handdator

Visa fullständig version : Cannabis legaliserat i Washington och Colorado


wessmen
2012-11-07, 08:39
Ja, i skuggan av presidentvalet så var det även röstnin om hurvida cannabis skulle bli legaliserat och kontrollerat likt alkohol.

http://www.di.se/artiklar/2012/11/7/marijuana-legaliserat-i-tva-delstater/
http://edition.cnn.com/election/2012/results/state/WA/ballot/02
http://edition.cnn.com/election/2012/results/state/CO/ballot/01

Hur tror ni att detta kommer påverka USA då det fortfarande är illegalt på federal nivå?
Hur påverkar detta Sverige över tid?

Väljer att göra en separat tråd från "hur förhålla sig till narkotika" i med att detta är en ganska stor nyhet som kan förändra mycket i världen om t.ex. smugglingen minskar/upphör från Mexico och Kanada.

Rahf
2012-11-07, 08:40
Jag tror att Sverige är år ifrån en allvarlig diskussion, än mindre en omröstning. Det är en helt annan kultur kring marijuana här.

ARMSTARK
2012-11-07, 08:46
Jag tror att Sverige är år ifrån en allvarlig diskussion, än mindre en omröstning. Det är en helt annan kultur kring marijuana här.

Precis, i USA kan man röka en joint istället för att ta en grogg, inte många som reagerar. Bra eller dåligt är upp till var och en att tycka men...

ekmanc
2012-11-07, 09:08
Bara legaliserat för medicinsk bruk I mass va och för alla I col?

Men nej det lär dröja lääääääänge i Sverige innan det händer något, däremot i usa tror jag fler och fler stater kommer följa efter detta.

Spartansk
2012-11-07, 09:20
Jag är emot droger som sprids via rök. Ska man knarka ska man göra det utan att alla andra i rummet blir nerknarkade.

wessmen
2012-11-07, 09:24
Jag är emot droger som sprids via rök. Ska man knarka ska man göra det utan att alla andra i rummet blir nerknarkade.

Frågan blir då såklart, får man äta cannabis då?

Stämmer att det även blev legalt för medicinskt bruk i Massa.

Men hur tror ni DEA reagerar? Kommer man raida intensivt för att försöka skrämma folk eller blir det inga större aktioner? Händer ju att de går in och plockar något "apotek" då och då.

Rahf
2012-11-07, 10:29
Jag vill tro att D.E.A. lägger större resurser på tyngre drogsmuggling, sånt som är kopplat till karteller och kriminella gäng. Gräsbeslag är något som polisen brukar syssla med. Som jag sagt innan; kulturen kring marijuana i USA är fullständigt annorlunda än i Sverige. 'Alla' röker på.

Löpsko
2012-11-07, 10:48
Någon är glad:

Pretty Lights
för 3 timmar sedan
Proud that my home state was the first state to legalize it!!!!




http://www.youtube.com/watch?v=Sk9XYQMRiLY

stridis
2012-11-07, 11:22
Bara legaliserat för medicinsk bruk I mass va och för alla I col?

Men nej det lär dröja lääääääänge i Sverige innan det händer något, däremot i usa tror jag fler och fler stater kommer följa efter detta.

Lite som i EU, vissa stater går före andra. Sverige som sista utposten för "knark-kriget"...*facepalm*

ARMSTARK
2012-11-07, 13:06
"We're about to land in Washington in 5 minutes..."
http://i50.tinypic.com/2086sz5.jpg

MathiasF
2012-11-07, 13:11
Jag är emot droger som sprids via rök. Ska man knarka ska man göra det utan att alla andra i rummet blir nerknarkade.

Det går ju alldeles utmärkt att äta, dricka eller rökas utomhus.

Sniggel
2012-11-07, 13:12
q7C65o11qbI

Sniggel
2012-11-07, 13:19
Vi har en alldeles för naiv syn här i Sverige. "Nollvision" är ett frikyrkligt utopiskt tänk och den gemene svensken tror allvarligt att ett förbud är effektivt på att minska drogrelaterat missbruk och drogrelaterad kriminalitet. Eller så handlar det inte om det utan att folk snarare tycker att "de som knarkar är dåliga människor och de bör straffas". Sen går de och super skallen av sig på Sweden Rock och headbangar till Sabaton.

Jag tror mer på "damage control" och att använda pengarna man kan tjäna på att reglera vissa substanser (däribland alkohol som vi redan gör) till att satsa på rehabilitering av de som råkar hamna i missbruk.

Herr Oberst
2012-11-07, 13:22
Vi är världsmästare i etik och moral. Seså, klappa er nu på axeln och beröm dig själv över hur duktig du är. Men gör det med måtta och håll inte på för länge då det även är viktigt att känna skuld och skam.

Förbud mot marijuana är totalt vansinne.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Exdiaq
2012-11-07, 14:46
_J6-3l3hCm0

Morty
2012-11-07, 15:42
Vi har en alldeles för naiv syn här i Sverige. "Nollvision" är ett frikyrkligt utopiskt tänk och den gemene svensken tror allvarligt att ett förbud är effektivt på att minska drogrelaterat missbruk och drogrelaterad kriminalitet. Eller så handlar det inte om det utan att folk snarare tycker att "de som knarkar är dåliga människor och de bör straffas". Sen går de och super skallen av sig på Sweden Rock och headbangar till Sabaton.

Jag tror mer på "damage control" och att använda pengarna man kan tjäna på att reglera vissa substanser (däribland alkohol som vi redan gör) till att satsa på rehabilitering av de som råkar hamna i missbruk.

"Vår" syn på droger i Sverige är som republikanernas syn på aborter i USA. Resultaten blir ju liknande också.

Dreas
2012-11-07, 15:56
"Vår" syn på droger i Sverige är som republikanernas syn på aborter i USA. Resultaten blir ju liknande också.Fler ses som kriminella och den organiserade brottsligheten frodas?

Kafka
2012-11-07, 15:56
Piratpartiet har tydligen just tagit ställning för avkriminalisering av narkotika för eget bruk. Bra!

thunder
2012-11-07, 16:23
Debatten kring narkotika är ännu värre än debatten kring invandringen. Och det säger inte lite :)

thunder
2012-11-07, 16:25
Bra röstat i Washington och Colorado kan jag lägga till! Sakta men säkert börjar förändringen mot något bättre.

PixelMiner
2012-11-07, 16:36
Men det är väl fortfarande förbjudet på federal nivå. Så det spelar väl ingen roll om enskilda stater vill tillåta det? Eller hur funkar det??

thunder
2012-11-07, 16:50
http://www.alternet.org/drugs/why-election-day-marks-beginning-end-marijuana-prohibition

Sammanfattar läget.

Onigiri
2012-11-07, 17:14
Ses i Washington qwerty1!

Hemma Gymmaren
2012-11-07, 19:31
Bra.

Eddie Vedder
2012-11-07, 19:45
Vi är världsmästare i etik och moral.

Etik är filosofin om rätt och fel så det ligger inte i vad man tillåter/inte tillåter. Åtminstone den normativa etiken som vi pratar om nu (finns ju fler sorters etik). Men med det sagt så kan jag inte förstå att man tycker att Sverige utmärker sig om moralpredikande. Man får kn*lla runt väldigt fritt i Sverige, man får göra abort, man får supa väldigt mycket, man får välja utbildning fritt, ideologi, livsåskådning med mera.

Visst kan man kritisera cannabisförbudet men där är vi ju inte direkt unika.

Fordon
2012-11-07, 20:11
Jag har ännu inte förstått detta med att vara så ivrig på att tillåta ena saken (cannabis) men vara så starkt emot alkohol och tobak. Med tanke på att folk som är för cannabis oftast kan hantera alkohol också bör de väl ändå vara för detta också?

Exdiaq
2012-11-07, 21:03
Jag har ännu inte förstått detta med att vara så ivrig på att tillåta ena saken (cannabis) men vara så starkt emot alkohol och tobak. Med tanke på att folk som är för cannabis oftast kan hantera alkohol också bör de väl ändå vara för detta också?

Folk får göra vad fan de vill för mig. Men jag kan till viss del förstå de som är för cannabis-bruk och mot tobak/alkohol. Det första skadar inte, det andra dödar tusentals varje år.

Fordon
2012-11-07, 21:08
Folk får göra vad fan de vill för mig. Men jag kan till viss del förstå de som är för cannabis-bruk och mot tobak/alkohol. Det första skadar inte, det andra dödar tusentals varje år.

Men man kan inte jämföra med missbruk av alkohol. Jämför med en mellanöl till maten nån gång i veckan så kan vi kolla på hur mkt det dödar.
Om folk är så jäkla nog med att kalla det bruk av cannabis så ska det va likadant med alkohol såklart.

Och folk blir retards av cannabis.

agazza
2012-11-07, 21:11
Usa är ett land som håller på köra ner sig i fördärvet hursom, så detta lär ha minimal åverkan. Möjligtvis leder det till att dom slår i nästa skuldtak och arbetslöshetsnivå lite fortare :)

Hejhej wess ;)

Amfksp
2012-11-07, 21:17
Folk får göra vad fan de vill för mig. Men jag kan till viss del förstå de som är för cannabis-bruk och mot tobak/alkohol. Det första skadar inte, det andra dödar tusentals varje år.

