handdator

Visa fullständig version : Har du rökt cannabis


Mrs Robinson
2012-11-07, 22:38
Pollen är anonym!

Gabriel174
2012-11-07, 22:39
Nej, aldrig. Trots att i princip alla polare från området började i tolvårsåldern. Har iofs aldrig rökt en cigarett heller.

Piranha
2012-11-07, 22:40
Sjukt anonym. Den finns inte ens..

Har testat i min ungdoms dagar plus ja det mesta annat.

King Grub
2012-11-07, 22:40
Nej.

Mrs Robinson
2012-11-07, 22:41
Nej, aldrig. Trots att i princip alla polare från området började i tolvårsåldern. Har iofs aldrig rökt en cigarett heller.
lol, vilket ghetto kommer du ifrån?

Mrs Robinson
2012-11-07, 22:42
Sjukt anonym. Den finns inte ens..

Har testat i min ungdoms dagar plus ja det mesta annat.
Jag skriver 50 WPM och hinner därför inte skriva ner alla svarsalternativ på 2 minuter. ;)

m-sundsvall
2012-11-07, 22:42
Nej

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Gabriel174
2012-11-07, 22:43
lol, vilket ghetto kommer du ifrån?

Ghetto vet jag inte. Och med alla i "området" menade jag givetvis majoriteten av killarna i min ålderskull, inte ofta jag såg tanter och småflickor röka på :)

Olegh
2012-11-07, 22:43
Nej, aldrig rökt något. Känner inget tryckande behov att testa heller.

Nordenator
2012-11-07, 22:52
Nah. Testade iste med cannabis för fem-sex år sedan, men det är allt. Det fanns i normala läskautomater i Schweiz och var troligtvis totalt harmlöst. Däremot blev det lite mer spännande eftersom jag hade den i väskan då tullpersonalen gick runt och sökte igenom väskor vid gränsen Tyskland/Schweiz. Det ser nog inte bra ut, även om man troligtvis blir mer påverkad av passiv rökning på valfri reggaekonsert.

willtjam
2012-11-07, 22:58
Nej, alkohol och nikotin räcker gott och väl.

Spartansk
2012-11-07, 22:59
Nej, jag är flummig så det räcker och blir över till en busslast knarkare alldeles utan kemisk hjälp.

Herr Oberst
2012-11-07, 22:59
Testat och fick för mycket. Mina sinnen blev overkligt skarpa och lite lagom paranoia på det och jag fick mitt livs obehagligaste kväll.
Vill testa igen i mer lagom dos

Chilla mamma
2012-11-07, 22:59
Inte på flera år nu. Under gymnasiet hände det hela tiden. Hade det inte varit för mitt nuvarande arbete hade jag gärna gjort det igen.

feyin
2012-11-07, 23:07
Nej. Jag ser absolut inget moraliskt fel i att mina nära vänner gör det. Jag skulle väldigt gärna uppleva ruset men jag och sinnesförändrande saker går inte ihop.

thunder
2012-11-07, 23:08
Ja. Fick psykos och hamnade på gatan. Sprutnarkoman sedan dess. Kan tänka mig att prova igen.

Exdiaq
2012-11-07, 23:13
Ja. Fick psykos och hamnade på gatan. Sprutnarkoman sedan dess. Kan tänka mig att prova igen.

Ehrmagad jag också!

http://25.media.tumblr.com/tumblr_malonb78G81remsrro1_400.jpg

Exdiaq
2012-11-07, 23:15
OnT: Nej, jag kan behöva genomgå dopingkontroller genom idrotten. Ett antal inom am. fotboll här i Sverige som åkt dit på cannabis-bruk de senaste åren och blivit avstängda ett antal år. Inte värt risken för min del.

thunder
2012-11-07, 23:17
OnT: Nej, jag kan behöva genomgå dopingkontroller genom idrotten. Ett antal inom am. fotboll här i Sverige som åkt dit på cannabis-bruk de senaste åren och blivit avstängda ett antal år. Inte värt risken för min del.

Antar att du läst detta? http://sports.yahoo.com/news/cannabis-may-removed-banned-lists-sports-anti-doping-151900012--oly.html

Herman H
2012-11-07, 23:18
Nej

Exdiaq
2012-11-07, 23:27
Antar att du läst detta? http://sports.yahoo.com/news/cannabis-may-removed-banned-lists-sports-anti-doping-151900012--oly.html

*håller tummarna*

I kölvattnet av de som åkt dit för cannabis-bruk (+1 junior) som tog någon PWO med spår av en förbjuden substans har svenska förbundet bestämt att om man ska vara tillgänglig för landslagsspel får man inte använda någon form av kosttillskott. Detta i en sport som ofta kallas elitkorpen och med ett par tusen utövare, tränare, föreningsfunktioner m.fl. Men det är en annan fråga..

Fishtank
2012-11-07, 23:38
Prövat en gång i Danmark.
Var mest mweh okej whatever, ingen jag har något sug av att pröva igen.

thenut
2012-11-08, 00:01
Har inte testat, och känner inget sug av att testa heller.. Dricker väldigt lite alkohol, och har slutat med nikotin, så koffein får vara min primära drog :)

Grotesk
2012-11-08, 00:37
Nej. Droger/knark är för mentalt svaga personer.

ceejay
2012-11-08, 00:40
Jepp, jag är mentalt svag. Jag sov bra efteråt.

Fartman
2012-11-08, 00:43
Bara en gång faktiskt, var rätt knall innan så det var svårt att avgöra vad som gjorde vad men jag mådde bra då i vilket fall.
Testa igen vette fan, men utesluter det inte. Känns däremot som att man börjar vara lite för gammal för att "testa nya droger" och dessutom känns det väl som att jag redan är så jävla seg så en drog som gör mig ännu segare är kanske inte så nödvändigt. Slappnar av nog så bra med en bärs eller flera innanför västen.
Sen stödjer jag också ogärna kriminella vilket man ändå gör på något sätt om man köper röka.

Oljeblixten
2012-11-08, 00:51
Har rökt ganska många gånger säkert 20+ kommer inte göra det igen då det helt enkelt inte är något för mig, visst blir man lite skön, men återigen, det är inte min grej.

Hemma Gymmaren
2012-11-08, 00:57
Varje helg bruushaaaan!

Appel
2012-11-08, 01:07
Jo det händer väl.*popcorn*

Hobbes
2012-11-08, 06:43
Nej, bor i ett rätt liberalt land men har aldrig haft tillfället eller satt mig i tillfället.

Dömer inte om någon gjort eller gör.*cupid*

awesomooo
2012-11-08, 08:33
Ja, förrförra nyårsafton då cigarren inte var tuff nog. Inget märkvärdigt så planerar inte att göra det i framtiden.

BigSpawn
2012-11-08, 08:34
aldrig testat nån drog men moraliskt skulle jag nog inte ha nått problem med att prova cannabis då jag inte tror det är värre än alkohol som jag ju dricker ibland

Chaan
2012-11-08, 08:34
Ja men det är en lång historia.

Jag hade bestämt mig för att aldrig testa, så när vi var ett gäng som skulle åka Asien runt, så sade jag åt en kille att säga till mig om jag skulle ändra mig :laugh: Det här var när vi fortfarande var hemma, det var vid den här tiden 1994. Sedan splittrade vi gänget redan efter två veckor, och reste ensamma mer eller mindre. Efter två månader hade jag kommit till en fantastisk (på den tiden) by i sydvästra Kina. Där brajet växte överallt. Så på hotellet gick det runt en enorm rullad sak. Så det var bara att ge upp - alla västerlänningar som var där rökte ju. Så jag testade ett antal gånger, tills jag märkte effekten av att det samlades. Då var det inget kul längre, så det var inget för mig.

Glutenkatt
2012-11-08, 09:21
Ja, hade en rumskompis när jag bodde i Norge som rökte flera gånger varje dag. Alltså, hög 24/7 i princip.

Det är brutalt lätt att få tag i allehanda droger i Oslo så vi ringde ett nummer jag fått från en sen natt när jag varit på krogen. Mötte upp med en hetsig nigerian.

Efter det så har jag rökt 10gånger till kanske.

Nu är jag nykterist och skulle aldrig få för mig att röka på igen, tycker att det är vansinnigt hur många som tror på tramset att cannabis är ofarligt.

Knatcharn
2012-11-08, 09:22
aldrig testat nån drog men moraliskt skulle jag nog inte ha nått problem med att prova cannabis då jag inte tror det är värre än alkohol som jag ju dricker ibland

Du dricker alkohol men du har aldrig provat någon drog? :confused:

BigSpawn
2012-11-08, 09:28
ok, jag definierade inte alkohol som en drog i den meningen vilket ju inte är helt rätt, skulle stått drog förutom alkohol vilket jag trodde folk skulle förstå

Knatcharn
2012-11-08, 09:29
ok, jag definierade inte alkohol som en drog i den meningen vilket ju inte är helt rätt, skulle stått drog förutom alkohol vilket jag trodde folk skulle förstå

Jag förstod det, är bara efterbliven med flit :) Good for you!

Ulvamal
2012-11-08, 09:48
Det är nog det enda narkotikaklassade jag tagit utan att ha recept.

Verkligen inte min grej, visade det sig. ;)

tearz
2012-11-08, 09:50
Ja och det är den absolut mest talanglösa drogen som existerar.

Morty
2012-11-08, 09:57
Nupp, men många vänner puffar på rätt rejält. Det blir aldrig bra.

Juxta
2012-11-08, 10:12
Testat en gång.
Rökte alldeles för mycket och fick ordentliga nojjor. Sen blev jag skitsmart i kombination med nojjor. Sen mådde jag bara konstigt. Sen låg jag med en tjej, eller, hon låg med mig.
Otroligt obehaglig kväll, förmodligen min mest obehagligaste kväll någonsin.

Aldrig testa något annat förutom alkohol. Nu konsumerar jag varken droger eller alkohol.

Avtrubbad
2012-11-08, 10:14
Puffade lite på fester, blev tagen av polisen. Fick pissa för att behålla körkortet i flera år. Mindre kul, man får se det som läropengar.

Sent from my TITAN X310e using Board Express

stridis
2012-11-08, 10:15
Ja och det är den absolut mest talanglösa drogen som existerar.

Så vilken är din drug of choice då? Antar att du gillar stimulanter bättre?


Själv har jag aldrig testat, när jag var yngre tyckte jag det vore obegåvat(vilket det ju är om man är ung) och på äldre dagar så har jag aldrig kommit i kontakt med sådant och jag är egentligen inte intresserad utan mest nyfiken på vad grejen är.

krilleh
2012-11-08, 10:26
Självmedicinerar med cannabis mot min bipolära sjukdom. Därav röker jag små mängderm en relativt ofta. Oftast blir det varje dag, med nån dag uppehåll.

Nu funkar det utmärkt. Lyckas vara lite på plussidan utan att riskerna mani, tack vare weedet blir jag lugn. Hjälper mycket med sömnen också.

J.V
2012-11-08, 10:45
Ja oja. LEGALIZÉÈÉÈÈÈÈ

Juxta
2012-11-08, 10:52
Ja oja. LEGALIZÉÈÉÈÈÈÈ

Är det så man blir av att röka med jämna mellanrum avstår jag. :naughty:

tearz
2012-11-08, 10:56
Så vilken är din drug of choice då? Antar att du gillar stimulanter bättre?


Själv har jag aldrig testat, när jag var yngre tyckte jag det vore obegåvat(vilket det ju är om man är ung) och på äldre dagar så har jag aldrig kommit i kontakt med sådant och jag är egentligen inte intresserad utan mest nyfiken på vad grejen är.

Stimulanter givetvis...
Tjack var väl en favorit i yngre dagar ( Jag blir lugn och harmonisk ) konstigt nog *whatever*
På senare år har väl Bensos (på recept) vare mitt "weapon of choice"
Annars är jag nykterist och drogfri om man bortser från det den gode doktorn föreskriver :Virro

Quint
2012-11-08, 11:01
Aldrig provat och har inget intresse av det heller.

Förvånansvärt många som provat, vet inte om det är ålders och/eller platsrelaterat, men i mina umgängeskretsar har det aldrig ens varit på tal.

C.E.J.
2012-11-08, 11:16
Ja.

Var mest mweh okej whatever, ingen jag har något sug av att pröva igen.

Samma här, förstår inte alls grejen.

ceejay
2012-11-08, 11:30
Första gången kände jag inte av någonting, mådde bara illa för att det var blandat tobak i skiten. Aldrig det igen.

Glutenkatt
2012-11-08, 12:32
Självmedicinerar med cannabis mot min bipolära sjukdom. Därav röker jag små mängderm en relativt ofta. Oftast blir det varje dag, med nån dag uppehåll.

Nu funkar det utmärkt. Lyckas vara lite på plussidan utan att riskerna mani, tack vare weedet blir jag lugn. Hjälper mycket med sömnen också.

Det är långt ifrån opti, fast det antar jag att du vet.

Alkohol funkar ju som ångestdämpande. De betyder inte att man bör medicinera ångest med alkohol.

