handdator

Visa fullständig version : Okej att endast ska pushdowns som triceps övning?


Axii
2012-11-06, 20:37
Hej!
Jag ogillar verkligen triceps övningar, har kört många övningar men den enda jag gillar är pushdown.
Det jag undrar är det fel att köra 9x10 pushdowns, och sänka vikten efter varje tre set? Ist för att köra 2-3 övningar?

pezrulezhaakon
2012-11-06, 20:41
Axii

Nej det är inte fel.

z_bumbi
2012-11-06, 20:41
Hur ser ditt träningsprogram ut? Med övningar, set och reps.

Hur länge har du tränat?

Fugly
2012-11-06, 21:01
Tycker du borde köra några (3-4?) set liggande triceps extension för att få med det långa huvudet, sen kan du go nuts med pushdowns :)

Curls
2012-11-06, 21:08
finns ju upplägg som bygger på att du kör 1 set, 1 övning och människor som visat att det också fungerat.

extra kakao
2012-11-06, 21:15
Tycker du borde köra några (3-4?) set liggande triceps extension för att få med det långa huvudet, sen kan du go nuts med pushdowns :)

Går det att involvera långa huvudet genom rörelse i axelleden när man kör pushdown?

Fugly
2012-11-06, 21:20
Går det att involvera långa huvudet genom rörelse i axelleden när man kör pushdown?

Har för mig att det inte går, utan det är extensions av olika slag och någon till övning som får med det långa huvudet på ett någorlunda effektivt/praktiskt sätt.

smalis
2012-11-06, 21:26
Går det att involvera långa huvudet genom rörelse i axelleden när man kör pushdown?

http://www.youtube.com/watch?v=eRxGM8ZA5CU

extra kakao
2012-11-06, 21:36
http://www.youtube.com/watch?v=eRxGM8ZA5CU

Skönt, litar på Arne! Nu slipper jag lägga till tricepextensions som mina armbågar inte klarar av.

Axii
2012-11-06, 21:50
Hur ser ditt träningsprogram ut? Med övningar, set och reps.

Hur länge har du tränat?
Tränat ett år.

Fyra pass i veckan, inga bestämda dagar pga jobb och studier.

Armar, mellersta axelmuskeln:
9x10 pushdown
3x10 Hammercurls
3x10 Hantelcurls
3x10 Scottcurls
6x10 sidolyft

Ben, mage:
3x5 knäböj
3x10 benpress
3x10 benspark
3x10 bencurl
5x10 Crunchmaskin

Bröst, främre axelmuskeln:
6x10 bänkpress
3x10 hantelpress
3x10 militärpress
3x10 axelpress
6x10 stående vadpress

Rygg, bakre axelmuskeln:
3x5 marklyft
3x10 latsdrag
3x10 kabelrodd
5x10 omvända flyes
3x10 Shrugs

NNIF
2012-11-06, 23:03
tycker du borde köra några (3-4?) set liggande triceps extension för att få med det långa huvudet, sen kan du go nuts med pushdowns :)

+1

312
2012-11-06, 23:09
Lånar tråden lite, men hur träffar man Triceps Lateral Head om man endast har tillgång till skivstång, viktkakor, hantlar och en bänk? Känns som att jag endast träffar Medial Head med liggande Tricepsextensions.

Bild också:
http://gymper.com/wp-content/pics-exercise-workout/2010/04/arms-anatomy-triceps.jpg

Arne Persson
2012-11-06, 23:15
Lånar tråden lite, men hur träffar man Triceps Lateral Head om man endast har tillgång till skivstång, viktkakor, hantlar och en bänk? Känns som att jag endast träffar Medial Head med liggande Tricepsextensions.

Bild också:
http://gymper.com/wp-content/pics-exercise-workout/2010/04/arms-anatomy-triceps.jpg

Alla typer av tricepsövningar "träffar" mediala och laterala huvudet. Det långa huvudet, som också såklart "träffas", kan dessutom ytterligare aktiveras genom att man utför även en extension i axelleden under extensionen i armbågsleden.

Axii
2012-11-06, 23:16
Jag förstår inte det här med tricep. Tricep är en muskel, man kan inte träna en muskels olika delar, långa-huvud, tex?