Trollar du eller? Du tror på allvar att cannabis inte är skadligt för hälsan?

Exdiaq
2012-11-07, 21:22
Trollar du eller? Du tror på allvar att cannabis inte är skadligt för hälsan?

Enlighten me then sir!

Dreas
2012-11-07, 21:22
Usa är ett land som håller på köra ner sig i fördärvet hursom, så detta lär ha minimal åverkan. Möjligtvis leder det till att dom slår i nästa skuldtak och arbetslöshetsnivå lite fortare :)

Hejhej wess ;)Vad förutom din dåliga slutledningsförmåga pekar på att det här skulle ha en negativ inverkan på USA i stort?

Amfksp
2012-11-07, 21:25
Enlighten me then sir!

4 personer i min direkta närhet har legat på hem för cannabisrelaterade psykoser. Min flickvän som jobbar på avgiftningen/psykvården får in folk varje månad med psykoser.
För att inte tala om hur minnet blir på lång sikt.
Detta rör sig alltså om personer som missbrukat cannabis. Har du eller personer i din närhet använt cannabis regelbundet under lång tid?

Dreas
2012-11-07, 21:31
4 personer i min direkta närhet har legat på hem för cannabisrelaterade psykoser. Min flickvän som jobbar på avgiftningen/psykvården får in folk varje månad med psykoser.
För att inte tala om hur minnet blir på lång sikt.
Detta rör sig alltså om personer som missbrukat cannabis. Har du eller personer i din närhet använt cannabis regelbundet under lång tid?Och anledningen till att man får en psykos bror på cannabis eller en underliggande orsak som kunde ha triggats av andra droger? Just det.

Skilj också på bruk och missbruk. Nu är iofs allt bruk i Sverige missbruk, men det blir långt ifrån rättvist.

Amfksp
2012-11-07, 21:34
Och anledningen till att man får en psykos bror på cannabis eller en underliggande orsak som kunde ha triggats av andra droger? Just det.

Skilj också på bruk och missbruk. Nu är iofs allt bruk i Sverige missbruk, men det blir långt ifrån rättvist.

Jag talar om missbruk(vad jag anser är missbruk) såklart.
Kunde kanske triggats av andra droger, men det gör ju knappast cannabis oskadligt för hälsan för det.
Ni som inte sett baksidan av missbruk av cannabis bör inte uttala er.

Tjuckot
2012-11-07, 21:36
Dra ner rök i lungorna kan ju aaaaalldrig vara farligt.

Dreas
2012-11-07, 21:38
Jag talar om missbruk(vad jag anser är missbruk) såklart.
Kunde kanske triggats av andra droger, men det gör ju knappast cannabis oskadligt för hälsan för det.
Ni som inte sett baksidan av missbruk av cannabis bör inte uttala er.Vad du anser är missbruk kan vi ju inte veta.

Nej, det får Exdiaq stå för, jag skulle aldrig kalla det oskadligt. Mindre skadligt än alkohol ja, men det är en annan diskussion.

Och vi som sett mer än vi önskar?

Dra ner rök i lungorna kan ju aaaaalldrig vara farligt.Ät.

Fordon
2012-11-07, 21:40
Och anledningen till att man får en psykos bror på cannabis eller en underliggande orsak som kunde ha triggats av andra droger? Just det.

Skilj också på bruk och missbruk. Nu är iofs allt bruk i Sverige missbruk, men det blir långt ifrån rättvist.

Så det är okej trots att Cannabis kan trigga sånt. Men sprit ska förbjudas för att man kan dö av om man dricker 3 liter ren sprit på en kväll?

Varför ska alltid "ofarligt bruk" jämföras med dödshalsande under flera års tid?

zeusden1
2012-11-07, 21:41
http://i.imgur.com/4xwOd.jpg?1&iact=hc&vpx=190&vpy=143&dur=415&hovh=232&hovw=217&tx=92&ty=121&sig=118199900000860702053&ei=28aaUNq9HYeC4gSOnIDIDw&page=1&tbnh=159&tbnw=156&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0,i:68

Amfksp
2012-11-07, 21:41
Vad du anser är missbruk kan vi ju inte veta.

Nej, det får Exdiaq stå för, jag skulle aldrig kalla det oskadligt. Mindre skadligt än alkohol ja, men det är en annan diskussion.

Och vi som sett mer än vi önskar?

Ät.

Ni som sett mer än ni önskar, förstår vad jag menar och skulle aldrig kalla cannabis oskadligt för hälsan. Jag vill givetvis legalisera cannabis, men jag vill också informera på ett balanserat sätt om dess biverkningar på samma sätt som man gör med alkohol.

Dreas
2012-11-07, 21:48
Så det är okej trots att Cannabis kan trigga sånt. Men sprit ska förbjudas för att man kan dö av om man dricker 3 liter ren sprit på en kväll?

Varför ska alltid "ofarligt bruk" jämföras med dödshalsande under flera års tid?Sprit kan också trigga psykoser.

Jag har aldrig pratat om något förbud.

För att jämförelsen med alkohol är den lättaste att göra för att folk ska kunna relatera kanske? Det är ju bevisat(tvinga mig inte att leta källor nu) att cannabis är mindre skadligt än alkohol.

Ni som sett mer än ni önskar, förstår vad jag menar och skulle aldrig kalla cannabis oskadligt för hälsan. Jag vill givetvis legalisera cannabis, men jag vill också informera på ett balanserat sätt om dess biverkningar på samma sätt som man gör med alkohol.Balanserat sätt är bra, jag håller med!

Nordström
2012-11-07, 21:54
6dkfdZVcRCg

Fordon
2012-11-07, 21:54
Sprit kan också trigga psykoser.

Jag har aldrig pratat om något förbud.

För att jämförelsen med alkohol är den lättaste att göra för att folk ska kunna relatera kanske? Det är ju bevisat(tvinga mig inte att leta källor nu) att cannabis är mindre skadligt än alkohol.

Balanserat sätt är bra, jag håller med!

Är det okej att jämföra cannabis mot en 33cl iskall lättöl då och sedan säga att man borde förbjuda alkohol?

Amfksp
2012-11-07, 21:56
Är det okej att jämföra cannabis mot en 33cl iskall lättöl då och sedan säga att man borde förbjuda alkohol?

En 33 folkis bör ju jämföras med en liknande mängd cannabis, dvs kanske ett bloss på en svag joint.
Exakt hur man ska jämföra bör vi överlåta till forskare och experter om man nu måste göra jämförelser.

Dreas
2012-11-07, 21:57
Är det okej att jämföra cannabis mot en 33cl iskall lättöl då och sedan säga att man borde förbjuda alkohol?

En 33 folkis bör ju jämföras med en liknande mängd cannabis, dvs kanske ett bloss på en svag joint.
Exakt hur man ska jämföra bör vi överlåta till forskare och experter om man nu måste göra jämförelser.+1

Det går inte att jämföra. De som gjort det och visat rapporter säger såvitt jag vet att CB är mindre skadligt än alkohol.

thunder
2012-11-07, 22:07
4 personer i min direkta närhet har legat på hem för cannabisrelaterade psykoser. Min flickvän som jobbar på avgiftningen/psykvården får in folk varje månad med psykoser.
För att inte tala om hur minnet blir på lång sikt.
Detta rör sig alltså om personer som missbrukat cannabis. Har du eller personer i din närhet använt cannabis regelbundet under lång tid?

4 personer i min direkta närhet har rökt gräs varje dag i flera år utan negativa effekter. Det finns inget i forskningen som visar att alla/många får psykoser, det kan vara en trigger, men alkohol är en större till exempel. Så att du har några anekdoter spelar inte så stor roll...eller ska jag dra några historier om underbara alkohol?

Jag vet om en kille som 18 år gammal och 5 joints rökta blev tagen av polisen. Behandlingshem/ungdomshem blev lösningen från pappa staten. Väl använda pengar! Han var ju "missbrukare"...

Amfksp
2012-11-07, 22:10
4 personer i min direkta närhet har rökt gräs varje dag i flera år utan negativa effekter. Det finns inget i forskningen som visar att alla/många får psykoser, det kan vara en trigger, men alkohol är en större till exempel. Så att du har några anekdoter spelar inte så stor roll...eller ska jag dra några historier om underbara alkohol?

Jag vet om en kille som 18 år gammal och 5 joints rökta blev tagen av polisen. Behandlingshem/ungdomshem blev lösningen från pappa staten. Väl använda pengar! Han var ju "missbrukare"...

Inget du skriver motsätter mitt argument att cannabis är hälsoskadligt eller hur? jag har aldrig sagt att alla/många får psykoser, men man KAN få det. Det spelar ALL roll, då det bevisar att cannabis kan vara hälsofarligt, alltså det diskussionen handlade om.

Vad har alkohol med detta att göra? Ser du någonstans att jag skrivit att alkohol är oskadligt? Skaffa glasögon.

thunder
2012-11-07, 22:17
Inget du skriver motsätter mitt argument att cannabis är hälsoskadligt eller hur? jag har aldrig sagt att alla/många får psykoser, men man KAN få det. Det spelar ALL roll, då det bevisar att cannabis kan vara hälsofarligt, alltså det diskussionen handlade om.

