handdator

Visa fullständig version : Förvirring kring kalorier per dag.


AEB
2012-11-07, 15:48
Tjena. Det man förbränner per dag, är det "basala energibehov vid vila" (tex 1900) + kalorier det förbrukar att tex bara sitta stil på en stol? Eller är "sitta still på en stol" inräknat i "basala energibehovet i vila"?


Jag är 18 år och väger 73 kilo, äter för tillfället för 2300 kalorier, 160 gram protein ca 60 gram fett och 260 gram kolhydrater per dag men jag känner mig tok för hungrig, men vet inte direkt vad jag ska ligga på, jag vill inte gå ner i vikt mer eller gå upp, vill ha balans. Vet inte hur mycket jag bör äta. Har läst här på kolozzeum att folk äter 3000 kalorier per dag när det styrke tränar. Det förstår jag inte riktigt. Ifall man max förbränner 500 på ett pass.. hur kan man komma upp i 3000 kalorier eller mer per dag? Hur ska jag veta vad jag egentligen behöver äta? *gah!*


Jag tränar inget för tillfället för jag har ryggskada sedan ett halvår tillbaka, men det känns orimligt att jag bara ska äta 300 kalorier mer för ett relativt hårt styrketräningspass än vad jag gör nu.

Tack för svar, jag ber om ursäkt ifall jag låter opåläst eller jobbig, men det här har bekymrat mig länge så vore extremt tacksam för svar. *kissass*

Här under är ett exempel på vad jag brukar äta på en dag:

07.00 frukost

80gramhavregryn
2 ägg
2 dl mjölk



11.00 lunch

200 gram kycklingfärs
53 gram Bens fullkorsris
200 gram fryst spenat


14.00

1 kiwi
2 bananer

Middag 17.00

200 gram kycklingfärs
53 gram bens fullkornsris
15 ml rapsolja 200 gram fryst spenat


21.00
80 gram havregryn
1 dl mjölk


totalt : Kcal 2221, protein 151, kolhydrater 261, fett 64.

nitz
2012-11-07, 15:53
Ligger du helt stilla i vikt just nu?
Gör ryggskadan att du blir mindre aktiv även utanför träningssammanhang?

AEB
2012-11-07, 18:34
Ligger du helt stilla i vikt just nu?
Gör ryggskadan att du blir mindre aktiv även utanför träningssammanhang?

Nej. Jag kan bara ej springa, delta i jumpa eller diska för länge.
Postat via en mobil enhet

nitz
2012-11-07, 21:48
Nej. Jag kan bara ej springa, delta i jumpa eller diska för länge.
Postat via en mobil enhet

Ligger du stilla i vikt nu? Eller går du neråt? Eller uppåt?

AEB
2012-11-08, 00:01
Ligger du stilla i vikt nu? Eller går du neråt? Eller uppåt?
Går ner lite, sakta. Men mår ju dåligt, det som är problemet. Därför jag tror jag behöver äta mer

Tompann
2012-11-08, 09:13
Går ner lite, sakta. Men mår ju dåligt, det som är problemet. Därför jag tror jag behöver äta mer

Om du går ner i vikt men vill ligga still så ser jag inte problemet? Ät mer bara :)

AEB
2012-11-08, 10:09
Om du går ner i vikt men vill ligga still så ser jag inte problemet? Ät mer bara :)
ja det är vell det jag funderat på, men hur gör jag isåfall när jag börjar träna igen? Hur mycket bör man äta? Alla är ju olika, men alltså på ett ungefär? För jag tvivlar att 300 kcal räcker på tränings dagar utöver det jag käkar nu och när jag börjar träna.

Reaper123
2012-11-08, 10:34
Jag tappar nästan 1kg/vecka på 2500 kcal, vägandes ~83kg, men då är jag förstås väldigt aktiv! Jag har alltså i dagsläget ett kcal ut på runt 3500, så du får lite perspektiv på det hela...

