handdator

Visa fullständig version : Vid vilken ålder börjar man tappa styrkan?


engipso
2012-11-07, 23:03
Nu är det så här att jag tränat i 13 år och fyller 30 om några månader. När jag var 24 minns jag att det snackades om att vid den åldern ökade man som absolut bäst, så illusionen var (lite felaktigt) att man "låg på topp" ungefär då.

Men jag har fortsatt öka i styrka och inbillar mig att jag kommer att fortsätta göra det i några år till, förutsatt att jag sköter träning och kost.

När kan man generellt säga att det är "störst risk" att man börjar att tappa styrka? Åldersmässigt? Någon med erfarenhet?

Axii
2012-11-07, 23:19
Kan vara ute å cykla nu.

Men jag tror det är när testosteronvärdet börjar sjunka. Och när den börjar sjunka är individuellt.

Herman H
2012-11-07, 23:20
Jag fyllde 37 i september och ökar fortfarande i ungefär samma takt som när jag var 30, känner absolut ingen skillnad.

Rikard Jansson
2012-11-07, 23:22
Runt 45 kan väl tänkas, beror lite på vart man är i sin progression osv

HMS Laestander
2012-11-07, 23:25
Jag tror snarare än något annat att allt beror på hur man sköter sin kost, hur man sköter sin träning, sitt upplägg osv.

Men skulle ju rent gissningsvis säga att du lär ju inte bli särskilt mycket starkare runt 50 iallafall?

King Grub
2012-11-07, 23:32
Vad träningen resulterar i beror på utgångsläge. Om du börjar träna vid 60 års ålder kommer du att öka din muskelmassa. Har du däremot tränat i 40 år redan har du redan passerat din topp och träningen kommer att verka som motvikt mot nedgången snarare än att stimulera fortsatta ökningar i all evighet - det går inte.

En kritisk ålder ligger runt 50; där börjar styrkan och muskelmassan minska; denna minskning går att mildra med träning.

pezrulezhaakon
2012-11-07, 23:40
engipso

Man kan öka sin styrka som ovan 100-åring också. Men möjligheten att effektivt bygga muskler avtar naturligt med stigande ålder. Främst försvinner typ 2 fibrer hos äldre. Det händer allra mest i lårmuskulaturen.
Är man träningsvan sedan barnsben så kan man bibehålla sin styrka ganska långt upp i åldrarna.

engipso
2012-11-08, 10:28
Tack för svaren, det stillade mig en aning :) Tror det är en stundande 30-årskris som närmar sig och de här tankarna kommer fram ;)

Chaan
2012-11-08, 10:30
Nej

35-40 ligger Mr Olympia på i snitt

So he kept up his morning exercise routine—50 knee bends, 100 sit-ups, and 300 push-ups–and at age 75, his measurements were almost identical to his measurements at age 30.

http://artofmanliness.com/2011/09/29/lessons-in-manliness-from-charles-atlas/

engipso
2012-11-08, 10:45
Nej

35-40 ligger Mr Olympia på i snitt




Jo, fast är det ett rättvist mätinstrument? Killarna är extrema menar jag, på alla sätt. Kanske tar åldern ut sin rätt tidigare hos denna kategori personer...

clavain
2012-11-08, 10:53
Är 38 och ökar fortfarande stadigt och hoppas om hälsan tillåter fortsätta utvecklas 5-10 år till. Fysisk peak mellan 43-48 för min del alltså om kroppen är med på noterna )

exevision
2012-11-08, 10:55
Tränade rätt ordentligt fram till 25 års ålder. Tog upp träningen igen när jag fyllde 34 år. Och är nu betydligt starkare och har ENORMT mycket bättre form 1,5 år senare än då jag var 25.

En kritisk ålder ligger runt 50; där börjar styrkan och muskelmassan minska; denna minskning går att mildra med träning.

Är det inte först runt 60 som själva muskelnedbrytningen börjar? Det har väll även du sagt?

ARMSTARK
2012-11-08, 11:46
Jag vet flera gubbar runt 50 som säger sig vara i sitt livs form så man behöver inte oroa sig.

SteelPulse
2012-11-08, 11:53
Jag är 40, tränade när jag var ung till 15 års åldern. Levde osunt tills jag blev 30, tränade ett år, skaffa lite muskler som den försvann när jag återgick till det "vanliga livet". Tog upp träningen för 1.5 år sen och har aldrig varit starkare, har gått upp från 61 till 71 kg, självklart är en del fett.

Jag inbillar mig att ämnesomsättningen har saktat ner, men övriga förutsättningar har bara blivit bättre, mer mogen och mer realistisk syn på träningen ger bra resultat.