Vad har alkohol med detta att göra? Ser du någonstans att jag skrivit att alkohol är oskadligt? Skaffa glasögon.

Satte på mig glasögonen nu...

Du överdriver riskerna genom några egenupplevda psykoser hos personer som du påstår kommer från ett cannabis-missbruk. Missbrukar dom cannabis kanske de även brukar alkohol eller andra tyngre droger?

Förstår inte vad du ville få ut av din post dock...annat än skrämselpropaganda.

Exdiaq
2012-11-07, 22:18
4 personer i min direkta närhet har legat på hem för cannabisrelaterade psykoser. Min flickvän som jobbar på avgiftningen/psykvården får in folk varje månad med psykoser.
För att inte tala om hur minnet blir på lång sikt.
Detta rör sig alltså om personer som missbrukat cannabis. Har du eller personer i din närhet använt cannabis regelbundet under lång tid?

På rak arm kan jag räkna upp 25-30 vänner och bekanta som jag vet använder cannabis på regelbunden/semi-regelbunden basis. Allt från lagerråttor till svenskar på Ivy League-skolor. Flertalet har gjort det i 5-10-15år.

Har en bekant som missbrukat bl.a. amfetamin, en som missbrukat heroin och försökt begå självmord samt ett par andra jag misstänker använder olika former av droger.

Kvalificerar jag mig för att uttrycka mig?

Amfksp
2012-11-07, 22:20
Satte på mig glasögonen nu...

Du överdriver riskerna genom några egenupplevda psykoser hos personer som du påstår kommer från ett cannabis-missbruk. Missbrukar dom cannabis kanske de även brukar alkohol eller andra tyngre droger?

Förstår inte vad du ville få ut av din post dock...annat än skrämselpropaganda.

Det jag ville få ut var att bevisa att cannabis kan vara hälsofarligt, något som det påstods inte vara.
Det är ingen skrämselpropaganda. jag överdriver inte riskerna någonstans. Alla 4 missbrukade cannabis och inga andra droger. Dock är 3 av dom återställda idag kan jag påpeka.

MathiasF
2012-11-07, 22:22
Det jag ville få ut var att bevisa att cannabis kan vara hälsofarligt, något som det påstods inte vara.
Det är ingen skrämselpropaganda. jag överdriver inte riskerna någonstans. Alla 4 missbrukade cannabis och inga andra droger. Dock är 3 av dom återställda idag kan jag påpeka.

Man kan få cancer av chips stod det i kvällspressen för några år sedan.


Misstolka mig inte, det är möjligt att det finns skadande effekter som inte är allmänt vedertagna (annat än av skrämselpropagerare).
MEN, det finns risker med allt och vår sida av saken är att ett förbud inte är lösningen i varje fall.

Amfksp
2012-11-07, 22:23
Man kan få cancer av chips stod det i kvällspressen för några år sedan.


Misstolka mig inte, det är möjligt att det finns skadande effekter som inte är allmänt vedertagna (annat än av skrämselpropagerare).
MEN, det finns risker med allt och vår sida av saken är att ett förbud inte är lösningen i varje fall.

Vilket även är min åsikt. Dock tycker jag man ska informera om riskerna.

Dreas
2012-11-07, 22:23
Dra inte ned nivån på diskussionen såhär :(

thunder
2012-11-07, 22:24
Det jag ville få ut var att bevisa att cannabis kan vara hälsofarligt, något som det påstods inte vara.
Det är ingen skrämselpropaganda. jag överdriver inte riskerna någonstans. Alla 4 missbrukade cannabis och inga andra droger. Dock är 3 av dom återställda idag kan jag påpeka.

Ingen påstår att det är helt ofarligt. Men du dör om du dricker för mycket vatten till exempel, så alla missbruk är farliga.

Men fakta är att du kan aldrig röka ihjäl dig! Och risken för psykos är lägre än om man brukar alkohol. Så det finns risker, men betydligt mindre än för den lagliga drogen alkohol som man trots allt måste jämföra med eftersom den är laglig.

Rahf
2012-11-07, 22:26
Även om det legaliserades så tror jag inte att alla arbetsgivare skulle godta bruk under arbetstid. Jag tror heller inte att några uteserveringar eller barer skulle tolerera det, till en början. Det är cigarettrök med högre stigma, och hur många tycker om cigarettrök?

För övrigt har jag inte haft många bra diskussioner med en hög person. Det har varit hur bra som helst innan, sen åker medicinska majjan fram och hjärnan stämplar ut.

Amfksp
2012-11-07, 22:26
Ingen påstår att det är helt ofarligt. Men du dör om du dricker för mycket vatten till exempel, så alla missbruk är farliga.

Men fakta är att du kan aldrig röka ihjäl dig! Och risken för psykos är lägre än om man brukar alkohol. Så det finns risker, men betydligt mindre än för den lagliga drogen alkohol som man trots allt måste jämföra med eftersom den är laglig.

Jag jämför med att inte röka cannabis alls. och jag har heller aldrig påstått att man kan röka ihjäl sig. Du spottar ju bara ur dig slumpmässiga argument istället för att läsa vad jag skriver.
För sista gången:
Cannabis kan vara hälsoskadligt vid regelbundet bruk på många sätt och kan ge psykoser som kräver vård.
Ja alkohol kan också vara hälsoskadligt.
Nej, förbud löser inte detta, det gör inte cannabis mindre farligt.

MathiasF
2012-11-07, 22:32
Även om det legaliserades så tror jag inte att alla arbetsgivare skulle godta bruk under arbetstid. Jag tror heller inte att några uteserveringar eller barer skulle tolerera det, till en början. Det är cigarettrök med högre stigma, och hur många tycker om cigarettrök?

För övrigt har jag inte haft många bra diskussioner med en hög person. Det har varit hur bra som helst innan, sen åker medicinska majjan fram och hjärnan stämplar ut.

Självklart skulle de inte godta bruk under arbetstid, lika lite som de godtar alkoholintag under arbetstid!

Exdiaq
2012-11-07, 22:34
Även om det legaliserades så tror jag inte att alla arbetsgivare skulle godta bruk under arbetstid. Jag tror heller inte att några uteserveringar eller barer skulle tolerera det, till en början. Det är cigarettrök med högre stigma, och hur många tycker om cigarettrök?

För övrigt har jag inte haft många bra diskussioner med en hög person. Det har varit hur bra som helst innan, sen åker medicinska majjan fram och hjärnan stämplar ut.

Med all rätt. Sånt får man hålla på under sin fritid och på ett ställe där det inte påverkar folk som inte vill bli påverkade.

Inte jag heller. Det sköna är att de flesta är vettiga när de inte är höga. Till skillnad från många förbuds-fantaster jag har pratat med som verkar ha 50-60% funktionsnedsättning i hjärnan dygnet runt.

thunder
2012-11-07, 22:35
Jag jämför med att inte röka cannabis alls. och jag har heller aldrig påstått att man kan röka ihjäl sig. Du spottar ju bara ur dig slumpmässiga argument istället för att läsa vad jag skriver.
För sista gången:
Cannabis kan vara hälsoskadligt vid regelbundet bruk på många sätt och kan ge psykoser som kräver vård.
Ja alkohol kan också vara hälsoskadligt.
Nej, förbud löser inte detta, det gör inte cannabis mindre farligt.

Men det finns väl ingen som helt säger emot detta? Det _kan_ finnas negativa långsiktiga effekter. Liksom det finns massvis av positiva effekter.

Amfksp
2012-11-07, 22:37
Men det finns väl ingen som helt säger emot detta? Det _kan_ finnas negativa långsiktiga effekter. Liksom det finns massvis av positiva effekter.

Ursprungligen postat av Exdiaq
"Folk får göra vad fan de vill för mig. Men jag kan till viss del förstå de som är för cannabis-bruk och mot tobak/alkohol. Det första skadar inte, det andra dödar tusentals varje år."

Då misstolkade jag detta

agazza
2012-11-07, 22:57
Vad förutom din dåliga slutledningsförmåga pekar på att det här skulle ha en negativ inverkan på USA i stort?

Man kan inte göra saker bättre med mer dåliga saker, bara för att andra dåliga saker är lagliga, helt enkelt.

det är inte direkt ett prestationshöjande medel.

thunder
2012-11-07, 23:01
Man kan inte göra saker bättre med mer dåliga saker, bara för att andra dåliga saker är lagliga, helt enkelt.

det är inte direkt ett prestationshöjande medel.

Det är redan "lagligt" i Californien...iof har de kass ekonomi men det finns en del kreativa människor där. Så ditt resonemang stämmer inte.

agazza
2012-11-07, 23:19
Det är redan "lagligt" i Californien...iof har de kass ekonomi men det finns en del kreativa människor där. Så ditt resonemang stämmer inte.

Mjo tills det bevisas att dessa människor är produktiva pga missbruket, inte kreativa.

Inte heller att dom blivit produktiva och framgångsrika, och sedan börjat bruka.

Inte heller alla inom media, då dessa inte är produktiva i sig, utan produkter (spelbrickor kan vi säga) i ett större affärsnätverk.


