handdator

Visa fullständig version : SATS nya reklam, hiss eller diss


Buttran
2012-11-08, 13:57
För några dagar sen så dissade bloggaren Katrin Z(nånting) SATS nya reklam med en överviktig kvinna som tränat i 13 år för att inge ett konstigt ideal och konstig marknadsföring.

Vissa tycker den här bilden är jättebra då kvinnor kan "känna igen" sig och börja träna. Andra hoppas att kvinnan på bilden sparat kvittot så hon kan få pengarna tillbaka.

Själv tycker jag det är konstigt att marknadsföra en så stor kedja med en överviktig kvinna som påstår att hon hållit på med cykling och bodypump i 13 år. Som utomstående kund skulle jag frågat mig vad det var för lekstuga de kallar gym de drev där.

Vad tycker ni?

http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=2272998

http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/1607230.jpg

mikaelj
2012-11-08, 14:02
Replik: http://coltingblogg.com/2012/11/07/alska-din-kropp-oavsett-vad-katrin-zytomierska-tycker/

grondahl
2012-11-08, 14:04
Vare sig bra eller dålig. Budskapet är väl att det finns träning som passar alla. Man blir ändå inte smal av träning så det vore ju betydligt sämre att bara sälja in företaget av nerbantade fitnessmodeller.

Chaan
2012-11-08, 14:05
Debatten i tv var kul, det var en snubbe som blev skitarg på henne.

Kalliban
2012-11-08, 14:05
En normal människa som tränar är väl det budskap de vill ha ut och det får jag väl påstå att jag tycker att de lyckas med. Att hon skulle vara trådsmal/muskulös/fit/vad folk nu anser, bara för att hon tränat i 13 år är ju mest korkat. Träning i sig garanterar ju inte att hon ska bli smal. Hon kanske exempelvis inte vill bli smal och sitter hemma på kvällarna och trycker kanelbullar. Träningen kan ju ändå göra att hon mår bättre, har mer energi osv osv.

Poxeman
2012-11-08, 14:06
En annan sjukt otränad tjej, fattar varför hon lade skidorna på hyllan...
http://canottotrading.com/userfiles/images/Anja_6.jpg

Greg
2012-11-08, 14:08
Vad är det som säger att hon inte är vältränad för att hon inte är pinnsmal? Hon cyklar garanterat röven av Katrin.

Om hon tränar och mår bra av SATS är väl det den absolut bästa idealet att framhäva? För 13 år sen kanske hon vägde 220kg, vem vet?

sunetdanne
2012-11-08, 14:20
Redding, skulle definitivt inte heller passa i reklamen enligt henne!

Langster
2012-11-08, 14:29
Debatten i tv var kul, det var en snubbe som blev skitarg på henne.

Han hade förvisso fel också, om du tänker på "debatten" i TV4:s morgonprogram. Han menade att ALLA negativa effekter övervikt har på hälsan försvinner om man tränar. Det stämmer inte.

Som Greg skrev så kanske hon vägde 220 kg innan hon började träna och mår mycket bättre nu...
Man måste inte gå ned i vikt när man tränar på gym, hon kanske gör det bara för att hon tycker det är kul osv...
MEN VEM FAN BRYR SIG?

Jävligt onödigt av bloggerskan att bry sig iaf.

Ronn
2012-11-08, 14:31
Det här visar väl mer på vilken förväntan folk i allmänhet har på effekterna av träning och hur dom kopplar ihop träning med olika kroppsideal.

leo1
2012-11-08, 14:36
Många bra tankar härinne. För ett par år sen var jag medlem på ett stort fint gym i gbg, Pyramiden tror jag det hette och var med i cms-sekten.

Där skulle jag vara med på mitt första spinningpass och stod utanför och tyckte många såg lönniga ut och inte alls speciellt vältränade. Jag var absolut sämst på passet ändå.

Likaså hade de 2 tjejer som var instruktörer som såg lite halvbreda ut, trodde jag... När dom hade små linnen och tights på sig såg man hur vältränade de var.

L-Sami
2012-11-08, 14:44
Hon är ju inte fet direkt. Man kan vara hälsosam även om man är lite mullig. En aktiv mullig kvinna som inte röker är mer hälsosam än en anorektiskt inaktiv kvinna som röker. Det som syns utåt är inte alltid det rätta och som någon sa hon kanske vägde 200kg tidigare i livet.

Jag tycker att det är en bra reklam för att få fler "normala" människor på att börja träna och som fler kan relatera till.

aijou
2012-11-08, 14:45
Jag gillar det.

Som många redan sagt. Man behöver inte vara trådsmal eller deffad för att vara vältränad och alla som tränar gör det definitivt inte för att gå ner i vikt.

Jag tycker att det ser betydligt hälsosammare ut än många sjukligt smala modeller som ofta används i reklam. Inte för att det nödvändigtvis behöver vara ohälsosammt att vara smal heller. Men jag tycker att det är bra att man visar upp både och.

Sedan så är det säkerligen så att målgruppen för reklamen har lättare att relatera till kvinnan på bilden än att relatera till någon retuscherad fitness-modell.

leo1
2012-11-08, 14:49
Hennes artikel har 5800 likes på facebook så vi är i minoritet. Man ska nog inte bli förvånad när den är skriven på stureplans egen äckeltidning.