Ladugårdsdörr
2012-11-08, 12:47
Är 35 och har aldrig varit starkare. På klubben har vi en 76-åring som ligger ganska nära sina 8 år gamla PB:n. Jag vet flera 50-åringar som ligger ganska nära sina toppresultat. Ofta är det inte träningen i sig som börjar gå dåligt utan det sk. "livet" som påverkar träningen negativt.

Vakten
2012-11-08, 13:00
En kritisk ålder ligger runt 50; där börjar styrkan och muskelmassan minska; denna minskning går att mildra med träning.

Jag antar att man menar att biologiska förutsättningar ändras runt 50. Men beaktar man att viljan börjar avta i den åldern,man känner sig nöjd och bekväm och är inte motiverad att sticka iväg till gymmet.

King Grub
2012-11-08, 13:00
Är det inte först runt 60 som själva muskelnedbrytningen börjar?

Den börjar när du föds. Innan, t o m.

pezrulezhaakon
2012-11-08, 13:18
Vakten

Den subjektiva viljan att gå till gymmet kan såklart spela en viss roll. Men med biologiska förutsättningar avser även minskad normal testosteronproduktion, tillsammans med en hel rad olika biokemiska förändringar som är mindre fördelaktigt för muskelbygge.

exevision
2012-11-08, 13:30
Tack för svaren, det stillade mig en aning :) Tror det är en stundande 30-årskris som närmar sig och de här tankarna kommer fram ;)

Behöver du komma på bättre tankar så kan du kolla in denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184773

Annars är det alltid uppmuntrande att kolla in Wanja Sjödin:

72år:
xp2uo8xSpy0

73år:
hZd2m--ZDxI

74år:
Sy4HkCWrez0

Nydligen, efter en supraspinatus operation och rehabilitering (ingen bröstträning på 8 månader):
G8HX1O2jFug

ARMSTARK
2012-11-08, 13:30
Tränade rätt ordentligt fram till 25 års ålder. Tog upp träningen igen när jag fyllde 34 år. Och är nu betydligt starkare och har ENORMT mycket bättre form 1,5 år senare än då jag var 25.



Är det inte först runt 60 som själva muskelnedbrytningen börjar? Det har väll även du sagt?

Vad jag förstått så bryter kroppen ner, bygger upp, bryter ner, bygger upp musklerna hela tiden. Det är därför det är så viktigt att motivera kroppen att bygga upp musklerna hela tiden, och därför även skälet till varför man tappar så djävla mycket muskler så snabbt när man inte tränar.

engipso
2012-11-08, 17:16
Behöver du komma på bättre tankar så kan du kolla in denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184773

Annars är det alltid uppmuntrande att kolla in Wanja Sjödin

Manuel Valbuena nämndes i tråden, helt sjukt hur man kan vara så gammal och se ut så fortfarande...men det måste vara lite genetik där eventuellt med andra grejer... Men mycket imponerande.

Kul att läsa allas upplevelser och uppfattningar, då inser man ju hur larvig man är som åldersnojar! ;)

filmjölk
2012-11-08, 17:27
Jag personligen märker stor skillnad på hur min kropp beter sig vid träning vid 34 mot vad den gjorde i tidig 20-års ålder. Jag är starkare nu (men inte så värst), men bara i maxprestationer.

En typ av styrka man/jag tycker att man tappar mycket av efter 25 är den där om man vilar för kort mellan seten. Då kunde jag vara nästan fit for fight för nästa set, oavsett övning efter en minut och prestera nästan lika bra som i förra setet, gör jag samma nu med såpass kort vila tappar jag enormt mycket styrka jämfört med föregående set.

Säg att jag hypotetiskt kör på 100kg i bänkpress, med bara en minuts vila emellan seten i 5 set. Då ser repsantalet jag orkar ut såhär kanske; 16, 9, 6, 5, 5

Då hade det kanske sett ut såhär: 12, 10, 10, 9, 9

maqan
2012-11-08, 20:29
den börjar när du föds. Innan, t o m.

:d.

Arne Persson
2012-11-09, 15:34
Jag pratade med Herr Runesson idag om han märkt av något av försämrad styrka och intensitet med ökande ålder. Han svarade att han inte märkt av något sådant ännu. Han tränar minst lika hårt som han alltid gjort.
Antagligen sitter mycket mellan öronen när det gäller "tappet" i styrketräningen.

Pjotor
2012-11-09, 16:31
Har nyss fyllt 40, styrketränat i drygt tre år och tränat fysiskt i runt 15. Det jag märker av är främst att återhämtningsförmågan försämras (behöver längre setvila och känner av träningen längre efteråt). Åldern är inte det jag upplever som det största hindret, utan att det finns så ont om tid för träning (egenföretagare och småbarnspappa...)

