handdator

Visa fullständig version : Byte av toalett


Lövbiffen
2012-11-06, 11:59
Nu föreligger det som så att jag tänker sälja min lägenhet och försöker fixa till några viktiga detaljer i den för att förhoppningsvis få så stort intresse som möjligt.

Jag vill helst byta ut min toalett men har märkt att alla förbannade toaletter verkar ha olika bas vilket försvårar det hela. Jag har helkaklat badrum och vill självklart inte borra någonting bara för att jag byter ut toaletten.

Finns det någon som har koll på ifall IDOs modeller från 2000-talet har samma avstånd mellan skruvarna (annan passform osv.). Är det möjligt att något annat märke fungerar?

Det är ett helvete att hitta en likadant toalett vilket spontant känns som det borde vara en skitsak.

Mvh

Lövbiffen

Onigiri
2012-11-06, 12:06
Plocka av den gamla toan och mät diametern över hålet/röret. Det är riktigt bajsnödigt när man köper en toalett som är för kort för röret så det måste kapas, och räkna med att den är i massivt gjutjärn så stålmannens ögonlaser kan behövas när du ledsnat på tigersågen. Lycka till.

StarkaUlf
2012-11-06, 12:15
Det är ett helvete att hitta en likadant toalett vilket spontant känns som det borde vara en skitsak.

Mvh

Lövbiffen

6zXDo4dL7SU

blondyz
2012-11-06, 12:35
Bytte toalettstol för inte så längesedan. Kom en snubbe och plockade den gamla, frågade om jag ville ha "den vanliga" eller kolla på andra modeller han plockat fram som passar. Tog "vanliga", ett helt vanligt dass och 2h senare kunde jag sitta där och ha de gött. Inte fasligt dyrt heller med tanke på att jag inte behövde lyfta ett finger, inte ens ta hand om den gamla.

Lövbiffen
2012-11-06, 12:59
Plocka av den gamla toan och mät diametern över hålet/röret. Det är riktigt bajsnödigt när man köper en toalett som är för kort för röret så det måste kapas, och räkna med att den är i massivt gjutjärn så stålmannens ögonlaser kan behövas när du ledsnat på tigersågen. Lycka till.

Det låter som någonting som kan behöva genomföras ja.

Bytte toalettstol för inte så längesedan. Kom en snubbe och plockade den gamla, frågade om jag ville ha "den vanliga" eller kolla på andra modeller han plockat fram som passar. Tog "vanliga", ett helt vanligt dass och 2h senare kunde jag sitta där och ha de gött. Inte fasligt dyrt heller med tanke på att jag inte behövde lyfta ett finger, inte ens ta hand om den gamla.

Får jag fråga hur mycket det kostade? Om den möjligheten finns kanske det är någonting jag kan säga till köparen. Vissa verkar tycka om att välja toalett osv. själv.

Onigiri
2012-11-06, 13:01
Bytte toalettstol för inte så längesedan. Kom en snubbe och plockade den gamla, frågade om jag ville ha "den vanliga" eller kolla på andra modeller han plockat fram som passar. Tog "vanliga", ett helt vanligt dass och 2h senare kunde jag sitta där och ha de gött. Inte fasligt dyrt heller med tanke på att jag inte behövde lyfta ett finger, inte ens ta hand om den gamla.Vi som inte bor i Stockholm får göra sånt där själv, det innebär att man bär ner den gamla toan i famnen nerför tre trappor och vartannat steg är så klumpigt att det skvätter upp kissochbajsvatten i fejset och läppar tex och man har ingen möjlighet att torka av det förrän man är nere, så du gjorde helt rätt.

smeander
2012-11-06, 13:12
Det låter som någonting som kan behöva genomföras ja.



Får jag fråga hur mycket det kostade? Om den möjligheten finns kanske det är någonting jag kan säga till köparen. Vissa verkar tycka om att välja toalett osv. själv.

Ska du äntligen flytta från norrtan?

Gå in på NM-rör i görla.. Uppge vilken toalett som sitter där nu och dom ger dig ett par alternativ. Eventuellt gör allt jobb också :)

Lövbiffen
2012-11-06, 13:42
Ska du äntligen flytta från norrtan?

Gå in på NM-rör i görla.. Uppge vilken toalett som sitter där nu och dom ger dig ett par alternativ. Eventuellt gör allt jobb också :)

Yes, jag spanar in lyor inne i stan. Måste ta mig från den här skithålan, haha.

Tack för tipset. Jag skall nog ta mig upp till helgen!

maximuscle
2012-11-06, 15:21
du behöver inte borra nya hål , välj den toa du vill ha, siliconera fast skiten . vänta 24h sen sitter det fast...skit å va glad ;)