Nu är det godnatt, men ha en trevlig kväll här inne :)

wessmen
2012-11-08, 00:05
Man kan inte göra saker bättre med mer dåliga saker, bara för att andra dåliga saker är lagliga, helt enkelt.

det är inte direkt ett prestationshöjande medel.

Det kan man väl ändå.
Låt säga att det legaliseras, kontrolleras och skattas.

Eftersom det är så billigt att framställa i stor skala så blir det väldigt stora vinster per såld "vara". Detta kan vi lägga var vi vill, pumpa in det i sjukvården t.ex. Oavsett hur farligt man tycker/tror cannabis är så är det väldigt orimligt att ens 50% av dessa pengarna skulle åka till vård åt cannabismissbruk och dess skadeeffekter.

Vi har alltså skapat ett alternativ alkohol med ganska lite risker.
Skulle det rent av minska våldet i "utelivet" så vore det en väldig bonus, men det tror jag inte. De som är ute efter bråk kommer leta efter det ändå.

hejhej agazza :D

Rahf
2012-11-08, 00:05
Det är redan "lagligt" i Californien...iof har de kass ekonomi men det finns en del kreativa människor där. Så ditt resonemang stämmer inte.

Om du har ett utskrivet recept från läkare, ja.

Daniel L
2012-11-08, 00:32
det är inte direkt ett prestationshöjande medel.
Inte?

Fatalist
2012-11-08, 01:10
Hela grejen är bara löjlig. Folk kommer röka på. Se bara pollen i den andra tråden. Det är bara att välja om pengarna ska hamna *0,325 hos staten eller om de ska hamna *1,0 hos kriminella..........

Ps. pissar rent alla dagar i veckan :)

Fordon
2012-11-08, 08:52
En 33 folkis bör ju jämföras med en liknande mängd cannabis, dvs kanske ett bloss på en svag joint.
Exakt hur man ska jämföra bör vi överlåta till forskare och experter om man nu måste göra jämförelser.

Det är ju precis det jag menar. Ska man jämföra så kanske man ska jämföra på riktigt. Många som förespråkar cannabis drar ju på det extrema när det kommer till alkohol. Och det är det jag inte riktigt förstår varför man gör.
Lite som att säga att man borde göra fett och kolhydrater olagliga eftersom det dödar tusentals personer varje år.

Rahf
2012-11-08, 09:00
Problemet är att fett är en nödvändig makronutrient. Du skulle alltså försätta nationen i en hälsokris ;).

Chaan
2012-11-08, 09:05
Jaha, vad intressant. Det där är stater som nog inte sett problemen än av långtidsmissbruk. Som Kalifornien har som röstade ner.

dared
2012-11-08, 09:05
Det är ju precis det jag menar. Ska man jämföra så kanske man ska jämföra på riktigt. Många som förespråkar cannabis drar ju på det extrema när det kommer till alkohol. Och det är det jag inte riktigt förstår varför man gör.
Lite som att säga att man borde göra fett och kolhydrater olagliga eftersom det dödar tusentals personer varje år.

Det är ju dock båda sidorna som drar det till en extrem. Händer ju i princip i alla debatter.

På ena sidan ses Cannabisbruk som enbart missbruk, inkörsport till andra droger och ett allmänt väldigt destruktivt medel som leder till nedgraderat minne och psykoser. Pro-sidan lyfter då fram nästan enbart argument för att visa växtens positiva sidor (samt de negativa kostnaderna med kriminaliseringen) och som motpol i debatten dras de lagliga och allmänt vedertagna bruksmedels väldigt negativa sidor fram.

Sidorna provocerar med andra ord fram extremerna från båda sidorna där i min mening oftast motståndarna till narkotika börjar med väldiga worst case scenarios, emotionella plattityder ("No, drugs is drug"), och en allmänt skev samt naiv bild av hur förbud och kriminell stigmata är enda rätta sättet att komma tillrätta med de hälsoproblem som droganvändande, och specifikt missbruk, kan leda till.

Sniggel
2012-11-08, 09:06
Man kan inte göra saker bättre med mer dåliga saker, bara för att andra dåliga saker är lagliga, helt enkelt.

det är inte direkt ett prestationshöjande medel.

Vissa konsekvenser av ett förbud är dåliga. Så att göra sig av me de konsekvenserna kan få positiva effekter på samhället.
Man får väga för- o nackdelar för varje situation (land/kultur) och komma fram till vad som är rätt väg att gå.
Att förbjuda alkohol gör t ex inte situationen bättre här i Sverige.

dared
2012-11-08, 09:19
Jaha, vad intressant. Det där är stater som nog inte sett problemen än av långtidsmissbruk. Som Kalifornien har som röstade ner.

Det har nog brukats Cannabis ganska länge i dessa delstater samt att det finns betydligt fler exempel från andra ställen man kan hitta information/data. Dessutom tror jag inte att de infört lagarna för att öka och försöka sprida missbruket av Cannabis. Snarare att de förmodligen kommit till en insikt att de tror de kan lägga pengarna som genereras, och alternativkostnaderna på lagförande institutioner som rättsväsendet etc, på annat. Exempelvis, sprida objektiv information, hjälpa människor som fallit i missbruk genom att öka resurser till vården, fler resurser mot våldsbrott etc.


Jag tror inte heller att nödvändigtvis bara för att det blir lagligt så kommer bruket skena iväg. I exempelvis Holland så är det inte direkt sett som positivt att röka/hänga på Coffee-shops i så stor utsträckning och har för mig jag läst någon studie om att det var mer tilltalande för ungdomar att testa när det kändes förbjudet, det var "coolare". Dessutom så ser vi att många grannliggande länder har betydligt större utsträckning av människor som brukar Cannabis än vad Holland har. Även om det inte behöver bero just på att det är lagligt.

Säger inte att detta kommer revolutionera staterna och allt blir frid och fröjd, men jag tror inte det är negativt för de aggregerade problemen som involverar Cannabisbruk i samhället.

Chaan
2012-11-08, 09:22
Kalifornien står ju för en viss livsstil naturligtvis. I USA är det mycket vanligare att man flyttar till andra landsändar. Inte bara studier som i Sverige (och sedan 'kanske blir kvar') utan man drar dit bara, och tar första bästa jobb, eftersom det är enklare att få jobb. På grund av detta så antar jag att dom som lever rock-n-roll-stilen fullt ut har samlats där. På 60-talet var det ju väldigt tydligt. Flower Power-sommaren ledde ju till tyngre missbruk (i San Francisco) så det lever nog kvar i minnet.

Fordon
2012-11-08, 10:05
Problemet är att fett är en nödvändig makronutrient. Du skulle alltså försätta nationen i en hälsokris ;).

Nu missade du nog min poäng.

Rahf
2012-11-08, 10:14
Nu missade du nog min poäng.

Hjärnan har inte varit på topp. Jag skyller på en lång rapport om Machiavelli, som just blev färdig. Jag har tillfälligt svävat över till Autistiska Intresseklubbens Mentala Årsmöte *screwy*

Löpsko
2012-11-08, 10:33
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/11/meanwhile-in-colorado.jpg

1ytrewq
2012-12-24, 00:35
Ses i Washington qwerty1!

*hug*

krilleh
2012-12-24, 01:10
Inget du skriver motsätter mitt argument att cannabis är hälsoskadligt eller hur? jag har aldrig sagt att alla/många får psykoser, men man KAN få det. Det spelar ALL roll, då det bevisar att cannabis kan vara hälsofarligt, alltså det diskussionen handlade om.

Vad har alkohol med detta att göra? Ser du någonstans att jag skrivit att alkohol är oskadligt? Skaffa glasögon.

Man kan få psykoser av många saker. Bland annat att föda barn. Eller av stress. Eller av alkohol.

Cannabis kan va en trigger som mycket annat. Cannabis är också en väldigt bra medicin som lindrar över 200 sjukdomar, där många andra läkemedel inte har samma effekter.

Cannabis kan också hjälpa folk som stressar, eller har sömnproblem eller som vill bli mer kreativa och tänka outside the box.

Enligt mig hjälper den mer än den skälper!

Eddie Vedder
2012-12-24, 09:14
Enligt mig hjälper den mer än den skälper!

Det här var väldigt komiskt. :D Eller har stavningen ändrats på sistone?

hultman
2012-12-24, 09:24
Det är ju dock båda sidorna som drar det till en extrem. Händer ju i princip i alla debatter.

På ena sidan ses Cannabisbruk som enbart missbruk, inkörsport till andra droger och ett allmänt väldigt destruktivt medel som leder till nedgraderat minne och psykoser. Pro-sidan lyfter då fram nästan enbart argument för att visa växtens positiva sidor (samt de negativa kostnaderna med kriminaliseringen) och som motpol i debatten dras de lagliga och allmänt vedertagna bruksmedels väldigt negativa sidor fram.

Sidorna provocerar med andra ord fram extremerna från båda sidorna där i min mening oftast motståndarna till narkotika börjar med väldiga worst case scenarios, emotionella plattityder ("No, drugs is drug"), och en allmänt skev samt naiv bild av hur förbud och kriminell stigmata är enda rätta sättet att komma tillrätta med de hälsoproblem som droganvändande, och specifikt missbruk, kan leda till.