Varför ser du inte till att din läkare skriver ut neuroleptika av något slag?

ceejay
2012-11-08, 12:38
Ja, det blir ju skitbra glutenkatt. Vi byter ut en nästintill ofarlig drog som kan ge många positiva effekter, mot en kemiskt framställt medicin som kan ge dig otrevliga bieffekter.

Det fungerar ju uppenbarligen rätt bra. Jag tror säkert att han har testat annat också.

benaciii
2012-11-08, 12:41
Första gången kände jag inte av någonting, mådde bara illa för att det var blandat tobak i skiten. Aldrig det igen.

Det brukar vara utblandat med tobak.

ceejay
2012-11-08, 12:43
Det brukar vara utblandat med tobak.

Vad pratar du om? Såklart jag vet att många blandar i tobak när de rullar.

Morrris
2012-11-08, 13:00
Oh, ytterligare en tråd där snillen får spekulera!

ChuckTesta
2012-11-08, 13:29
Ja.



Samma här, förstår inte alls grejen.

Då är det på grund av dåligt röka och/eller att du/ni inte hade rökt förut.

AEB
2012-11-08, 13:47
Drug Free XxX

C.E.J.
2012-11-08, 13:55
Då är det på grund av dåligt röka och/eller att du/ni inte hade rökt förut.

Möjligt. Han jag rökte med tyckte det gav bra och trevlig effekt och han har fortsatt röka. Om det är att jag inte rökt förut vet jag heller inte varför jag ska testa igen. Alkohol däremot, funkar oftast särdeles fint om man inte har druckit det förut.

filmjölk
2012-11-08, 14:00
Nepp. Ingen brass för mig. Fö är jag emot varje form av liberal inställning i frågan. Inte för att jag tror att hasch är så väldigt jättefarligt i sig jämfört med mycket annat, men för att legaliseringsivrare går mig på nerverna.

130kg finsk sisu
2012-11-08, 14:05
nepp. Ingen brass för mig. Fö är jag emot varje form av liberal inställning i frågan. Inte för att jag tror att hasch är så väldigt jättefarligt i sig jämfört med mycket annat, men för att legaliseringsivrare går mig på nerverna.

+10000000

stridis
2012-11-08, 14:07
Oh, ytterligare en tråd där snillen får spekulera!

Ja, så varför är du i tråden och förorenar?

Ja, det blir ju skitbra glutenkatt. Vi byter ut en nästintill ofarlig drog som kan ge många positiva effekter, mot en kemiskt framställt medicin som kan ge dig otrevliga bieffekter.

Det fungerar ju uppenbarligen rätt bra. Jag tror säkert att han har testat annat också.


Det där naturligt-kemiskt ger inte jag mycket för (annat än vid smutsig syntetisering eller andra mindre problemställningar), så sådant ger utslag på min flum-detektor.

I sak så blir det ju en avvägning, neuroleptika är inte kul att stoppa i sig; en del biverkningar och rent psykiskt så tycker en del att det är obehagligt med en sådan kemisk tvångströja.

stridis
2012-11-08, 14:23
Nepp. Ingen brass för mig. Fö är jag emot varje form av liberal inställning i frågan. Inte för att jag tror att hasch är så väldigt jättefarligt i sig jämfört med mycket annat, men för att legaliseringsivrare går mig på nerverna.

Det är ju ett synnerligen högintellektuellt sätt att ta ställning.

+10000000

Se min text ovan, gäller dig med.

ChuckTesta
2012-11-08, 14:30
Möjligt. Han jag rökte med tyckte det gav bra och trevlig effekt och han har fortsatt röka. Om det är att jag inte rökt förut vet jag heller inte varför jag ska testa igen. Alkohol däremot, funkar oftast särdeles fint om man inte har druckit det förut.

Att alkohol fungerar tyder ju på att alkohol är en mycket tyngre drog än t ex cannabis. Om man jämför med t ex hur beroendeframkallande det är, hur "borta" man kan bli på alkohol, att man kan dö av alkoholförgiftning, att man kan dö av alkoholabstinens, så visar det ju enbart att alkohol är en värre drog, därför "funkar" det varje gång även om man är ovan.

Om du har rökt en gång och inte fick "rätt" eller något rus, det är väl DÅ det finns en anledning till att testa det igen? För att få det riktiga ruset och sedan utvärdera? Det är lite som att jag säger att jag inte gillar att dricka alkohol för att jag drack en 0.12% cider från Konsum när jag va 13.

Nepp. Ingen brass för mig. Fö är jag emot varje form av liberal inställning i frågan. Inte för att jag tror att hasch är så väldigt jättefarligt i sig jämfört med mycket annat, men för att legaliseringsivrare går mig på nerverna.

Här väljer du alltså att använda dig av "JAG HAR RÄTT DU HAR FEL NANANANANANANANANA"?

Glutenkatt
2012-11-08, 14:57
Ja, det blir ju skitbra glutenkatt. Vi byter ut en nästintill ofarlig drog som kan ge många positiva effekter, mot en kemiskt framställt medicin som kan ge dig otrevliga bieffekter.

Det fungerar ju uppenbarligen rätt bra. Jag tror säkert att han har testat annat också.

Ja käre värld. Ofarlig drog ja. Bortse från alla studier som pekar både på sämre kognitiv förmåga, sämre minne och psykoser.
Varför tänka rationellt och se vart forskning pekar på när man kan vara cool, häftig och liberal?

Kemisk framställd medicin. Jepp. Precis som all annan medicin. Vattentätt argument.
Om man är bipolär/har en psykotisk sjukdom så kan neuroleptika vara skillnaden mellan självmord och ett helt okej liv.
Nuförtiden har man kommit så långt så till och med schizofrena människor kan leva "normalt" med alla sina spöken under kontroll.

Alltid kul att se när människor skiter i fakta och går mer på vad som känns schysst.

ChuckTesta
2012-11-08, 14:59
Ja käre värld. Ofarlig drog ja. Bortse från alla studier som pekar både på sämre kognitiv förmåga, sämre minne och psykoser.
Varför tänka rationellt och se vart forskning pekar på när man kan vara cool, häftig och liberal?

Kemisk framställd medicin. Jepp. Precis som all annan medicin. Vattentätt argument.
Om man är bipolär/har en psykotisk sjukdom så kan neuroleptika vara skillnaden mellan självmord och ett helt okej liv.
Nuförtiden har man kommit så långt så till och med schizofrena människor kan leva "normalt" med alla sina spöken under kontroll.

Alltid kul att se när människor skiter i fakta och går mer på vad som känns schysst.

Du verkar ha missat det där med att det inte är irreversibla bieffekter. Endast akuta. Psykoser, ja, jo, det är ju bara cannabis som kan utlösa psykoser *whatever*

Om man nu ska se på forskning så är det ganska solklart att cannabis är den minst skadliga drogen.

Amfksp
2012-11-08, 15:01
Ja käre värld. Ofarlig drog ja. Bortse från alla studier som pekar både på sämre kognitiv förmåga, sämre minne och psykoser.
Varför tänka rationellt och se vart forskning pekar på när man kan vara cool, häftig och liberal?

Kemisk framställd medicin. Jepp. Precis som all annan medicin. Vattentätt argument.
Om man är bipolär/har en psykotisk sjukdom så kan neuroleptika vara skillnaden mellan självmord och ett helt okej liv.
Nuförtiden har man kommit så långt så till och med schizofrena människor kan leva "normalt" med alla sina spöken under kontroll.

Alltid kul att se när människor skiter i fakta och går mer på vad som känns schysst.

Finns mycket forskning som visar att väldigt många liv skulle sparas i Sydamerika vid en legalisering just saying på tal om legalisering.... Kartellerna styr där, speciellt i mexico är cannabissmuggling stora pengar. Antagligen därför mexikanska staten är överlycklig nu när USA börjar legalisera, kartellerna får mindre pengar och mindre vapen.

Glutenkatt
2012-11-08, 15:10
Du verkar ha missat det där med att det inte är irreversibla bieffekter. Endast akuta. Psykoser, ja, jo, det är ju bara cannabis som kan utlösa psykoser *whatever*

Det kan vara en jättetillfällig psykos. Eller så kan det inte vara det.
Bara cannabis som kan utlösa psykoser? Vad har det med saken att göra?? :smash:

Det är cannabis vi pratar om. Cannabis är trådens ämne.
Varför skulle vi prata om nåt annat? Är du pårökt nu eller vad händer?

Det är en cannabisrökares vanligaste argumentationsfel.
- Cannabis är ofarligare än [insert random thing]
- Cannabis är därför ofarligt.

Okej. Perfekt logik.

Om man nu ska se på forskning så är det ganska solklart att cannabis är den minst skadliga drogen.

Skulle nog säga att tobak och alkohol är ofarligare.
Det beror på om vi pratar om bruk eller missbruk. Ett långvarigt missbruk av antingen cannabis, alkohol eller tobak får negativa konsekvenser.
Ett glas vin nån gång i veckan skulle till och med kunna vara bra.
En joint i veckan kan fortfarande ge psykos och försämrat minne.

EDIT: Sen en annan grej. Om du vill se negativa effekter av cannabis så kolla valfritt forum. Flashback. Eller prata med människor som behandlar personer som fått ta konsekvenser av sitt cannabisbruk.
Det finns hur många konstiga bieffekter som helst, utöver psykoser, paniksyndrom, sämre minne, sämre kognitiv förmåga och de vanligaste effekterna av cannabisbruk.

Glutenkatt
2012-11-08, 15:12
Finns mycket forskning som visar att väldigt många liv skulle sparas i Sydamerika vid en legalisering just saying på tal om legalisering.... Kartellerna styr där, speciellt i mexico är cannabissmuggling stora pengar. Antagligen därför mexikanska staten är överlycklig nu när USA börjar legalisera, kartellerna får mindre pengar och mindre vapen.

Det är mycket möjligt. När det finns sociala och politiska faktorer så blir diskussionen lite annorlunda.

Jockefoten
2012-11-08, 15:27
Nej.

Mago
2012-11-08, 15:28
Det är cannabis vi pratar om. Cannabis är trådens ämne.
Varför skulle vi prata om nåt annat? Är du pårökt nu eller vad händer?

Det är en cannabisrökares vanligaste argumentationsfel.
- Cannabis är ofarligare än [insert random thing]
- Cannabis är därför ofarligt.

Okej. Perfekt logik.


Anledningen är väl snarare att man vill sansa debatten lite, eftersom många har en väldigt skev bild av droger. Då väljer man att jämför med t.ex. alkohol som är en drog som de flesta har testat och kan relatera till.
Om man sen kan komma fram till att alkohol och cannabis spelar något så när samma liga så ser jag inte det konstiga i att i alla fall ifrågasätta alkohols laglighet eller cannabis olaglighet.

130kg finsk sisu
2012-11-08, 15:39
Det är ju ett synnerligen högintellektuellt sätt att ta ställning.



Se min text ovan, gäller dig med.
tack. du är cool.

ChuckTesta
2012-11-08, 15:46
Det kan vara en jättetillfällig psykos. Eller så kan det inte vara det.
Bara cannabis som kan utlösa psykoser? Vad har det med saken att göra?? :smash:

Det är cannabis vi pratar om. Cannabis är trådens ämne.
Varför skulle vi prata om nåt annat? Är du pårökt nu eller vad händer?

Det är en cannabisrökares vanligaste argumentationsfel.
- Cannabis är ofarligare än [insert random thing]
- Cannabis är därför ofarligt.

Okej. Perfekt logik.



Skulle nog säga att tobak och alkohol är ofarligare.
Det beror på om vi pratar om bruk eller missbruk. Ett långvarigt missbruk av antingen cannabis, alkohol eller tobak får negativa konsekvenser.
Ett glas vin nån gång i veckan skulle till och med kunna vara bra.
En joint i veckan kan fortfarande ge psykos och försämrat minne.

EDIT: Sen en annan grej. Om du vill se negativa effekter av cannabis så kolla valfritt forum. Flashback. Eller prata med människor som behandlar personer som fått ta konsekvenser av sitt cannabisbruk.
Det finns hur många konstiga bieffekter som helst, utöver psykoser, paniksyndrom, sämre minne, sämre kognitiv förmåga och de vanligaste effekterna av cannabisbruk.

Det kan vara en tillfällig psykos, det kan vara en långvarig psykos. Den kan utlösas av cannabis, den behöver inte utlösas av cannabis. Alkohol kan utlösa en psykos.

Du tog upp psykoser, jag sa att psykoser också kan utlösas av andra droger än cannabis, vad är det du inte förstår? Är du full nu eller, vadå?

Att cannabis är mindre skadlig än alkohol på alla plan är fakta, därmed inte sagt att cannabis är ofarligt. (inte sett någon skriva det heller men du påstod det)

Kan du visa forskningen som säger att en joint i veckan kan leda till försämrat minne? Du verkar inte heller förstå att det handlar om dosering. Du kan inte säga "ett glas vin i veckan" och "en joint i veckan". Vad är "en joint"? 1 gram? 0.5 gram? 0.2 gram?

Både tobak och alkohol, skulle du säga, är mindre farligt. Perfekt logik. Lyssna inte på vetenskapen.

