handdator

Visa fullständig version : Bicepscurl, förvirrad.


pinata
2004-02-09, 15:24
Har läst igenom massa gamla inlägg om hur man utför bicepscurl för att få maximal muskeltillväxt, men jag är antagligen trög eftersom jag inte riktigt fattat vad som är bäst än. Man ska alltså i den positiva fasen göra rörelsen snabbat, dvs explosivt, och i den negativa fasen ska man långsamt sänka vikten/skivstången. Sen ska man någon gång under den positiva och negativa fasen, hålla vikten still ett litet tag, dvs en statisk fas. Detta är alltså viktigt för muskeltillväxten? För nu curlar jag upp och ner vikten i ungefär samma takt. Sen så är det väl inte bara i bicepscurl som man använder sig av den här metoden, utan alla övningar?

Ursäkta min inkontinens, eee inkompetens!

MasterChief
2004-02-09, 15:30
För säker träning med god tillväxt rekommenderar jag följande:
1, Lyft vikten under kontroll, utan något ryckande eller svankande med ryggen. Det är biceps som ska göra jobbet, ingen annan muskel. 2-4 sekunder tycker jag är ett bra riktmärke där du LYFTER vikten och inte KASTAR den.
2, Sänk vikten under kontroll. Du är starkare under den negativa fasen och därmed kan man öka belastningen genom att utföra rörelsen långsammare. Samtidigt så låter du endast biceps (och dess synergister) göra arbetet. Minst 4 sekunder skulle jag lägga ner på den negativa fasen i bicepscurl eftersom rörelsen är ganska lång.
3. När du inte orkar lyfta vikten något mer, behåll det läget du uppnår och pressa så hårt du kan statiskt. Gärna upp till 10 sekunder. Tänk dock på att behålla rätt kroppsposition.

Rekommenderar det här utförandet i alla övningar.:D

mangs
2004-02-09, 15:32
Hur man SKALL köra finns det inga regler för men ett bra utgångsläge bör vara att köra relativt snabbt i den positiva fasen för att sedan sänka vikten i en lugn och kontrollerad rörelse.

Detta går att använda i alla övningar och efter en tid känner du vad som passar dig bäst, ingenting säger heller att du måste begränsa dig till en viss hastighet.

Att stanna halvvägs i rörelsen ser jag ingen direkt anledning till. I så fall är det bättre att köra olika övningar som belastar biceps lite olika (Stångcurl, Konc. curl, Sittande curl m hantlar, Hamemrcurl)

mvh Mangs