Väl skrivet.

Amfksp
2012-12-24, 10:39
Man kan få psykoser av många saker. Bland annat att föda barn. Eller av stress. Eller av alkohol.

Cannabis kan va en trigger som mycket annat. Cannabis är också en väldigt bra medicin som lindrar över 200 sjukdomar, där många andra läkemedel inte har samma effekter.

Cannabis kan också hjälpa folk som stressar, eller har sömnproblem eller som vill bli mer kreativa och tänka outside the box.

Enligt mig hjälper den mer än den skälper!

Du glömde nog läsa mitt inlägg. Det enda jag skrev är att cannabis är hälsoskadligt. Jag vet att alkohol kan framkalla psykoser på samma sett, men jag har ju knappast påstått motsatsen. Att det sen är kraftigt beroendeframkallade är en annan negativ sak.
Givetvis vill jag se en legalisering, men bara för det betyder det inte att det är helt riskfritt att röka gräs.

smeander
2012-12-24, 11:49
Så förbannat fånig diskussion, klart som tusan att det aldrig bör legaliseras!

Ökar man tillgängligheten ökar man bruket vilket kommer att öka missbruket. Folk kommer självklart att vilja testa att röka på om det blir lagligt, dom kommer att gilla det och därefter få en mer liberal syn till droger i allmänhet precis som våran ohälsosamma syn på alkohol.

En mer liberal syn på droger innebär att man helt enkelt kommer vilja testa mer och bli mer mottaglig om alternativa droger erbjuds.
Att legalisera skapar enbart mer problem, desto färre som håller på med droger desto färre problem får vi (samhället). Med droger menar jag även alkohol, släpper man allting fritt så kommer det gå käpprätt åt fanders, det enda sättet att hålla bruket och missbruket nere är att aldrig legalisera det. Vad kommer efter 10 år om vi legaliserar cannabis? Legalisera kokain? En simpel partydrog som inte alls har samma skadliga effekter som alkohol, risken att det kommer att låta så är överhängande stor om vi legaliserar cannabis.



Sent from a cordless device.

eternallord
2012-12-24, 12:03
Så förbannat fånig diskussion, klart som tusan att det aldrig bör legaliseras!

Ökar man tillgängligheten ökar man bruket vilket kommer att öka missbruket. Folk kommer självklart att vilja testa att röka på om det blir lagligt, dom kommer att gilla det och därefter få en mer liberal syn till droger i allmänhet precis som våran ohälsosamma syn på alkohol.

En mer liberal syn på droger innebär att man helt enkelt kommer vilja testa mer och bli mer mottaglig om alternativa droger erbjuds.
Att legalisera skapar enbart mer problem, desto färre som håller på med droger desto färre problem får vi (samhället). Med droger menar jag även alkohol, släpper man allting fritt så kommer det gå käpprätt åt fanders, det enda sättet att hålla bruket och missbruket nere är att aldrig legalisera det. Vad kommer efter 10 år om vi legaliserar cannabis? Legalisera kokain? En simpel partydrog som inte alls har samma skadliga effekter som alkohol, risken att det kommer att låta så är överhängande stor om vi legaliserar cannabis.

Källor på det?

Rikard Jansson
2012-12-24, 12:04
Vad innebär "missbruk" inom laglig cannabis-användning?

Sniggel
2012-12-24, 12:50
källor på det?

+1

Stefan J
2012-12-24, 15:06
Vad innebär "missbruk" inom laglig cannabis-användning?

När du använder det så mycket/ofta att det ställer till med problem för dig i vardagslivet exempelvis (precis som alkohol). Exempel på det kan ju vara att du inte klarar sköta ditt jobb.

ceejay
2012-12-24, 15:07
De som missbrukar cannabis har förmodligen en missbrukarattityd i allmänhet. Jag tror snarare att missbruk överlag skulle minska vid legalisering.

Forqie
2012-12-24, 15:10
Man kan få psykoser av många saker. Bland annat att föda barn. Eller av stress. Eller av alkohol.

Cannabis kan va en trigger som mycket annat. Cannabis är också en väldigt bra medicin som lindrar över 200 sjukdomar, där många andra läkemedel inte har samma effekter.

Cannabis kan också hjälpa folk som stressar, eller har sömnproblem eller som vill bli mer kreativa och tänka outside the box.

Enligt mig hjälper den mer än den skälper!

Lindrar väl symptomen men inte sjukdomarna i sig?

Å andra sidan kan cannabis också förvärra psykiska problem som inte riktigt uttryckt sig än

Tolkia
2012-12-24, 16:14
De som missbrukar cannabis har förmodligen en missbrukarattityd i allmänhet.
Det gäller väl alla som missbrukar något, vad det än vara månde. Cannabis, träning, mat, sprit. Missbrukar du, så missbrukar du. Det finns inget "finmissbruk" och "fulmissbruk".

Latissimus Dorsi
2012-12-24, 16:25
Det gäller väl alla som missbrukar något, vad det än vara månde. Cannabis, träning, mat, sprit. Missbrukar du, så missbrukar du. Det finns inget "finmissbruk" och "fulmissbruk".

Det där var riktigt fint skrivet min gode vän.

Rikard Jansson
2012-12-24, 19:28
Det där var riktigt fint skrivet min gode vän.

Fast felaktigt i förhållande till det ceejay skrev.

Dreas
2012-12-24, 19:50
När du använder det så mycket/ofta att det ställer till med problem för dig i vardagslivet exempelvis (precis som alkohol). Exempel på det kan ju vara att du inte klarar sköta ditt jobb.Jag tror det kallas för missbruk direkt du brukar något som är klassat som olagligt.

Därav sjönk Portugals missbruksstatistik drastiskt när de avkriminaliserade vissa droger har jag för mig.

Stefan J
2012-12-24, 19:52
Antalet missbrukare av cannabis skulle sannolikt öka vid en legalisering. Av den enkla anledningen att man inte kan fastna för något man aldrig provat på, och fler skulle prova på att röka cannabis om det gick att köpa öppet och enkelt. Andelen av de som provat cannabis som sedan fastnar i ett missbruk skulle troligtvis vara ganska oförändrad, kanske till och med något lägre än idag, men vi hade definitivt haft fler missbrukare av cannabis totalt sett.

Dreas
2012-12-24, 20:25
Antalet missbrukare av cannabis skulle sannolikt öka vid en legalisering. Av den enkla anledningen att man inte kan fastna för något man aldrig provat på, och fler skulle prova på att röka cannabis om det gick att köpa öppet och enkelt. Andelen av de som provat cannabis som sedan fastnar i ett missbruk skulle troligtvis vara ganska oförändrad, kanske till och med något lägre än idag, men vi hade definitivt haft fler missbrukare av cannabis totalt sett.Fast om du skulle kunna köpa det öppet skulle nog också fler våga söka vård i tid.

Den mesta av statistiken jag sett inom ämnet säger inte att missbruket ökar. Fast det kanske är det tunga de syftar på?

krilleh
2012-12-24, 23:09
Du glömde nog läsa mitt inlägg. Det enda jag skrev är att cannabis är hälsoskadligt. Jag vet att alkohol kan framkalla psykoser på samma sett, men jag har ju knappast påstått motsatsen. Att det sen är kraftigt beroendeframkallade är en annan negativ sak.
Givetvis vill jag se en legalisering, men bara för det betyder det inte att det är helt riskfritt att röka gräs.

Jag läste ditt inlägg.

Så med din logik så menar du att man ska göra allt olagligt som finns risk för psykos? Graviditet, stress och mycket annat också?

Min poäng är att cannabis är en utmärkt medicin som fortfarande har en knarkstämpel över sig, samtidigt som läkare idag skriver ut mängder med amfetamin och andra droger som har mycket farligare biverkningar till sina patienter. Sorgligt är rätta ordet.

krilleh
2012-12-24, 23:11
Det här var väldigt komiskt. :D Eller har stavningen ändrats på sistone?

Visst är det roligt att märka ord på självaste julafton :) Kom med något vettigt istället.

Fyllot
2012-12-24, 23:13
Tragiskt att folk inte klarar sig på det goda som livet har att erbjuda utan att behöva söka sig till droger.

krilleh
2012-12-24, 23:14
Antalet missbrukare av cannabis skulle sannolikt öka vid en legalisering. Av den enkla anledningen att man inte kan fastna för något man aldrig provat på, och fler skulle prova på att röka cannabis om det gick att köpa öppet och enkelt. Andelen av de som provat cannabis som sedan fastnar i ett missbruk skulle troligtvis vara ganska oförändrad, kanske till och med något lägre än idag, men vi hade definitivt haft fler missbrukare av cannabis totalt sett.

Intressant då Sverige har fler missbrukare än Holland per invånare.

I holland röker ca 5-10% av befolkningen. Missbrukarna är färre för dom får den hjälp dom behöver. I Sverige blir man istället stämplad som kriminell. Stor skillnad.

ceejay
2012-12-24, 23:15
Tragiskt att folk inte klarar sig på det goda som livet har att erbjuda utan att behöva söka sig till droger.