Alltså herregud, är du på riktigt eller trollar du? Flashback? Ska flashback representera cannabisrökarna? Ska vi kolla med dom som behandlar alkoholisterna och se vilka trevliga bieffekter det har? Eller vilka trevliga effekter man kan få av för mycket alkohol som t ex alkoholförgiftning? Varför tror du man blir bakfull? Är det för att alkohol är så himla harmlöst? Delirium tremens? Men jo visst, cannabis är dödsknark!

Jorgen
2012-11-08, 15:51
Nope. Kommer aldrig att testa heller.

Robbmeister
2012-11-08, 16:07
Har testat men vill inte göra det igen. Fast skulle jag vara tvungen att välja mellan att dricka eller röka på så skulle jag valt att röka helt enkelt för att det inte slutar med att man ligger och rullar runt i sin egen spya.

LoveMachine
2012-11-08, 16:16
Jag tycker i och för sig att cannabis gott och väl skulle kunna de-kriminilariseras bara så att ingen funderar var jag står. Fast överlag så tycker jag att det hype:as på tok för mycket om cannabis från båda håll.

Jag har många i min bekantskapskrets som antingen har rökt eller fortfarande gör det och de är är varken mer eller mindre upp-fuckade eller dysfunktionella än folk i allmänhet. Fast med tanke på hur folk i allmänhet är så kanske det inte är så betryggande. Att polisen slutade jaga folk som röker på skulle inte leda till vårat samhälles oåterkalleliga förfall. Lite fler skulle sitta hemma på helgerna och bli feta istället för att supa och få stryk. Man blir inte ett korkat kolli av att röka till och från, annat än eventuellt för stunden.

Å andra sidan så är många av de ljudligaste förespråkarna så irriterande att man skulle kunna tänka sig att låta det vara förbjudet bara därför. För det är inte lösningen på all världen sjukdomar och problem. Det gör dig inte till en bättre människa och det finns många naturliga saker som är precis hur gifta som helst. Till exempel pilgiftsgrodor, ricin och botulinumtoxin. Så sluta vara så skitnödiga och göra det till en livsstil. Jag gillar single malt men springer inte runt med ett halsband som föreställer ett kornax. Ta en joint och chilla, för det är väl det som brukar förespråkas.

filmjölk
2012-11-08, 17:14
Det är ju ett synnerligen högintellektuellt sätt att ta ställning.


.

Ibland föredrar jag att se människan bakom istället för argumenten. När jag ser haschliberaler i mitt sinne ser jag en skräning hord av centerpartister, stenkastarvänster, rastafaris, högskolestudenter, hbtq-personligheter, förortsligister, brats, skattefuskare, hallickar, rödvinsvänster, wannabe-brats, intellektuella, kanotuthyrare, kulturarbetare, missförstådda konstnärer, husvagnscampare, folkpartister, pedofiler, mustalainen, hippies, bohemer, kommunister, svartmuskiga, nattklubbsägare, strippklubbspervos och swingers. Av ren princip vill jag tvärtemot vad dessa vill.

TheIsh
2012-11-08, 17:17
Nah. Testade iste med cannabis för fem-sex år sedan, men det är allt. Det fanns i normala läskautomater i Schweiz och var troligtvis totalt harmlöst. Däremot blev det lite mer spännande eftersom jag hade den i väskan då tullpersonalen gick runt och sökte igenom väskor vid gränsen Tyskland/Schweiz. Det ser nog inte bra ut, även om man troligtvis blir mer påverkad av passiv rökning på valfri reggaekonsert.

För cannabis är skadligt annars eller? Bortsett från det faktum att man inhalerar rök så är det väl inte ett dugg hälsovådligt. Tvärt om skulle jag säga, och det finns det hur mycket forskning som helst som stödjer. Det är ju inte olagligt för att det är skadligt precis.

Testat några gånger, men det måste vart skit för jag bara somna.. Är villig att testa igen om jag får en ordentlig sativa utan skyhöga mängder thc.

killenigrillen
2012-11-08, 17:31
Ibland föredrar jag att se människan bakom istället för argumenten. När jag ser haschliberaler i mitt sinne ser jag en skräning hord av centerpartister, stenkastarvänster, rastafaris, högskolestudenter, hbtq-personligheter, förortsligister, brats, skattefuskare, hallickar, rödvinsvänster, wannabe-brats, intellektuella, kanotuthyrare, kulturarbetare, missförstådda konstnärer, husvagnscampare, folkpartister, pedofiler, mustalainen, hippies, bohemer, kommunister, svartmuskiga, nattklubbsägare, strippklubbspervos och swingers. Av ren princip vill jag tvärtemot vad dessa vill.


Så med "människan bakom" menar du egentligen att du ser en massa stereotyper av människor, stereotyper som du inte vågar släppa taget om? För om du släpper taget kanske du inser att det du gått omkring och trott hela ditt liv är en lögn och att du innerst inne hatar dig själv?

krilleh
2012-11-08, 17:35
Det är långt ifrån opti, fast det antar jag att du vet.

Alkohol funkar ju som ångestdämpande. De betyder inte att man bör medicinera ångest med alkohol.

Varför ser du inte till att din läkare skriver ut neuroleptika av något slag?

Vem har sagt att det inte är opti? Det finns forskning som visar på att det funkar bra. Plus tusentals människor som gör det. I Kanada bland annat är den 4e största gruppen bipolära som hämtar ut medicinskt marijuana.

filmjölk
2012-11-08, 17:46
Så med "människan bakom" menar du egentligen att du ser en massa stereotyper av människor, stereotyper som du inte vågar släppa taget om? För om du släpper taget kanske du inser att det du gått omkring och trott hela ditt liv är en lögn och att du innerst inne hatar dig själv?

Jag trivs rätt bra med min världsbild och skulle tycka det vara väldigt jobbigt att alltid behandla varje enskild människa, eller situation som unik och se allt med ett öppet sinne. Då skulle jag inte tycka någonting om någonting, godkänna allt och bara reflektera över hur man kan tycka.

Det är påfrestande att vara sådan. Jag gör mig själv till ett viljelöst grubblande mähä på det sättet. Att våga peka med hela handen och dela in saker i rätt/fel, bra/dåligt, svart/vitt istället för om/men/hur/det beror på kontext är något som fått mig till en avsevärt bättre individ.

WHITEFOLKS
2012-11-08, 17:59
Varför tycker du illa om högskolestudenter filmjölk?

Mrs Robinson
2012-11-08, 18:02
Varför tycker du illa om högskolestudenter filmjölk?
Kanske för att de inte var duktiga nog att komma in på ett universitet?

killenigrillen
2012-11-08, 18:33
Jag trivs rätt bra med min världsbild och skulle tycka det vara väldigt jobbigt att alltid behandla varje enskild människa, eller situation som unik och se allt med ett öppet sinne. Då skulle jag inte tycka någonting om någonting, godkänna allt och bara reflektera över hur man kan tycka.

Det är påfrestande att vara sådan. Jag gör mig själv till ett viljelöst grubblande mähä på det sättet. Att våga peka med hela handen och dela in saker i rätt/fel, bra/dåligt, svart/vitt istället för om/men/hur/det beror på kontext är något som fått mig till en avsevärt bättre individ.

Jag har också förutfattade meningar i viss utsträckning, dock inte i närheten av vad du verkar ha.

Det går alldeles utomordentligt att ha sina värderingar och åsikter om världen intakt och fortfarande se varje människa som en individ och inte sålla in människor i olika fack och kategorier.

Jag ställer några frågor:
Vilken bild tror du folk får av dig när de ser dig?
Brukar den bilden ändras när de lärt känna dig?
Av det jag sett dig posta här så passar du ganska bra in på´den klassiska bilden av en "Gymkille" eller "En sån där Anaboladåre", till utseendet alltså.

När jag läser det du (tidigare) skriver så har jag dock fått en annan (mer positiv enligt mig) bild av dig.
Den positiva bilden har däremot suddats ut ganska snabbt iom det du skrivit i denna tråd.

filmjölk
2012-11-08, 19:09
Jag ställer några frågor:
Vilken bild tror du folk får av dig när de ser dig?
Brukar den bilden ändras när de lärt känna dig?
Av det jag sett dig posta här så passar du ganska bra in på´den klassiska bilden av en "Gymkille" eller "En sån där Anaboladåre", till utseendet alltså.

.

På a) svarar jag: Gammal, tråkig och trött gubbe. På b) svarar jag nej. På c) som inte är ställd svarar jag att diskussioner om hasch, islam, feminism, legalisera sexköp, försäkringskassan borgerligheten och liberalism lockar fram min inre moralist på ett särskilt vis.

Scratch89
2012-11-08, 19:10
Ibland föredrar jag att se människan bakom istället för argumenten. När jag ser haschliberaler i mitt sinne ser jag en skräning hord av centerpartister, stenkastarvänster, rastafaris, högskolestudenter, hbtq-personligheter, förortsligister, brats, skattefuskare, hallickar, rödvinsvänster, wannabe-brats, intellektuella, kanotuthyrare, kulturarbetare, missförstådda konstnärer, husvagnscampare, folkpartister, pedofiler, mustalainen, hippies, bohemer, kommunister, svartmuskiga, nattklubbsägare, strippklubbspervos och swingers. Av ren princip vill jag tvärtemot vad dessa vill.

Hahahahaha men vafan. :laugh:

Sparven från Minsk
2012-11-08, 20:18
nej. Droger/knark är för mentalt svaga personer.

+1!

Eddie Vedder
2012-11-08, 20:26
Jag gör mig själv till ett viljelöst grubblande mähä på det sättet.

Du verkar snarare inte slösa tid på att tänka alls med de fördomarna.

C.E.J.
2012-11-08, 20:27
Att alkohol fungerar tyder ju på att alkohol är en mycket tyngre drog än t ex cannabis. Om man jämför med t ex hur beroendeframkallande det är, hur "borta" man kan bli på alkohol, att man kan dö av alkoholförgiftning, att man kan dö av alkoholabstinens, så visar det ju enbart att alkohol är en värre drog, därför "funkar" det varje gång även om man är ovan.

Det där låter som ett svar till ett inlägg som hävdar att cannabis är en farlig drog som borde fortsätta vara olagligt.


Om du har rökt en gång och inte fick "rätt" eller något rus, det är väl DÅ det finns en anledning till att testa det igen? För att få det riktiga ruset och sedan utvärdera? Det är lite som att jag säger att jag inte gillar att dricka alkohol för att jag drack en 0.12% cider från Konsum när jag va 13.[/quote]

Att ligga i och inte ge upp är en sund inställning till mycket, skulle däremot inte klassa cannabisrökning som en av dem. Sen finns det förstås mycket annat som gör att jag inte tycker det är lönt; kan inte köpa nånstans med fastställda öppettider, samt att det är mycket dyrare än att bli full.

Är det så viktigt för dig att jag röker?

Morrris
2012-11-08, 20:45
Ja, så varför är du i tråden och förorenar?

Förorenar vad då? Tråden är ett skämt, precis som alla trådar som behandlar samma ämne.

dizkuz
2012-11-08, 21:08
Från morgon till kväll i över 10 år fram till 2006 och JA det leder till tyngre grejer, röker just nu ca 20 cigg om dagen, verken min kropp eller saldo gillar det. Grymt mycket lättare att sluta me THC än Nikotin... Suckness!

Nordenator
2012-11-08, 21:52
För cannabis är skadligt annars eller? Bortsett från det faktum att man inhalerar rök så är det väl inte ett dugg hälsovådligt. Tvärt om skulle jag säga, och det finns det hur mycket forskning som helst som stödjer. Det är ju inte olagligt för att det är skadligt precis.

Testat några gånger, men det måste vart skit för jag bara somna.. Är villig att testa igen om jag får en ordentlig sativa utan skyhöga mängder thc.

Är du bara dålig på läsförståelse eller väljer du att missförstå mig?

wessmen
2012-11-08, 22:09
Förorenar vad då? Tråden är ett skämt, precis som alla trådar som behandlar samma ämne.

Skärp dig för fan, maken till mer patetisk debatteknik har inte skådats.
Du håller samma nivå som ett barn.

asareborn
2012-11-08, 22:12
En gång, kände inget alls. Kommer heller aldrig upprepas. Däremot hade en kompis en gång ett riktigt hemskt rus (enligt mig). Han satt på en stol och tittade in i två tavlor som föreställde två missbildade människor, och i nästa stund satt han under bordet och skrek, livrädd och trodde människorna i bilden följde efter honom. Efter ytterligare en halvtimme satt han på toa och kräktes, helt naken. Kläderna låg snyggt ihopvikta i duschen...

PureWhey
2012-11-08, 22:33
En gång, kände inget alls. Kommer heller aldrig upprepas. Däremot hade en kompis en gång ett riktigt hemskt rus (enligt mig). Han satt på en stol och tittade in i två tavlor som föreställde två missbildade människor, och i nästa stund satt han under bordet och skrek, livrädd och trodde människorna i bilden följde efter honom. Efter ytterligare en halvtimme satt han på toa och kräktes, helt naken. Kläderna låg snyggt ihopvikta i duschen...

