handdator

Visa fullständig version : Hur mycket aktiveras mellersta axelmuskeln vid bröst och axelövningar?


Axii
2012-11-05, 19:00
Hej!
Har en fråga som jag tänkt på ett tag.
Vid bänkpress aktiveras främre axelmuskeln, men gör den mellersta också det?
Aktiveras mellersta muskeln vid övningar som är främst till främre muskeln, som tex militär och axelpress?

Jag ställer frågan eftersom jag vill priotera mellersta axelmuskeln.

Sheogorath
2012-11-05, 19:23
Aktiveringen i bröstpressar är obetydlig. Axelpressar aktiverar den till viss del men det är fortfarande sidolyft och eventuellt drag till hakan som är de övningarna som ska till om du vill prioritera.

Axii
2012-11-05, 19:35
Aktiveringen i bröstpressar är obetydlig. Axelpressar aktiverar den till viss del men det är fortfarande sidolyft och eventuellt drag till hakan som är de övningarna som ska till om du vill prioritera.

Tack för svaret!

Tänkte prioritera mellersta muskeln genom att köra bänkpress sex set, hantelpress tre set, militärpress tre set och axelpress tre set på bröst/axelpasset.
Efter 3 dagar tänkte jag köra sex set sidolyft på armpasset, och efter 3 dagar bröst/axelpasset, igen.

Vad tycker du, ser det bra ut?

Rusk
2012-11-05, 19:37
Aktiveringen i bröstpressar är obetydlig. Axelpressar aktiverar den till viss del men det är fortfarande sidolyft och eventuellt drag till hakan som är de övningarna som ska till om du vill prioritera.

Nuff said, drag till hakan är väll dock ett mindre bra alternativ?
Jag kan inte köra dom utan att få ont efter ett par pass, även provat med hantel men samma sak där.
Riktigt tråkigt då jag gillar den:(

Sheogorath
2012-11-05, 19:38
Tack för svaret!

Tänkte prioritera mellersta muskeln genom att köra bänkpress sex set, hantelpress tre set, militärpress tre set och axelpress tre set på bröst/axelpasset.
Efter 3 dagar tänkte jag köra sex set sidolyft på armpasset, och efter 3 dagar bröst/axelpasset, igen.

Vad tycker du, ser det bra ut?

Kan säkert funka. Testa och se. :)

Sheogorath
2012-11-05, 19:39
Nuff said, drag till hakan är väll dock ett mindre bra alternativ?
Jag kan inte köra dom utan att få ont efter ett par pass, även provat med hantel men samma sak där.
Riktigt tråkigt då jag gillar den:(

Det finns bättre och sämre varianter. Den enda som jag tycker är riktigt bra är när man kör med kabel och greppar i ett V-handtag med innerfattning. Där får man bra vinklar i både axel och handleder och kan dessutom använda rätt så rejäla vikter vilket ju är kul om inte annat. :)

benaciii
2012-11-05, 21:10
Tack för svaret!

Tänkte prioritera mellersta muskeln genom att köra bänkpress sex set, hantelpress tre set, militärpress tre set och axelpress tre set på bröst/axelpasset.
Efter 3 dagar tänkte jag köra sex set sidolyft på armpasset, och efter 3 dagar bröst/axelpasset, igen.

Vad tycker du, ser det bra ut?

ser bra ut för främre delta iaf :)

straand94
2012-11-05, 21:33
Det finns bättre och sämre varianter. Den enda som jag tycker är riktigt bra är när man kör med kabel och greppar i ett V-handtag med innerfattning. Där får man bra vinklar i både axel och handleder och kan dessutom använda rätt så rejäla vikter vilket ju är kul om inte annat. :)

Är inte övningen skadlig för axlarna? Leder osv tänker jag på. Det är vad jag hört i alla fall.

pezrulezhaakon
2012-11-05, 21:53
straand94

Sålänge du separerar dragrörelsen från överarmarnas utåtrotation och inte integrerar dem i varandra, för hypertrofi/styrkesyfte, så hålls de högsta riskerna borta.

Anders The Peak
2012-11-05, 21:57
Är inte övningen skadlig för axlarna? Leder osv tänker jag på. Det är vad jag hört i alla fall.
Såg du det här klippet med Jim Cordova (http://www.youtube.com/watch?v=xzTFYXUcPPc)när han kör med en arm med hantel det fungerar bättre för axeln jämfört med stång/hiss...

NNIF
2012-11-05, 22:29
Såg du det här klippet med Jim Cordova (http://www.youtube.com/watch?v=xzTFYXUcPPc)när han kör med en arm med hantel det fungerar bättre för axeln jämfört med stång/hiss...

Anders!

Jag har noterat att Cordova kör side lateral raises med sving och ganska kort negativ fas... kommentarer?

pezrulezhaakon
2012-11-05, 22:48
NNIF

Får inte ifrågasätta biffarnas sätt att träna.... :D

NNIF
2012-11-05, 23:05
NNIF

Får inte ifrågasätta biffarnas sätt att träna.... :D

Ena inlägget är det bara ivriga nybörjare som svingar i hantellyft och kör rörelsen "snabbt"

I alla andra inlägg är Cordovas video kanon för axelträning :-)

Aja har slutat köra hantellyft åt sidan sedan jag upptäckte Cordovas one-arm upright rows with dumbell :D

(samma gäller hans rear delt dumbell row, är beredd att ge den en chans!)
(hatar att köra med silverhantlarna hehe)

pezrulezhaakon
2012-11-05, 23:13
NNIF

Det finns några fördelar med sving OM man vet vad man sysslar med och är ute efter dess specifika effekt. Men då måste man svinga i precis rätt tillfälle för att det ska ge nåt.

Därför så hör man helt riktigt att man inte ska svinga för nybörjarna, men även väldigt många rutinerade inte har en aning vad de sysslar med. Deras sving blir istället fusk. Det är en hårfin skillnad.

NNIF
2012-11-05, 23:16
NNIF

Det finns några fördelar med sving OM man vet vad man sysslar med och är ute efter dess specifika effekt. Men då måste man svinga i precis rätt tillfälle för att det ska ge nåt.

Därför så hör man helt riktigt att man inte ska svinga för nybörjarna, men även väldigt många rutinerade inte har en aning vad de sysslar med. Deras sving blir istället fusk. Det är en hårfin skillnad.

Samma gäller exempelvis skivstångscurls med

Som jag har intalat mig själv, man ska lära sig köra en övning strikt innan man lägger till "sving" i den. Vad tror du om detta pez'en?

pezrulezhaakon
2012-11-05, 23:33
NNIF

Ja, att veta vad man gör innan man försvårar övningarna är underförstått. Sedan får man tänka på att rätt utförda svingar är en krydda i sin vanliga träning, precis som alla andra träningsprinciper, och inget man ska fastna vid att göra.