Nu anger du inte längd, men ditt BMR bör ligga på runt 1800 kcal och tränar du ganska flitigt på gymmet och rör dig åtminstone lite dagligen mer än ligga kvar i sängen bör du landa på en aktivitetsfaktor på runt 1,5. Detta ger i sin tur ditt kcal ut till runt 2700 kcal, vilket är siffran du bör sikta på om du vill förbli viktstabil! Tränar du mer än 3-4ggr/vecka skulle jag våga påstå att du närmare dig 1,6 i aktivetsfaktor vilket då ger 200 kcal extra på ett ungefär! :)

Hoppas jag inte fått dig ännu mera förvirrad nu :em:

Tompann
2012-11-08, 11:35
ja det är vell det jag funderat på, men hur gör jag isåfall när jag börjar träna igen? Hur mycket bör man äta? Alla är ju olika, men alltså på ett ungefär? För jag tvivlar att 300 kcal räcker på tränings dagar utöver det jag käkar nu och när jag börjar träna.

Jag skulle påstå att det räcker för de flesta. Men beror ju självklart på hur mycket träning du faktiskt utför.

AEB
2012-11-08, 13:37
Jag tappar nästan 1kg/vecka på 2500 kcal, vägandes ~83kg, men då är jag förstås väldigt aktiv! Jag har alltså i dagsläget ett kcal ut på runt 3500, så du får lite perspektiv på det hela...

Nu anger du inte längd, men ditt BMR bör ligga på runt 1800 kcal och tränar du ganska flitigt på gymmet och rör dig åtminstone lite dagligen mer än ligga kvar i sängen bör du landa på en aktivitetsfaktor på runt 1,5. Detta ger i sin tur ditt kcal ut till runt 2700 kcal, vilket är siffran du bör sikta på om du vill förbli viktstabil! Tränar du mer än 3-4ggr/vecka skulle jag våga påstå att du närmare dig 1,6 i aktivetsfaktor vilket då ger 200 kcal extra på ett ungefär! :)

Hoppas jag inte fått dig ännu mera förvirrad nu :em:
Oj, hehe glömde 185cm :D

AEB
2012-11-08, 13:38
Jag tappar nästan 1kg/vecka på 2500 kcal, vägandes ~83kg, men då är jag förstås väldigt aktiv! Jag har alltså i dagsläget ett kcal ut på runt 3500, så du får lite perspektiv på det hela...

Nu anger du inte längd, men ditt BMR bör ligga på runt 1800 kcal och tränar du ganska flitigt på gymmet och rör dig åtminstone lite dagligen mer än ligga kvar i sängen bör du landa på en aktivitetsfaktor på runt 1,5. Detta ger i sin tur ditt kcal ut till runt 2700 kcal, vilket är siffran du bör sikta på om du vill förbli viktstabil! Tränar du mer än 3-4ggr/vecka skulle jag våga påstå att du närmare dig 1,6 i aktivetsfaktor vilket då ger 200 kcal extra på ett ungefär! :)

Hoppas jag inte fått dig ännu mera förvirrad nu :em:
tack för din tid och svar. Vad är det här med "aktivetsfaktor"? Har aldrig hört talas om det. Vill du förklara mer? :)

nitz
2012-11-08, 15:20
tack för din tid och svar. Vad är det här med "aktivetsfaktor"? Har aldrig hört talas om det. Vill du förklara mer? :)
BMR som är grundvärdet står för Basal Metabolic Rate och är hur mycket energi det kostar för din kropp att existera och fungera skulle man kunna säga.
Sedan efter hur mycket man rör på sig så multiplicerar man det med en viss siffra t.ex 1.5.
Detta eftersom det kostar uppenbarligen mer för en kropp att röra sig måttligt än att ligga i koma, på samma vis som en elitidrottsmans kropp kräver mer energi per dag för dess aktivitet än vad någon som rör sig måttligt.
Du kan även läsa t.ex:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Som är en text angående uppskattning av energibehov.