Marijuana är en av de goda saker livet erbjuder.

Fyllot
2012-12-24, 23:17
Marijuana är en av de goda saker livet erbjuder.

Du är ung min son, när du växt till dig och fått lite fason på livet så kommer du ångra dina synder.

ceejay
2012-12-24, 23:18
Alright dood

Amfksp
2012-12-24, 23:51
Jag läste ditt inlägg.

Så med din logik så menar du att man ska göra allt olagligt som finns risk för psykos? Graviditet, stress och mycket annat också?

Min poäng är att cannabis är en utmärkt medicin som fortfarande har en knarkstämpel över sig, samtidigt som läkare idag skriver ut mängder med amfetamin och andra droger som har mycket farligare biverkningar till sina patienter. Sorgligt är rätta ordet.

vafan trollar du? Hur kan du missa meningen där jag skriver att jag vill legalisera?!

krilleh
2012-12-25, 00:11
vafan trollar du? Hur kan du missa meningen där jag skriver att jag vill legalisera?!

Jag tycker bara det är lite konstigt att du börjar argumentera mot mig om att de är hälsofarligt samtidigt som du stödjer en legalisering.

börja mumla om att man kan få psykoser, när man egentligen inte vet vad som orsaker dom är enligt mig märkligt.

Det kan lika gärna vara rädslan i sig som ger en psykos och inte cannabiset.

Jag har själv fått en psykos och var inlagd 6 veckor på psyket. Alla sa att de va cannabiset som utlöste den. Jag trodde på detta.

Efter månader att läsning förstod jag att de hade inget med cannabisen att göra. Jag fick diagnosen Bipolär. Psykosen kom till i och med en mani jag hade.

Aja gick helt OT, men att prata om psykoser hit o dit när de gäller cannabis tycker jag man ska va försiktig om. FInns mängder av anledningar bakom en psykos. Så enkelt som stress och sömnbrist kan vara en.

Tricklew
2012-12-25, 00:21
Jag tycker bara det är lite konstigt att du börjar argumentera mot mig om att de är hälsofarligt samtidigt som du stödjer en legalisering.


Det kallas att vara en tänkande person, om man endast kan se en sida av argument/diskussionen så brukar man vara rätt så korkad.

Förövrigt så förstår jag mig aldrig på argumentet om cannabis och psykoser som rökarna brukar dra, något flum om att psykosen låg där, men cannabis bara utlöste den, således har det inte med cannabis att göra? Något sådant brukar det gå, aldrig förstått mig på det, kan någon utveckla det?

wessmen
2012-12-25, 00:31
Antalet missbrukare av cannabis skulle sannolikt öka vid en legalisering. Av den enkla anledningen att man inte kan fastna för något man aldrig provat på, och fler skulle prova på att röka cannabis om det gick att köpa öppet och enkelt. Andelen av de som provat cannabis som sedan fastnar i ett missbruk skulle troligtvis vara ganska oförändrad, kanske till och med något lägre än idag, men vi hade definitivt haft fler missbrukare av cannabis totalt sett.

Problemet med det argumentet är att det redan finns "öppet och enkelt", för fel kategori människor. Iaf om man har någon som helst närhet till en större stad.

Kan vi inte trolla bort ett problem, så borde det logiska vara att ta kontroll över det. Det funkar såklart inte hundraprocentigt (se på alkohol och den lagen kring det), men man kan iaf minimilasera chansen att människor kommer i kontakt med tunga droger, som oftast säljs av samma närverk.

krilleh
2012-12-25, 00:36
Det kallas att vara en tänkande person, om man endast kan se en sida av argument/diskussionen så brukar man vara rätt så korkad.


Detta köps helt. Lite skillnad dock när man pratar om psykoser bland cannabisrökare när de inte ens finns några studier på de. Jag har iaf inte hittat någon och jag har läst på en hel del.

Och att säga "Jag har träffat jätte många personer som röker cannabis och får psykoser" håller inte riktigt heller då man kan få psykoser av de mesta. Oftast ligger det en psykisk sjukdom bakom det hela. Men läkararna tror fortfarande på denna såkallade "haschpsykos" och skrämmer upp massa unga. Rädslan i sig som de sprider är värre än biveffekterna som man kan få.

Lite lustigt tycker jag det nog allt är. För 3 år sedan sa läkarna att de va cannabisen som utlöste psykosen. Idag har jag bara cannabis som medicin och har kontinuerlig kontakt med läkaren. Om allt går som planerat kommer jag kunna åka och hämta själv i Amsterdam i framtiden. Helt lagligt.

Tricklew
2012-12-25, 00:53
Oftast ligger det en psykisk sjukdom bakom det hela. Men läkararna tror fortfarande på denna såkallade "haschpsykos" och skrämmer upp massa unga.

Det är detta jag aldrig förstått, om du har en bakomliggande sjukdom som du inte lider nämnvärt av, och cannabis triggar en psykos, hur kan man då se cannabis som irrelevant? Om detta nu kan hända så är psykoser onekligen en bieffekt av cannabis.

eternallord
2012-12-25, 00:54
Hur definieras en psykos?

krilleh
2012-12-25, 01:13
Det är detta jag aldrig förstått, om du har en bakomliggande sjukdom som du inte lider nämnvärt av, och cannabis triggar en psykos, hur kan man då se cannabis som irrelevant? Om detta nu kan hända så är psykoser onekligen en bieffekt av cannabis.

För det första så är bipolaritet inte något man lider "nämnvärt" av. Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna. Självmordrisken är 15%.

Angående cannabis triggar en psykos så tror har du nog missförstått mig (eller jag har varit oklar). Jag menar helt enkelt att psykosen kan komma från något annat. Min psykos kom ifrån en mani som jag hade. Då var jag själv inte medveten om att jag var manisk för det var första gången. I det skedet i mitt liv så höll jag på att flytta till en annan stad och de va väldigt stressigt. Stressen utlöste min mani. När jag kom in till psyket så hade jag cannabis i blodet och de trodde de va en "haschpsykos". Jag låg på fel avdelning i 2 veckor innan de fatta att jag var bipolär och förflyttades. Psykosen har inget med weedet att göra.

För övrigt så de är väldigt många som medicinerar sina pyskiska sjukdomar med cannabis. Den sjätte största gruppen som använder medicinsk cannbis i Canada är bipolära. Där är det lagligt med medicinsk cannabis. I de flesta länderna är de inte det. Så många självmedicinerar i hemlighet.

Tolkia
2012-12-25, 11:50
Min poäng är att cannabis är en utmärkt medicin som fortfarande har en knarkstämpel över sig, samtidigt som läkare idag skriver ut mängder med amfetamin och andra droger som har mycket farligare biverkningar till sina patienter. Sorgligt är rätta ordet.
Det här är ett återkommande argument som jag har svårt att förstå. "Cannabis har en medicinsk användning, därför bör vi legalisera bruk av den in berusningssyfte." Gärna med en fin antydan om att det vore kanon om alla med ADHD, psykisk problematik etc. kunde självmedicinera ad libitum. Vi har ju en hel massa mediciner som är narkotikaklassade och som är godkända för medicinskt bruk, men som det fortfarande inte är helt fritt fram att sälja och köpa på gatan, och som det by far inte är riksbritt att självmedicinera med hur som helst. Vidare är det faktum att man lider av något på intet sätt en garanti för att man själv kan ställa en riktig diagnos och bedöma vad som är lämplig behandling.

Man får givetvis tycka som man vill, men jag tycker personligen att det här är en konstig argumentationslinje.

Vinter
2012-12-25, 11:57
För det första så är bipolaritet inte något man lider "nämnvärt" av. Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna. Självmordrisken är 15%.

Angående cannabis triggar en psykos så tror har du nog missförstått mig (eller jag har varit oklar). Jag menar helt enkelt att psykosen kan komma från något annat. Min psykos kom ifrån en mani som jag hade. Då var jag själv inte medveten om att jag var manisk för det var första gången. I det skedet i mitt liv så höll jag på att flytta till en annan stad och de va väldigt stressigt. Stressen utlöste min mani. När jag kom in till psyket så hade jag cannabis i blodet och de trodde de va en "haschpsykos". Jag låg på fel avdelning i 2 veckor innan de fatta att jag var bipolär och förflyttades. Psykosen har inget med weedet att göra.

För övrigt så de är väldigt många som medicinerar sina pyskiska sjukdomar med cannabis. Den sjätte största gruppen som använder medicinsk cannbis i Canada är bipolära. Där är det lagligt med medicinsk cannabis. I de flesta länderna är de inte det. Så många självmedicinerar i hemlighet.

Jag har aldrig förstått mig på alla självutnämnda läkare som ska själv medicinera sig med allehanda perparat, utan att egentligen veta mer än som står på sidorna man finner efter några sökningar på google.

Vem vet, får du rätt medicinering och kontakt med rätt specialist kan du kanske komma tillrätta med dina symptom betydligt bättre än med dina egna experiment. Uppenbarligen funkade inte cannabis 100%.

Eddie Vedder
2012-12-25, 12:13
Visst är det roligt att märka ord på självaste julafton :) Kom med något vettigt istället.