Jorgen
2012-11-09, 16:34
Nico Lundholm är 66 och utvecklas fortfarande.

http://www.ifkumea.com/bilder/Nico%20Lundholm%20SM%202012.jpg

exevision
2012-11-09, 18:01
Jag pratade med Herr Runesson idag om han märkt av något av försämrad styrka och intensitet med ökande ålder. Han svarade att han inte märkt av något sådant ännu. Han tränar minst lika hårt som han alltid gjort.
Antagligen sitter mycket mellan öronen när det gäller "tappet" i styrketräningen.

+1

Har nyss fyllt 40, styrketränat i drygt tre år och tränat fysiskt i runt 15. Det jag märker av är främst att återhämtningsförmågan försämras (behöver längre setvila och känner av träningen längre efteråt). Åldern är inte det jag upplever som det största hindret, utan att det finns så ont om tid för träning (egenföretagare och småbarnspappa...)

Jo, när man var 25 eller yngre så hade man ju all tid i världen. Man har ju tagit på sig lite mer "ansvar" nu...

exevision
2012-11-09, 18:14
Har nyss fyllt 40, styrketränat i drygt tre år och tränat fysiskt i runt 15. Det jag märker av är främst att återhämtningsförmågan försämras (behöver längre setvila och känner av träningen längre efteråt). Åldern är inte det jag upplever som det största hindret, utan att det finns så ont om tid för träning (egenföretagare och småbarnspappa...)

Glömde skriva att jag själv inte märkt av det där med sämre återhämtning. Men så har ju inte jag allt för mycket annat av det där "ansvaret". Jag har ju tom tyngre och längre pass nu än tidigare.

Motionären
2012-11-09, 22:17
50år.. Gött! minst 15år kvar då! skämt åsido, jag vet oxå lyftare i 40-50års åldern som ligger kring sina Personbästan i gymmet.

Anders The Peak
2012-11-09, 22:30
Long-term Resistance Training in the Elderly: Effects on Dynamic Strength, Exercise Capacity, Muscle, and Bone

Abstract

We examined the effects of 42 weeks of progressive weight-lifting training on dynamic muscle strength, peak power output in cycle ergometry, symptom limited endurance during progressive treadmill walking and stair climbing, knee extensor cross-sectional areas, and bone mineral density and content in healthy males and females aged 60–80 years, currently enrolled in a 2-year resistance training program. Subjects were randomized into either exercise (EX) or control (CON) groups (60–70 years: 38 males and 36 females; 70–80 years: 25 males and 43 females). EX trained several muscle groups twice per week for 42 weeks at intensities ranging from 50–80% of the load that they could lift once only (1 RM); CON did usual daily activities. After the 10 months there was no change in 1 RM strength in CON, but significant gains (mean increases up to 65%) in EX (no independent age or gender effects); 30% and 47% of the increase in 1 RM had occurred by 6 and 12 weeks, respectively. In EX, the 7.1% increase in peak cycling power output was significantly greater than in CON (+1.1%). The 17.8% improvement in symptom limited treadmill walking endurance was also greater than in CON (+3.4%), but the difference between groups during stair climbing was not significant (EX + 57%, CON + 33%). The cross-sectional areas of the knee extensors increased significantly by 5.5% in EX but were unchanged in CON. There were no changes in bone mineral density or content in either group. We conclude that long-term resistance training in older people is feasible and results in increases in dynamic muscle strength, muscle size, and functional capacity.

No difference in the skeletal muscle angiogenic response to aerobic exercise training between young and aged men Ischaemia-induced skeletal muscle angiogenesis is impaired in aged compared with young mice.In humans, vascular endothelial growth factor (VEGF) mRNA and protein following an acute exercise bout are lower in aged compared with young untrained men. We hypothesized that exercise-induced skeletal muscle angiogenesis would be attenuated in aged compared with young men. In eight aged (mean age: 64 years) and six young (mean age: 25 years) sedentary men,muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis prior to (Pre), after 1 week and after8 weeks of an aerobic exercise training program for the measurement of capillarization andVEGF mRNA. Dialysate VEGF protein collected from the muscle interstitial space was measuredat rest and during submaximal exercise at Pre, 1 week and 8 weeks. Exercise training increased capillary contacts (CC) and capillary-to-fibre perimeter exchange index (CFPE) of type I and IIA fibres similarly in young and aged. The CC of type IIA and IIB fibres was lower in aged compared with young independent of training status. Exercise-induced interstitial VEGF protein was lower in aged compared with young independent of training status. In untrained, greaterexercise-induced interstitial VEGF protein during exercise was associated with greater type I, IIA and IIB CC. Exercise training increased VEGF mRNA similarly in young and aged. These results demonstrate that the angiogenic response to aerobic exercise training is not altered during the ageing process in humans. In addition, muscular activity-associated increases in interstitial VEGF protein may play an important role in the maintenance of skeletal muscle capillarization across the life span.

Lite studier i ämnet.