handdator

Visa fullständig version : Min första deff (frågor som kommer upp under den) :D


Icehokar
2012-11-08, 10:56
Hejhej! Slänger upp den här tråden där det säkert kommer trilla in frågor jag får under min första deff. Kan börja med hur min träning sett ut/ser ut just nu!

Började träna efter nyår och kört stenhårt sen dess. Var väldigt smal innan och vägde 71 (!!!) vid nyår då jag innan nyår bara körde fettförbränning i princip..
Nu väger jag 94 kilo och ska påbörja min första deffning.
Kanske bör nämna att jag är 1.93 lång.

Hittils har jag kört med detta schema: (dock bytt upplägg flera ggr sedan nyår såklart)

Dag 1: Bröst, triceps, axlar
Dag 2: Ben, mage, vader
Dag 3: Rygg och biceps
Dag 4: vilo/prio dag (där jag kör saker jag extra gärna vill öka i styrka i tex. chins)
Dag 5: börjar om med bröst~

Älskar verkligen att träna, därför kör jag nästan alltid 6-7 dagar i veckan! Mår näst intill dåligt av att inte träna en dag, dock vet jag att det vore bra för mig att inte träna varje dag.

Tänkte nu höra om ni tycker jag kan fortsätta med detta upplägg? Har såklart börjat lägga in mer fettförbränning (låg intensivt) varje dag och förbränner 300 kalorier där.

Tänkte kanske byta till detta upplägg istället då det kanske gynnar mig mer under deff:

Dag 1: Bröst, triceps, axlar + låg intensiv fettförbränning 300 kalorier
Dag 2: Intensiv förbränning 1 timme+
Dag 3: Mage, ben, vader + låg intensiv fettförbränning 300 kalorier
Dag 4: Intensiv förbränning 1 timme+
Dag 5: Rygg + biceps + låg intensiv fettförbränning 300 kalorier
Dag 6: Intensiv förbränning 1 timme+
Dag 7: Börja om som Dag 1

Skulle detta gynna mig mer? Hur gör ni?

En sista fråga just nu! Jag har läst att man inte ska köra intensiv förbränning samma dag man styrketränar då det missgynnar styrketräningen. Nått om att när man styrketränar så bildas anabola hormoner (eller nått?) och om man sedan kör konditions träning så tar det bort dessa, eller nått sånt, inte alls säker på hur det gick till detaljerat mer än att det var dåligt att kombinera!

Vilken puls ska jag hålla för att det inte ska missgynna mig?

Kommer säkert dyka upp fler frågor under min deff som ska vara rätt länge, tills jag blir nöjd helt enkelt. Vore kul att få några synpunkter och tips :D

Tack på förhand

Reaper123
2012-11-08, 11:28
Du kan ta bort samtliga "låg intensiv fettförbränning 300 kalorier" och istället styra detta med underskott med kosten, samma sak gäller övrig kardio... absolut inget måste under deff utan som du själv upptäckt ska man kanske rentav passa sig för det om man är rädd om sin fettfria massa!

Nu kör jag personligen galet mycket kardio under denna deff, men sen äter jag därefter och likt dig gillar jag att träna på tok för mycket! ;)

Bottomline, kör det som känns funktionsdugligt för dig. Att optinojja bidrar bara med onödig stress, så lägga fokus på att sköta kosten till 100% och träna så mycket du känner du orkar och vill är mitt högst personliga tips! :thumbup:

Icehokar
2012-11-08, 20:54
Jag ska prova nån vecka med förbränning och jämföra med hur jag kört utan det. Om jag både motionerar mer och äter bra så måste det ju bli en bra kombination! Försöker dock hålla mig i ganska låg puls något runt 130.

Kommer ihåg när man drog sig från att gå till gymmet, hittade på undanflykter.. nu är det tvärtom, prioriterar gymmet före det mesta! Älskar det <3

Hur mycket kaloriunderskott ligger du under din deff nu? Hört från flera olika att de kör 500 underskott, vissa 1000+ underskott och att det inte alls ska va dåligt att ligga på 1000 i underskott jämfört med 500. Dock svårare att komma upp i mycket protein om dagen om man äter mindre? Vill ju helst ligga runt 200g protein om dagen iaf!

Hebbe84
2012-11-08, 21:03
Jag ska prova nån vecka med förbränning och jämföra med hur jag kört utan det. Om jag både motionerar mer och äter bra så måste det ju bli en bra kombination! Försöker dock hålla mig i ganska låg puls något runt 130.