Eddie Vedder
2012-11-08, 19:48
Tjena. Det man förbränner per dag, är det "basala energibehov vid vila" (tex 1900) + kalorier det förbrukar att tex bara sitta stil på en stol?

Ja. Ett dygn stilla på en stol förbränner lite mer än ett dygn stilla i sängen.

AEB
2012-11-10, 00:37
BMR som är grundvärdet står för Basal Metabolic Rate och är hur mycket energi det kostar för din kropp att existera och fungera skulle man kunna säga.
Sedan efter hur mycket man rör på sig så multiplicerar man det med en viss siffra t.ex 1.5.
Detta eftersom det kostar uppenbarligen mer för en kropp att röra sig måttligt än att ligga i koma, på samma vis som en elitidrottsmans kropp kräver mer energi per dag för dess aktivitet än vad någon som rör sig måttligt.
Du kan även läsa t.ex:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Som är en text angående uppskattning av energibehov.
Aha. Ja alltså jag förstår att man behöver mer när man tränar, men har trott att det man förbränner på ett pass är det man ska äta extra, endast. Alltså ifall jag äter 2300 sen springer och förbränner 500 att jag då ska äta 2800. Men då ska man alltså äta mer.. Beror detta på after burn då eller hur går .det rent lågiskt till? Säg till ifall jag är helt ute och cyklar, för jag är inte så insatt i detta. Ska kolla länken när jag har tillgång till dator (skriver i mobilen)

nitz
2012-11-10, 01:55
Aha. Ja alltså jag förstår att man behöver mer när man tränar, men har trott att det man förbränner på ett pass är det man ska äta extra, endast. Alltså ifall jag äter 2300 sen springer och förbränner 500 att jag då ska äta 2800. Men då ska man alltså äta mer.. Beror detta på after burn då eller hur går .det rent lågiskt till? Säg till ifall jag är helt ute och cyklar, för jag är inte så insatt i detta. Ska kolla länken när jag har tillgång till dator (skriver i mobilen)
Nej så är det inte.
Tanken är att löpningen, styrketräningen samt vardagslivet i allmänhet är med i den multiplecering man kör.
Allting står på länken, men kan ge ett exempel hur jag skulle kunna räkna en vecka under en styrkeökningsperiod.
Om jag börjar med att jag har ett grundvärde på t.ex 1.4 för min vardag som är någorlunda aktiv.
Sedan slänger jag på 4 timmar kampsport t.ex så blir det 0.2 extra, och två styrkepass då slänger jag på 0.05 till.
Då har jag räknat 0.05 per extra timme hård träning samt 0.025 per timme lätt träning.
Då landar jag på en slut multiplikation på 1.65.
Så som sagt så bakar man in träningen redan där, det man också kan göra är att försöka räkna ut vardagsaktiviteten multiplicera med den som i t.ex mitt fall 1.4 och sedan räkna ut efter det hur mycket varje enskild aktivitet förbränner.
T.ex att kör jag en timme kampsport ja då är det 500 kcal extra den dagen osv.
Läs gärna länken som sagt, den ger en ganska ingående beskrivning, jag postade bara lite exempel.

crizzan
2012-11-12, 17:24
Jag är 15år, 180cm lång och väger 90kg. Mitt basala energibehov är ca 1900kcal/dag men jag rör på mig väldigt mycket och hamnar på runt 3400kcal/dag. Du kan räkna ut vad du ungifär behöver per dag.
Här är en enkel uträkning:
10×kroppsvikt i kg + 6.25×längd i cm - 5×ålder + 5
Sen tar du det du fick gånger din aktivitetsfaktor vilket beror på hur mycket du rör på dig per dag. Här är en tabell som kan vägleda lite:
93638
(bry dig inte om uträkningen för den är anpassad för kvinnor).