handdator

Visa fullständig version : Frågor angående min första deff


Alexanders
2012-11-05, 21:22
Hejsan! Dags för mitt första inlägg här på kolozzeum :)

Är redo för min första deff, men har en del frågor som jag hoppas kunna få besvarade här på forumet. Eftersom jag endast är 17 år och har rätt taskig ekonomi skulle jag även uppskatta lite tips på frågorna längs ner ;)

Här kommer frågorna:

1, Angående cardio? Har hört att från vissa källor att det fungerar att köra cardio efter ett styrkepass men av andra har jag hört att man inte skall göra det? Hur är det egentligen med det här?

2, Billiga livsmedel vid deff? Som sagt är jag bara 17 år och har inte några starka inkomster. Vilka billiga livsmedel rekommenderar ni vid deff som har högprotein halt men låg kolhydrat halt?

3, Problem med skolmaten? Eftersom jag går på gymnasiet erbjuder skolan lunch och det är svårt att veta hur mycket kcal man får i sig av skolmaten. Försöker att ta mindre portioner men väldigt svårt att avgöra hur många kcal man får i sig. Någon som vet något bra tips för detta?


Det var allt, tack på förhand! *flex*

Chrilleee
2012-11-05, 21:34
Hejsan! Dags för mitt första inlägg här på kolozzeum :)

Är redo för min första deff, men har en del frågor som jag hoppas kunna få besvarade här på forumet. Eftersom jag endast är 17 år och har rätt taskig ekonomi skulle jag även uppskatta lite tips på frågorna längs ner ;)

Här kommer frågorna:

1, Angående cardio? Har hört att från vissa källor att det fungerar att köra cardio efter ett styrkepass men av andra har jag hört att man inte skall göra det? Hur är det egentligen med det här?

Fungerar gör det, men det hämmar muskeltillväxten. Av allt jag läst verkar det vettigaste vara att lägga cardio så långt ifrån styrketräningen som möjligt. Helst en annan dag.

2, Billiga livsmedel vid deff? Som sagt är jag bara 17 år och har inte några starka inkomster. Vilka billiga livsmedel rekommenderar ni vid deff som har högprotein halt men låg kolhydrat halt?

Kyckling och fläskkött!
Kolla i veckoblad efter reapriser.

3, Problem med skolmaten? Eftersom jag går på gymnasiet erbjuder skolan lunch och det är svårt att veta hur mycket kcal man får i sig av skolmaten. Försöker att ta mindre portioner men väldigt svårt att avgöra hur många kcal man får i sig. Någon som vet något bra tips för detta?


Det var allt, tack på förhand! *flex*
Jag hade nog själv löst det genom att äta mindre av de kolhydratrika tillbehören - potatis, pasta och ris.

Nixan
2012-11-05, 22:45
Angående punkt 3.
Skolor har väl skyldighet att kunna lämna information om maten som serveras? Allt från Kalorier till % av RDI för vitaminerna.

Alexanders
2012-11-07, 20:56
Tack så jätte mycket för svaren! Har nu ett par nya frågor om min deff. Nu ärdet så att jag på 3 dagar redan gått ner 3kg? Är detta normalt? :S

En annan fråga är angående mitt protein intag, jag får nu i mig 2g protein per kroppsvikt och cirka 1g fett per kroppsvikt. Men jag ligger ändå på väldigt stort kalori underskott. Jag undrar nu om det har någon betydelse för min muskelmassa att jag ligger på allt för stort kalori underskott? Jag får ju trots allt i mig de 160g proteinet som är rekommenderat under deff. Ska jag fortsätta som jag gör eller skall jag höja mitt kalori intag för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt?

Tack på förhand ännu en gång :D

Germai
2012-11-07, 21:13
Ja, det är normalt att man blir 2-3kg lättare första veckan då man tappar massa vatten.