Jonithan
2012-11-08, 14:58
Jag tycker ändå kritiken är befogad men i grund och botten handlar det ju bara om hur SATS vill profilera sig som gym. Jag tycker de gjorde ett litet snedsteg. Rimligtvis vill inte majoriteten av de som inte tränar se ut som henne efter 13 år. Ingen motivationsbooster direkt eftersom den största delen av alla som gymmar är utseendefixerade och och är där för att se bra ut enligt samhällelig och generellt utseendeideal.

tobbo
2012-11-08, 15:07
En annan sjukt otränad tjej, fattar varför hon lade skidorna på hyllan...


Ganska ointressant med extremfall, ytterst få i världseliten som har lika hög BF som henne.

difeddy
2012-11-08, 15:11
Fullständigt förståeligt (av SATS) men också fullständigt ointressant. Är väl snarare bra att de riktar in sig till den målgrupp de har satt upp. De är helt enkelt ärligare och gör ändå bra reklam. Vore ju skevt om de istället hade haft en bild på någon elitatlet.

Poxeman
2012-11-08, 15:24
Ganska ointressant med extremfall, ytterst få i världseliten som har lika hög BF som henne.

Det jag vill visa är att man inte måste träna för utseendets skull.


Det här visar väl mer på vilken förväntan folk i allmänhet har på effekterna av träning och hur dom kopplar ihop träning med olika kroppsideal.

+1

leo1
2012-11-08, 15:39
Jag tycker ändå kritiken är befogad men i grund och botten handlar det ju bara om hur SATS vill profilera sig som gym. Jag tycker de gjorde ett litet snedsteg. Rimligtvis vill inte majoriteten av de som inte tränar se ut som henne efter 13 år. Ingen motivationsbooster direkt eftersom den största delen av alla som gymmar är utseendefixerade och och är där för att se bra ut enligt samhällelig och generellt utseendeideal.

Jag kan inte förstå hur du kan tycka att Sats har gjort fel. Även fast jag förstår att du och kvinnan på reklamen är från 2 helt olika träningsvärldar. Om man tittar på dina mål och hennes mål.

Donken och några till har tagit bort sin reklam på Finest.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3578530.ece

Fishtank
2012-11-08, 15:40
Ja världen går mot en större acceptans av en fetare livsstil just nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fat_acceptance_movement

Själv tycker jag att ja okej man behöver inte vara i AF form men problemet är att personer som inte tränar trycker ner de som tränar aktivt och gör aktiva val för att hålla sig i en form som är hälsosammare.
Problem uppstår också då vänner som är mulliga eller rent av feta klagar på att det är ur form och vill ha hjälp med det men vågar inte vara öppna med det för det är ju fint att vara överviktig.
Det leder till att folk inte förstår att man kan bli ratad pga fysiska ideal och därav blir folk upprörda när de inte duger åt den vältränade personen för att de är överviktiga och därav är personer som tränar snobbiga och hemska människor.

Semirelevant för TS.
Extremfall åt båda hållen.

http://imgur.com/vFf3c

exevision
2012-11-08, 15:40
Det jag vill visa är att man inte måste träna för utseendets skull.

Anja är/var grym i knäböj.

Jonithan
2012-11-08, 15:44
Jag kan inte förstå hur du kan tycka att Sats har gjort fel. Även fast jag förstår att du och kvinnan på reklamen är från 2 helt olika träningsvärldar. Om man tittar på dina mål och hennes mål.

Donken och några till har tagit bort sin reklam på Finest.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3578530.ece

Vill egentligen inte sticka ut hakan i detta ämne eftersom det handlar om preferenser i grund och botten, alla har olika mål. Men med tanke på SATS tidigare marknadsföring som ett Fitnesscenter som sålde sig själva som ett ställe där Brad Pitt-figurer tränar så kan det bli lite konstigt om de helt plötsligt börjar marknadsföra en helt annan image :) Jag bryr mig inte egentligen, bara en tanke.

Jorgen
2012-11-08, 15:56
Jag förstår inte problemet med reklamen.
Är det dåligt att hon inte har 12% kroppsfett?
Det är en vanlig människa som tycker om att träna och har gjort det i många år.
Kul för henne.

mikaelj
2012-11-08, 16:02
Vill egentligen inte sticka ut hakan i detta ämne eftersom det handlar om preferenser i grund och botten, alla har olika mål. Men med tanke på SATS tidigare marknadsföring som ett Fitnesscenter som sålde sig själva som ett ställe där Brad Pitt-figurer tränar så kan det bli lite konstigt om de helt plötsligt börjar marknadsföra en helt annan image :)

Varför kan det bli konstigt? Och vad är det som blir konstigtr, samt för vem?

Jonithan
2012-11-08, 16:09
Varför kan det bli konstigt? Och vad är det som blir konstigtr, samt för vem?

Det är väl klart att om SATS helt plötsligt byter image totalt och implementerar detta i gymmet kan man ju rimligtvis tänka sig att Brad Pitt-figurerna lämnar gymmet för ett annat gym. Otroligt spekulativt och extremdraget men det är väl inte starkt rekommenderat att inte marknadsföra sig tvetydigt om man vill hålla sig till sin uttänkta image i affärsplanen. Ett kändisgym i LA skulle aldrig skicka ut sån här marknadsföring av en anledning.