Stark känsla för ironi. Angående det "vettiga" så är det ju inte som att jag inte diskuterat det mer uttömmande förut. I den här tråden exempelvis. Och angående julafton förstår jag inte riktigt vart du vill komma men oavsett vilket försökte jag bara skoja lite. Jag trodde att min :d skulle göra det tydligt.

Amfksp
2012-12-25, 12:17
Jag tycker bara det är lite konstigt att du börjar argumentera mot mig om att de är hälsofarligt samtidigt som du stödjer en legalisering.

börja mumla om att man kan få psykoser, när man egentligen inte vet vad som orsaker dom är enligt mig märkligt.

Det kan lika gärna vara rädslan i sig som ger en psykos och inte cannabiset.

Jag har själv fått en psykos och var inlagd 6 veckor på psyket. Alla sa att de va cannabiset som utlöste den. Jag trodde på detta.

Efter månader att läsning förstod jag att de hade inget med cannabisen att göra. Jag fick diagnosen Bipolär. Psykosen kom till i och med en mani jag hade.

Aja gick helt OT, men att prata om psykoser hit o dit när de gäller cannabis tycker jag man ska va försiktig om. FInns mängder av anledningar bakom en psykos. Så enkelt som stress och sömnbrist kan vara en.

Av den enkla anledning att jag anser inte att fara för hälsa är en orsak som medger till förbud, eller för den delen att förbud hjälper mot alla sorters problem, som tankegången ofta går i Sverige.

Jag har så många bekanta som suttit på psyket pga psykos, och den gemensamma nämnaren för alla är cannabis.
Visst är det som du säger, cannabisanvändandet bland psykiskt svaga är större än genomsnittet, så det kan vara ett "omvänt" samband, men jag har svårt att tro att all dessa personer skulle få psykoser även utan cannabismissbruk, det är helt enkelt för många.

Min flickvän jobbar med missbrukare och får in folk med psykoser i princip varje vecka, många av dessa visar bara positivt på cannabis och har inga journaler som visar på psykiskt sjukdom innan.

Jag vet att jag inte presenterar bevis, men det gör inte du heller och jag är som sagt väldigt tveksam till att regelbundet cannabisanvändande inte är hälsofarligt.

Sniggel
2012-12-25, 12:26
Jag har aldrig förstått mig på alla självutnämnda läkare som ska själv medicinera sig med allehanda perparat, utan att egentligen veta mer än som står på sidorna man finner efter några sökningar på google.

Vem vet, får du rätt medicinering och kontakt med rätt specialist kan du kanske komma tillrätta med dina symptom betydligt bättre än med dina egna experiment. Uppenbarligen funkade inte cannabis 100%.

Med tanke på att det ofta kan ta många år innan man får rätt diagnos och rätt medicin förstår iaf jag varför folk försöker diagnostisera och medicinera sig själva.
(Tolka mig bokstavligt nu och läs inte mellan raderna, det finns inget mellan raderna.)

Vinter
2012-12-25, 12:54
Med tanke på att det ofta kan ta många år innan man får rätt diagnos och rätt medicin förstår iaf jag varför folk försöker diagnostisera och medicinera sig själva.
(Tolka mig bokstavligt nu och läs inte mellan raderna, det finns inget mellan raderna.)

Jag läste bara innantill och kommenterade. Jag funderar mest på att när denna wunderdrug inte hjälpte ovanstående från att utveckla maniska tendenser till den graden att han bli inlagd på psyket en period. Kanske dags att gå vidare?
Varför ens fortsätta egna experiment, och riskera att de andra drogerna han tar och eventuell terapi inte ger rätt resultat?

stridis
2012-12-25, 13:10
Antalet missbrukare av cannabis skulle sannolikt öka vid en legalisering. Av den enkla anledningen att man inte kan fastna för något man aldrig provat på, och fler skulle prova på att röka cannabis om det gick att köpa öppet och enkelt. Andelen av de som provat cannabis som sedan fastnar i ett missbruk skulle troligtvis vara ganska oförändrad, kanske till och med något lägre än idag, men vi hade definitivt haft fler missbrukare av cannabis totalt sett.

Om missbrukarpersonligheter testar och fastnar oavsett legal status så kommer ju statistiken inte ändras för att några andra skulle testa lite mera om dessa inte fastnar? Så jag tror definitivt andelen som fastnar inte är konstant. Ja det finns ju några som kanske blir lite väl lyriska över att ha hittat sin drug of choice, kanske.

Bara en spontan tanke.

krilleh
2012-12-26, 21:11
Det här är ett återkommande argument som jag har svårt att förstå. "Cannabis har en medicinsk användning, därför bör vi legalisera bruk av den in berusningssyfte." Gärna med en fin antydan om att det vore kanon om alla med ADHD, psykisk problematik etc. kunde självmedicinera ad libitum. Vi har ju en hel massa mediciner som är narkotikaklassade och som är godkända för medicinskt bruk, men som det fortfarande inte är helt fritt fram att sälja och köpa på gatan, och som det by far inte är riksbritt att självmedicinera med hur som helst. Vidare är det faktum att man lider av något på intet sätt en garanti för att man själv kan ställa en riktig diagnos och bedöma vad som är lämplig behandling.

Man får givetvis tycka som man vill, men jag tycker personligen att det här är en konstig argumentationslinje.

Mina inlägg har handlat om medicinsk cannabis för folk som har användning för det. Inget argument jag skulle lägga fram för att göra cannabis lagligt i Sverige.

krilleh
2012-12-26, 21:16
Jag har aldrig förstått mig på alla självutnämnda läkare som ska själv medicinera sig med allehanda perparat, utan att egentligen veta mer än som står på sidorna man finner efter några sökningar på google.

Vem vet, får du rätt medicinering och kontakt med rätt specialist kan du kanske komma tillrätta med dina symptom betydligt bättre än med dina egna experiment. Uppenbarligen funkade inte cannabis 100%.

Jag går hellre på studier som gjorts i ämnet än på nåt sossekontor som har något "haschfakta" blad från 80 -talet där det mesta är rena lögner.

Så ja, jag googlar mig hellre fram till alla studier som gjorts (och som inte kommit fram i medias ögon) än att lyssna på massa moralkärringar som inte vet ett skit om varken psyiska sjukdomar eller cannabis.

Jag har argumenterat med läkare om detta ämne och har hitills 2 läkare som ligger bakom mig och tycker det är ok att röker. Detta kunde dom aldrig säga till mig på sjukhuset (för de måste lyda regler och lagar som gäller) men utanför portarna kunde de säga sin riktiga åsikt.

Vad menar du med "uppenbarligen funkade inte cannabis för dig"?

krilleh
2012-12-26, 21:22
Min flickvän jobbar med missbrukare och får in folk med psykoser i princip varje vecka, många av dessa visar bara positivt på cannabis och har inga journaler som visar på psykiskt sjukdom innan.
.


Jag kan sätta min högerarm på att de flesta av dessa missbrukare har missbrukat annat än cannabis. Cannabis röker dom säkert då å då men de e inte från gräset de blir skeva. De är för alla piller (typ benzo), amfetamin och många äckliga droger som förstör hjärnan.

Sen att många visar positivt på just cannabis förvånar mig inte alls då cannabis sitter kvar länge i fettet. Tjack o sånt skit går ut ur systemet efter bara 1-2 dagar. Gräs kan sitta kvar i veckor.

krilleh
2012-12-26, 21:33
Jag läste bara innantill och kommenterade. Jag funderar mest på att när denna wunderdrug inte hjälpte ovanstående från att utveckla maniska tendenser till den graden att han bli inlagd på psyket en period. Kanske dags att gå vidare?
Varför ens fortsätta egna experiment, och riskera att de andra drogerna han tar och eventuell terapi inte ger rätt resultat?

Jag har inte sagt att de e nån wunderdrug. Jag säger att den kan bromsa ner en mani och hjälpa mot depressioner.

De främsta som har hjälpt mig det är självkännedom. Läsa av tidiga tecken så jag kan bromsa en mani i tid. När jag fick min mani då var jag inte medveten om att jag va bipolär. Nu vet jag det.

Jag har stoppat 2 manier efter det med cannabis. Köper bara tungt hasch och tar det lugnt några dagar utan stress o hets. Efter några dagar har jag lugnat ner mig helt. Om jag nu istället skulle gå till läkaren och få medicin så skulle de ta flera veckor för den medicinen att bli verksam i kroppen. Och då är det en stor risk att gå in i djup depression. Jag får milda depressioner ibland, då hjälper cannabis med lite mer sativa i.

Brukar hålla allt sånt här för mig själv, så känns skönt att prata ut sig lite :D

kalle_banan
2012-12-26, 21:44
Ni som är motståndare till legalisering (vilket jag håller med om, fullständig legalisering vore ganska korkat), anser ni att medicinsk cannabis skulle kunna tillåtas förutsatt att det är lika reglerat som andra vanliga receptbelagda läkemedel?
Vi har t.ex Sativex i Sverige, det är ett cannabisbaserat läkemedel, fast jag syftar på en bredare indikation än spasticitet/multipel skleros. T.ex ADHD, sömnproblem, ögonproblem, aptitproblem vid cellgiftsbehandling och cancerbehandling. Listan kan göras längre förutsatt att varje ny indikation uppfyller en accepterad evidensnivå, skulle ni acceptera, eller rent av förespråka cannabis om det uppfyllde dessa kriterier?

