handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk


jim
2004-02-09, 00:17
Jag har en förundring om träningsvärk.. jag tränar de flesta muskelgrupper på liknande sätt.. enkla tunga basövningar och 2-4 set per övning...


jag ser inte träningsvärk som ett säkert tecken på bra träning, men i 2 fall är jag förundrad..


jag får ALLTID ganska mycket träningsvärk i de flesta muskelgrupper! DOCK får jag nästan aldrig i Deltoids eller i biceps! kör jag ett armpass med ungefär samma övningar på biceps och triceps och med samma engagemang på båda, så är min triceps värkande dagen efter, medan biceps bara känns lite matt!


jag känner en viss oro.. någom som har erfarenheter att dela med sig?

Toljanen
2004-02-09, 00:23
Biceps och axlar är dom enda muskelgrupperna som jag inte får träningsvärk i, men dom växer lika bra som övriga muskelgrupper så du behöver inte vara orolig.

jim
2004-02-09, 00:31
Originally posted by Toljanen
Biceps och axlar är dom enda muskelgrupperna som jag inte får träningsvärk i, men dom växer lika bra som övriga muskelgrupper så du behöver inte vara orolig.



:thumbup: :thumbup: :hbang:

Karl_alfred
2004-02-09, 01:07
Originally posted by jim
Jag har en förundring om träningsvärk.. jag tränar de flesta muskelgrupper på liknande sätt.. enkla tunga basövningar och 2-4 set per övning...


jag ser inte träningsvärk som ett säkert tecken på bra träning, men i 2 fall är jag förundrad..


jag får ALLTID ganska mycket träningsvärk i de flesta muskelgrupper! DOCK får jag nästan aldrig i Deltoids eller i biceps! kör jag ett armpass med ungefär samma övningar på biceps och triceps och med samma engagemang på båda, så är min triceps värkande dagen efter, medan biceps bara känns lite matt!


jag känner en viss oro.. någom som har erfarenheter att dela med sig?

plocka ryggstödet för axlar så ska du se på fasen.

Fartman
2004-02-09, 01:11
får aldrig träningsvärk i mittendeltat, men då är axlarna min bästa muskelgrupp så..

jim
2004-02-09, 01:33
Originally posted by Karl_alfred


plocka ryggstödet för axlar så ska du se på fasen.



ska provas! men vad jag vill komma till är ju hurvida bristen på träningsvärk är ett tecken på att jag ska ändra i min träning?

King Grub
2004-02-09, 07:41
Originally posted by jim




ska provas! men vad jag vill komma till är ju hurvida bristen på träningsvärk är ett tecken på att jag ska ändra i min träning?

Nej.

Jag får aldrig träningsvärk i vissa muskler, och ohygglig i andra. Skillnad i utveckling = ingen.

jim
2004-02-09, 09:12
Originally posted by King Grub


Nej.

Jag får aldrig träningsvärk i vissa muskler, och ohygglig i andra. Skillnad i utveckling = ingen.




du är kungen grub... :bow:

Sparrisen
2004-02-09, 09:19
Småhosta och rejäl träningsvärk i maggen är ingen hit direkt... :(

comp
2004-02-09, 11:08
Originally posted by SwedeForce
Småhosta och rejäl träningsvärk i maggen är ingen hit direkt... :(

Magsjuka direkt på magträningen var inte heller skoj...
.:cryout:

Nils
2004-02-09, 12:49
Originally posted by comp


Magsjuka direkt på magträningen var inte heller skoj...
.:cryout:
Då får väl jag ta ett svårslaget exempel som jag haft åt detta håll.
Cellgift som gör att man spyr till man spyr blod i alla lägen ovanpå att man skurit av ena raka magmuskeln några dagar innan. Då pratar vi om lidande:cryout:

Nils

MasterChief
2004-02-09, 13:21
Nils:
Lider med dig. Låter som en absolut fasa...
http://www.stopstart.freeserve.co.uk/smilie/sad2.gif

Sparrisen
2004-02-09, 13:26
Originally posted by Nils

Då får väl jag ta ett svårslaget exempel som jag haft åt detta håll.
Cellgift som gör att man spyr till man spyr blod i alla lägen ovanpå att man skurit av ena raka magmuskeln några dagar innan. Då pratar vi om lidande:cryout:

Nils

Varför cellgift?

mangs
2004-02-09, 14:30
Verkar vara flera inklusive undertecknad som aldrig elelr sällan får träningsvärk i just axla och biceps, vad kan det bero på tro?

Att det just är axlar och biceps alltså?
EN teori skulle kunna vara att man använder dessa muskler med en lätt belastning i massvis av rörelser under en normal dag men detta resonemanget faller ju i så fall med vader och underarmar?

Hmm, skulle vara intressant att få reda på varför.


/Mangs

MasterChief
2004-02-09, 15:22
Det här med träningsvärk blir jag aldrig riktigt klok på...Men jag delar mångas uppfattning att biceps och axlar skonas oftare från träningsverk än andra muskler.

Jag har ingen aning om varför, men har några idéer.