Macroman
2012-11-08, 16:13
Det är väl klart att om SATS helt plötsligt byter image totalt och implementerar detta i gymmet kan man ju rimligtvis tänka sig att Brad Pitt-figurerna lämnar gymmet för ett annat gym. Otroligt spekulativt och extremdraget men det är väl inte starkt rekommenderat att inte marknadsföra sig tvetydigt om man vill hålla sig till sin uttänkta image i affärsplanen. Ett kändisgym i LA skulle aldrig skicka ut sån här marknadsföring av en anledning.

Jag ifrågasätter lite att de nichat sig så hårt. Stämmer inte riktigt med att de är så stora och har så många gym. Tycker snarare att Svenne Banan verkar vara målgruppen och med denna marknadsstrategi är denna kampanj spot on.

Jonithan
2012-11-08, 16:16
Jag ifrågasätter lite att de nichat sig så hårt. Stämmer inte riktigt med att de är så stora och har så många gym. Tycker snarare att Svenne Banan verkar vara målgruppen och med denna marknadsstrategi är denna kampanj spot on.

Om så är fallet har jag totalt misstolkat deras tidigare reklam (har väl inte så starkt intresse heller att jag följt dem) och då håller jag med om att reklamen funkar alldeles utmärkt :)

Robbmeister
2012-11-08, 16:20
http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=2267323

Då undrar man ju lite vad hon själv åstadkommit under sin tid på gymmet eller vad hon nu tränar? För den där kroppen är ungefär i samma klass som den hon kritiserar.

Och jag ser inget fel med SATS nya reklam så länge det får fler personer att börja träna.

Jonithan
2012-11-08, 16:26
Och jag ser inget fel med SATS nya reklam så länge det får fler personer att börja träna.

Absolut, men det får inte ske på bekostnad av att man tappar medlemmar för att de är onöjda med den nya imagen. Jag har bytt gym på grund av detta t.ex :)

mikaelj
2012-11-08, 16:27
Absolut, men det får inte ske på bekostnad av att man tappar medlemmar för att de är onöjda med den nya imagen. Jag har bytt gym på grund av detta t.ex :)

Hoho, så du byter alltså gym för att det har fel image, snarare än utrustningen? Jisses. DYEL?

leo1
2012-11-08, 16:28
http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=28711&beid=2267323

Då undrar man ju lite vad hon själv åstadkommit under sin tid på gymmet eller vad hon nu tränar? För den där kroppen är ungefär i samma klass som den hon kritiserar.

Och jag ser inget fel med SATS nya reklam så länge det får fler personer att börja träna.

Jag LOLade när jag läste bland kommentarerna om hur hon var lik Gunde Svan när jag skrollade upp och såg en slående likhet! Det måste funnits någon reklam när Gunde stått sådär med en tallrik gröt:d

Jonithan
2012-11-08, 16:31
Hoho, så du byter alltså gym för att det har fel image, snarare än utrustningen? Jisses. DYEL?

Oj, jag trodde det var vanligare än jag trodde! Men ja, det gör jag :) Vågar säga att samtliga i min umgängeskrets skulle göra detsamma! Vill träna på ställen där sannolikheten att jag träffar med lika träningsfilosofi och "style" som mig är stor =)

mikaelj
2012-11-08, 16:35
Oj, jag trodde det var vanligare än jag trodde! Men ja, det gör jag :) Vågar säga att samtliga i min umgängeskrets skulle göra detsamma! Vill träna på ställen där sannolikheten att jag träffar med lika träningsfilosofi och "style" som mig är stor =)

Vad är din filosofi och stajl? På vilket sätt kände du att det gymmet du tränade på förut inte erbjöd samma filosofi?

(och det folket som redan tränar på gymmet borde ju inte försvinna bara för att det tillkommer nya? låter helt barockt. är det viktigaste verkligen folket som tränar där, eller att det snarare för att du på Facebook skall kunna checka in på ett hippt gym?)

Macroman
2012-11-08, 16:35
Hoho, så du byter alltså gym för att det har fel image, snarare än utrustningen? Jisses. DYEL?

Det lär väl hänga ihop skulle jag tro. Utrustningen är anpassad efter klientelet på SATS dvs mkt maskiner och en massa pass. I Stockholm finns det fördelar med SATS iom att de finns överallt. Om jag inte bodde här skulle jag nog överväga att byta till ett mer styrkelyftorienterat gym.

Rikard Jansson
2012-11-08, 16:36
Hoho, så du byter alltså gym för att det har fel image, snarare än utrustningen? Jisses. DYEL?

Men för fan, kommer det här ifrån en styrkelyftare? ;)

mikaelj
2012-11-08, 16:38
Rikard: Slottskogsvallens huvudsakliga klientel är pensionerär. Jag hade inte bytt gym om de skulle ändra image och rikta in sig på hipsters. Alltså misslyckas du att få fram poängen du ville få fram, och rentav stärker min poäng vilket är att det är utrustningen som spelar roll.

