handdator

Visa fullständig version : Vettig trafik med telefon. Vilken leverantör?


Juxta
2012-11-06, 13:01
Är just nu i kontakt med Halebop angående att jag knappt kan surfa på telefonen när jag befinner mig inne i stan. Spotify går inte ens att fundera på att jag ska använda(exkl offline). Telia har blivit så jäkla dåligt. Från att kunna skryta med Sveriges bästa täckning känns det nu som dom har Sveriges sämsta.
Jag betalar för detta vilket inte känns kul. Jag vill inte behöva åka ut i förorten för att kunna använda telefonen.

Min fråga blir alltså: Vilken operatör har ni och är ni nöjda? Kan ni använda telefonen utan problem inne i Stockholms innerstad?

Juxta
2012-11-06, 13:10
Nu sa Halebops support att hon skulle anmäla detta till den tekniska avdelningen. Vilket vi alla förstår att det innebär att jag kommer få ett standardsvar i stil med att 3G-nätet är belastat pga många smartphones osv.

Finns det ens någon lösning på detta? En lösning som inte ligger hos mig, tex lyssna på låtar offline.

Mental
2012-11-06, 13:43
Samtliga opperatörers när är överfulla inne i stan, så nej. Det man kan göra är att flytta, eller ha andra tider/vanor, typ jobba natt.

Juxta
2012-11-06, 13:59
Jobba natt för att kunna surfa på mobilen. Det gäller att ha prioriteringar. ;)

Jag tänker iallafall inte betala fullpris för detta. Ska ligga på dom.

Dennis93
2012-11-06, 21:02
Är inte halebop = telia. Inte för att jag bor i innestan men brukar inte ha problem när man åker in att lyssna på spotify osv. jag har Tele2

Piranha
2012-11-06, 21:06
Lev spelar nog mindre roll, näten är överbelastade.

Skaffa en 4g lur.

hahavaffan
2012-11-06, 21:09
Same shit med Telia här i Göteborg. Blir en Nokia 920 med 4G snart, som jag hoppas blir sju resor trevligare att leva med än en iFön med 3G.

Fugly
2012-11-06, 21:11
Grejen är att iPhone har 4G (iaf 5:an) men operatörerna kan/vill inte erbjuda den tjänsten till mobiltelefoner (än).

Dennis93
2012-11-06, 21:21
Grejen är att iPhone har 4G (iaf 5:an) men operatörerna kan/vill inte erbjuda den tjänsten till mobiltelefoner (än).

Nja just iPhone 5 har väl fel sorts 4G som inte funkar på svenska nätverk ?

hahavaffan
2012-11-06, 21:24
Nja just iPhone 5 har väl fel sorts 4G som inte funkar på svenska nätverk ?Ja precis. Frekvenserna är dock på väg att bli frisläppta och uppköpta samt tagna i bruk, så det är väl bara en tidsfråga innan de finns här. Lagom till iPhone 7 kanske? :D

LeBron
2012-11-06, 21:36
Telenor & Tre har "bäst" 3G. Men jag skulle chansa på att deras nät också är överbelastade inne i Stockholm.

* Skaffa ett 4G-Abonnemang + lur.

För övrigt undrar jag hur bra din mobiltäckning är med halebop, alltså att ta emot och ringa vanliga samtal. Funderar nämligen på att köpa ett 4G abonnemang via halebop istället för Tele2.

Kan tillägga att du helst ska undvika att köpa Tele2, ifall du inte ska ha ett fastpris abonnemang. Dom bryter dina samtal titt som tätt för att ta en extra j*vla avgift av dig hela tiden (öppningsavgift), blir många kronor i slutändan om man inte har ett fast pris abonnemang. Riktigt dålig stil.

BlötSnö
2012-11-06, 21:37
Har 3.
Fungerade alldeles utmärkt för mig både i Malmö, Köpenhamn med omnejd och nu Stockholm. Kan vara att det blir lite slött att försöka lyssna på musik på Tinyshark någon gång ibland, men det är ytterst sällan. Stod så sent som idag och lyssnade under rusningstid.
Jag kör 3 kontant och laddar med 200 kronor per gång. Då ingår 5gb.
Beror kanske på hur mycket man använder telefonen, men för mig räcker det alldeles utmärkt till slösurfande, musiklyssnande, P3-dokumentärnedladdande m.m

Känner mig lite som en säljare efter att ha granskat texten. :cool:

proteinsynthesis
2012-11-06, 22:05
Tänk på att alla billiga abbonemang numera har väldigt begränsad trafikmängd! Comviqs 245 kr allt ingår t.ex. inkluderar endast 1GB! räcker att surfa aftonbladet på, men knappast spotify eller youtube etc.

LeBron
2012-11-06, 22:36
Tänk på att alla billiga abbonemang numera har väldigt begränsad trafikmängd! Comviqs 245 kr allt ingår t.ex. inkluderar endast 1GB! räcker att surfa aftonbladet på, men knappast spotify eller youtube etc.

2GB om du köper lur. Spotify ska man helst synka så du kan spela offline utan att slösa din datamängd, men jag håller med dig om att det kan gå åt fort ifall du inte gör det och även är inne på YT. Har själv beställt 10GB till mitt nästa abonnemang! :)

Kimball
2012-11-07, 09:01
Som sagt, skaffa en 4G-lur som tidigare nämnts, grav förbättring vs. det stackars 3G-nätet. Får stabilt ut ~28mbit med Galaxy S3 4G / 4G-router med halebop/telia i Helsingborg med omnejd vs. det knappt fungerande 3g-nätet.

PowPow
2012-11-07, 09:05
Jag tycker Telenor fungerar bra, och har fri surf på riktigt utan cap.

Kanske har tur med var jag bor och rör mig iofs, men det är sällan (typ aldrig) jag inte haft tillräcklig bandbredd för spotify online, radio och liknande.

Mental
2012-11-07, 09:11
Frågeställningen är alltså en operatör som kan leverera bra bandbredd i stockholms innerstad, så rapporterar folk om sina abonemang som fungerar prima... i andra städer :)

kEKKZA
2012-11-07, 09:13
Telenors utan begränsning är underbart, streamar musik varje dag utan några problem! Tagit emot 30GB sen ja fick min 5a

PowPow
2012-11-07, 09:13
Frågeställningen är alltså en operatör som kan leverera bra bandbredd i stockholms innerstad, så rapporterar folk om sina abonemang som fungerar prima... i andra städer :)

lol, orka läsa första posten :d

Juxta
2012-11-07, 09:15
Jo, 4G är jag ju pepp på. Frågan är ju vilken anstormning det kommer bli när väl det blir aktuellt. Nästa iPhone med svenskt 4G lär ju belasta det oerhört med tanke på att vi inte hunnit bygga ut det så mycket än, eller?

Tele2 vet jag att jag ska akta mig för. 3 däremot verkar ha ryckt upp sig bra, samma med Telenor.

LeBron
2012-11-07, 10:18
Jo, 4G är jag ju pepp på. Frågan är ju vilken anstormning det kommer bli när väl det blir aktuellt. Nästa iPhone med svenskt 4G lär ju belasta det oerhört med tanke på att vi inte hunnit bygga ut det så mycket än, eller?

Tele2 vet jag att jag ska akta mig för. 3 däremot verkar ha ryckt upp sig bra, samma med Telenor.

Hörde något om att Telenor och Tele2 ska slå ihop sina nät, vet inte om det gällde bara 4G dock.

Vad jag vet så blir inte 4G nätet överbelastat. :)