handdator

Visa fullständig version : Jävla problem mage..


Davvesk
2012-11-07, 20:56
Har problem med min mage. Sura fisar och lös avföring. Haft så nu sen i somras och har åkt på av läkarn att käka omeprazol varje dag, som då till viss del hjälper. Men jag tror ändå kosten är det stora problemet. Laktos är jag inte. Blir inte bättre eller sämre om jag äter laktosprodukter. Inte heller gluten är det för de är kollat upp! Grymt less.

Vad för mat är snällt mot magen? Inte fil osv utan MAT!

Tack på förhand!

RykteT
2012-11-07, 20:58
Har problem med min mage. Sura fisar och lös avföring. Haft så nu sen i somras och har åkt på av läkarn att käka omeprazol varje dag, som då till viss del hjälper. Men jag tror ändå kosten är det stora problemet. Laktos är jag inte. Blir inte bättre eller sämre om jag äter laktosprodukter. Inte heller gluten är det för de är kollat upp! Grymt less.

Vad för mat är snällt mot magen? Inte fil osv utan MAT!

Tack på förhand!

Det jag kommer att tänka på är FIBER!
D.v.s allt med mycket fiber som får magen att arbeta lite mer!

Perramja
2012-11-07, 21:35
Har problem med min mage. Sura fisar och lös avföring. Haft så nu sen i somras och har åkt på av läkarn att käka omeprazol varje dag, som då till viss del hjälper. Men jag tror ändå kosten är det stora problemet. Laktos är jag inte. Blir inte bättre eller sämre om jag äter laktosprodukter. Inte heller gluten är det för de är kollat upp! Grymt less.

Vad för mat är snällt mot magen? Inte fil osv utan MAT!

Tack på förhand!

Ät mer basiska matvaror ett tag så kommer du märka skillnad. Och nej jag vet att detta inte är vetenskapligt bevisat innan någon hoppar på mig, men det fungerar verkligen i praktiken, åtminstånde för mig (som trots allt är vetenskapsman och erhört kritisk). Har själv problem med sur mage titt som tätt och har levt på omeprazol, men ser jag till att kolhydratkällorna härstammar från basbildande livsmedel under några dagar så brukar det orda upp sig ganska fort. Hade jag käkat så jämt hade jag troligen inte haft några problem men jag är lite lat. Testa och ge det några veckor så garanterar jag att du kommer märka en drastisk skillnad.

Beelz
2012-11-07, 21:47
tål du inte spannmål?

Davvesk
2012-11-07, 21:57
Ät mer basiska matvaror ett tag så kommer du märka skillnad. Och nej jag vet att detta inte är vetenskapligt bevisat innan någon hoppar på mig, men det fungerar verkligen i praktiken, åtminstånde för mig (som trots allt är vetenskapsman och erhört kritisk). Har själv problem med sur mage titt som tätt och har levt på omeprazol, men ser jag till att kolhydratkällorna härstammar från basbildande livsmedel under några dagar så brukar det orda upp sig ganska fort. Hade jag käkat så jämt hade jag troligen inte haft några problem men jag är lite lat. Testa och ge det några veckor så garanterar jag att du kommer märka en drastisk skillnad.

Tackar! Ska prova!

Davvesk
2012-11-07, 21:59
tål du inte spannmål?

Ja det har jag inga problem med iaf.. Vad jag vet om :) haha

Ljuvligt
2012-11-07, 22:26
Försök att utesluta saker, som t.ex. gluten, mejeriprodukter, socker osv, helt under en tid. Börja med gluten och avstå det under någon vecka och utvärdera.

Davvesk
2012-11-08, 16:00
Försök att utesluta saker, som t.ex. gluten, mejeriprodukter, socker osv, helt under en tid. Börja med gluten och avstå det under någon vecka och utvärdera.

Har jag redan gjort och har gjort undersökningen om gluten alltså. Åt tidigare då jag hade de här problemet inte gluten på över 2 månader och ingen skillnad

Old Nick
2012-11-08, 18:47
Det jag kommer att tänka på är FIBER!
D.v.s allt med mycket fiber som får magen att arbeta lite mer!

För mig gjorde det bara saken värre. Lösningen var istället att ta bort fibrerna.

RykteT
2012-11-08, 18:51
För mig gjorde det bara saken värre. Lösningen var istället att ta bort fibrerna.