Det lär väl hänga ihop skulle jag tro. Utrustningen är anpassad efter klientelet på SATS dvs mkt maskiner och en massa pass. I Stockholm finns det fördelar med SATS iom att de finns överallt. Om jag inte bodde här skulle jag nog överväga att byta till ett mer styrkelyftorienterat gym.

Makes no sense. Jonithan bytte gym enbart pga ändrad marknadsföring, inget om att de ändrade på själva gymmet. Så länge de inte kastar ut utrustningen ser jag inte hur något faktiskt ändrat sig i praktiken.

Dessutom har SATS i Stockholm vad jag förstår massvis med Eleikoprylar.

Jonithan
2012-11-08, 16:42
Vad är din filosofi och stajl? På vilket sätt kände du att det gymmet du tränade på förut inte erbjöd samma filosofi?

(och det folket som redan tränar på gymmet borde ju inte försvinna bara för att det tillkommer nya? låter helt barockt. är det viktigaste verkligen folket som tränar där, eller att det snarare för att du på Facebook skall kunna checka in på ett hippt gym?)

Haha med reservation för extrem fördomsfullhet och konstighet skriver jag följande rader :)

Mitt gamla gym övergick från typiskt Sportlife-gym med ljus, fräsch inredning och en typisk fitness-image till lite mer åt Delta-gym hållet, varpå jag kände att på lång sikt kommer det dra till sig mer "Gasp-människor", en typ av träningsgrupp jag inte känner mig direkt "ett" med. Detta ledde till att jag bytte till Sportlife ett tag, som mer passar mina preferenser med tanke på vad för typ av människor som tränar där generellt sett.

För att runda av denna anekdot bör det tilläggas att jag besökte mitt gamla gym och mycket riktigt härjar Gasp-folket på gymmet nu och jag kände mig mycket obekväm. Dagen efter var jag tvungen att gå till mitt vanliga gym för att komplettera med min dagliga dos av fitness-folk återigen för att må bra igen :) Träningsfilosofi och style orkar jag inte gå in på specifikt men jag tror du förstår min typ av träningstyp, och jag är säker på att du själv inte grupperar in dig själv i den typen ;)

Xenomore
2012-11-08, 16:42
Kom att tänka på bloggerskan som blev så upprörd av SATS-reklamen när jag ramlade över det här inlägget nyss.


http://www.jencomaskeck.com/2012/10/looking-fit-doesnt-necessarily-mean.html

Rikard Jansson
2012-11-08, 16:44
Rikard: Slottskogsvallens huvudsakliga klientel är pensionerär. Jag hade inte bytt gym om de skulle ändra image och rikta in sig på hipsters. Alltså misslyckas du att få fram poängen du ville få fram, och rentav stärker min poäng vilket är att det är utrustningen som spelar roll.



Makes no sense. Jonithan bytte gym enbart pga ändrad marknadsföring, inget om att de ändrade på själva gymmet. Så länge de inte kastar ut utrustningen ser jag inte hur något faktiskt ändrat sig i praktiken.

Dessutom har SATS i Stockholm vad jag förstår massvis med Eleikoprylar.

Är helt säker på att det finns vissa gymgrupperingar du skulle byta gym för att komma ifrån oavsett utrustning. :)

filmjölk
2012-11-08, 16:49
Min åsikt är att hon är hyfsat snygg trots att hon är tjock. Det är faen få förunnat att lyckas med det konsstycket. Först nu när jag bedömt utsidan på damen kan jag sätta mig in i kontexten.

Jag personligen hade inte valt en tjock modell för att marknadsföra mitt gym (om jag hade ett), då jag inte tror att det lockar kunder till mitt gym. Jag tror att silikontuttar i sport-bh, hårdsminkning, putande restylane- läppar, köttiga stenhårda skinkor och välsvarvade lår i tights och rutmage är ett bra sätt att sälja gymkort.

mikaelj
2012-11-08, 17:01
Är helt säker på att det finns vissa gymgrupperingar du skulle byta gym för att komma ifrån oavsett utrustning. :)

Nä, varför skulle jag? Jag bryr mig väl inte om vad andra på gymmet gör.
Postat via en mobil enhet

tp_88
2012-11-08, 17:02
Jag tål inte Katrin, men håller till viss del med om vad hon säger.

Det är möjligt att det är ett lyckat marknadsföringsgrepp dock.

Rikard Jansson
2012-11-08, 17:03
Nä, varför skulle jag? Jag bryr mig väl inte om vad andra på gymmet gör.
Postat via en mobil enhet

Överdrift för att få fram poängen; alla på gymmet preppar, de erbjuder dig konstant steroider, frågar vad du går på och när du svarar att du är ren så flinar de och nickar och blinkar med ögat. Alla i hela Sverige vet att alla på det gymmet preppar, och din styrkelyftsklubb tittar snett på dig varje gång du tävlar/tränar på det officiella gymmet. ?

mikaelj
2012-11-08, 17:04
Överdrift för att få fram poängen; alla på gymmet preppar, de erbjuder dig konstant steroider, frågar vad du går på och när du svarar att du är ren så flinar de och nickar och blinkar med ögat. Alla i hela Sverige vet att alla på det gymmet preppar, och din styrkelyftsklubb tittar snett på dig varje gång du tävlar/tränar på det officiella gymmet. ?