Efter cannabis..? Sounds legit

asareborn
2012-11-08, 22:41
Efter cannabis..? Sounds legit

Noll koll på vad det var, "svart afghan" var det, räknas det som cannabis eller är jag helt ute och snurrar? :)

PureWhey
2012-11-08, 22:50
Noll koll på vad det var, "svart afghan" var det, räknas det som cannabis eller är jag helt ute och snurrar? :)

Hasch, så ja... Otroligt att någon kan flippa ur så.

yooii
2012-11-08, 22:55
Hasch, så ja... Otroligt att någon kan flippa ur så.
Låter som att det även har brukats alkohol också.

Ja, jag har testat. Det är trevligt men absolut ingen substans jag aktivt söker upp. Eller ja, det är väl inga berusningsmedel jag aktivt söker upp förutom alkohol då och då.

Latissimus Dorsi
2012-11-08, 23:02
Nej.

asareborn
2012-11-08, 23:16
Hasch, så ja... Otroligt att någon kan flippa ur så.

Låter som att det även har brukats alkohol också.

Ja, jag har testat. Det är trevligt men absolut ingen substans jag aktivt söker upp. Eller ja, det är väl inga berusningsmedel jag aktivt söker upp förutom alkohol då och då.

ja, alkohol hade brukats. efter er skepsism så börjar jag ana ett visst skådespel av min vän...bortsett kanske från de ofantliga mängder spyor..

Rikard Jansson
2012-11-08, 23:18
Blanda med alkohol är en dålig idé har jag läst. :)

Bailah
2012-11-08, 23:28
Hel del när jag var yngre. Inte gjort det på 10ish år nu kanske. Ser ingen direkt poäng med att göra det nu heller

Glutenkatt
2012-11-08, 23:45
Anledningen är väl snarare att man vill sansa debatten lite, eftersom många har en väldigt skev bild av droger. Då väljer man att jämför med t.ex. alkohol som är en drog som de flesta har testat och kan relatera till.
Om man sen kan komma fram till att alkohol och cannabis spelar något så när samma liga så ser jag inte det konstiga i att i alla fall ifrågasätta alkohols laglighet eller cannabis olaglighet.

Att många har en skev bild av droger, speciellt cannabis - håller jag helt med om.
De drogliberala är snabba med att överdriva och säga att det är helt ofarligt, till och med en stor välsignelse för vår jord på alla sätt och vis.
De mer konservativa är lika snabba med att säga att det är dödsknark och att man kan få psykos och hugga ihjäl sin kompis eller tro att man är en apelsin (jepp, riktiga myter som cirkulerar)

Båda läger har oerhört fel såklart.

Sanningen är att det är en skadlig drog.
Alkohol är också en skadlig drog, men two wrongs doesnt make a right. Om alkohol skulle introduceras nu som en ny drog så skulle den förmodligen inte bli laglig, men det har liksom inte med diskussionen att göra egentligen.

De är också två helt skilda substanser, väldigt annorlunda effekter och biverkningar. Så att jämföra dem rakt av blir alltid skevt.

1ytrewq
2012-11-08, 23:46
Det är synd att så många överdoserar på röka första gången. Tur att bieffekterna är mildare än om man överdoserat så kraftigt på starksprit de första gångerna.

Många här tycker det inte var så speciellt första gången heller. För vissa, rätt många faktiskt, så kommer inte effekten förrens 2-3 gången kanske.

Nej. Ska man testa så testar man sig fram med 3-4 bloss och ökar om det känns bra efter 20-30 minuter. Sitt med din bästa vän, ha handlat massa godis, och kolla lite komedi. Det ska mycket till för att inte uppskatta det första gången, även om man är paranoid som person. I en avslappnad miljö och i lagom dos, såklart.

Och glöm inte att vara NYKTER innan du testar det. Även de mest erfarna kan må dåligt efter för mycket alkohol+thc.

Yes, jag har testat röka. Skulle göra det igen!

PureWhey
2012-11-08, 23:49
ja, alkohol hade brukats. efter er skepsism så börjar jag ana ett visst skådespel av min vän...bortsett kanske från de ofantliga mängder spyor..

Ja då kan det gå illa ifall man inte är van : - )

1ytrewq
2012-11-08, 23:51
Nej. Droger/knark är för mentalt svaga personer.
+1!

O'really?
http://apod.nasa.gov/apod/image/9612/sagan_uc.gif

ChuckTesta
2012-11-09, 01:14
Nej. Droger/knark är för mentalt svaga personer.

+1!

Det ska alltså komma från en troende kristen? really?

http://diamondhoarders.com/attachments/really-a-pony-version-of-a-meme-some-bronies-really-_2fb4eedd3de7d2f02ac5b5b683891f6d-jpg.376/

Hemma Gymmaren
2012-11-09, 01:47
Alla som tror på en större makt än människan själv, är farliga för samhället. (skämtåsido)

Cannabis är bra. Jag kallar inte det för en drog för att man behöver inte använda det som en drog. Börja med Cannabis odlingar och gör papper av det sen. Winning.

filmjölk
2012-11-09, 06:28
Jag har träffat hundratals grava narkomaner i mina dar, vet ni vad dessa har gemensamt? Hasch, tobak och alkohol som inkörsport.

Även om att dricka sig salongs nån gång i veckan eller att röka på nån gång i veckan inte är så farligt, så tror jag att kombinationen av ett socialt accepterat normalt alkoholbruk och haschrökning leder till ett eskalerande beteende där man snart super och puffar fler och fler ggr i veckan, sedan testar annat och till sist blir en fullfjädrad tjackpundare.

Skall man nödvändigtvis supa eller röka på tror jag att man gör klokt i att välja bort en av aktiviteterna. Varf för sig kanske det inte är så mycket att hänga läpp för om man håller det på en viss nivå, men ihop...

Avtrubbad
2012-11-09, 06:35
Jag har träffat hundratals grava narkomaner i mina dar, vet ni vad dessa har gemensamt? Hasch, tobak och alkohol som inkörsport.

Även om att dricka sig salongs nån gång i veckan eller att röka på nån gång i veckan inte är så farligt, så tror jag att kombinationen av ett socialt accepterat normalt alkoholbruk och haschrökning leder till ett eskalerande beteende där man snart super och puffar fler och fler ggr i veckan, sedan testar annat och till sist blir en fullfjädrad tjackpundare.

Skall man nödvändigtvis supa eller röka på tror jag att man gör klokt i att välja bort en av aktiviteterna. Varf för sig kanske det inte är så mycket att hänga läpp för om man håller det på en viss nivå, men ihop...

Faan inkörsports-teorin igen... Själv har jag träffat flera steroidmissbrukande killar. Alla hade träning som inkörsport. Eller vassleprotein. Bäst vi förbjuder det där så inte alla börjar med steroider.

Även om att träna nån gång i veckan eller att dricka protein nån gång i veckan inte är så farligt, så tror jag att kombinationen av en socialt accepterat normal träningsfrekvens och kosttilskott konsumtion leder till ett eskalerande beteende där man snart tränar och brukar fler tillskott fler ggr i veckan, sedan testar annat och till sist blir en fullfjädrad anabolamissbrukare.

Skall man nödvändigtvis träna och använda kosttillskott, tror jag att man gör klokt i att välja bort en av aktiviteterna. Varf för sig kanske det inte är så mycket att hänga läpp för om man håller det på en viss nivå, men ihop...

filmjölk
2012-11-09, 06:42
Faan inkörsports-teorin igen... ..

Efter att få den bekräftad 100+ ggr av riktiga narkomaner så vill jag kalla den fakta och inte teori.

Avtrubbad
2012-11-09, 06:48
Efter att få den bekräftad 100+ ggr av riktiga narkomaner så vill jag kalla den fakta och inte teori.

Jasså det säger du.
Förklara hur holland, canada och portugal har lägre missbrukare av ex heroin än t. ex England. I Sverige är dödligheten större än i alla andra länderna.

Så din inkörsport är ett hittepå argument. Snarare är det så i och med att det inte är lagligt, att de som vill ha det får gå via den lokala dealern. Han har ju givetvis alltid mer saker hemma och låter en testa gratis för att se om man gillar det.

Nä sälj skiten på systemet och på coffeshops och få bort kapital från kriminella element i samhället.

Trouble
2012-11-09, 07:01
Jasså det säger du.
Förklara hur holland, canada och portugal har lägre missbrukare av ex heroin än t. ex England. I Sverige är dödligheten större än i alla andra länderna.

Så din inkörsport är ett hittepå argument. Snarare är det så i och med att det inte är lagligt, att de som vill ha det får gå via den lokala dealern. Han har ju givetvis alltid mer saker hemma och låter en testa gratis för att se om man gillar det.

Nä sälj skiten på systemet och på coffeshops och få bort kapital från kriminella element i samhället.

Större andel kortväxta? Dunno?

filmjölk
2012-11-09, 07:17
Jasså det säger du.
Förklara hur holland, canada och portugal har lägre missbrukare av ex heroin än t. ex England. I Sverige är dödligheten större än i alla andra länderna.

Så din inkörsport är ett hittepå argument. Snarare är det så i och med att det inte är lagligt, att de som vill ha det får gå via den lokala dealern. Han har ju givetvis alltid mer saker hemma och låter en testa gratis för att se om man gillar det.

Nä sälj skiten på systemet och på coffeshops och få bort kapital från kriminella element i samhället.

Your argument is invalid, du röker på.

Avtrubbad
2012-11-09, 07:35
Your argument is invalid, du röker på.

Tog argumenten slut?

Du kan läsa mitt tidigare inlägg i tråden (sida 3 tror jag), har inte rökt på flera år och ser ingen direkt nytta med det heller. Jag kan ta ett par bärs istället nämligen, det blir det mindre krångel med samhället.

dared
2012-11-09, 07:48
Jag har träffat hundratals grava narkomaner i mina dar, vet ni vad dessa har gemensamt? Hasch, tobak och alkohol som inkörsport.


Då måste du även lägga till ex. Koffein, för jag tror det är en vääldigt stor mängd tunga narkomaner som drack kaffe och började med Koffein innan Heroin. Av de som någonsin testat en tyngre drog så skulle jag våga säga att det nog är betydligt fler som någonsin druckit kaffe/energidrycker än de som testat Cannabis. Så det är isf en ännu större inkörsport till värre droger än vad Cannabis är?

Sen kan man ju ifrågasätta orsak/verkan sammanband däremellan.. right? ;)

Ulvamal
2012-11-09, 08:16
Det jag undrar är i vilket sammanhang filmjölk mött dessa hundratals "riktiga" (finns det folk som fejkar?) narkomaner, och i vilken roll.

Det gör nämligen ganska stor skillnad.

Glutenkatt
2012-11-09, 08:18
Det ska alltså komma från en troende kristen? really?


När argumenten tar slut så tar irrationaliteten vid. Vad har det med saken att göra? (retorisk fråga, du behöver inte svara)

Stefan J
2012-11-09, 08:20
Då måste du även lägga till ex. Koffein, för jag tror det är en vääldigt stor mängd tunga narkomaner som drack kaffe och började med Koffein innan Heroin. Av de som någonsin testat en tyngre drog så skulle jag våga säga att det nog är betydligt fler som någonsin druckit kaffe/energidrycker än de som testat Cannabis. Så det är isf en ännu större inkörsport till värre droger än vad Cannabis är?

Sen kan man ju ifrågasätta orsak/verkan sammanband däremellan.. right? ;)

Haha men det här är ju bara trams. Då säger vi att mat, dryck och andning också är en inkörsport till tunga droger, för alla som fastnat i vilket missbruk som helst har ätit, druckit eller andats innan de trillade dit!

On topic, nej.

feyin
2012-11-09, 08:36
Nu är jag möjligen så jävla mentalitetsformerad man kan bli samt av jävligt dålig karaktär men såhär är det:

Jag har aldrig rökt canabiss av den anledning att det är olagligt. Jag har druckit mängder av alkohol trots alkoholmissbrukande föräldrar. Jag skulle gärna vara nykterist men typ någon gång i månaden får jag så jävla svårt att hålla mig. Hade jag aldrig börjat med alkohol hade det nog inte varit något problem.

Mental
2012-11-09, 08:50
Jag har träffat hundratals grava narkomaner i mina dar, vet ni vad dessa har gemensamt? Hasch, tobak och alkohol som inkörsport.

Även om att dricka sig salongs nån gång i veckan eller att röka på nån gång i veckan inte är så farligt, så tror jag att kombinationen av ett socialt accepterat normalt alkoholbruk och haschrökning leder till ett eskalerande beteende där man snart super och puffar fler och fler ggr i veckan, sedan testar annat och till sist blir en fullfjädrad tjackpundare.

Skall man nödvändigtvis supa eller röka på tror jag att man gör klokt i att välja bort en av aktiviteterna. Varf för sig kanske det inte är så mycket att hänga läpp för om man håller det på en viss nivå, men ihop...