Kommer ihåg när man drog sig från att gå till gymmet, hittade på undanflykter.. nu är det tvärtom, prioriterar gymmet före det mesta! Älskar det <3

Hur mycket kaloriunderskott ligger du under din deff nu? Hört från flera olika att de kör 500 underskott, vissa 1000+ underskott och att det inte alls ska va dåligt att ligga på 1000 i underskott jämfört med 500. Dock svårare att komma upp i mycket protein om dagen om man äter mindre? Vill ju helst ligga runt 200g protein om dagen iaf!

Huruvida du "kan" ligga på minus 1000 kcal per dag eller inte beror på hur mycket fett du har på kroppen. Kroppen klarar bara att bränna 75 kcal per kilo kroppsvikt per dygn. Så väger du t.ex. 100 kg med 10% BF, så har du 10 kg fett på kroppen och kan teoretiskt bränna maximalt 750 kcal.

Hebbe84
2012-11-08, 21:26
Huruvida du "kan" ligga på minus 1000 kcal per dag eller inte beror på hur mycket fett du har på kroppen. Kroppen klarar bara att bränna 75 kcal per kilo kroppsfett per dygn. Så väger du t.ex. 100 kg med 10% BF, så har du 10 kg fett på kroppen och kan teoretiskt bränna maximalt 750 kcal.

Edit: stavfel

Icehokar
2012-11-09, 09:22
Huruvida du "kan" ligga på minus 1000 kcal per dag eller inte beror på hur mycket fett du har på kroppen. Kroppen klarar bara att bränna 75 kcal per kilo kroppsvikt per dygn. Så väger du t.ex. 100 kg med 10% BF, så har du 10 kg fett på kroppen och kan teoretiskt bränna maximalt 750 kcal.

Okej! Det hade jag ingen aning om faktiskt, TACK!!

Jag väger 94kg och har säkert 20% kroppsfett.
Alltså 19~kg fett.
Då kan jag bränna 1425 kcal i dagens läge?
Nått att hålla koll på när man går ner i vikt alltså!
Kan isåfall börja med 1000 underskott och successivt minska detta för att få bäst resultat? Onödigt att ligga på mer underskott än vad man behöver!

Numse
2012-11-09, 09:28
Har inte läst alla svar, bara skummade första posten, och ditt andra upplägg är alldeles för tufft. Du ska ju ligga på kaloriunderskott.. kroppen kommer säcka ihop med det där upplägget.

-500kcal per dag och 4-5 pass i veckan är en bra grund.

Icehokar
2012-11-09, 11:45
Okej! Ja, har insett att jag inte kommer behöva sån intensiv fettförbrännings träning och kommer skippa den. Älskar som sagt att träna och tränat 5-7 dagar i veckan nu 9-10 månader och aldrig riktigt känt mig utsliten av det..
Ska försöka lägga mig mellan 500-1000 kalorier underskott nu i början iaf.

Idag blir det först proteinpannkakor till lunch, och ikväll ska jag lyxa till det med chokladbollar, recept från fitnessguru jag tyckte lät bra!
442 kcal I 61 g protein I 31 g kolhydrater I 6 g fett

Hoppas dom blir goda också! :D

Hebbe84
2012-11-09, 12:51
Okej! Det hade jag ingen aning om faktiskt, TACK!!

Jag väger 94kg och har säkert 20% kroppsfett.
Alltså 19~kg fett.
Då kan jag bränna 1425 kcal i dagens läge?
Nått att hålla koll på när man går ner i vikt alltså!
Kan isåfall börja med 1000 underskott och successivt minska detta för att få bäst resultat? Onödigt att ligga på mer underskott än vad man behöver!

Ja precis. Dock så tycker jag att du ska starta med 500 kalorier kanske för att känna efter att det är hållbart, vissa personer har lättare att ligga mycket minus under en längre tid än andra. Det viktigaste är ju trots allt att du lyckas att hålla deffen tills dess att du är nöjd.

Det såg ut att vara extremt nyttiga chokladbollar. Recept? :)

Lärlingen
2012-11-09, 15:31
Nu talar jag bara av hur jag klarat och gjort på min deff då hur det stämmer med hur man borde göra vet jag inte.