Ditt resonemang är inte ens intressant i teorin eftersom alla på min klubb tränar tillsammans, på samma tider, på samma gym.
Postat via en mobil enhet

Rikard Jansson
2012-11-08, 17:05
Ditt resonemang är inte ens intressant i teorin eftersom alla på min klubb tränar tillsammans, på samma tider, på samma gym.
Postat via en mobil enhet

Ja, gratulerar då till att du är på ett gym där du trivs med folket runtomkring dig och en total oförmåga att sätta dig in i teoretiska/retoriska situationer. :)

rooz
2012-11-08, 17:16
Min åsikt är att hon är hyfsat snygg trots att hon är tjock. Det är faen få förunnat att lyckas med det konsstycket. Först nu när jag bedömt utsidan på damen kan jag sätta mig in i kontexten.

Jag personligen hade inte valt en tjock modell för att marknadsföra mitt gym (om jag hade ett), då jag inte tror att det lockar kunder till mitt gym. Jag tror att silikontuttar i sport-bh, hårdsminkning, putande restylane- läppar, köttiga stenhårda skinkor och välsvarvade lår i tights och rutmage är ett bra sätt att sälja kosttillskott.
Fix'd

Beholder
2012-11-08, 17:18
Semirelevant för TS.
Extremfall åt båda hållen.

http://imgur.com/vFf3c

Ganska stor skillnad på reaktioner. Antar det är ett urval?

filmjölk
2012-11-08, 17:36
Fix'd

Tror du inte att det funkar på gym med? har man en sådan bild så kanske man inpräntar "Sådär vill jag se ut, jag måste börja träna!"

Jag tror att andelen den typ av reklam skrämmer bort är rätt få, inte jättefå, men såpass iaf att man tjänar på att använda sig av en porrig muskelbabe istället för en vanlig person som modell.

Man and Machine
2012-11-08, 17:37
DISS! Mest för att dom försöker normalisera någon som är överviktig och i mina ögon fet. Kan knappast vara bra för deras image heller...

Kanske lite OT: Tycker ni att hon ser hälsosam ut? Jag tycker absolut inte det även om jag verkligen anstränger mig och tar bort mina byggar/deff/arnold-glasögon.

filmjölk
2012-11-08, 17:50
Kanske lite OT: Tycker ni att hon ser hälsosam ut? Jag tycker absolut inte det även om jag verkligen anstränger mig och tar bort mina byggar/deff/arnold-glasögon.

jag tycker att hon är snygg, och det gör nog att jag uppfattar henne som att se hälsosammare ut än vad hon egentligen är. Om jag bortser ifrån att hon är just snygg, så ser hon tjock ut. Inte lagom-tjock, klädsamt mullig eller kurvig - utan mer tjock än så. Det tror inte jag är ett bra sätt att sälja gymkort på.

Latissimus Dorsi
2012-11-08, 17:59
Tål inte katrin, har inte lust att dra på mig en till varning men *insert hatiska kommentar och många glåpord here*.
Hon e så kaxig och arrogant, usch allergisk mot sånt.

spoon
2012-11-08, 18:08
Handlar inte reklamen om att träffa rätt målgrupp? Visa upp att vanliga människor också tränar på SATS. Istället för att skrämma bort kunderna genom att visa ouppnåliga ideal.

rooz
2012-11-08, 18:42
Tror du inte att det funkar på gym med? har man en sådan bild så kanske man inpräntar "Sådär vill jag se ut, jag måste börja träna!"

Jag tror att andelen den typ av reklam skrämmer bort är rätt få, inte jättefå, men såpass iaf att man tjänar på att använda sig av en porrig muskelbabe istället för en vanlig person som modell.

Mest troligt inpräntar det ätstörningar eller prestationsångest. Förutom hos filmjölk som vill ligga med kvinnan på bilden.

Kan inte minnas mig att någon större kedja använder sig av "Porriga muskelbabes" i sin marknadsföring. Det skulle väl vara Faring & Gumse (indirekt)

Danne2k
2012-11-08, 18:43
Hon är ju inte fet direkt. Man kan vara hälsosam även om man är lite mullig. En aktiv mullig kvinna som inte röker är mer hälsosam än en anorektiskt inaktiv kvinna som röker. Det som syns utåt är inte alltid det rätta och som någon sa hon kanske vägde 200kg tidigare i livet.

Jag tycker att det är en bra reklam för att få fler "normala" människor på att börja träna och som fler kan relatera till.

Ligger mycket i det, du kan tom. ta bort rökningen och jämföra 2 personer varav den ena är relativt aktiv men lite överviktig, medans den andra är ganska inaktiv men helt normalviktig. I många fall tror jag den överviktiga som är aktiv har klart bättre hälsomarkörer (samt allmänt välmående).

Vet att jag läste något i en av våra kursböcker om flera studier där man tittat på ett antal personer i 2 grupper varav de ena varit lite överviktiga men aktiva och den andra gruppen helt normalviktiga men inaktiva och sett just detta, att de överviktiga hade bättre hälsomarkörer (blodtryck, blodfetter osv) än de normalviktiga.

Det är väl iofs inget nytt iom. att man pratat mycket om att inaktivitet kanske är en av de största orsakerna till fetman i världen, men ändå intressant med såna studier där man ser det svart på vitt (mer eller mindre).

