handdator

Visa fullständig version : Vart ska det kännas när man tränar axlar?


Batista
2012-11-05, 22:24
Ja som rubriken lyder. Ska det kännas i axlarna för att de ska tränas? För jag tränar militärpress med tung vikt på ca 8 reps så känns det inte i axlarna utan i triceps. Men när jag kör hantellyft känns det i axlar. Tränas axlar även om man inte känner något där när man kör övningar som militärpress,hantelpress osv??

pezrulezhaakon
2012-11-05, 22:26
Batista

Det kan bero på ditt grepp och ditt utförande.

Men ja, muskler tränas utan att man m å s t e känna något i dem. Men gör du rätt så är det svårt att missa känslan.

Batista
2012-11-05, 22:29
Batista

Det kan bero på ditt grepp och ditt utförande.

Men ja, muskler tränas utan att man m å s t e känna något i dem. Men gör du rätt så är det svårt att missa känslan.

Men när jag kör press övningar känner jag aldrig i axlarna förutom när jag tar en lätt vikt som jag klarar ca 20 reps... Då bränns det i axlarna

pezrulezhaakon
2012-11-05, 22:51
Batista

Mycket enklare att hitta felkällor om man ser hur du tränar. Felaktigt/ej fördelaktigt utförande är det allra vanligaste felet man hittar.

NNIF
2012-11-05, 23:00
batista

Testat att träna triceps innan du kör axelpressar? Sänk sedan vikterna i din militärpress, så borde en större del av arbetet komma ifrån axlarna (eftersom triceps är förutmattade)

Detta tips fick jag när jag ställde samma fråga för säkert 5-6år sedan och det funkade, nu började jag känna hur axlarna arbetade. Samma sak vad gällde bänkpressar och känna i bröstmusklerna.

Testa att bredda greppet lite

se denna eminenta video för axelträning: http://www.youtube.com/watch?v=xzTFYXUcPPc&feature=player_embedded

smeander
2012-11-05, 23:08
Ja som rubriken lyder. Ska det kännas i axlarna för att de ska tränas? För jag tränar militärpress med tung vikt på ca 8 reps så känns det inte i axlarna utan i triceps. Men när jag kör hantellyft känns det i axlar. Tränas axlar även om man inte känner något där när man kör övningar som militärpress,hantelpress osv??

Det ska självklart kännas i axlarna... Känns det i triceps är det en tricepspress, så otroligt dum fråga. Se över tekniken och pressa med axlarna istället för triceps.

blondyz
2012-11-05, 23:15
Fokusera på full rom.. Det är inte sällan man ser personer som pressar och slutar i huvudhöjd. Ända ner till bröstet, om du nu inte redan gör det.

Fyllot
2012-11-05, 23:23
Hur brett/smalt du håller påverkar en hel del sen så är det inget "måste" att gå hela vägen ner till bröstet utan hakan funkar ypperligt.

ARMSTARK
2012-11-06, 08:29
Det är väldigt vanligt att folk säger "Jag har bra kontakt med muskeln när jag kör lätt men tappar kontakten när jag kör tungt". Det är inte så svårt att lista ut varför... *rolleyes*