handdator

Visa fullständig version : Uppnå 100 kg i bänk till nyår?


Idefi
2012-11-08, 19:44
Bänkar just nu 85-87,5 kg (1 rm, med långfingrarna på ringarna). Är det på något sätt realistiskt att kunna uppnå 100 kg till nyår?
Tränar tyvärr bara varje muskelgrupp 1 gång i veckan pga andra sporter som håller igång, och även en del egen konditionsträning. Så det handlar väl om en 8-9 pass kvar till dess.
Hur hade du/ni lagt upp det (om det nu är rimligt)?

Funderar själv på att kanske börja köra smalare grepp i bänken (Dock maxar jag kanske 5 kg mindre), men att lägga in smalbänk i mitt tricepspass istället för att kanske få en bättre utveckling till just bänken. Dumt?

Tacksam för alla svar.

Lärlingen
2012-11-08, 19:48
Tror ingen kan svara till om det är möjligt för det är ju bara din kropp som kan svara på det. Men i mina ögon så är ju inte 12,5 kilo en sjukt hög ökning om du nu inte tränat väldigt länge vilket jag förmodar att du inte har. Det är bara att köra hårt så klarar du det säkert

Robbmeister
2012-11-08, 21:49
Hur ser schemat ut? Du hade nog tjänat på att köra bänk åtminstone 2 gånger i veckan.

straand94
2012-11-08, 22:16
Borde väl gå, testa köra mm2k, sträcker sig över 15pass. Två gånger i vecka = 7-8veckor.

CalleP
2012-11-08, 22:28
Klart det går. Kör 2 gånger i veckan en tyngre och en lättare dag.

Idefi
2012-11-08, 23:39
Tror ingen kan svara till om det är möjligt för det är ju bara din kropp som kan svara på det. Men i mina ögon så är ju inte 12,5 kilo en sjukt hög ökning om du nu inte tränat väldigt länge vilket jag förmodar att du inte har. Det är bara att köra hårt så klarar du det säkert

Det har du rätt i såklart. Får köra hårt och se vart det landar kanske!

Hur ser schemat ut? Du hade nog tjänat på att köra bänk åtminstone 2 gånger i veckan.

Just nu kör jag Bröst/Biceps, Underkropp, Rygg/Axlar/Triceps. 3-4 övningar á 3-4 set på dom stora muskelgrupperna (ben, rygg, bröst), sedan 2-3 övningar och 2-3 set på dom mindre (armar, axlar).

Hade jag tjänat på att köra 2 överkroppspass istället för att dela upp det så kanske? Hur hade man kunnat lägga upp det, för att köra bänk 2 gånger i veckan?

Klart det går. Kör 2 gånger i veckan en tyngre och en lättare dag.

Okej. Hur "tungt" alternativt "lätt" bör man köra då? 3-4 set med några reps kvar i tanken på den lätta t.ex?

Har alltså möjlighet att träna Tisdagar, Onsdagar och Lördagar.

Tack för svaren hittills!

Fishtank
2012-11-08, 23:47
Borde inte vara några större problem, bara att slipa tekniken och få till en bättre brygga lär ge dig hälften.
Förutsatt att tekniken inte är guld redan.

Tunga lågreps, onsdag och lördag.
Sköt kosten bra.
Viktade dips är ett bra komplement enligt mig.
Kolla hur långt ner armbågarna är i botten, om de är i negativ vinkel eller under bänken.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bearwolf
2012-11-09, 01:00
jag gjorde en liknande ökning inför en universitetstävling, körde hirvis program:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140081
ökade som faaaan, vann tävlingen, har fortfarande min bild på väggen, och ådrig mig även en god axelskada som spökar lite än...

Så jag säger att det går, men kanske tycker att du ska skynda långsamt ;)

aijou
2012-11-09, 08:17
Jag själv har som mest bänkat 82,5 kg (med något mer att ge) och jag har som mål att ta 100kg till årsskiftet. Visst är det en stor ökning på den korta tiden. Men det är nog ingen omöjlighet. Om inte annat så dör du nog inte om det dröjer till januari-februari innan du klarar det. Men ge det ett försök. :)

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2

Kutso
2012-11-09, 09:53
Idefi,

Det kan nog gå. Se till att, förutom bänkpress, fokusera på pressande tricepsövningar och roddövningar. Kör lågreppare (1-3 reps) med många set. Träna både styrka och explosivitet.
Förutom det, se till att du har rätt teknik när du bänkar.

-Skulderbladen ihop.
-Håll trycket på övre rygg och traps.
-Lyft stången i en rak linje.
-Håll in armbågarna.
-Sänk stången till nedre bröst/övre mage.
-Andas in ett fullt andetag med magen och håll andetaget genom rörelsen. Se till att du inte drar in magen.
-Krama stången hårt och tryck på den som om du försökte dra isär stången.