Aja, en parentes.

filmjölk
2012-11-08, 18:56
Mest troligt inpräntar det ätstörningar eller prestationsångest. Förutom hos filmjölk som vill ligga med kvinnan på bilden.

Kan inte minnas mig att någon större kedja använder sig av "Porriga muskelbabes" i sin marknadsföring. Det skulle väl vara Faring & Gumse (indirekt)

Jag är inte säker på det, det är ju inget size-0 ideal de där muskelbabesen. Så jag skulle våga mig på att påstå att "vanliga modell-ideal", utanför fitnessbranschens light-porr är sämre ideal.

Jag tror inte att "porriga muskelbabes" och manlig motsvarighet, belgian-blue-byggare (förutsatt att de har mer social kompetens än en GASP-klädd rakad gorilla) skrämmer bort folk ifrån gym, tvärtom. Däremot har man fått för sig att det gör just det, kanske en sanning skapad av en högljudd minoritet (som i många fall kan en högljudd minoritet falskt få företräda en likgiltig majoritet).

cero
2012-11-08, 18:56
Hoho, så du byter alltså gym för att det har fel image, snarare än utrustningen? Jisses. DYEL?

Om en ändrad marknadsföring nu innebär att företaget siktar in sig på en ny målgrupp som man inte riktigt trivs med så är det väl inte så konstigt att människor, som inte bara tränar för tränandets skull utan även ser det som en social mötesplats, byter gym? Men i detta fallet med kvinnan som råkar ha lite mer än 15% kroppsfett så spelar det ju ingen roll.

älskarcola
2012-11-08, 19:16
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15745618.ab

muddler
2012-11-08, 19:20
Det är en bra kampanj tycker jag för om det är något som behövs så är det att avdramatisera det här med gymträning. Många är livrädda för att ens sätta sin fot på ett gym och det kan jag mycket väl förstå.

Det här är ett steg i rätt riktning för gymbranschen, dvs att få in gemene man på gymmet i större utsträckning.

Bra!

cero
2012-11-08, 19:53
Debatten mellan henne och någon forskare i TV4:

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2238301

Lärlingen
2012-11-08, 19:58
Förstår budskapet i kampanjen men tycker det är komiskt att det sägs att hon tränat i 13år. Men om man bortser från det så tycker jag den är bra för det är väldigt många som är rädd för att gå till gymmet för att dom tror att alla är vältränade och att dom bara lär se fåniga ut där. Sanningen är dock att få är vältränade på gymmen och dom flesta tränar lite då och då dvs dom bygger inget vidare och dom få som är riktigt vältränade är ganska anonyma på gymmen (Talar bara av vad jag märkt och sett på gymmen jag besökt)

cero
2012-11-08, 20:10
Man sätter en onödig press på överviktiga människor, som ofta mår dåligt över vikten, genom att lägga allt för mycket betoning på det smala idealet. Helt plötsligt blir det så att man "ska" vara smal, rippad och supersnabb om man tränar regelbundet. Även personer som ser ut som soffpotatisar och inte klarar av att bli av med allt fett ska ju fortfarande träna för hälsans skull. Det ena utesluter inte det andra. Syftet med att uppmuntra alla olika typer av människor att träna är väldigt vettigt för folkhälsan på lång sikt tycker jag. Förvånadsvärt trångsynt av bloggerskan att uttala sig som hon gör.

spoon
2012-11-08, 20:18
Man sätter en onödig press på överviktiga människor, som ofta mår dåligt över vikten, genom att lägga allt för mycket betoning på det smala idealet. Helt plötsligt blir det så att man "ska" vara smal, rippad och supersnabb om man tränar regelbundet. Även personer som ser ut som soffpotatisar och inte klarar av att bli av med allt fett ska ju fortfarande träna för hälsans skull. Det ena utesluter inte det andra. Syftet med att uppmuntra alla olika typer av människor att träna är väldigt vettigt för folkhälsan på lång sikt tycker jag. Förvånadsvärt trångsynt av bloggerskan att uttala sig som hon gör.

Bra skrivet :)

mini
2012-11-08, 20:18
Debatten mellan henne och någon forskare i TV4:

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2238301

Haha, hon har inte mycket att komma med mer än "jag har rätt till min åsikt".

Silencer
2012-11-08, 20:19
Hon är ju inte bara lite mullig utan kraftigt överviktig. Diss.

Mr.Sjöborg
2012-11-08, 20:34
Absolut, men det får inte ske på bekostnad av att man tappar medlemmar för att de är onöjda med den nya imagen. Jag har bytt gym på grund av detta t.ex :)

Förstår vad du menar, för ex ett mindre gym/kedja så kan det vara ganska påtagande skiftningar i folk som tränar där om dom skulle göra en helsvängning i ''nisch''.
Men vad det gäller sats(talar om sats i stockholm) så är risken minimal då alla sats är så olika. Vissa är just som någon(du?) beskrev att det är lite hantlar, fräscha maskiner och en lukt av ny bil i lokalerna, men sen finns det nästan lika många med eleikovikter, OL-stänger och en handfull lyftarplatåer och powerracks, de flesta sats gymmen o stockholm har sin egen nisch


Hon e så kaxig och arrogant, usch allergisk mot sånt.