Min inkörsport var läsk, gillade sockerkicken som liten. I tidiga tonår fick man alkoholfri cider vid festliga tillfällen och började nu associera cider med fest. I senare tonår övergick det till Cider med alkohol i (sötsliskig kopparbergs päroncider) för att senare leda mig in till öl och så småningom finöl.
Jag tror att varken alkohol eller canabis är inkörsportar, de är bara steg på en stege som börjar längre ned.

stridis
2012-11-09, 09:22
När argumenten tar slut så tar irrationaliteten vid. Vad har det med saken att göra? (retorisk fråga, du behöver inte svara)

Behöver du en låtsas-kompis som tar hand om dig så är du mentalt svag.(Behöver du inte men tror ändå av någon anledning så är du antingen tråkigt uppfostrad och inte kunnat släppa det eller så: *facepalm.*; vilket är nästan lika illa)

Så klassiskt fall av kasta sten i glashus.

Rahf
2012-11-09, 09:31
Jag tror nog att Avtrubbad kittlade lite på en poäng som låter dugligt, nämligen att cannabis kommer från en lokal kran, eller en polare som känner en kran. Därifrån är man steget närmre att bli utsatt för tyngre droger. Jämför med alkohol som är lätt att få tag på, och vars langare av det är inte lika troliga att besitta andra droger.

En tanke. Låter det delvis rimligt?

OBS: Jag står fortfarande vid min ursprungliga åsikt: Folk som är höga har en ofattbar förmåga att vara enormt korkade.

Tricklew
2012-11-09, 10:00
Nej herregud, det är olagligt.


phone

wessmen
2012-11-09, 10:22
Jag tror nog att Avtrubbad kittlade lite på en poäng som låter dugligt, nämligen att cannabis kommer från en lokal kran, eller en polare som känner en kran. Därifrån är man steget närmre att bli utsatt för tyngre droger. Jämför med alkohol som är lätt att få tag på, och vars langare av det är inte lika troliga att besitta andra droger.

En tanke. Låter det delvis rimligt?

OBS: Jag står fortfarande vid min ursprungliga åsikt: Folk som är höga har en ofattbar förmåga att vara enormt korkade.

Blir man erbjuden något i tid och otid så lockas man nog lite.
Men ärligt talat, folk är inte så svaga. Är man nyfiken på droger så är det klart man provar, är man inte så håller man sig ifrån.

Gatewayteorin är en jävla myt, man vaknar inte upp en dag och tycker att "kicken duger inte längre" och man vill gå upp.

Om man nu gillar cannsbisruset, varför skulle man vilja ha något annat, eller behöva något annat. Nyfikenhet och socialt umgänge är det som avgör.

Ps. Jag tycker att påverkade människor är enormt dumma under ruset. Kvittar vilken drog det är, man tycker alltid de är idioter om man själv är nykter.

tearz
2012-11-09, 10:44
Men för i helvete bara gör alla jävla droger "lagliga"
Sälj skiten över disk (systembolaget ) Style.

Tror någon verkligen att "lätt tillgängligheten" skulle vara en avgörande faktor om folk väljer att bruka(miss) droger ?

Tror nog alla kan enas om att få tag på droger är väldigt enkelt för de allra flesta.

Kan bara tala för mig själv när jag säger detta , men inte fan skulle jag skjuta heroin bara för att det fanns på tex ICA ?

Fattar absolut ingenting.

Vill man bruka droger så finns det redan tillgängligt i princip överallt.

På detta sätt kan man kontrollera att det inte säljs massa skit samt att man kan skrota alla jävla miljarder man lägger ned till att jaga "knarklangare" och dyl.

Jorgen
2012-11-09, 10:57
Men för i helvete bara gör alla jävla droger "lagliga"
Sälj skiten över disk (systembolaget ) Style.
Tror någon verkligen att "lätt tillgängligheten" skulle vara en avgörande faktor om folk väljer att bruka(miss) droger ?

Vill man bruka droger så finns det redan tillgängligt i princip överallt.


Ja.

Nej.

tearz
2012-11-09, 11:03
Ja.

Nej.

Kanske dags att lämna pojkrummet och komma ut i verkliga livet isåfall?

No offense men att droger skulle vara svårtillgängliga i dagens samhälle är ju absurt att påstå.

Lyckas man inte ha bekanta, så finns ju drogerna något klick bort på nätet ?

Jorgen
2012-11-09, 11:10
Kanske dags att lämna pojkrummet och komma ut i verkliga livet isåfall?

No offense men att droger skulle vara svårtillgängliga i dagens samhälle är ju absurt att påstå.

Lyckas man inte ha bekanta, så finns ju drogerna något klick bort på nätet ?

Varför skulle jag vilja det då?

Kanske det, men tror du inte att det kan bero lite på i vilka kretsar man umgås i?

Så det är bara att googla "köpa heroin" och välja första sidan menar du?

tearz
2012-11-09, 11:13
Varför skulle jag vilja det då?

Kanske det, men tror du inte att det kan bero lite på i vilka kretsar man umgås i?

Så det är bara att googla "köpa heroin" och välja första sidan menar du?

Vet inga "kretsar" där droger inte skulle kunna gå att få tag i om man eftersöker dom ?

Och jag umgås med allt ifrån högt utbildade till studenter samt "busar"
Så har väl insikt i de flesta "kretsar" isf *gah!*

Nej, men förmodligen någon opiat eller dylikt med liknande effekt.

OnMyWay
2012-11-09, 11:14
Absolut

Minimjölk
2012-11-09, 11:24
Tycker siffronra i pollen är intressanta då jag aldrig själv provat eller ens tänkt tanken att prova. Vill dock notera för andra som gjort samma iaktagande gällande statistiken att rubriken i tråden troligtvis kommer tilltala en större andel människor som provat eller funderat i de banorna. jag som aldrig provat eller tänkt tanken tänkte ju faktiskt inte ens gå i in i tråden och ännu mindre svara.

Dessutom måste vi tänka på vilken målgrupp detta forum har. Mediananvändaren är inte en typisk medelsvensson utan vi har en stor mängd unga killar som har en släng av kroppsfixering och koll på kcal in. Dessa faktorer ovan gör att fördelningen blir väldigt missvisande om än intressant.

ChuckTesta
2012-11-09, 12:13
Att ligga i och inte ge upp är en sund inställning till mycket, skulle däremot inte klassa cannabisrökning som en av dem. Sen finns det förstås mycket annat som gör att jag inte tycker det är lönt; kan inte köpa nånstans med fastställda öppettider, samt att det är mycket dyrare än att bli full.

Är det så viktigt för dig att jag röker?

Om du röker eller inte kunde jag inte bry mig mindre om, men eftersom du själv redan har gjort valet att testa att cannabis så har du ju redan valt att du ville testa det. och du fick ingen effekt.

När argumenten tar slut så tar irrationaliteten vid. Vad har det med saken att göra? (retorisk fråga, du behöver inte svara)

Vad sa du, när argumenten tar slut? Var det därför du slutade svara på det vi skrev innan?

Gober
2012-11-09, 12:30
Men för i helvete bara gör alla jävla droger "lagliga"
Sälj skiten över disk (systembolaget ) Style.

Tror någon verkligen att "lätt tillgängligheten" skulle vara en avgörande faktor om folk väljer att bruka(miss) droger ?


Ja? Danmark som har lägre åldersgräns på alkohol och säljer det i butiker har fler alkoholister än Sverige (om statistiken fortfarande stämmer). Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.

Om något blir lagligt så kommer ju fler att våga gå över "gränsen" och testa.

Mental
2012-11-09, 12:57
Dessutom måste vi tänka på vilken målgrupp detta forum har. Mediananvändaren är inte en typisk medelsvensson utan vi har en stor mängd unga killar som har en släng av kroppsfixering och koll på kcal in. Dessa faktorer ovan gör att fördelningen blir väldigt missvisande om än intressant.

Samtidigt skulle man kunna argumentera att målgruppen undviker saker som skulle få de avstängda från gymet, och att tränade i någon mån är mer renlevnadsmäniska än medelsvensson?

Å andra sidan, om man redan trycker och grisbulkar lär man inte tycka att gräs gör varken från eller till :D

Raschmus
2012-11-09, 13:02
kanske dags att lämna pojkrummet och komma ut i verkliga livet isåfall?

No offense men att droger skulle vara svårtillgängliga i dagens samhälle är ju absurt att påstå.

Lyckas man inte ha bekanta, så finns ju drogerna något klick bort på nätet ?

+1.

miaz
2012-11-09, 13:20
Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.
det stämmer inte alls det.

jag gav visserligen upp den här frågan evigheter sen för jag tycker den är helt retarderad.

men vad jag inte förstår, är hur folk kan tex läsa DN's rapporter för några månader sedan, och inte medsamma begripa att systemet inte funkar.
i DN stod det att det är fler under 18år i sverige som rökt cannabis,
än i nederländerna.
detta är trots att man de senaste tio åren successivt ökat insatserna och höjt straffen för cannabis.
här är det ju, svart på vitt, polisens och skolans och politikernas ytterligare, och mer extrema insatser mot cannabis, får enbart motsatt effekt.
hur mycket värre ska det behöva bli innan nån begriper att det inte fungerar?

borde man kanske inte gräva djupare, och ta hand om anledningarna till varför folk röker till att börja med?
eller bara förstå att folk har, och kommer i all evighet, nyttja droger.
eller rent av, visa dom respekt, ta frågan på allvar och komma nån vart.

hnric
2012-11-09, 13:29
Ja? Danmark som har lägre åldersgräns på alkohol och säljer det i butiker har fler alkoholister än Sverige (om statistiken fortfarande stämmer). Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.

Om något blir lagligt så kommer ju fler att våga gå över "gränsen" och testa.

Danmark har även en rätt så annorlunda alkoholkultur än Sverige. Var väl bara något år sedan det vart ramaskri på något av bryggerierina där då de inte skulle få sina gratis starköl under arbetstid längre.

Lite som filmmjölks bland(miss)brukare. Ett samband betyder inte att det ena orsakar det andra, kan finnas fler faktorer än så som spelar in.

Kischen
2012-11-09, 13:30
Provade flera gånger för några år sen. Lite halvkul tillsammans med polarna men inte tillräckligt för att jag ska orka bry mig.

Kischen
2012-11-09, 13:39
Jag har träffat hundratals grava narkomaner i mina dar, vet ni vad dessa har gemensamt? alkohol som inkörsport.


Fixad. Naturligtvis är Sveriges mest använda drog inkörsporten. Ingen "Testar" alkohol under ett cannabisrus, tvärt om är nog betydligt vanligare.

ChuckTesta
2012-11-09, 13:41
Efter att få den bekräftad 100+ ggr av riktiga narkomaner så vill jag kalla den fakta och inte teori.

Det finns ju lika mycket fakta som säger att det inte finns någon inkörsport. Jag har empirisk bevisning på det också. Då är det fakta, punkt slut.

De som har bekräftat det för dig, hade blivit narkomaner även om cannabis inte ens existerade. Även om alkohol inte existerade. Dom är narkomaner och det är inte någon inkörsport som gjort att dom blev narkomaner.

Fixad. Naturligtvis är Sveriges mest använda drog inkörsporten. Ingen "Testar" alkohol under ett cannabisrus, tvärt om är nog betydligt vanligare.

+1

Alkohol är inkörsporten till droger, av någon anledning så verkar folk ha svårt att förstå att alkohol är en drog, precis som heroin, bara för att det är lagligt.

dupper
2012-11-09, 13:47
Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.

Om något blir lagligt så kommer ju fler att våga gå över "gränsen" och testa.

http://www.nationmaster.com/graph/lif_can_use-lifestyle-cannabis-use

Med din logik skulle alltså t.ex. Netherlands vara högst upp på listan, istället för New Zealand och Australia.

Nu får du jättegärna såga min källa om du orkar gå igenom allting, jag har tyvärr inte tid/ork att gå igenom det mer noggrant.

Rangz
2012-11-09, 13:57
Ja, jag har rökt.

Debatten för/emot cannabis kommer att pågå så fram till att den yngre generationen (internet generationen) kommer in i politiken. Först då kan felaktig propaganda sorteras ut och folket matas inte med lögner. Det som idag skrivs i media, tex "Studier bevisar att cannabis är farligt pga bla och bla", men sen inte berätta att utöver studien i fråga så har det gjorts 10 ytterligare för att bevisa denna fel.

Gateway teorin kan kyssa mig i röven, klart som fan att nästan alla tunga missbrukare började med cannabis, ingen går från helt clean till att sitta med en spruta i armen. Med det sagt så tror jag att MÅNGA av dessa hade hamnat i samma läge även om cannabis inte funnits!

Brukar även länka ihop gateway teorin med det faktum att det är olagligt. Det medför ju att du måste uppsöka en dealer. Dealern vill tjäna pengar på dig. Han kanske erbjuder dig att köpa lite annat ihop med din cannabis?
Hur ofta går man in på systembolaget för att köpa 6 öl, men blir påtryckt 2 flaskor vodka också av tanten i kassan?


Nä, som sagt, även om Sverige troligtvis kommer långt efter många andra länder i världen så tror jag att en vacker dag är det lika lagligt och accepterat som alcohol.

erks
2012-11-09, 14:14
PSKJrgGqx_E

Oljeblixten
2012-11-09, 14:31
Ja, jag har rökt.

Debatten för/emot cannabis kommer att pågå så fram till att den yngre generationen (internet generationen) kommer in i politiken. Först då kan felaktig propaganda sorteras ut och folket matas inte med lögner. Det som idag skrivs i media, tex "Studier bevisar att cannabis är farligt pga bla och bla", men sen inte berätta att utöver studien i fråga så har det gjorts 10 ytterligare för att bevisa denna fel.