Jag körde cardio den första deff veckan och visst att det funkade men gav inget tryck i styrketränandet efteråt och körde man cardio efter så kändes det bara fel. Fick rekommendation av folk på kollo att skippa ALL cardio och fokusera på styrketräningen om muskler va min prio. Vill man enbart gå ner i vikt så kör bara cardio och blanda inte va fleras tips. Jag släppte iaf all cardio och fokuserar 6 dagar i veckan på bara styrka och ett bra underskott för att gå ner så mycket som möjligt. Har legat på ca -1,8kilo i veckan och ökat i styrka en hel del

Har inte läst allt så säkert någon som skrivit något liknande. Lycka till iaf med din viktnedgång :)

Icehokar
2012-11-09, 19:08
Okej! Verkar som de flesta tycker att jag ska ligga runt -500 kalorier. Så kör på det! Tror inte jag skulle ha problem med att ligga mer minus, handlar ju bara om disciplin?

@Lärlingen
Oj! -1.8 i veckan är väll ganska mycket?? Hört att ett kilo fett är nånstans runt 8000 kalorier, då skulle du ligga på 14 000 underskott på en vecka? Galet! Jag har också märkligt nog ökat i styrka varje träningspass sen jag började deffa, sjukt skönt!

Har chokladbollarna i kylen nu till klockan 8 då jag ska se film och käka dom ;D! Luktade inte gott när jag blandade dom men hoppas de smakar godare. Kan skriva sen hur det smakade :p

RECEPTET TAGET FRÅN FITNESSGURU:

1 skopa One Casein® Double Chocolate
250 gram kesella lätt
1 dl havregrynValfri mängd Canderel Cankao
Valfri mängd kokosflingor

Utförande
Bara att blanda ihop och rulla i kokosflingor. På bilden så är kokosflingorna blandade med Canderel Cankao. Men man kan välja att rulla i mald mandel till exempel. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Näringsinnehåll
442 kcal I 61 g protein I 31 g kolhydrater I 6 g fett

Lärlingen
2012-11-09, 19:21
Jo jag har legat på stort underskott minst 2000 om dagen vilket enligt många blir jobbigt i längden. Har kört så i 3mån och funkar kanon. Man måste bara hitta ett sätt som passar en. Alla klarar inte minst 2000 i underskott och då får man köra på en nivå som passar för viktnedgång handlar om att må bra. Tar alltid tid att förlora vikt

RundoSund
2012-11-09, 19:42
Risken med att ligga på sådant underskott är ju att till slut tar kroppen totalt slut på energi, Beror iofs på hur mycket "Lager" man har att av med, Pratar av egen erfarenhet där, Fick i princip slut på "Lagret" och gick in i väggen med min träning, Det hände dock efter att jag hade skalat av 50 kg på vågen. Säger som dem flesta ligga på underskott på ca 1000 kcal per dag är lagom.

Sen ska ju prio 1 vara Maten du stoppar i dig. Träning ska vara roligt! Lycka till

Hebbe84
2012-11-09, 19:52
Okej! Verkar som de flesta tycker att jag ska ligga runt -500 kalorier. Så kör på det! Tror inte jag skulle ha problem med att ligga mer minus, handlar ju bara om disciplin?


[B]RECEPTET TAGET FRÅN FITNESSGURU:

1 skopa One Casein® Double Chocolate
250 gram kesella lätt
1 dl havregrynValfri mängd Canderel Cankao
Valfri mängd kokosflingor



Jo visst handlar det enbart om disciplin, men vissa personer verkar helt enkelt inte ha den disciplinen som krävs för ett högt underskott. Men vet du med dig att du klarar det bara du bestämt dig så är det säkert inga problem :)

Det var ju sannerligen ett intressant recept får jag säga. Det känns som att man kommer sitta med kall smaksatt kesella i näven bara, men det är väl värt att testa kanske :d

Lärlingen
2012-11-09, 19:54
50 kilo är inte dåligt att gå ner!. Stort creed till dig!. Nä att ligga på stort underskott länge har sina biverkningar helt klart. Bäst är nog allas rekomendationer på 1000kcal underskott. Framför allt om man inte har stor övervikt för då är ett högre underskott lättare än om man har mindre övervikt sägs det?

Icehokar
2012-11-12, 17:48
Tjoho! Det går bra hittils :D Syns redan lite resultat ^^ Har satt flera personbästa senaste dagarna med, jag som trodde jag skulle bli svagare under deff! Känns sjukt skönt iaf!

