handdator

Visa fullständig version : Träning för nybörjare?


topshelf
2012-11-07, 22:11
Hejsan!

Jag är en tjej som vill börja träna men vill göra det på rätt sätt från start och undvika så många nybörjarmisstag som möjligt. Tanken är att jag ska gå ner i vikt. Väger 55kg och är 1,53.

Det jag undrar är hur man bör lägga upp sin vecka träningsmässigt, vill ju inte överträna men samtidigt inte mesa ;) Vet ju att man inte ska träna samma muskelgrupp varje dag. Tränar dessutom hemma och har inte lust att köpa jääättedyra grejer (hopprep och hantlar och så kan jag gå med på haha). Har hittills tränat lite pass som finns på Youtube, mest från Tiffany Rothe, men känner att det inte är så inriktat på en specifik muskelgrupp åt gången utan mer helkroppspass.

Vore otroooligt snällt om någon kunde ge mig tips på:
1. Hur länge och hur ofta bör jag träna/vecka
2. Exempel på enkelt veckoschema
3. Några övningar man kan göra hemma med inga/inte svindyra redskap
4. Hur man undviker nybörjarmisstag som är vanliga som jag kanske inte tänkt på

Förlåt om jag ställer konstiga frågor, men jag hoppas och tror att ni kan ge mig bra svar :)

Tompann
2012-11-08, 09:11
Hejsan!

Jag är en tjej som vill börja träna men vill göra det på rätt sätt från start och undvika så många nybörjarmisstag som möjligt. Tanken är att jag ska gå ner i vikt. Väger 55kg och är 1,53.

Det jag undrar är hur man bör lägga upp sin vecka träningsmässigt, vill ju inte överträna men samtidigt inte mesa ;) Vet ju att man inte ska träna samma muskelgrupp varje dag. Tränar dessutom hemma och har inte lust att köpa jääättedyra grejer (hopprep och hantlar och så kan jag gå med på haha). Har hittills tränat lite pass som finns på Youtube, mest från Tiffany Rothe, men känner att det inte är så inriktat på en specifik muskelgrupp åt gången utan mer helkroppspass.

Vore otroooligt snällt om någon kunde ge mig tips på:
1. Hur länge och hur ofta bör jag träna/vecka
2. Exempel på enkelt veckoschema
3. Några övningar man kan göra hemma med inga/inte svindyra redskap
4. Hur man undviker nybörjarmisstag som är vanliga som jag kanske inte tänkt på

Förlåt om jag ställer konstiga frågor, men jag hoppas och tror att ni kan ge mig bra svar :)


Hur kommer det sig att du har bestämt dig för att träna hemma? Bekvämligheten? Ett tips är att skaffa dig ett gymkort då du kommer få otroligt mycket mer utrustning att röra dig med. Att överträna är nog inget problem. Börja med att träna och fundera sedan på om du tränar för mycket.

cero
2012-11-11, 23:25
Gå ned i vikt gör du genom att skära ned på mängden energi du äter, och att röra på dig mer. Styrketränar du samtidigt som du går ned i vikt så tappar du bara fettvikt istället för fettvikt och muskler.

Så, vad är målet med din träning? - Bara att gå ned i vikt? Lägga på dig mer muskelmassa? Bibehålla muskelmassan under viktnedgång? Något annat?