handdator

Visa fullständig version : Surfplatta för tusenlappen?


Olsson80
2012-11-07, 11:17
Vilken skall man köpa? ..är grabben på 6år som skall ha den.
Storleken på skärmen spelar mindre roll.
Krav:
•Svenska.
•16gb.
•Bra touch.
•Google play.
•Helst uppgraderbart OS.
•Maxpris 12-1300kr

Har inget emot att beställa utomlands, men just androidplattor är ju en djungel!!

Har ingen erfarenhet alls av Android så vet inte skillnaderna mellan de olika versionerna på OS.

FabianH
2012-11-07, 21:41
Kolla upp Nook Color, de sägs vara väldigt prisvärda!

tp_88
2012-11-07, 21:44
http://www.tabletkungen.se/android-tablet-8-tum/222-cube-u23gt.html

Verkar vettig. Cube är inte helt litet bland Kinaplattor, så förhoppningsvis finns det ett litet community för plattan som släpper nya ROMar om tillverkaren struntar i det. Kolla gärna detta innan köp, om det är viktigt. XDA osv.

Dreas
2012-11-07, 21:46
Nexus 7 ligger ju lite över din budget men satan vad mycket platta du får för pengen.

Olsson80
2012-11-07, 22:10
Kolla upp Nook Color, de sägs vara väldigt prisvärda!

Kollade men man måste "hacka" den? Vill nog ha något som funkar direkt ur lådan, det får inte strula om grabben skall ha den...

http://www.tabletkungen.se/android-tablet-8-tum/222-cube-u23gt.html

Verkar vettig. Cube är inte helt litet bland Kinaplattor, så förhoppningsvis finns det ett litet community för plattan som släpper nya ROMar om tillverkaren struntar i det. Kolla gärna detta innan köp, om det är viktigt. XDA osv.

Verkar vara en utgående modell om jag inte fattat fel, kanske inte spelar roll?
Men community med ROMar? Är det inte som med ipad, att google släpper ett nytt OS och man bara lägger in det?

Nexus 7 ligger ju lite över din budget men satan vad mycket platta du får för pengen.

Ja, tyvärr lite över budget, men har hittat denna som verkar "likvärdig"? Eller missar jag något?
http://www.gadgetgreats.com/tablet-pc-1/operating-system/android-4-1-jellybean/ainol-novo-7-crystal-tablet-pc-android-4-1-jelly-bean-7-mva-hd-capacitive-1gb-ram-camera.html

willtjam
2012-11-07, 22:25
Nexus 7 ligger ju lite över din budget men satan vad mycket platta du får för pengen.

Jag har inte hört nåt om dom andra som har nämnts, men Nexus 7 har verkligen blivit hyllad. Kommer en till snart med mer utrymme och stöd för 3G/4G.

Kimball
2012-11-07, 23:06
Känneru ngn som har / har du Telia Fiberlan/Stadsnät får du en Acer A200 med ICS @ 995:- eller 1195:- om de uppgraderar / inte kan uppgradera sitt bredband!

Annars tror jag inte Ainolen är värd sin tid och pengar, lira en nexusplatta istället, dumsnålheten kommer straffa sig där i slutänden.

tp_88
2012-11-07, 23:52
Verkar vara en utgående modell om jag inte fattat fel, kanske inte spelar roll? Men community med ROMar? Är det inte som med ipad, att google släpper ett nytt OS och man bara lägger in det?
Ingen aning om det är en utgående modell eller ej.

Det gäller endast Nexus-serien. I övrigt är det tillverkarna som släpper programvaran till sina modeller, eller så får man flasha in något som privatpersoner/grupper har knåpat ihop.

Nexus7 är som sagt en sjuhelvetes platta, men lite utanför din budget tyvärr. (Om du inte känner någon som kan köpa i USA och ta med hem, eller försöka skicka utan att tullen ska ta ut moms etc 32GB-varianten kostar $199 där vill jag minnas)
Ja, tyvärr lite över budget, men har hittat denna som verkar "likvärdig"? Eller missar jag något?
http://www.gadgetgreats.com/tablet-pc-1/operating-system/android-4-1-jellybean/ainol-novo-7-crystal-tablet-pc-android-4-1-jelly-bean-7-mva-hd-capacitive-1gb-ram-camera.html
Ainol är ett annat av dom större Kinamärkena, och det är säkert en OK platta. Men den är garanterat inte likvärdig med Nexus7.

Sämre SOC, sämre skärm, säkerligen sämre byggkvalité, garanterat sämre programvara, väldigt tveksamt hur det blir med framtida uppdateringar etc.

Olsson80
2012-11-08, 05:52
Kollade ebay efter Nexus, 32gb verkar ligga runt 290$... Var hittar du den för 199$??
...det känns aningen omotiverat med såpass mycket pengar till en 6åring som vill lära sig räkna/skriva och spela angry birds.

Får nog bli en Ainol (som verkar ha fått helt ok recensioner och tillverkaren verkar släppa uppdateringar etc)
Den ligger helt rätt i pris för en oaktsam liten grabb.

tp_88
2012-11-08, 09:41
Kollade ebay efter Nexus, 32gb verkar ligga runt 290$... Var hittar du den för 199$??
...det känns aningen omotiverat med såpass mycket pengar till en 6åring som vill lära sig räkna/skriva och spela angry birds.

Får nog bli en Ainol (som verkar ha fått helt ok recensioner och tillverkaren verkar släppa uppdateringar etc)
Den ligger helt rätt i pris för en oaktsam liten grabb.
http://www.theverge.com/2012/10/29/3568614/nexus-7-32gb-hspa-tablet-available-november-13

Update: Along with the new HSPA+ model, Google has revamped the pricing of the entire Nexus 7 line. The original 16GB model now costs $199, with a 32GB model — sans the cellular radio — coming in at $249.

Det var visst 16GBn som kostade $199, 32GB kostade $249. Vet inte vilka butiker som säljer den i USA, mer än Google Play Store då.

Du (eller ja, han) blir säkert nöjd med Ainolen också. Har inte testat själv men dom brukar som sagt få ganska bra omdömen.