Dom enda motargument som jag kan se är ideologiska och moraliska invändningar, i övrigt anser jag att vetenskap är vetenskap oavsett om det gäller paracetamol eller CBD/THC/etc.

Tolkia
2012-12-27, 11:00
Jag ser inte problemet med cannabisbaserade läkemedel som behandlas som alla andra receptbelagda läkemedel, d.v.s. förskrivs av personer med den kompetens som krävs och för de tillstånd där det finns en indikation. Så gör vi ju t.ex. med alla opiater, utan att vi för den skull släpper heroin free for all. Eller för den delen med andra tämligen farliga läkemedel. Det är dock väldigt långt från att de skall finnas receptfritt på ICA för vem som helst som känner för att självmedicinera.

Sniggel
2012-12-27, 12:40
Jag har inte sagt att de e nån wunderdrug. Jag säger att den kan bromsa ner en mani och hjälpa mot depressioner.

De främsta som har hjälpt mig det är självkännedom. Läsa av tidiga tecken så jag kan bromsa en mani i tid. När jag fick min mani då var jag inte medveten om att jag va bipolär. Nu vet jag det.

Jag har stoppat 2 manier efter det med cannabis. Köper bara tungt hasch och tar det lugnt några dagar utan stress o hets. Efter några dagar har jag lugnat ner mig helt. Om jag nu istället skulle gå till läkaren och få medicin så skulle de ta flera veckor för den medicinen att bli verksam i kroppen. Och då är det en stor risk att gå in i djup depression. Jag får milda depressioner ibland, då hjälper cannabis med lite mer sativa i.

Brukar hålla allt sånt här för mig själv, så känns skönt att prata ut sig lite :D

Kul att du delar med dig. Det behövs folk som pratar öppet om det eftersom cannabis är rätt stigmatiserat pga den svenska moralpaniken över alla droger som inte är godkända av staten. Det behövs debatter kring det här ifall där finns en outnyttjad potential med cannabis.

Där är många som inte vågar prata öppet om detta pga stigmatiseringen som råder i Sverige. Samt att det är förbjudet också då förstås.

kallekula
2012-12-27, 13:53
Ni som är motståndare till legalisering (vilket jag håller med om, fullständig legalisering vore ganska korkat), anser ni att medicinsk cannabis skulle kunna tillåtas förutsatt att det är lika reglerat som andra vanliga receptbelagda läkemedel?

Varför vore det korkat? Lever du under föreställningen att de som vill få tag på heroin inte får det idag bara för att det finns en "lag" som hindrar dom?

Ingemansson
2012-12-27, 14:44
Varför vore det korkat? Lever du under föreställningen att de som vill få tag på heroin inte får det idag bara för att det finns en "lag" som hindrar dom?

Lever du under den föreställningen att det som vill mörda inte gör det idag bara för att det finns en "lag" som hindrar dom?

kallekula
2012-12-27, 16:44
Jämförelsen är inte så bra, det är ganska många nivåer enklare att berättiga användandet av ett preparat för sig själv än att ta någons liv. Folk som vill ha heroin brukar inte vara samhällets mönstermedborgare direkt och redan vara på den nivån att man inte är så intresserad av vad omgivningen utanför den närmaste kretsen eller för den delen lagboken säger om vad den enskilda får göra med sin egna kropp.

Det finns helt enkelt inget som hindrar dom som vill ha heroin eller dylika droger. Tillgängligheten är hög, i omgivningen där den distribueras är det accepterat bland umgänget att bruka. Det är en urbota korkad lag som är destruktiv för samhällsmoralen i stort och för den enskilda användaren.

kalle_banan
2012-12-27, 18:02
Varför vore det korkat? Lever du under föreställningen att de som vill få tag på heroin inte får det idag bara för att det finns en "lag" som hindrar dom?

Avkriminalisering och legalisering är olika saker. Jag är fullt medveten om att den person vill få tag på heroin/drog x kommer att få tag i drogen oavsett laglig status.

Legalisering är korkat eftersom många droger är så enormt underbara att man tappar all lust och vilja att göra något annat än att knarka, det finns inget som slår känslan. Så att legalisera droger, i stil med hur alkohol och tobak är reglerat idag, vore korkat utan tvekan.

Avkriminalisering innebär att (miss)brukaren inte begår en brottslig handling genom att röka gräs, skjuta heroin, trippa på lsd osv, men genom att framställa, sälja och marknadsföra droger så begår man ett brott. Droger är och förblir en del av vårat samhälle så det är förnuftigare att förhålla sig till dom på ett pragmatiskt sätt än att ha någon slags nolltolerans och ideologisk förankring som våra politiker har idag. Om en åtgärd visar sig vara dålig så får man förbättra den.

Amfksp
2012-12-27, 18:07
Avkriminalisering och legalisering är olika saker. Jag är fullt medveten om att den person vill få tag på heroin/drog x kommer att få tag i drogen oavsett laglig status.

Legalisering är korkat eftersom många droger är så enormt underbara att man tappar all lust och vilja att göra något annat än att knarka, det finns inget som slår känslan. Så att legalisera droger, i stil med hur alkohol och tobak är reglerat idag, vore korkat utan tvekan.

Avkriminalisering innebär att (miss)brukaren inte begår en brottslig handling genom att röka gräs, skjuta heroin, trippa på lsd osv, men genom att framställa, sälja och marknadsföra droger så begår man ett brott. Droger är och förblir en del av vårat samhälle så det är förnuftigare att förhålla sig till dom på ett pragmatiskt sätt än att ha någon slags nolltolerans och ideologisk förankring som våra politiker har idag. Om en åtgärd visar sig vara dålig så får man förbättra den.

Det är ju just detta som visat sig inte fungerar och bör ändras och förbättras. Det är detta som gör drogerna dyra och som göra kartellerna mäktiga.
Genom att legalisera kokain hade vi sparat tiotusentals liv varje år bara i syd-armerika. Så gott som alla organiserad brottslighet grundar sig i försäljning av narkotika och hade aldrig kunna fortsätta vara mäktig om man legaliserade narkotika.
War on drugs är ett totalt misslyckande.

Hemi
2012-12-27, 21:37
Kalifornien står ju för en viss livsstil naturligtvis. I USA är det mycket vanligare att man flyttar till andra landsändar. Inte bara studier som i Sverige (och sedan 'kanske blir kvar') utan man drar dit bara, och tar första bästa jobb, eftersom det är enklare att få jobb. På grund av detta så antar jag att dom som lever rock-n-roll-stilen fullt ut har samlats där. På 60-talet var det ju väldigt tydligt. Flower Power-sommaren ledde ju till tyngre missbruk (i San Francisco) så det lever nog kvar i minnet.

Det gäller klippiga bergen-städerna i Colorado samt Washington i stort också. men det är inte enbart tonåringar och rock 'n' roll utan en West-coast mentalitet, "the dudes". Hiking, vegatarianer, buddhism light, spiritualism, kristaller osv. Att dessa människor röker på då och då är inte att jämföra med det svenskar ofta(st) ser, typ en knarkarkvart med spyor, skräp och kriminalitet. Snarare tvärtom, typ, stor SUV, dyra vandringskängor, bra jobb osv. Kanske är det en faktor till att det blivit legaliserat. Jag har inte hängt med. Men jag tror inte att det skall hända i sydstaterna hur som helst. Det gäller även synen på alkohol som på vissa ställen fortfarande är förbjuden samt doping.

Hemi
2012-12-27, 21:49
Fast det är som Rahf sa, inte bara att köpa och röka heller så de där bilderna på molnen säger inget, jag tror att det blir ungefär som förut. Dessutom tror jag själv att det där hälsoodlarna och de som brukar gör det bara för att de gillar det.

kalle_banan
2012-12-27, 21:59
Det är ju just detta som visat sig inte fungerar och bör ändras och förbättras. Det är detta som gör drogerna dyra och som göra kartellerna mäktiga.
Genom att legalisera kokain hade vi sparat tiotusentals liv varje år bara i syd-armerika. Så gott som alla organiserad brottslighet grundar sig i försäljning av narkotika och hade aldrig kunna fortsätta vara mäktig om man legaliserade narkotika.
War on drugs är ett totalt misslyckande.

Internationell drogpolitik syftade jag inte på. Huruvida kokain är lagligt att odla eller inte är inte av huvudsakligt intresse i min mening, jag tror att det är bättre om vi fokuserar energin på hemmaplan.

Sniggel
2012-12-28, 00:47
Tycker vi gott kan tänka lite utanför Sveriges gränser också. Ffa om vi nu vill fortsätta ha en stämpel som "världens samvete".

Amfksp
2012-12-28, 13:11
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-mordrekord-i-venezuela Men så länge det är bruna, svarta eller gula som dör, varför ska man bry sig?
Detta sker pga att narkotika är olagligt och endast därför.

Spunken
2013-01-09, 20:49
Mycket sevärd dokumentär om just legalisering.

8UtNF-Le2L0