Gateway teorin kan kyssa mig i röven, klart som fan att nästan alla tunga missbrukare började med cannabis, ingen går från helt clean till att sitta med en spruta i armen. Med det sagt så tror jag att MÅNGA av dessa hade hamnat i samma läge även om cannabis inte funnits!

Brukar även länka ihop gateway teorin med det faktum att det är olagligt. Det medför ju att du måste uppsöka en dealer. Dealern vill tjäna pengar på dig. Han kanske erbjuder dig att köpa lite annat ihop med din cannabis?
Hur ofta går man in på systembolaget för att köpa 6 öl, men blir påtryckt 2 flaskor vodka också av tanten i kassan?


Nä, som sagt, även om Sverige troligtvis kommer långt efter många andra länder i världen så tror jag att en vacker dag är det lika lagligt och accepterat som alcohol.

Det som faktiskt gör gateway teorin lite "legit" är att man tar ett visst steg då man röker CB, det är inte drogen i sig som blir en inkörsport utan det faktum att man går över en gräns då man intar en olaglig substans. Och om det finns folk som säljer cannabis så kommer det finnas människor runt omkring dessa som säljer/brukar andra droger.

Jag är inte emot att folk röker cannabis, det är deras liv och deras kroppar men att gatewayteorin är 100% bull är skitsnack, det är bara att folk inte förstår sig på den och tror att cannabis är steg ett för att bli tung narkoman.

Gober
2012-11-09, 14:31
http://www.nationmaster.com/graph/lif_can_use-lifestyle-cannabis-use

Med din logik skulle alltså t.ex. Netherlands vara högst upp på listan, istället för New Zealand och Australia.

Nu får du jättegärna såga min källa om du orkar gå igenom allting, jag har tyvärr inte tid/ork att gå igenom det mer noggrant.

Dom ligger ju högt på listan? Precis som andra länder där det kanske inte är lagligt men man har en ganska liberal syn på cannabis och folk kan röka på utan att någon egentligen bryr sig.

Det är komplicerat att titta på statistik eftersom det precis som någon nämner om alkohol har med kultur att göra, hur man ser på just cannabis och bruk/missbruk.


i DN stod det att det är fler under 18år i sverige som rökt cannabis,
än i nederländerna.

Står det något om det finns fler tunga missbrukare i nederländerna? det vore intressant att se.



Jag kan inte säga att jag är för eller mot det ena eller det andra, skulle man göra cannabis lagligt så måste man ju ha den perfekta planen för att genomföra detta. Jag har sett tillräckligt mycket skit som resultat av cannabis för att jag ska vara på motståndarsidan.

Rangz
2012-11-09, 16:24
Det som faktiskt gör gateway teorin lite "legit" är att man tar ett visst steg då man röker CB, det är inte drogen i sig som blir en inkörsport utan det faktum att man går över en gräns då man intar en olaglig substans. Och om det finns folk som säljer cannabis så kommer det finnas människor runt omkring dessa som säljer/brukar andra droger.

Jag är inte emot att folk röker cannabis, det är deras liv och deras kroppar men att gatewayteorin är 100% bull är skitsnack, det är bara att folk inte förstår sig på den och tror att cannabis är steg ett för att bli tung narkoman.

Förstår vad du menar, men din teori bryts ju om det vore lagligt. Då går man in på weedbolaget eller vad det nu är, köper sitt gräs och sen går man hem. Helt utan att komma i kontakt med tyngre droger/brukare av tyngre droger.

Självklart finns det ju dom som "vill ha mer" efter att ha testat cannabis som sen går vidare, men det är ju långt ifrån alla.

Gateway teorin har nått den punkt (tack vare proppagandan) där folk faktiskt tror att om man en gång testat cannabis så är man fast i ett drogträsk, vilket är helt fel. Alla tunga narkomaner som får frågan Vilken drog dom testade först, så är cannabis med all säkerhet det vanligaste svaret. Det har nog en del med att göra att CB är lätt att få tag på, billigt och framförallt den mildaste drogen, åtminstånde om man sätter det emot alla opiater osv. Men att ha CB som anledning till att man börja skjuta heroin är ju banalt!

Exdiaq
2012-11-09, 16:32
Ja? Danmark som har lägre åldersgräns på alkohol och säljer det i butiker har fler alkoholister än Sverige (om statistiken fortfarande stämmer). Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.

Om något blir lagligt så kommer ju fler att våga gå över "gränsen" och testa.

Old but gold. Avkriminalisering påverkar i positiv riktning

Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal

Drug warriors often contend that drug use would skyrocket if we were to legalize or decriminalize drugs in the United States. Fortunately, we have a real-world example of the actual effects of ending the violent, expensive War on Drugs and replacing it with a system of treatment for problem users and addicts.

Ten years ago, Portugal decriminalized all drugs. One decade after this unprecedented experiment, drug abuse is down by half:

"Health experts in Portugal said Friday that Portugal’s decision 10 years ago to decriminalise drug use and treat addicts rather than punishing them is an experiment that has worked.

“There is no doubt that the phenomenon of addiction is in decline in Portugal,” said Joao Goulao, President of the Institute of Drugs and Drugs Addiction, a press conference to mark the 10th anniversary of the law.

The number of addicts considered “problematic” — those who repeatedly use “hard” drugs and intravenous users — had fallen by half since the early 1990s, when the figure was estimated at around 100,000 people, Goulao said.

Other factors had also played their part however, Goulao, a medical doctor added.

“This development can not only be attributed to decriminalisation but to a confluence of treatment and risk reduction policies.”"

Many of these innovative treatment procedures would not have emerged if addicts had continued to be arrested and locked up rather than treated by medical experts and psychologists. Currently 40,000 people in Portugal are being treated for drug abuse. This is a far cheaper, far more humane way to tackle the problem. Rather than locking up 100,000 criminals, the Portuguese are working to cure 40,000 patients and fine-tuning a whole new canon of drug treatment knowledge at the same time.

None of this is possible when waging a war.

Länk (http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/)

Mago
2012-11-09, 16:43
Står det något om det finns fler tunga missbrukare i nederländerna? det vore intressant att se.


Kollar man dödsfall relaterat till droger år 2008 så säger FN såhär i all fall:

Nedeländerna: 11,6 st/1,000,000 inv
Sverige: 69,2 st/1,000,000 inv

Källa: http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/WDR2011/StatAnnex-consumption.pdf
Massor av statistik att kolla runt på.

dupper
2012-11-09, 16:45
Dom ligger ju högt på listan? Precis som andra länder där det kanske inte är lagligt men man har en ganska liberal syn på cannabis och folk kan röka på utan att någon egentligen bryr sig.

Det är komplicerat att titta på statistik eftersom det precis som någon nämner om alkohol har med kultur att göra, hur man ser på just cannabis och bruk/missbruk.



Absolut. Men statistiken visar mer än något annat att olagligt/lagligt är en mindre faktor än t.ex. kultur. Alltså kan du inte säga att det finns fler brukare/missbrukare där det är lagligt än där det är olagligt.



Ja? Danmark som har lägre åldersgräns på alkohol och säljer det i butiker har fler alkoholister än Sverige (om statistiken fortfarande stämmer). Länder där det går att röka lagligt har fler brukare/missbrukare.

Om något blir lagligt så kommer ju fler att våga gå över "gränsen" och testa.

Ja, men om man likställer cannabis med alkohol finns det väl lika mycket incitament att pröva tyngre saker efter alkohol som efter cannabis. Eller är det någonting speciellt med att röka cannabis som får person X att söka sig till tyngre substanser?

Exdiaq
2012-11-09, 16:46
Kollar man dödsfall relaterat till droger år 2008 så säger FN såhär i all fall:

Nedeländerna: 11,6 st/1,000,000 inv
Sverige: 69,2 st/1,000,000 inv

Källa: http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/WDR2011/StatAnnex-consumption.pdf
Massor av statistik att kolla runt på.

Pcccchhhhh! Inte komma här med riktiga fakta istället för ideologi och anekdoter!

Gober
2012-11-09, 17:10
Ja, men om man likställer cannabis med alkohol finns det väl lika mycket incitament att pröva tyngre saker efter alkohol som efter cannabis. Eller är det någonting speciellt med att röka cannabis som får person X att söka sig till tyngre substanser?


Jag vet inte, tittar man på de från min ungdom som började med tunga droger så var cannabis inkörsporten till tyngre droger. Men de allra flesta har ju redan innan dess testat alkohol. Att man går från cannabis till tyngre droger är ju knappast något bevis på att det är enbart pga CB, det är ju snarare en kombination av CB och vilken miljö man lever i, uppväxt osv osv. Det finns massor av människor som röker CB ibland utan att gå över till tyngre droger.

Att införa någon slags "apoteksverksamhet" skulle lösa en del problem kan nog de flesta se, det skulle kunna läggas mer resurser på att få bort tyngre droger osv. Att en vuxen människa lagligt skulle få röka lite gräs ibland är inget jag får moralpanik över, men jag vet för lite om hur det skulle fungera i praktiken om man införde något sådant för att ställa mig bakom det.

Oljeblixten
2012-11-09, 18:32
Förstår vad du menar, men din teori bryts ju om det vore lagligt. Då går man in på weedbolaget eller vad det nu är, köper sitt gräs och sen går man hem. Helt utan att komma i kontakt med tyngre droger/brukare av tyngre droger.

Självklart finns det ju dom som "vill ha mer" efter att ha testat cannabis som sen går vidare, men det är ju långt ifrån alla.

Gateway teorin har nått den punkt (tack vare proppagandan) där folk faktiskt tror att om man en gång testat cannabis så är man fast i ett drogträsk, vilket är helt fel. Alla tunga narkomaner som får frågan Vilken drog dom testade först, så är cannabis med all säkerhet det vanligaste svaret. Det har nog en del med att göra att CB är lätt att få tag på, billigt och framförallt den mildaste drogen, åtminstånde om man sätter det emot alla opiater osv. Men att ha CB som anledning till att man börja skjuta heroin är ju banalt!

Jag håller med att den bryts ner om man skulle legalisera, jag tar inget parti i legaliseringsfrågan dock. Jag gillar både regler och avregleringar på något skumt sätt.

Jag tror dock många GHETTAKICKAHKIDZ skulle skita helt i att röka om det blev lagligt då det helt enkelt inte längre är tufft då. :cool:

prOtotype
2012-11-09, 19:01
Dom har just legaliserat marijuana i washington och colorado. Och då inte medical, utan för "recreational use".

Finns det något annat som kan användas som medicin för så många olika åkommor och ändå ha så lite bieffekter?

Glutenkatt
2012-11-09, 19:10
Vad sa du, när argumenten tar slut? Var det därför du slutade svara på det vi skrev innan?

Haha.. Jag kollade igenom ditt svar. Upptäckte 100000 argumentationsfel och oseriösa missförstånd. Suckade. Orkade inte svara.

Behöver du en låtsas-kompis som tar hand om dig så är du mentalt svag.(Behöver du inte men tror ändå av någon anledning så är du antingen tråkigt uppfostrad och inte kunnat släppa det eller så: *facepalm.*; vilket är nästan lika illa)

Så klassiskt fall av kasta sten i glashus.

Nu råkar jag ha läst psykologi på universitetsnivå och dessutom så är jag över 12år. Vilket är rätt nice, för då förstår man att det där är väldigt tramsigt.

Runt 100 000 kristna dödas varje år för sin tro. Ofta blir de dödade för att de vägrar förneka sin tro.
Flera miljoner kristna blir förföljda endast på grund av de är kristna.

"Mentalt svag" är nog de sista orden jag skulle beskriva en kristen med.

Sen så blir folk frälsta i alla olika åldrar. Har träffat alla olika typer av människor - som är kristna.

Fast de är kanske bekvämare att hålla fast vid fördomar?

dupper
2012-11-09, 19:13
Jag vet inte, tittar man på de från min ungdom som började med tunga droger så var cannabis inkörsporten till tyngre droger. Men de allra flesta har ju redan innan dess testat alkohol. Att man går från cannabis till tyngre droger är ju knappast något bevis på att det är enbart pga CB, det är ju snarare en kombination av CB och vilken miljö man lever i, uppväxt osv osv. Det finns massor av människor som röker CB ibland utan att gå över till tyngre droger.

Att införa någon slags "apoteksverksamhet" skulle lösa en del problem kan nog de flesta se, det skulle kunna läggas mer resurser på att få bort tyngre droger osv. Att en vuxen människa lagligt skulle få röka lite gräs ibland är inget jag får moralpanik över, men jag vet för lite om hur det skulle fungera i praktiken om man införde något sådant för att ställa mig bakom det.

Jag tror precis som du att det är ingenting med hur starkt/tungt CB är som skapar inkörsporten. Det är snarare att man tvingas till att umgås/köpa av de som sysslar med tyngre droger, och på så sätt utsätts för det. Dessutom blir man redan stämplad som knarkare när man röker CB, vilket förminskar steget mellan CB och tyngre droger.