Haha...o'really?


Ang topic; KZ är väll den mest tappade människan som öppnat sin mun under 2000-talet, så ett sånt här uttalande var väll inte mer än väntat

Eddie Vedder
2012-11-08, 20:38
Den som redan är träningsfrälst kommer träna ändå. För den som startstäckan är svårare behövs en marknadsföring som är lite mer riktad. Så då känner man sig nog mer självsäker om man möts av den bilden någon bodybuilder eller underviktig fotomodell.

cero
2012-11-08, 20:38
Haha, hon har inte mycket att komma med mer än "jag har rätt till min åsikt".

Japp, hon hade väldigt svaga argument. Men jag blev lite förvånad över att fetmaforskaren påstod att alla negativa hälsoeffekter av övervikt 'tas ut' av träningen i sig. Möjligt att jag feltolkade.

Haha...o'really?

Helt klart arrogant. Hade hon velat väcka en seriös debatt så hade hon ju uttryckt sig på ett vettigt och nyanserat sett, och inte attackerat modellen och gruppen överviktiga som hon gjorde. Men det vet hon säkert om, och gjorde som hon gjorde för att få reaktioner och nya läsare. Eller så vill hon vara lite rebelliskt färgstark, och alla som reagerar är "hatare" osv.

Mr.Sjöborg
2012-11-08, 20:49
Helt klart arrogant. Hade hon velat väcka en seriös debatt så hade hon ju uttryckt sig på ett vettigt och nyanserat sett, och inte attackerat modellen och gruppen överviktiga som hon gjorde. Men det vet hon säkert om, och gjorde som hon gjorde för att få reaktioner och nya läsare. Eller så vill hon vara lite rebelliskt färgstark, och alla som reagerar är "hatare" osv.

Haha kanske var lite luddig i mitt svar, menade endast: Haha LD sköt precis en missil in i en pyramid av glas

Wormzie
2012-11-08, 20:51
Kul att hon säger att det inte är ett personangrepp när hon går på att hon ser nöjd ut och har stripigt hår... helt irrelevant för blogginläggets syfte.. som dessutom var idiotiskt.

Tycker sats gör en smart reklam.. den kan säkert locka medlemmar då den inte "skrämmer" iväg folk som tror att alla som går på gym är trådsmala eller bodybuilders. Är där emot lite skeptisk till vad folk tror dom får för pengarna.. finns billigare gym som är bra mycket trevligare än sats <- personlig åsikt.

gohardorgohome
2012-11-08, 20:57
Vilket jävla skämt till bloggare, hennes kropp var inte speciellt mycket att hurra för heller.

Buttran
2012-11-08, 22:19
Men hade det här pr-rycket fungerat om SATS inte hade sitt varumärke att luta sig mot?

cero
2012-11-08, 22:51
Men hade det här pr-rycket fungerat om SATS inte hade sitt varumärke att luta sig mot?

Nja, tveksamt. SATS och alla andra stora gymkedjor har väl alltid marknadsfört smala kvinnor och bodybuilders, så den här reklamen blir mer omväxling och mångfald än osunda ideal.

pezrulezhaakon
2012-11-08, 23:15
Helt ok reklamkanpanj av SATS.

Matsa
2012-11-09, 02:21
Jag tycker fruktansvärt illa om Zytomierska och därför vill jag instinktivt gilla en reklam som hon dissar. Bortsett från detta tycker jag att reklamen är ok, kanske inte lysande men helt ok. Målet tycks vara att tilltala oerfarna och få dem att känna sig trygga och välkomna trots att de kanske inte har någon fysik utöver det vanliga. Det verkar smart, det är en stor grupp att ragga kunder ifrån. Det är möjligt att en del hardcorebyggare och fitnessfolk ogillar reklamen men det är en faktiskt ingen gigantisk grupp så det kanske inte är någon större förlust.

feyin
2012-11-09, 08:45
Varför skulle reklamen vara dålig på något sätt?

Det är en bild på en verklig person som tränar på SATS i verkligheten (hellre det än en skådespelare/modell). Hur hon ser ut är väl hennes ensak för i helvete.

Sniggel
2012-11-09, 09:49
Handlar inte reklamen om att träffa rätt målgrupp? Visa upp att vanliga människor också tränar på SATS. Istället för att skrämma bort kunderna genom att visa ouppnåliga ideal.

+1

Skönt att se att träningen inte automatiskt handlar om att bli
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=e1HimK3uMlM#t=119s
:D

Träning förbättrar fysiologiska parametrar först och främst. Så har det alltid varit men vi glömde bort det nånstans vid år 2000 verkar det som.

Gräddsnäcka
2012-11-09, 10:03
Jag tycker att reklamen är bra, den visar hur majoriteten av alla kvinnor i hennes ålder ser ut. Hon är verkligen inte fet eller tjock! Mullig, ja. Vältränad kan man vara utan att se smal/deffad ut eftersom vikten påverkas till 80 % av kost och endast 20 % av träning.