Vad kör ni för PWOs? (om ni nu använder det)
Jag har kört med Scitec Hot Blood 50 pass nu, älskar det! Men vill prova något nytt.. Funderat på Craze, Scitec Pow3rd, Attack...
Vad har ni provat?

Icehokar
2012-11-18, 11:04
Jag har hört att Aminosyrorna är bland de viktigaste kosttillskottet att tillföra kroppen när man tränar hårt..
Min fråga då (nu när min burk aminosyror tagit slut):

Det är ju aminosyror i proteinpulvret man tar, och om jag tar 3-4 proteinshakes om dagen, får jag i mig tillräckligt mycket aminosyror då eller ska jag köpa nytt extra aminosyror?

Försöker minska på mina tillskott en period nu pga pengabrist (är student)..
Men om det jag behöver aminosyrorna så kommer jag köpa, träningen är högt prioriterat i mitt liv :D

nitz
2012-11-18, 11:07
Jag har hört att Aminosyrorna är bland de viktigaste kosttillskottet att tillföra kroppen när man tränar hårt..
Min fråga då (nu när min burk aminosyror tagit slut):

Det är ju aminosyror i proteinpulvret man tar, och om jag tar 3-4 proteinshakes om dagen, får jag i mig tillräckligt mycket aminosyror då eller ska jag köpa nytt extra aminosyror?

Försöker minska på mina tillskott en period nu pga pengabrist (är student)..
Men om det jag behöver aminosyrorna så kommer jag köpa, träningen är högt prioriterat i mitt liv :D
20 gram vassle protein (30 gram pulver) innehåller 10 gram EAA.

Icehokar
2012-11-18, 12:52
20 gram vassle protein (30 gram pulver) innehåller 10 gram EAA.

Och hur mycket är det rekommenderat att få i sig dagligen? ingen koll på det :(

vicarious
2012-11-18, 12:56
Och hur mycket är det rekommenderat att få i sig dagligen? ingen koll på det :(

För överlevnad behövs inte så mycket. SLV rekommenderar runt 0.8g protein per kg kroppsvikt och dag. För muskelbevaring/muskeluppbyggnad brukar de flesta rekommendera 1.5-2g protein per kilogram kroppsvikt. Kanske även högre än så om man deffar. Och då räknar man allt protein från alla källor, inte bara EAA eller kött etc. Utan även det som kommer från spannmålsprodukter, grönsaker. Allt.

Icehokar
2012-11-18, 17:56
För överlevnad behövs inte så mycket. SLV rekommenderar runt 0.8g protein per kg kroppsvikt och dag. För muskelbevaring/muskeluppbyggnad brukar de flesta rekommendera 1.5-2g protein per kilogram kroppsvikt. Kanske även högre än så om man deffar. Och då räknar man allt protein från alla källor, inte bara EAA eller kött etc. Utan även det som kommer från spannmålsprodukter, grönsaker. Allt.

Proteinet har jag koll på! Räknar allt protein jag får i mig.. brukar hamna runt 200g protein om dagen. Men det är aminosyrorna jag har funderingar över. :(

nitz
2012-11-18, 18:42
Proteinet har jag koll på! Räknar allt protein jag får i mig.. brukar hamna runt 200g protein om dagen. Men det är aminosyrorna jag har funderingar över. :(
Vad jag vet så är mängden essentiella aminosyror per dygn inte uttalat (kan dock ha fel).
Men får du i dig korrekta mängden protein skulle jag aldrig oroa mig över mängden essentiella aminosyror.
Annars dricker du du EAA så är en klassisk shake 10 gram EAA, en shake vassle är 10 gram EAA och 10 gram NEAA.
Vill man ta det längre så är det i runda slängar 2 gram av aminosyran leucin som gäller efter träning (inte nödvändigtvis enbart men den som många tror vara viktigast).
En standard vassle shake innehåller 2.12 gram leucin.

Icehokar
2012-11-21, 09:23
FAN senaste två dagarna har jag varit svagare än jag brukar! Alltså inte mentalt eller mindre fokus utan, jag tar i för kung och fosterland men får inte upp lika mycket som jag brukar.. är det ett tecken på att nått är fel i min diet? Kanske är jätte nojjig men är bara rädd för att det ska bli fel :(