Poängen är, att när du har en drog som går att likställa med alkohol i hur "farligt" det är att bruka/missbruka, så skapas problemen av att det är olagligt/stigmatiserat att bruka. Därför tycker jag att det borde avkriminaliseras/legaliseras, för att skydda missbrukarna.

Ulvamal
2012-11-09, 19:32
Ska vi tala om farlig stigmatisering?

Vad sägs om den stigmatisering som riktas mot de (främst bland ungdomar) som inte super? =)

stridis
2012-11-09, 19:45
Nu råkar jag ha läst psykologi på universitetsnivå och dessutom så är jag över 12år. Vilket är rätt nice, för då förstår man att det där är väldigt tramsigt.

Runt 100 000 kristna dödas varje år för sin tro. Ofta blir de dödade för att de vägrar förneka sin tro.
Flera miljoner kristna blir förföljda endast på grund av de är kristna.

"Mentalt svag" är nog de sista orden jag skulle beskriva en kristen med.

Sen så blir folk frälsta i alla olika åldrar. Har träffat alla olika typer av människor - som är kristna.

Fast de är kanske bekvämare att hålla fast vid fördomar?

Just nu så håller vi oss till Sverige, men snyggt försök till att blanda bort korten. Men likafullt så är det utsatta personer som nyrekrytering sker snabbast(nu tänker jag på religion i stort så islam etc inblandat). Men att folk som blivit indoktrinerade som små är kristna, ja då kan de ju komma från vilken samhällsklass som helst.

Glutenkatt
2012-11-09, 21:05
Just nu så håller vi oss till Sverige, men snyggt försök till att blanda bort korten. Men likafullt så är det utsatta personer som nyrekrytering sker snabbast(nu tänker jag på religion i stort så islam etc inblandat). Men att folk som blivit indoktrinerade som små är kristna, ja då kan de ju komma från vilken samhällsklass som helst.

Haha. Sverige tillsammans med Vietnamn är världens mest sekulariserade land.. Du tog upp tro på Gud, och jag svarade. Vi har aldrig pratat om specifikt tro i förhållande till Sverige. Nice try thou.

"en likafullt så är det utsatta personer som nyrekrytering sker snabbast(nu tänker jag på religion i stort så islam etc inblandat)."

Det är inte sant. Du är välkommen att komma med källa, och vidare förklaring på vad du menar med "utsatta personer" och "nyrekrytering". Förstår att du låter din fantasi löpa fritt, men för diskussionens skull så..

Om du hade läst mitt tidigare inlägg så var min poäng att folk blir kristna i alla olika åldrar, både med och utan en uppväxt i en kristen familj.

Eddie Vedder
2012-11-09, 21:06
Ska vi tala om farlig stigmatisering?

Vad sägs om den stigmatisering som riktas mot de (främst bland ungdomar) som inte super? =)

Ja den är ett problem och det är väldigt tråkigt. Men det är ju som med all "töntighetsstigmatisering" och kan verkligen inte jämföras med att bli stämplad som kriminell haschtomte. Blir man illa bemött för att man inte vill supa kan man söka sig till bättre umgänge. Blir man utstött för att man gillar hasch kanske man istället måste söka sig till sämre (in i missbrukskretsar).

Ulvamal
2012-11-09, 21:31
Ja den är ett problem och det är väldigt tråkigt. Men det är ju som med all "töntighetsstigmatisering" och kan verkligen inte jämföras med att bli stämplad som kriminell haschtomte. Blir man illa bemött för att man inte vill supa kan man söka sig till bättre umgänge. Blir man utstött för att man gillar hasch kanske man istället måste söka sig till sämre (in i missbrukskretsar).

Naturligtvis. Du har en poäng. Om, givetvis, man bortser från att det röks på i många olika sorters kretsar. Du visar prov på exakt den sorts synsett som leder till stigmatisering av hashbrukare.

För tydlighetens skull kanske jag ska tillägga att jag personligen inte förespråkar legalisering av hash
... men du vet, jag betraktar inte folk som röker på ibland som narkomaner mer än jag ser mig själv som alkoholist. Det där med missbruk sitter inte i valet av substans, definitionen bygger istället på skadeverkningar.

Eddie Vedder
2012-11-09, 21:38
Du visar prov på exakt den sorts synsett som leder till stigmatisering av hashbrukare.

Du visar prov på att inte kunna tolka det du läser.

Eller skämtar du bara (jag hoppas ju det)? Jag tog ett exempel på hur den som röker bemöts av samhället enligt hur jag upplever det. Jag sa inte att JAG tycker så. Jag tycker att den synen är hemsk och jag hoppas att min uppfattning av hur de flesta ser på cannabisbruk är fel. Men jag tror att det är så tyvärr.

dared
2012-11-09, 21:44
Haha men det här är ju bara trams. Då säger vi att mat, dryck och andning också är en inkörsport till tunga droger, för alla som fastnat i vilket missbruk som helst har ätit, druckit eller andats innan de trillade dit!

.

Precis min poäng. Finns inget som säger att bara för att du har testat Cannabis så testar du även tyngre droger. Visst finns det en korrelation mellan att ta sig för att testa en olaglig drog och våga testa en annan, men det betyder inte att det slutgiltiga resultatet beror på testandet av den första drogen, eller dess existens per se.

Ulvamal
2012-11-09, 22:05
Du visar prov på att inte kunna tolka det du läser.

Eller skämtar du bara (jag hoppas ju det)?

Jodå, jag kan läsa. Jag kan också ställa saker på sin spets.

...och nej, jag är nästan aldrig helt allvarlig. Så ja, jag roar mig när jag driver en antydan i det du skriver absurt långt. Också.

Jag tog ett exempel på hur den som röker bemöts av samhället enligt hur jag upplever det. Jag sa inte att JAG tycker så. Jag tycker att den synen är hemsk och jag hoppas att min uppfattning av hur de flesta ser på cannabisbruk är fel. Men jag tror att det är så tyvärr.

Jag inser det. Plus att det såklart beror av geografi och umgänge. Saken är bara att det i det sista du skriver osar av fördomen att cannabis närmast uteslutande florerar i missbrukarkretsar.

Så är det verkligen inte. Folk med karriär och familj röker på. Grönavågare, musiker, konstnärer, chefer, krögare, muskelbyggare, jurister ... de finns överallt, de som brukar ibland. Räknar man in de som brukat röka på förr, i sin ungdom, är de väldigt legio.

Enligt min erfarenhet. Kanske kan det skänka hopp?

Eller så är mitt umgänge helt enkelt jäkligt skumma filurer hela bunten. =)

dared
2012-11-09, 22:11
Jag är lite intresserad av det här med inkörsport tänket. Hur går argumenten?

Fakta: Koffein, Alkohol, Tobak, Cannabis och Heroin är droger.

Antagande: De flesta som testat Heroin har även testat de flesta av de förstnämnda drogerna.

Hypotetiskt: Bortse från samhällets stigmata, åtaganden som krävs för att tillhandahålla substanserna, dess bidragande till kriminalitet etc. (med andra ord de faktorer som beror på förbudet i sig snarare än de individuella substanserna)

Varför är då Cannabis en större/värre inkörsport än de andra nämnda substanserna?

Eddie Vedder
2012-11-09, 22:14
Saken är bara att det i det sista du skriver osar av fördomen att cannabis närmast uteslutande florerar i missbrukarkretsar.

Jag tänker inte skriva massa om det här eftersom jag är en ganska offentlig person men jag har mer erfarenheter i det här ämnet än vad du verkar tro (och vilket är alldeles rimligt eftersom jag inte berättar :D). Min poäng är den att om du inte accepteras för ditt rökande i den kretsen du rör dig kan det leda till att du söker dig till andra kretsar som är djupare nere i drogandet. Det måste inte bli så men jag tror att det alltid är en risk. Samma sak med doping till exempel.


Varför är då Cannabis en större/värre inkörsport än de andra nämnda substanserna?

Jag har skrivit om det här tidigare och även om det handlar om korrelation och ingen konstaterad kausalitet så är fortfarande korrelationen starkare. Titta på alla cannabisrökare och proportionen som sedan hamnar i tungt knarkmissbruk. Titta sedan på mjölkdrickare och de som hamnar i tungt knarkmissbruk. Den första proportionen är då större än den sista. Därav "den högre risken" rent statistiskt. Samma sak som kopplingen proteinpulver och doping. Den andelen är också större än mjölk och doping eller knäckebröd och doping.

Beelz
2012-11-09, 22:33
ja, jag gör det gärna igen...

dupper
2012-11-09, 23:27
Jodå, jag kan läsa. Jag kan också ställa saker på sin spets.

...och nej, jag är nästan aldrig helt allvarlig. Så ja, jag roar mig när jag driver en antydan i det du skriver absurt långt. Också.



Jag inser det. Plus att det såklart beror av geografi och umgänge. Saken är bara att det i det sista du skriver osar av fördomen att cannabis närmast uteslutande florerar i missbrukarkretsar.

Så är det verkligen inte. Folk med karriär och familj röker på. Grönavågare, musiker, konstnärer, chefer, krögare, muskelbyggare, jurister ... de finns överallt, de som brukar ibland. Räknar man in de som brukat röka på förr, i sin ungdom, är de väldigt legio.


Jag kan bara ta ett exempel. Killen som langar CB, langar även tyngre grejer. Han umgicks med folk som brukade tyngre grejer också. Om man fastnar för CB blir det lätt att man faller för grupptrycket att testa det de sysslar med, om man hänger med de.
Jag är lite intresserad av det här med inkörsport tänket. Hur går argumenten?

Fakta: Koffein, Alkohol, Tobak, Cannabis och Heroin är droger.

Antagande: De flesta som testat Heroin har även testat de flesta av de förstnämnda drogerna.

Hypotetiskt: Bortse från samhällets stigmata, åtaganden som krävs för att tillhandahålla substanserna, dess bidragande till kriminalitet etc. (med andra ord de faktorer som beror på förbudet i sig snarare än de individuella substanserna)

Varför är då Cannabis en större/värre inkörsport än de andra nämnda substanserna?

För att cannabis och heroin är de enda olagliga, och eftersom cannabis är den lättare drogen som de flesta inte har några problem med att pröva, så är det en inkörsport.

eternallord
2012-11-09, 23:55
För att cannabis och heroin är de enda olagliga

Han frågade ju specifikt om saker som INTE beror på att cannabis är olagligt och du svarar: "för att det är olagligt"?

Spartansk
2012-11-09, 23:56
Han frågade ju specifikt om saker som INTE beror på att cannabis är olagligt och du svarar: "för att det är olagligt"?

Men man kanske inte kan räkna bort olagligheten ur inkörsportsekvationen?

eternallord
2012-11-09, 23:58
Men man kanske inte kan räkna bort olagligheten ur inkörsportsekvationen?Men det är ju hela poängen. Det är en inkörsport FÖR ATT det är olagligt, är det inte olagligt upphör det att vara en inkörsport enligt samma argument.

dupper
2012-11-10, 00:08
Men det är ju hela poängen. Det är en inkörsport FÖR ATT det är olagligt, är det inte olagligt upphör det att vara en inkörsport enligt samma argument.

Men det är ju därför. Det har beslutats att det är fel, omoraliskt och dumt att röka cannabis, och det är DÄRFÖR det kallas för inkörsport jämfört med de andra substanserna.

Och ja, jag tror att det kommer att "upphöra att vara en inkörsport" när det blir lagligt/avkriminaliserat. Det är helt olika saker att skjuta heroin och röka cannabis, och har ganska olika effekter.

eternallord
2012-11-10, 00:13
Men det är ju därför. Det har beslutats att det är fel, omoraliskt och dumt att röka cannabis, och det är DÄRFÖR det kallas för inkörsport jämfört med de andra substanserna.

Och ja, jag tror att det kommer att "upphöra att vara en inkörsport" när det blir lagligt/avkriminaliserat. Det är helt olika saker att skjuta heroin och röka cannabis, och har ganska olika effekter.

Så vi är överens om att cannabis som substans inte är en inkörsport till tyngre droger och hade upphört att vara det helt och hållet om det hade varit lagligt?

Sen håller jag inte överhuvudtaget med om att det någonsin "beslutats" att det är "fel, omoraliskt och dumt att röka cannabis", men jag tror inte det var poängen du försökte driva.

Rahf
2012-11-10, 01:01
Så är det verkligen inte. Folk med karriär och familj röker på. Grönavågare, musiker, konstnärer, chefer, krögare, muskelbyggare, jurister ... de finns överallt, de som brukar ibland. Räknar man in de som brukat röka på förr, i sin ungdom, är de väldigt legio.

Enligt min erfarenhet. Kanske kan det skänka hopp?

Det är ett bra argument; att helt reko människor röker på. Men tror du att dessa människor skulle argumentera för en legalisering? Där vill jag tro att korthuset rämnar, eftersom deras umgänge inte nödvändigtvis röker på, och har kraftig stigma mot dem som gör det. Man vill inte riskera sin sociala struktur, bara för att kunna få köpa gräs i lokala affären.

