handdator

Visa fullständig version : Högra ben längre än det vänstra, marklyft / böj rådgivning önskas!


lanzal
2012-11-06, 20:56
Hej Kolo

Mitt högra ben är 2 cm eller nåt liknande längre än mitt vänstra.
Jag använder just nu inga skor alls när jag markar o böjer.

Är det värt att köpa ett par ordentliga dojor eller ska jag köra converse typ? har en liten skummgummisula som sitter bara vid hälsen till vardagsskorna men den är ju rätt mjuk och måste placeras under en annan sula, vilket mina converse inte har..

Alternativ 1: jag köper skor med klack,dvs styrkelyftsskor
Alternativ 2: jag fortsätter barfota
Alternativ 3: lägger bara i sulan vid hälen? när jag kör med converse, lär ju kännas jättekonstigt dock..

Har nämligen börjat få ont i ryggen så tänkte att detta kan vara problemet.. att jag böjer med ojämn rygg alltså!


Mvh hoppas på lite svar :P

zeusden1
2012-11-06, 20:58
Är detta en diagnos som du har fått? Kolla upp det hos en läkare så hjälper dessa dig fixa inlägg för skor osv.

lanzal
2012-11-06, 21:01
Var bara på vårdcentralen och sa att jag hade ont i ryggen, då konstaterade han att mitt ena ben var längre helt enkelt, inte mer än så, det kanske räknas som diagnos?: P

Fishtank
2012-11-06, 22:37
Var bara på vårdcentralen och sa att jag hade ont i ryggen, då konstaterade han att mitt ena ben var längre helt enkelt, inte mer än så, det kanske räknas som diagnos?: P

Ont i ryggen, ena benet längre.
Låter som ditt bäcken är snett, kolla upp det och fixa till så du har lika långa ben istället tycker jag låter lättare.

Snömannen
2012-11-07, 00:04
Kör utan sko på det långa benet när du lyfter. Borde ju jämna ut de där 2 centimetrarna.

Rahf
2012-11-07, 00:35
Nej! Ta absolut inte bort skorna. Om du vandrar in till en bra skoaffär så borde det finnas tillgång till rediga hälstöd i kork. Jag har samma problem p.g.a. skador (den historien finns i journalen) med snett bäcken och trasig rygg som följd. Det hjälper att stödja upp ditt kortare ben.

PS: Lyftarskor är alltid en bra investering, men du behöver fortfarande räta ut skillnaden i benlängd.

Maine_Cat
2012-11-07, 05:51
Du tar kontakt med vården och ber om en remiss till ortopedteknik du ska vara försiktig så du inte drar på dig permanenta skador.

siimpa
2012-11-07, 07:22
Jag har också olika långa ben, dock så har jag inget problem med ont i ryggen. Något att tänka på är att alltid använda båda benen lika mycket vid knäböj, annars belastas nästan bara det längre benet. iallafall för mig :)

Macroman
2012-11-07, 09:36
Var bara på vårdcentralen och sa att jag hade ont i ryggen, då konstaterade han att mitt ena ben var längre helt enkelt, inte mer än så, det kanske räknas som diagnos?: P

Vårdcentralen... *grr*

Deras expertis skulle jag inte lita en sekund på. Troligen är ditt bäcken roterat vilket medför benlängdsskillnad. Leta upp en bra naprapat/kriopraktor som kan fixa det akuta problemet. Sedan bör du på sikt ta reda på orsaken att ditt bäcken är roterat och åtgärda det med ngn form av träningsprogram.

Pjotor
2012-11-07, 10:15
Vårdcentralen... *grr*

Deras expertis skulle jag inte lita en sekund på. Troligen är ditt bäcken roterat vilket medför benlängdsskillnad. Leta upp en bra naprapat/kriopraktor som kan fixa det akuta problemet. Sedan bör du på sikt ta reda på orsaken att ditt bäcken är roterat och åtgärda det med ngn form av träningsprogram.

Glöm inte bort sjukgymnaster. De har bättre koll än läkarna på rörelseapparaten. Och du kan boka tid hos en sjukgymnast utan remiss. Jag har bokat besök både hos naprapater och sjukgymnaster, och hjälpen som jag har fått har varit likvärdig.

Det är inte all vårdcentralspersonal som suger. Det finns husläkare som tror att de vet mer än vad de faktiskt gör, särskilt när det gäller oss som tränar, men de är i minoritet.

Donkey Kong
2012-11-07, 11:02
En tokig idé jag tänkte direkt är enbensknäböj, då tas ju "olika-längd-benfaktorn" bort?

Macroman
2012-11-07, 12:37
Glöm inte bort sjukgymnaster. De har bättre koll än läkarna på rörelseapparaten. Och du kan boka tid hos en sjukgymnast utan remiss. Jag har bokat besök både hos naprapater och sjukgymnaster, och hjälpen som jag har fått har varit likvärdig.

Det är inte all vårdcentralspersonal som suger. Det finns husläkare som tror att de vet mer än vad de faktiskt gör, särskilt när det gäller oss som tränar, men de är i minoritet.

Jag räknar in husläkare i kategorin vårdcentralspersonal.

Pjotor
2012-11-07, 12:56
Jag räknar in husläkare i kategorin vårdcentralspersonal.

Det gör du rätt i. Men jag tolkar ditt inlägg som att du anser att man ska hålla sig borta från all personal som jobbar på vårdcentral, och det är en väldigt generaliserad och ogenomtänkt rekommendation.

Jag ville förtydliga att sjukgymnaster kan ge bra hjälp till oss som tränar, även om detsamma inte gäller alla läkare, och att man kan söka hjälp hos sjukgymnast utan att gå via en läkare.

Macroman
2012-11-07, 16:10
Det gör du rätt i. Men jag tolkar ditt inlägg som att du anser att man ska hålla sig borta från all personal som jobbar på vårdcentral, och det är en väldigt generaliserad och ogenomtänkt rekommendation.

Säkert men alltför många feldiagnoser har gjort mig lite stingslig.