Axii
2012-11-06, 23:17
Alla typer av tricepsövningar "träffar" mediala och laterala huvudet. Det långa huvudet, som också såklart "träffas", kan dessutom ytterligare aktiveras genom att man utför även en extension i axelleden under extensionen i armbågsleden.

Arne, vad tycker du? Räcker endast pushdowns som triceps övning?

Arne Persson
2012-11-06, 23:18
Jag förstår inte det här med tricep. Tricep är en muskel, man kan inte träna en muskels olika delar, långa-huvud, tex?

Läs min artikel så förstår du.

Arne Persson
2012-11-06, 23:19
Arne, vad tycker du? Räcker endast pushdowns som triceps övning?

Inte för min del. Jag använder främst den övning för att få lite avslutningspump.

312
2012-11-06, 23:19
Alla typer av tricepsövningar "träffar" mediala och laterala huvudet. Det långa huvudet, som också såklart "träffas", kan dessutom ytterligare aktiveras genom att man utför även en extension i axelleden under extensionen i armbågsleden.

Tack för svaret!

Har dock märkt att tillväxten på de mediala huvudet har avtagit avsevärt sen jag inte kunde träna pushdowns längre. Gör jag möjligtvis tricepsextensions fel?

Sen undrar jag om man ska ha armbågarna utåtpekande eller tätt inpå latsen (i brist på bättre förklaring) när man kör liggande eller sittande tricepsextensions? Flexa ut armbågarna eller inte? :)

Arne Persson
2012-11-06, 23:22
Tack för svaret!

Har dock märkt att tillväxten på de mediala huvudet har avtagit avsevärt sen jag inte kunde träna pushdowns längre. Gör jag möjligtvis tricepsextensions fel?

Sen undrar jag om man ska ha armbågarna utåtpekande eller tätt inpå latsen (i brist på bättre förklaring) när man kör liggande eller sittande tricepsextensions? Flexa ut armbågarna eller inte? :)

Dom skall inte vridas utåt utan hållas så parallella som möjligt.

IronBug
2012-11-06, 23:24
Läs min artikel så förstår du.

Vilken artikel? Frågade dig via pm om artiklar rörande biceps/tricepsträning utan att få svar.

312
2012-11-06, 23:26
Dom skall inte vridas utåt utan hållas så parallella som möjligt.

Tack så mycket! :)

Arne Persson
2012-11-06, 23:49
Vilken artikel? Frågade dig via pm om artiklar rörande biceps/tricepsträning utan att få svar.

Längst ner...:)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189713&highlight=komplett+tricepstr%E4ning

IronBug
2012-11-06, 23:54
Längst ner...:)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189713&highlight=komplett+tricepstr%E4ning

Det var just den jag syftade på i mitt pm. Tack.
Du har inte skrivit en liknande för biceps?

Matsa
2012-11-07, 00:04
Det var just den jag syftade på i mitt pm. Tack.
Du har inte skrivit en liknande för biceps?

Rykten säger att den är på gång men eftersom Arne är en mycket grundlig man så tar det sin lilla tid. Han har dock bara jobbat på den sedan hösten -72 så vi får nog vänta ytterligare en tid, men det lär det vara värt. Den som väntar på något gott...

:)

(Skämt åsido Arne, har du lagt ned den artikeln fullständigt eller hur är det?)

Grazzafukkinrazzi
2012-11-07, 00:04
edit: lol pucktvåa som foan

Arne Persson
2012-11-07, 00:13
Rykten säger att den är på gång men eftersom Arne är en mycket grundlig man så tar det sin lilla tid. Han har dock bara jobbat på den sedan hösten -72 så vi får nog vänta ytterligare en tid, men det lär det vara värt. Den som väntar på något gott...

:)

(Skämt åsido Arne, har du lagt ned den artikeln fullständigt eller hur är det?)

