nu är jag på sängjakt och har vaskat fram två kandidater: Kungsängen Regal och Sittymöbler Unique.

Kungsängen Gustav och Sittymöbler Unique har samma sammanlagda resultat i Råd & Röns sängtest från 2013, dock något sämre komfort för en stor man och en smula sämre hållbarhet för Gustav. Det står inget om hårdhet i sängen, vilket ju kan påverka komforten.

Sängen som är snäppet bättre (eller åtminstone dyrare på deras hemsida), Kungsängen Regal, kostar just nu lika mycket som Unique-sängen. Regal är också skönare att ligga på rygg på - specifikt att min bröstrygg inte sjunker ner och axlarna upp, som är ett problem jag har med sängar jag testar. Men jag misstänker att den dras med samma hållbarhetsproblem. (Vilket kanske inte är ett stort problem, eftersom de ju ändå kom på nen delad andraplats i Råd & rön).

Plus Gustav:
* skön att ligga i (Regal)

Minus Gustav:
* dålig komfort för en man (vilket ju inte är fallet här, då)
* "varm" (snarare än varken eller)
* något om att resårpåse går sönder (dock garanti 25 år på såna skador)

Plus Unique:
* bra testresultat
* varken varm eller kall

Minus Unique:
* sjunker ihop med bröstryggen


När jag spaltar det så här känns det som att Kungsängen är det bättre alternativet, men hur är det om ett tag? Nu tror jag förvisso att det är 90 dagars öppet köp på sängen, ifall att. Så det kanske inte behöver vara ett problem.