Olika beroende på vem man är då helt enkelt!
Kan ju inte göra det värre för TS låter det som IMO.

LizaK
2012-11-09, 02:58
Provat stoppande mat?
Vitt bröd, hårdost, ris, kokt fis, kokt potatis?

Mindre kryddor och "retande" livsmedel (såsom tomater & citrusfrukter)?

Äter du mycket fett? En fettrik kost kan göra avföringen lös.

Kosttillskott? Testat några dagar utan?

Dricker du för mycket?

Fiberfattig kost? Magen behöver något som den kan "jobba" med.

Känslig? Prova snälla fibrer (gurka osv..)

fallra
2012-11-09, 09:21
Provat stoppande mat?
Vitt bröd, hårdost, ris, kokt fis, kokt potatis?

Kokt fis?

Nej men skämt åsido...
Jag har haft samma problem och vet faktiskt inte vad det är som är grunden till det.. Jag åt otroligt mycket grönsaker för några veckor sedan, för mycket till lunch och sen en skaplig portion till middag såväl, tror att detta kan ha varit grunden. Sen åt jag självklart även en stor portion havregrynsgröt med linfrön i, till frukost..

Ska idag testa att dra ner relativt radikalt på fibrerna.. Funkar det inte idag är jag rätt säker på att jag bör äta MER fiber..

Numse
2012-11-09, 09:25
Kollat mjölkprotein?

fallra
2012-11-09, 09:35
Kollat mjölkprotein?

Kan detta vara ett problem, just mjölkproteinet i sig?
Jag äter nämligen mycket keso, kvarg och dricker en del mjölk.. Svårt att få i sig alla kalorier annars..

Men vassle klassas väl som ett mjölkprotein, kanske just det du pratar om?

Slutade nämligen med vassle för ett tag sedan för att jag hörde att det kunde ge problem med magen + att jag inte behöver ta in mer protein från tillskott..

Numse
2012-11-09, 09:42
Oja, jag och många andra är mjölkproteinallergiker. Laktosen är mjölksockret, och allergi mot proteinet är ganska mycket allvarligare och kan inte lösas med t.ex. tabletter som laktosintolerans kan.

Kasein och Vassle är de två proteiner som finns i mjölk. Om du inte tål ett så tål du inte det andra heller. Konstigt att du inte kollat upp det tidigare.. men symptomen låter som att det kan va problemet.

Sluta med alla mjölkprodukter. Ost, kvarg, fil, grädde o.s.v. Sluta med vassle- och kaseinpulver. Så får du se om det blir bättre. Brukar gå ganska fort till skillnad från när man slutar med gluten.

LizaK
2012-11-09, 10:20
Kokt fis?

Nej men skämt åsido...
Jag har haft samma problem och vet faktiskt inte vad det är som är grunden till det.. Jag åt otroligt mycket grönsaker för några veckor sedan, för mycket till lunch och sen en skaplig portion till middag såväl, tror att detta kan ha varit grunden. Sen åt jag självklart även en stor portion havregrynsgröt med linfrön i, till frukost..

Ska idag testa att dra ner relativt radikalt på fibrerna.. Funkar det inte idag är jag rätt säker på att jag bör äta MER fiber..

*ASG*, vilket stavfel jag hade gjort. :D (Satt och läste TS tråd samtidigt som jag skrev..tänkte på ett ord och råkade visst skriva det).

Ska såklart stå RIS. :D

Davvesk
2012-11-10, 19:11
Har inte testat mot mjölkprotein. Å jag kör inte på några kostillskott just nu inte kört på ett tag med de hellr. Verkar ha blivit bättre då jag slutat äta salt mat och äter mer frukt och grönt... Luktar inte död och rutten på skithuset nu iaf. Får se om det hjälper ska testa några veckor till!

HajduMan
2012-11-10, 22:25
Prova att köpa sojamjölk, om din mage blir helt förstörd av det så kanske du är soja-allergiker. Om du konstaterar det så kan du läsa på mer om vad soja-allergi är. Jag gick flera år med dålig mage pga soja-allergi eftersom att det verkar vara en ganska okänd allergi.

Här kan du läsa en sammanfattning om det
http://allergi.nu/om-allergi/allergityper/fodoamnesallergi/sojaallergi/