Stor Hård Ådrig
2012-11-09, 10:07
Hur brett grepp rekommenderas generellt att hålla för att lyfta så tungt som möjligt? Vet att det är personligt, men på internet står det ofta att man kan hantera tyngre vikter med brett grepp (långfinger på streck och bredare I guess), men alla jag känner IRL som bänkar mycket kör typ med lillfingret på strecket.

Idefi
2012-11-09, 10:15
jag gjorde en liknande ökning inför en universitetstävling, körde hirvis program:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140081
ökade som faaaan, vann tävlingen, har fortfarande min bild på väggen, och ådrig mig även en god axelskada som spökar lite än...

Så jag säger att det går, men kanske tycker att du ska skynda långsamt ;)

Hehe, grattis till vinsten iallafall! ;)
Hirvis verkar verkligen som ett intressant schema.
Skulle man kunna köra dag 1 på Onsdag och dag 2 på Lördagar?

Jag själv har som mest bänkat 82,5 kg (med något mer att ge) och jag har som mål att ta 100kg till årsskiftet. Visst är det en stor ökning på den korta tiden. Men det är nog ingen omöjlighet. Om inte annat så dör du nog inte om det dröjer till januari-februari innan du klarar det. Men ge det ett försök. :)

Skickat från 3:e galaxen via tapatalk2

Nä precis, men det hade varit kul att försöka iallafall, som du säger! :)

Idefi,

Det kan nog gå. Se till att, förutom bänkpress, fokusera på pressande tricepsövningar och roddövningar. Kör lågreppare (1-3 reps) med många set. Träna både styrka och explosivitet.
Förutom det, se till att du har rätt teknik när du bänkar.

-Skulderbladen ihop.
-Håll trycket på övre rygg och traps.
-Lyft stången i en rak linje.
-Håll in armbågarna.
-Sänk stången till nedre bröst/övre mage.
-Andas in ett fullt andetag med magen och håll andetaget genom rörelsen. Se till att du inte drar in magen.
-Krama stången hårt och tryck på den som om du försökte dra isär stången.

Okej, tack för tipsen!
Hirvis ligger nog klart närmast att köra just nu (påbörjas isf nästa onsdag). Kan man köra på med axlar/triceps som vanligt under den perioden tro? Samt att lägga lite mer fokus på t.ex smalbänk på tricepspasset.

Tokruska
2012-11-09, 10:58
Kika min journal och kolla filmerna på första sidan, jag ökade mitt 1 rm i bänk från 115 till 127,5 bara genom förbättrad teknik. (Jag tog 115 en vecka och 127 veckan efter)

Detta då om du inte redan har felfri teknik som någon sa, då lär det bli svårare men helt klart genomförbart med mycket käk och fokus på just bänk.

Fastback
2012-11-09, 11:31
Mind is everything.

Kutso
2012-11-09, 11:35
Okej, tack för tipsen!
Hirvis ligger nog klart närmast att köra just nu (påbörjas isf nästa onsdag). Kan man köra på med axlar/triceps som vanligt under den perioden tro? Samt att lägga lite mer fokus på t.ex smalbänk på tricepspasset.

Det är nog inga problem att köra som vanligt, med mer fokus på pressande tricepsövningar såsom smalbänk och JM pressar.

Jag skulle nog också lagt in någon form av periodisering, där man inte kör samma övning mer än 3 veckor. Man kan t.ex variera bänkpress med floor press, smalbänk, lutande smalbänk och JM press.

Spartansk
2012-11-09, 11:37
Du har större chans att nå ditt mål om du vräker i dig mat. Du skulle lätt kunna öka tio kilo i kroppsvikt tills dess. Dock inget jag skulle rekommendera, då det mest skulle vara fett.

sudoo
2012-11-09, 15:25
Hur brett grepp rekommenderas generellt att hålla för att lyfta så tungt som möjligt? Vet att det är personligt, men på internet står det ofta att man kan hantera tyngre vikter med brett grepp (långfinger på streck och bredare I guess), men alla jag känner IRL som bänkar mycket kör typ med lillfingret på strecket.

Ringarna sitter på olika ställen på olika stänger. Maxbredd som tillåts i SL är pekfingrarna på ringarna på en SL-stång, vilket blir ungefär lillfingrarna på ringarna på en OL-stång.

Personligen håller jag maxbredd för tillfället och är starkast där, men det kan säkert ändras beroende på hur den relativa styrkan är mellan bröst, axlar och triceps.

I TS fall så skulle jag dels titta på om det finns någon teknikoptimering att göra och sen skulle jag köra Hirvis. Programmet är enkelt i sitt upplägg och ger bra resultat. När det gäller axelövningar så har jag kört på som vanligt, men med kanske något färre set axelpressar de första veckorna när man kör 8x8 och 7x7 i bänken.