Jag har faktiskt en del bicepsmanus färdigt, har dock under den senaste tiden varken hunnit med den eller min riktiga avhandling, bl.a pga av min arbetsbörda. Den kommer att bli ganska omfattande när den slutligen blir klar.:d

pezrulezhaakon
2012-11-07, 00:18
Arne Persson

Jag menar, hur svårt är det? Biceps har 2 ursprung och 2 fäste, och den tycker om att böja armbågen...mer ska inte behövas... hehe... :)

NNIF
2012-11-07, 00:36
Jag har faktiskt en del bicepsmanus färdigt, har dock under den senaste tiden varken hunnit med den eller min riktiga avhandling, bl.a pga av min arbetsbörda. Den kommer att bli ganska omfattande när den slutligen blir klar.:d

häng mindre här Arne och gör klart artikeln :whipped:

:D

Arne Persson
2012-11-07, 00:37
Arne Persson

Jag menar, hur svårt är det? Biceps har 2 ursprung och 2 fäste, och den tycker om att böja armbågen...mer ska inte behövas... hehe... :)

Det borde väl du veta!:d Man måste krångla ju till det annars är det inte värt besväret!:naughty::d

llu1201
2012-11-07, 00:37
vars har ni lärt er allt om anatomi Arne och pezrulezhaakon? har lagt märke till att ni kommer med utförliga svar i nästan samtliga trådar :)

Arne Persson
2012-11-07, 00:37
häng mindre här Arne och gör klart artikeln :whipped:

:D

Okej okej...:)

NNIF
2012-11-07, 00:38
vars har ni lärt er allt om anatomi Arne och pezrulezhaakon? har lagt märke till att ni kommer med utförliga svar i nästan samtliga trådar :)

Och jag har läst om hur anatomiprofessorer skrattar åt deras kunskap :-(

Om Arne Persson skrev en bok om styrketräning skulle jag åka ner till han och få den signerad, LÄTT!

pezrulezhaakon
2012-11-07, 00:44
Arne Persson

Precis, hehe...

Ju mer man kan krångla till det, desto bättre :D

pezrulezhaakon
2012-11-07, 00:50
llu1201

Lång erfarenhet och ett evigt brinnande intresse för kroppen och dess funktioner, inom främst anatomi och biomekanik. Det är så kul för att det är så löjligt logiskt :)

Alla kan lära sig det Arne och jag kan, men det gör man inte på några år iallafall... Definitivt inte på några dagars PT-kurs...

llu1201
2012-11-07, 01:01
kan du/ni rekommendera någon vettig bok man kan börja läsa på? Skulle vara kul :)

Arne Persson
2012-11-07, 01:04
vars har ni lärt er allt om anatomi Arne och pezrulezhaakon? har lagt märke till att ni kommer med utförliga svar i nästan samtliga trådar :)

Anatomin har intresserat mig ända sedan jag började träna... Började plugga i Lund 1979.
Jag har som doktorand läst läkarlinjens anatomi (1990) samt assisterat som amanuens under dissektionskurserna åren därefter. Sedan har jag läst en hel del osteologi. När jag läste paleontologi så var det en hel del evolutionsanatomi och comparativ anatomi man fick i sig. Osteologi är nästan det som ligger mig varmast om hjärtat...:)

Arne Persson
2012-11-07, 01:06
Och jag har läst om hur anatomiprofessorer skrattar åt deras kunskap :-(

Om Arne Persson skrev en bok om styrketräning skulle jag åka ner till han och få den signerad, LÄTT!

Vilka professorer då?:)
Duger inte min sköldpaddbok till det?:d

NNIF
2012-11-07, 01:12
Har du skrivit en bok om sköldpaddor?!

alltså du är lätt styrketränings-jesus! :D

måste ha

pezrulezhaakon
2012-11-07, 01:51
llu1201

En bra illustrerad anatomibok kommer man långt på.
Enklast är att först lära sig de större musklerna i kroppen, hur de sitter och vad de kan göra.

En förenklad version är Rolf Wirheds Anatomi och rörelselära. Den går igenom de flesta grunderna inom anatomin och biomekaniken. En bra grund om man vill bygga på sig senare.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197078115

Att vara insatt i fysikens värld gör det hela mycket enklare, då kroppen är leder och hävstänger. Musklerna och gravitationen skapar krafter.

llu1201
2012-11-07, 02:13
llu1201

En bra illustrerad anatomibok kommer man långt på.
Enklast är att först lära sig de större musklerna i kroppen, hur de sitter och vad de kan göra.

En förenklad version är Rolf Wirheds Anatomi och rörelselära. Den går igenom de flesta grunderna inom anatomin och biomekaniken. En bra grund om man vill bygga på sig senare.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197078115

Att vara insatt i fysikens värld gör det hela mycket enklare, då kroppen är leder och hävstänger. Musklerna och gravitationen skapar krafter.
tackar :)!