1, Den tunga eccentriska fasen i biceps- och axelövningar sker i ett läge långt ifrån maximalt utsträck. Ta till exempel de olika bicepsövningarna. I nästan samtliga fall är den relativa belastning biceps blir utsatt för låg i det mest utsträckta läget. Anledningen är att efter 90 grader i armbågsleden försvinner gradvis motståndet eftersom det uppstår en rejäl fasförskjutning mellan "draget i muskeln och belastningen" . Det är därför det är så lätt att lyfta första biten. Samma sak gäller axlarna. Svårt att få rejält motstånd i maximalt utsträckt läge för axelmuskeln.
När det gäller andra muskler bibehålls högre belastning i slutläget, och därmed blir den eccentriska kraften hög i muskelns mest utdragna läge. Ta till exempel quadriceps i knäböj, pecsen i flyes.
Många forskare hävdar idag att det är den eccentriska belastningen som "river sönder" muskeln. Möjligvis är det belastningen i slutläget som avgör mängden träningsverk.

edit: förtydligade lite.

JAM
2004-02-09, 15:29
Originally posted by MasterChief
Det här med träningsvärk blir jag aldrig riktigt klok på...Men jag delar mångas uppfattning att biceps och axlar skonas oftare från träningsverk än andra muskler.

Jag har ingen aning om varför, men har några idéer.

1, Den tunga eccentriska fasen i biceps- och axelövningar sker i ett läge långt ifrån maximalt utsträck. Ta till exempel de olika bicepsövningarna. I nästan samtliga fall är den relativa belastning biceps blir utsatt för låg i det mest utsträckta läget. Anledningen är att efter 90 grader i armbågsleden försvinner gradvis motståndet eftersom det uppstår en rejäl fasförskjutning mellan "trycket och belastningen" . Det är därför det är så lätt att lyfta första biten. Samma sak gäller axlarna. Svårt att få rejält motstånd i maximalt utsträckt läge för axelmuskeln.
När det gäller andra muskler bibehålls högre belastning i slutläget, och därmed blir den eccentriska kraften hög i muskelns mest utdragna läge. Ta till exempel quadriceps i knäböj, pecsen i flyes.
Många forskare hävdar idag att det är den eccentriska belastningen som "river sönder" muskeln. Möjligvis är det belastningen i slutläget som avgör mängden träningsverk.
Ja, men det låter vettigt tycker jag. Axlarna är nog den enda muskelgrupp jag aldrig fått riktig träningsvärk i. Biceps brukar värka lite ibland, men inte alltid.

Karl_alfred
2004-02-09, 15:31
Originally posted by jim




ska provas! men vad jag vill komma till är ju hurvida bristen på träningsvärk är ett tecken på att jag ska ändra i min träning?

nej det är det ju naturligtvis inte. men att plocka ryggstödet under pressarna är verkligen guld för axlarna. Det tar 10 gånger bättre.

mangs
2004-02-09, 15:37
Originally posted by MasterChief
Det här med träningsvärk blir jag aldrig riktigt klok på...Men jag delar mångas uppfattning att biceps och axlar skonas oftare från träningsverk än andra muskler.

Jag har ingen aning om varför, men har några idéer.

1, Den tunga eccentriska fasen i biceps- och axelövningar sker i ett läge långt ifrån maximalt utsträck. Ta till exempel de olika bicepsövningarna. I nästan samtliga fall är den relativa belastning biceps blir utsatt för låg i det mest utsträckta läget. Anledningen är att efter 90 grader i armbågsleden försvinner gradvis motståndet eftersom det uppstår en rejäl fasförskjutning mellan "trycket och belastningen" . Det är därför det är så lätt att lyfta första biten. Samma sak gäller axlarna. Svårt att få rejält motstånd i maximalt utsträckt läge för axelmuskeln.
När det gäller andra muskler bibehålls högre belastning i slutläget, och därmed blir den eccentriska kraften hög i muskelns mest utdragna läge. Ta till exempel quadriceps i knäböj, pecsen i flyes.
Många forskare hävdar idag att det är den eccentriska belastningen som "river sönder" muskeln. Möjligvis är det belastningen i slutläget som avgör mängden träningsverk.

Bra tänkt,

Skall testa att massakrera biceps i ett pass med bara scottcurl och Konc. curl framöver för att se om träningsvärk uppstår.

MasterChief
2004-02-09, 15:45
mangs:

Både scottcurl och konc. curl lider nog av låg belastning i slutläget i många utföranden.
Om man lutar fram överkroppen rejält i konc. curl blir dock belastningen högre i slutläget.
När det gäller scottcurlen så gäller det nog att ha plattan "mer horisontellt" för att uppnå högre belastning i slutläget.
En bra bicepsmaskin är nog det bästa. Deras problem är dock att maskinfriktionen gör den eccentriska fasen ganska lätt...

Ps. Utförandet jag rekommenderade gjorde jag endast med tanken att maximera träningsvärken...Vilket givetvis är en ganska orimlig rekommendation i allmänhet...Men det kanske passar träningsvärks-junkiees...;)

mangs
2004-02-09, 16:22
:D

MasterChief
2004-02-09, 19:09
Insåg att mitt tidigare resonemang kring konc. curl var ju helt tokigt. Snarare ska man luta överkroppen bakåt! Nåja...Kanske inte världens bästa övning...:D