Skillnaden mellan USA och Sverige är att attityden gentemot marijuana är mycket mer avslappnad här. Sen tror jag inte att du hittar mycket svenskt stöd från folk som har stort inflytande inom riksdags- eller regeringssektorerna. Man måste först framhäva ett argument som tydligt klargör att en legalisering kommer påverka kriminaliteten negativt, och ha som högst en banal negativ samhällspåverkan.

eternallord
2012-11-10, 01:44
Skillnaden mellan USA och Sverige är att attityden gentemot marijuana är mycket mer avslappnad här.

Om man tittar på befolkningens attityd så tror jag du har helt fel, det är tvärtom mycket mer avslappnat i USA än vad det är här.

baggard
2012-11-10, 01:51
Om man tittar på befolkningens attityd så tror jag du har helt fel, det är tvärtom mycket mer avslappnat i USA än vad det är här.


Han bor i LA :D

tp_88
2012-11-10, 01:52
Om man tittar på befolkningens attityd så tror jag du har helt fel, det är tvärtom mycket mer avslappnat i USA än vad det är här.
Rahf

Ort: Los Angeles

EDIT: ZWEI

eternallord
2012-11-10, 01:55
My bad!

eriksvensson
2012-11-10, 02:04
Sjalvklart.

Rahf
2012-11-10, 02:12
my bad!


:d

ceejay
2012-11-10, 12:30
http://blogs.seattletimes.com/politicsnorthwest/2012/11/09/175-marijuana-prosecutions-in-king-county-dismissed-because-of-initiative-502/

BelowAverage
2012-11-10, 13:15
Nej, inga planer på det heller. Men om möjligheten ges i tryggt sällskap så vore det spännande att pröva en gång för att få nån slags inblick i andras "liv".

De enda drogerna jag nyttjar är koffein och alkohol.

tjing
2012-11-10, 13:16
Självklart. Jag trodde i stort sett alla rökt på.

Lite för lugn effekt för mig dock. Jag går igång mer på stimulanter, eller kaffe och hård löpning om man ska hålla det på rätt nivå.

Satt och kollade skateboardvideos på en snubbes studentrum en gång och var så jäkla hög på en jättejoint vi rökt. Surrealistiskt är bara förnamnet. Hjärnan börjar tänka på allting samtidigt och snubben pratar slött om skateboardtricks, lika hög han. Jag tittar på hans mun och kommer ihåg att jag tycker att den rör sig långsamt och skumt på något sätt.

Ja, sen blev jag illamående det var det hela.

Ulvamal
2012-11-10, 14:16
Det är ett bra argument; att helt reko människor röker på. Men tror du att dessa människor skulle argumentera för en legalisering? Där vill jag tro att korthuset rämnar, eftersom deras umgänge inte nödvändigtvis röker på, och har kraftig stigma mot dem som gör det. Man vill inte riskera sin sociala struktur, bara för att kunna få köpa gräs i lokala affären.

En del av dem argumenterar för legalisering, de flesta inte.
Lagligheten påverkar om man ska vara krass inte etablerade medelålders karriärister ett smack.
Det är ingen som jagar dem. Alla som jagar knark fokuserar på missbrukare och ungdomar.

Vilket för övrigt är mitt argument för att lagläget är bra som det är.

Ulvamal
2012-11-10, 14:32
Sen ska jag nog tillägga att jag både privat och i jobbet genom åren lärt känna ett ganska stort antal människor, och även om det kanske låter annorlunda i det jag skriver så är brukarna/exbrukarna inte i majoritet. Men de är definitivt fler än jag i min gröna ungdom kunde föreställa mig. Sen varför folk prompt ska anförtro saker som dessa till just mig är en annan fråga.
Förmodligen ser jag ut som en hashtomte? :/

zeusden1
2012-11-10, 14:39
En del av dem argumenterar för legalisering, de flesta inte.
Lagligheten påverkar om man ska vara krass inte etablerade medelålders karriärister ett smack.
Det är ingen som jagar dem. Alla som jagar knark fokuserar på missbrukare och ungdomar.

Vilket för övrigt är mitt argument för att lagläget är bra som det är.

Lagläget är ju inte bra som det är. Dagens restriktiva politik gör att de riktiga missbrukarna inte vågar söka hjälp då de blir stämplade som kriminella när de egentligen har tagit fel val i livet och vill ha hjälp tillbaka. Att straffas när man mår dåligt och söker hjälp är för mig inget som hör hemma i ett välfärdssamhälle och då framför allt inte i Sverige som ska vara så jäkla bra på vård.

Ulvamal
2012-11-10, 14:52
Lagar är konstruerade med samhällets väl för ögonen, inte varje individs väl var och en för sig.

Jag har min åsikt i frågan klar för mig, men tänker inte hävda att lagstiftningen är perfekt.

Good enough, dock. Som kompromiss betraktad.

zeusden1
2012-11-10, 15:06
Lagar är konstruerade med samhällets väl för ögonen, inte varje individs väl var och en för sig.

Jag har min åsikt i frågan klar för mig, men tänker inte hävda att lagstiftningen är perfekt.

Good enough, dock. Som kompromiss betraktad.

Lagar är inte konstruerade för samhällets väl. De är framtagna bl.a. utifrån normer som råder i samhället. En av anledningarna till varför alkohol är lagligt. För samhällets väl skulle alkohol inte vara lagligt då det kostar något ohyggligt mycket men eftersom att det är tradition och kultur är det OK.

Ulvamal
2012-11-10, 15:19
Lagar är inte konstruerade för samhällets väl. De är framtagna bl.a. utifrån normer som råder i samhället. En av anledningarna till varför alkohol är lagligt. För samhällets väl skulle alkohol inte vara lagligt då det kostar något ohyggligt mycket men eftersom att det är tradition och kultur är det OK.

Verkligen? För mig är det fullständigt självklart att normkonservatism är av godo för det samhälle vars normer det konserverar. Ett samhälle består till stor del av just de där normerna, byt ut dem och du får ett helt annat samhälle. Byt ut ett gäng av dem lokalt och du får en subkultur.

zeusden1
2012-11-10, 15:30
Verkligen? För mig är det fullständigt självklart att normkonservatism är av godo för det samhälle vars normer det konserverar. Ett samhälle består till stor del av just de där normerna, byt ut dem och du får ett helt annat samhälle. Byt ut ett gäng av dem lokalt och du får en subkultur.

Om jag förstår dig rätt så ska lagar inte följa rådande normer i samhället? Samhället förändras och normer bör ju därför följa efter. Ett pragmatiskt lagsystem är givetvis att föredra med vissa reservationer. Jag förstår faktiskt inte vad du försöker få fram med att man får olika subkulturer av att byta ut normer.

Kriminaliseringen av cannabis är ett resultat av okunskap och dumdristighet.

Glutenkatt
2012-11-10, 15:38
Självklart. Jag trodde i stort sett alla rökt på.

Lite för lugn effekt för mig dock. Jag går igång mer på stimulanter, eller kaffe och hård löpning om man ska hålla det på rätt nivå.

Satt och kollade skateboardvideos på en snubbes studentrum en gång och var så jäkla hög på en jättejoint vi rökt. Surrealistiskt är bara förnamnet. Hjärnan börjar tänka på allting samtidigt och snubben pratar slött om skateboardtricks, lika hög han. Jag tittar på hans mun och kommer ihåg att jag tycker att den rör sig långsamt och skumt på något sätt.

Ja, sen blev jag illamående det var det hela.

http://i50.tinypic.com/34ewz76.jpg

Ulvamal
2012-11-10, 16:05
Om jag förstår dig rätt så ska lagar inte följa rådande normer i samhället? Samhället förändras och normer bör ju därför följa efter. Ett pragmatiskt lagsystem är givetvis att föredra med vissa reservationer. Jag förstår faktiskt inte vad du försöker få fram med att man får olika subkulturer av att byta ut normer.

Kriminaliseringen av cannabis är ett resultat av okunskap och dumdristighet.

Nej, vad jag säger är i mångt och mycket att normer och lagar interagerar. Lika väl som en lag oftast är en norm cementerad i juridik är lagar normbildande. Svaret "Nej, det är ju olagligt." i den här tråden är ett exempel på vad jag menar.

"Med lag ska landet byggas" är ett annat exempel.

Jo, normer evolverar och ändras. Självklart ska om lag och norm inte längre överrensstämmer lagen anpassas. Men lagar bidrar, mest på gott, med tröghet i normförändringar.

Subkultur? Såhär. Att det finns grupper som har en norm som står i radikal kontrast mot rådande lagstiftning betyder inte nödvändigtvis att lagen inte stämmer väl med samhällets norm.
Det finns alltid lokala avvikelser.

EDIT: En sak till. Normer är inte sällan grundade i dumhet och/eller vidskepelse. De är ickedestomindre normer, även om det givetvis stundom är av godo att de bryts.

Sniggel
2012-11-10, 16:32
Lagar är inte konstruerade för samhällets väl. De är framtagna bl.a. utifrån normer som råder i samhället. En av anledningarna till varför alkohol är lagligt. För samhällets väl skulle alkohol inte vara lagligt då det kostar något ohyggligt mycket men eftersom att det är tradition och kultur är det OK.

Mjaee. Det bästa för samhället är nog att fortsätta ha alkohol legaliserat. Eller väldigt långsamt och subtilt fasa ut det över 100 år. Det hade man också kunnat prova. Fast jag tror inte det senare hade varit positivt även om man gjort ett seriöst försök.

zeusden1
2012-11-10, 17:10
Mjaee. Det bästa för samhället är nog att fortsätta ha alkohol legaliserat. Eller väldigt långsamt och subtilt fasa ut det över 100 år. Det hade man också kunnat prova. Fast jag tror inte det senare hade varit positivt även om man gjort ett seriöst försök.

Helt sant. Jag borde gjort det tydligare att jag separerar på stat och samhälle. För staten hade det varit billigare utan alkohol.

Amfksp
2012-11-10, 17:13
Helt sant. Jag borde gjort det tydligare att jag separerar på stat och samhälle. För staten hade det varit billigare utan alkohol.

Varför tror du det? Alkoholskatten är ju konstruerad att täcka alla alkoholrelaterade utgifter. Samma med skatten på tobak.

WHITEFOLKS
2012-11-10, 17:19
På vilket sätt räknar du när du får det till att bli billigare?

Att det skulle vara olagligt och kostnaderna/vinsterna från det skulle gälla eller att helt magiskt skulle ingen använda det?

Sniggel
2012-11-10, 18:51
Helt sant. Jag borde gjort det tydligare att jag separerar på stat och samhälle. För staten hade det varit billigare utan alkohol.

Ok. Fast med samhälle syftade jag även på staten och vad som är billigast för den.

Vandraren
2012-11-10, 20:41
Har rökt ganska mycket. Skulle återuppta det ifall det blev lagligt.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2013-05-02, 23:31
Det är för dyrt. Vilket är synd, det ska tydligen vara nice för aptiten vilket jag har grava problem med :)

Alexton
2013-05-02, 23:33
Det är för dyrt. Vilket är synd, det ska tydligen vara nice för aptiten vilket jag har grava problem med :)

Dyrt, i vilken värld då ? Tror herrn behöver bättre kontakter eller känna någon som odlar hemma. 50kr/g för bättre gräs brukar väl vara standard.

Rikard Jansson
2013-05-02, 23:36
Dyrt, i vilken värld då ? Tror herrn behöver bättre kontakter eller känna någon som odlar hemma. 50kr/g för bättre gräs brukar väl vara standard.

Det är antagligen inte det lättaste om man bor mitt ute i ingenstans och bara har internet som tillgång. Inte för att jag har brytt mig om att kolla, men har snarare hört priser i stil med 100 kr grammet, och då blir det ju 300+ för en kväll typ. 500 om man räknar med munchies. Jag skulle då klara det ekonomiskt i kanske en dag :D

billmaier
2013-05-03, 01:54
Ja, har rökt ett antal gånger. Mycket skönare att en lördagskväll röka på, lyssna på bra musik och äta gott, än att vara ute på krogen och dricka sprit.

C.E.J.
2013-05-03, 03:47
Dyrt, i vilken värld då ? Tror herrn behöver bättre kontakter eller känna någon som odlar hemma. 50kr/g för bättre gräs brukar väl vara standard.

50kr/g för pra krejjer låter som priser bara äkta pundare kan få, så länge jag hört talas om priser har det varit 400-500kr/5g av okänd kvalitet.

PureWhey
2013-05-03, 06:51
50kr/g för pra krejjer låter som priser bara äkta pundare kan få, så länge jag hört talas om priser har det varit 400-500kr/5g av okänd kvalitet.

5-600 är väl standard just nu, med andra ord som ett mindre krogbesök.

PureWhey
2013-05-03, 06:53
Varför tror du det? Alkoholskatten är ju konstruerad att täcka alla alkoholrelaterade utgifter. Samma med skatten på tobak.

Jasså, kostar snus staten mycket pengar? Det var något nytt för mig.

tlk
2013-05-03, 06:53
Rökning är dåligt för lungorna. Skulle aldrig få för mig att göra detta igen.

stridis
2013-05-03, 07:22
Kommer nog aldrig röka cannabis.

Kanske dra i mig en
http://thumbnail019.mylivepage.com/chunk19/5772037/2718/small_%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD2.jpg.jp g

däremot.