Tolkia
2012-11-09, 16:42
Jag tror att det är klokt av ett företag som riktar sig till en bred målgrupp (för det gör SATS om man ser till deras utbud i Sverige i stort och inte bara på hur folk som utmärker sig på SATS Odenplan ser ut) att ha reklam där man visar en bred grupp av modeller. Olika personer tilltalas av olika saker. Personer som tillhör samma kategori som den modell som diskuteras här (lätt överviktiga kvinnor - och män - i yngre medelåldern) kan mycket väl lockas av reklam som signalerar att det är OK att träna på gym fast man inte är elit (eller 25 år), det finns andra personer på gymmet som inte är elit, 25 år eller assnygga eller på annat sätt asperfekta. Inte minst viktigt är signalen "det finns personer som är som jag, som inte tycker att det verkar speciellt roligt att träna, utan mest jobbigt och tråkigt, men som med tiden har börjat tycka att det är roligt". Det är många som har väldigt tråkigt i början, och det är en stor anledning till att många lägger av efter ett tag. SATS är väl dessutom smarta nog att inse att elitbyggarna inte är så många att de kan ge vinst åt en hel kedja.

Om själva bilden tycker jag att den är trevlig; tjejen är söt, ser glad ut, ser ut som om hon menar det hon säger i citatet. Hur bra som helst för att marknadsföra gruppträning till målgruppen (i vilken Zytomierska inte befinner sig). Hon är knappast en vandrande metabol bomb, per definition motbjudande, en skam för samhället eller något slags alibi för övervikt. Det här på Kolo så vanliga tjatet om att man inte får säga till tjockisar att de är tjocka, att det har blivit fint att vara överviktig och att överviktiga stryks medhårs av samhället vilket leder till att fler äter sig feta signalerar till mig inget annat än att den som upprepar det lever i en väldigt skyddad och speciell värld (good for you, men knappast någon bas för att uttala sig om det svenska samhället). Jag anser att det är bra om fler "vanliga", inaktiva människor som inte lever byggning eller på annat sätt har träning och sport som identitetsmarkör börjar träna och/eller röra på sig. Jag ser INGET i reklambilden som på något sätt uppmanar folk att äta sig feta, eller signalerar att fetma är på något sätt eftersträvansvärt. Ni som ser det får gärna förklara var ni ser det.

Zytomierska livnär sig på att provocera, så att hon skriver lindrigt begåvade klyschor på sin blogg förvånar mig inte; möjligen är det väl tragiskt att hon lockar så många läsare. Extremt pinsamt att gå på en namngiven person på det sätt hon gör i SATS-inlägget. Jag har inte läst Zytomierska regelbundet tidigare, och det här lockar mig inte att börja.

EpicLloyd
2012-11-09, 17:54
Undrar om inte SATS och Zytomierska är i maskopi? Detta har ju gett dem båda en massa gratisreklam.

Japp, idag är vi lite konspirationsteoretiska.

BelowAverage
2012-11-09, 18:46
Likgiltig.
Skulle aldrig i livet kalla kvinnan i reklamen fet, ser på tok för välmående ut. Mullig helt klart.

Snart stämmer jag Katrin för grov misshandel, den tanten provocerar många facepalms.

Eddie Vedder
2012-11-09, 21:35
Men hade det här pr-rycket fungerat om SATS inte hade sitt varumärke att luta sig mot?

Vad menar du? Att de gjort en kampanj som är skadlig för dem men att de klarar sig, "trots detta klavertramp", på grund av ett starkt varumärke? För egen del tror jag som sagt att det bara är fördelaktigt, nästan oavsett vilket gym man driver. Vore jag en gymägare skulle jag utan tvekan marknadsföra mig utåt mot målgruppen som är mest svårfångad. De som är som jag behöver inget sånt, vi kollar om det finns stänger, om tider och priser etc. är bra och sedan bestämmer vi oss.

Tomas W
2012-11-09, 21:54
Är väl inget fel med den annonsen, alla har inte som mål att ha BF under 10% eller bli stora. En stor del av SATS/Actic/Friskis medlemmar tränar för att må bra eller att hålla igång kroppen för att undvika ålderskrämpor. Att ha lite fett på kroppen är inte skadligt om man håller igång kroppen.

Lillgrabben
2012-11-09, 22:05
Med tanke på vilket uppror reklamen startat, i många grupperingar, är det uppenbart att den fött sitt syfte! :)

Fö är damen i reklamen inte tjock, hon ser mer ut som en medelsvenssontjej på dryga 30 år! Säger man att hon är "fet", "tjock", kraftigt överviktig osv borde man kanske lägga ner fitnessglasögonen på skrivbordet en stund och tänka till litegrann.

strikt
2012-11-09, 22:14
Tycker reklamen SATS har satsat på under året har varit klockren. Vanliga svenssons som inte är gladiatortränade och någon klyshig fras om att de gillar att träna.

De som inte fattar varför SATS har valt den här profileringen har näst intill inget vett i skallen ändå.

Kråkan katrin (När hackas hennes blogg och döps till något med latrin btw?) har man inte mycket att säga om. Aldrig varit en trevlig person och aldrig åstadkommit något själv. Ne, att bara ens fundera runt Katrin och hennes uppkomst i Mediabranschen får en att känna sig smutsig, samma sak gäller alex och hans bror.

Kräver nästan en JC omgång för att bli ren efter tankarna.

http://i.imgur.com/tHzGh.gif