Zapson
2012-11-09, 17:40
Bänkar just nu 85-87,5 kg (1 rm, med långfingrarna på ringarna). Är det på något sätt realistiskt att kunna uppnå 100 kg till nyår?
Tränar tyvärr bara varje muskelgrupp 1 gång i veckan pga andra sporter som håller igång, och även en del egen konditionsträning. Så det handlar väl om en 8-9 pass kvar till dess.
Hur hade du/ni lagt upp det (om det nu är rimligt)?

Funderar själv på att kanske börja köra smalare grepp i bänken (Dock maxar jag kanske 5 kg mindre), men att lägga in smalbänk i mitt tricepspass istället för att kanske få en bättre utveckling till just bänken. Dumt?

Tacksam för alla svar.

Jag ökade från 80kg till 100 kg mellan Juli och Oktober. Då du ligger något kilo före mot vad jag gjorde då så är det inte omöjligt!

CalleP
2012-11-09, 18:41
Jag tänkte mer att till exempel kör du


3:or ena passet vilket innerbär tyngre vikter än andra passet som kommer vara med 12:or till exempel.

Fishtank
2012-11-09, 19:00
Fast 3or och 12or kompletterar inte varandra så bra om man vill öka maxstyrkan.
1-4 skulle jag säga om han vill öka fort.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Endorah
2012-11-10, 11:40
Har maxat 87,5 och planerar att maxa 90 till december. Målet till februari blir 100. Känns som rimliga mål

Personligen så har mina bästa ökningar skett när jag har kört rullande schema med 3 pass / 2 veckor. fast beror ju väldigt mycket på hur man tränar osv.

Fishtank
2012-11-10, 12:08
Har maxat 87,5 och planerar att maxa 90 till december. Målet till februari blir 100. Känns som rimliga mål

Personligen så har mina bästa ökningar skett när jag har kört rullande schema med 3 pass / 2 veckor. fast beror ju väldigt mycket på hur man tränar osv.

En månad för 2,5 kilo.
Det gör du lätt fortare om du satsar på det.

ameiner
2012-11-10, 21:27
Jag bänkar 10or på 80 kg just nu och satsar på 100 kg innan nyår, kommer klara det lätt.

OBS - tränar du bara bröst 1 gång i veckan så kommer du aldrig att öka i styrka utan du kommer bara bibehålla din nuvarande styrka.

PontusAndersson
2012-11-10, 21:47
OBS - tränar du bara bröst 1 gång i veckan så kommer du aldrig att öka i styrka utan du kommer bara bibehålla din nuvarande styrka.

*slap*

Jag är ett levande bevis för att ovanstående inte stämmer in på alla... Min gissning är att +90% av befolkningen skulle öka i styrka om de började bänka en gång i veckan.

Fyllot
2012-11-10, 21:49
*slap*

Jag är ett levande bevis för att ovanstående inte stämmer in på alla... Min gissning är att +90% av befolkningen skulle öka i styrka om de började bänka en gång i veckan.

Ja men det är nog betydligt effektivare att bänka MER än EN gång i veckan om man vill ha ordentliga ökninar.

Fishtank
2012-11-10, 21:50
Din signatur förvirrar mig.
Du bänkar alltså 100x6 enligt din signatur men bänkar 80x10 just nu.
Skrivit fel i signaturen?

PontusAndersson
2012-11-10, 21:50
Ja men det är nog betydligt effektivare att bänka MER än EN gång i veckan om man vill ha ordentliga ökninar.

Håller med!

NNIF
2012-11-10, 22:11
när ni talar om ringmarkeringar, ni menar på SL-stång då va?

Ballt
2012-11-10, 22:17
Dyker in i tråden med en liten fråga!

Hur många olika stänger finns det?

Just nu har vi två olika på gymmet, en liten tjockare där ringarna sitter ganska nära varandra. Sen har vi en som är lite smalare och där ringarna är lite längre ifrån varandra. Sen vet jag inte men personalen har sagt att den tjockare väger 22,5kg, är det möjligt? Jag räknar då stången som 20 eftersom personalen är inga personer man litar på ang. kost och träning :)

Fyllot
2012-11-10, 22:19
Dyker in i tråden med en liten fråga!

Hur många olika stänger finns det?

Just nu har vi två olika på gymmet, en liten tjockare där ringarna sitter ganska nära varandra. Sen har vi en som är lite smalare och där ringarna är lite längre ifrån varandra. Sen vet jag inte men personalen har sagt att den tjockare väger 22,5kg, är det möjligt? Jag räknar då stången som 20 eftersom personalen är inga personer man litar på ang. kost och träning :)

SL och OL stång. OL snurrar lättare än SL och ringarna sitter bredare från mitten..över

NNIF
2012-11-10, 22:21
SL och OL stång. OL snurrar lättare än SL och ringarna sitter bredare från mitten..över

sen finns det massa andra ospecifika stänger med, typ casall och shit, gymstänger

JoKarN
2012-11-22, 22:06
Jag ändra tekniken och fick en ökning på 15kg bara för de... nu mer sätter jag fötterna under bänken så jag får en rejäl brygga :)