handdator

Visa fullständig version : Vad saknas i min kost?


Pretorian
2012-11-07, 13:21
Saknas något i min kost? Jag tänker på tex vitaminer eller "bra" fetter (eller något annat-ish som ni kommer på). Jag väger inte min mat utan allt är en uppskattning.

En ungefärlig vecka (exklusive proteintillskott):
1 kilo nötkött
3-5 kilo fläskkött
1 kilo fet fisk (lax)

500 gram frukt (äpple, banan, apelsin etc)
500 gram bär (blåbär, hallon etc)

1 kilo tomater
500 gram gurka

1 kilo potatis
6 dl ris

8 ägg
1 liter mjölk
1 liter yoghurt

Jag kanske bör lägga till broccolli eller liknande?

AEB
2012-11-07, 14:22
Saknas något i min kost? Jag tänker på tex vitaminer eller "bra" fetter (eller något annat-ish som ni kommer på). Jag väger inte min mat utan allt är en uppskattning.

En ungefärlig vecka (exklusive proteintillskott):
1 kilo nötkött
3-5 kilo fläskkött
1 kilo fet fisk (lax)

500 gram frukt (äpple, banan, apelsin etc)
500 gram bär (blåbär, hallon etc)

1 kilo tomater
500 gram gurka

1 kilo potatis
6 dl ris

8 ägg
1 liter mjölk
1 liter yoghurt

Jag kanske bör lägga till broccolli eller liknande?
kycklingbröst, billigt, lite kcal och mycket protein.
Grönsaker har nog rädd mig från hunger på bland annat viktnedgång. Äter ca 500 gram om dagen, 250 på lunch och 250 till middag, lite kalorier men mycket mat.
Kör nästan bara raps och olivolja som källor för fett, ibland nötter. Försöker få i mig mycket fett men så lite mättat som möjligt, och det blir ju lite svårt om man tex äter en skiva smör :D

Pretorian
2012-11-07, 14:32
Jag glömde självklart kycklingen... och det tillkommer en del saker som olja att steka i och sötsursås etc men det är ganska små mängder.

Ballt
2012-11-07, 14:36
bara en liter mjölk / vecka :o hur överlever du :D

Makalos
2012-11-07, 15:06
Jag skulle försökt få med lite mer nötter eller någon form av fullkornsbröd! Möjligen någon rotfrukt eller baljväxt. Tips då kan vara att göra en kycklingsoppa på med rotfrukter å potatis. Släng ner allt i en gryta å koka! Väldigt god å bra mat! Sen tycker jag personligen att äggnudlar är väldigt gott å skulle inte vilja vara utan :)

Dreas
2012-11-07, 15:09
Jag skulle försökt få med lite mer nötter eller någon form av fullkornsbröd! Möjligen någon rotfrukt eller baljväxt. Tips då kan vara att göra en kycklingsoppa på med rotfrukter å potatis. Släng ner allt i en gryta å koka! Väldigt god å bra mat! Sen tycker jag personligen att äggnudlar är väldigt gott å skulle inte vilja vara utan :)Varför nötter? Varför fullkornsbröd? Hyffsad fettfördelning kan jag se att redan finns och fullkorn, why?

Pretorian
2012-11-07, 15:20
bara en liter mjölk / vecka :o hur överlever du :D

Jag gillar mjölk men försöker äta det mesta av mina kalorier.

Wormzie
2012-11-07, 15:51
Försök få in en liten kvart eller halvtimme i solen varje dag, många som missar det under vinterhalvåret :)

Fishtank
2012-11-07, 16:09
Försök få in en liten kvart eller halvtimme i solen varje dag, många som missar det under vinterhalvåret :)

This.
D-vitamin får inte förglömmas och det är egentligen det jag ser att du missat som stor post.
Kanske kasta in lite brocolli också för mineralerna.

Birkharju
2012-11-07, 18:10
Försök få in en liten kvart eller halvtimme i solen varje dag, många som missar det under vinterhalvåret :)

This.
D-vitamin får inte förglömmas och det är egentligen det jag ser att du missat som stor post.
Kanske kasta in lite brocolli också för mineralerna.

Vitamin D3 bildas inte under vinterhalvåret. (om det var det ni syftade på)

RassK
2012-11-07, 18:19
Vad babblar ni om? Lax, ägggula och mjölk innehåller riktligt med d-vitamin.

Glutenkatt
2012-11-07, 18:36
Vad babblar ni om? Lax, ägggula och mjölk innehåller riktligt med d-vitamin.

Låt oss inte överdriva. På 8ägg och 1liter mjölk i veckan så täcker det absolut inte dagsbehovet, lax är sjukt bra. Men det är fortfarande högst tveksamt om de täcker det man behöver. Enligt livsmedelsverket så ska man ha 7,5 mikrogram om dagen, något som blivit väldigt omdiskuterat då det troligen är alldeles för lite.

RassK
2012-11-07, 18:43
1kg lax: 120 mikrogram
1l mjölk: 4,5 mikrogram
8 ägg: 7,5 mikrogram

18,86 mikrogram/dag

Fishtank
2012-11-07, 18:47
Vitamin D3 bildas inte under vinterhalvåret. (om det var det ni syftade på)

Jag syftade på vitamin D generellt men ja på vintern funkar inte solen det har du rätt i.

Det brukar väl rekommendera runt 5000 IE per dag under vinterhalvåret i de trådar om D-vitamin jag orkar läsa igenom.
Minst 2000 iaf.
Det är 125 µg ( 5000*0,025)

lomew6
2012-11-07, 19:15
Hello Guys recently i start the dieting and i observe that i lose my some weight .I am very much conscious about my health.Can any one tell me that's whats the professional scheduled of dieting?like whats shakes i should drinks and also how much quantity of food and salads i should eat?Thanks!!

Bulta
2012-11-07, 20:54
Kokar du tomaten? Sägs ju att kroppen lättare tar upp lykopenet när tomaten har varit varm.
Någon kålgrönsak och något rikt på betakaroten som morot skulle jag personligen vilja få in. Vitlök/ingefära/choklad är ju också livsmedel med hög andel antioxidanter.
Personligen skulle jag också dra ner på köttkonsumtionen av hälsoskäl.

Glutenkatt
2012-11-07, 20:58
1kg lax: 120 mikrogram
1l mjölk: 4,5 mikrogram
8 ägg: 7,5 mikrogram

18,86 mikrogram/dag

Ja, de går ju som sagt att diskutera om det verkligen räcker.

AEB
2012-11-07, 23:45
Varför nötter? Varför fullkornsbröd? Hyffsad fettfördelning kan jag se att redan finns och fullkorn, why?
Fullkorn är ju rikt på fibrer och enligt mig mättare det mycket bättre. Sen är mörkt bröd också godare än ljust enligt mig

Captainwide
2012-11-08, 08:27
Kokar du tomaten? Sägs ju att kroppen lättare tar upp lykopenet när tomaten har varit varm.
Någon kålgrönsak och något rikt på betakaroten som morot skulle jag personligen vilja få in. Vitlök/ingefära/choklad är ju också livsmedel med hög andel antioxidanter.
Personligen skulle jag också dra ner på köttkonsumtionen av hälsoskäl.

Vad är ett lykopen?? Låter som en sunkig drog man kan få tag på i ledsamma områden.

Captainwide
2012-11-10, 00:12
bump

Mouline
2012-11-10, 00:16
Hmmm ... låter som något med vita blodkroppar..

maqan
2012-11-10, 20:43
Lykopen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lykopen) är en karotenoid som finns i tomater.