handdator

Visa fullständig version : Fett under deff...


Pontus
2002-04-25, 17:45
Har hört att 20% av energi intaget skall komma i från fett under deff. Varför det egentligen. Borde inte typ 10% räcka, jag vet att man får lägre testosteron nivå av lägre fettintag men jag är ju inte intresserad av att bygga muskler, bara ta bort lite underhudsfett. Eller är det så att låga testosteron nivåer gör så att musklerna används som bränsle istället för fettet.
Jag har är lite delad ifrågan för vissa har sagt att man ska äta så lite fett som möjligt när man ska gå ner i vikt.

Lave
2002-04-25, 18:28
Anledningarna till att Du ska äta fett är flera. Bland annat så om Du inte ger kroppen tillräckligt med fett så kommer den inte heller att bränna tillräckligt med fett.. Fett behövs också för att ta upp vitaminer. Fett behövs för att skydda lederna. Det sliter ganska bra på dem under deffen, särskilt om du äter för lite fett..

emmzan
2002-04-25, 22:12
En PT sa till mig att det räcker med 10-15E% fett under deff så länge fettet nästan uteslutande kommer från "bra" fettkällor som raps-, oliv-, solrosolja, nötter, fet fisk osv.

Då kommer kroppen att frigöra så mycket fettsyror i blodet att man inte får brist på fett..

Kan det stämma?

Sverker
2002-04-26, 06:49
Vet inte riktigt vad du frågar efter emzan ?

En deff är ju ett specialtillstånd i kroppen är de flesta hormoner ändå inte ligger på normala nivåer. Att ligga på 10 - 15 energi% fett när man lever normalt är inte bra eftersom det kan leda till olika näringsbrister och tydligen så sjunker testosteronhalten enligt vedertagna källor.

Praktiskt deffar jag med 10 - 15 energi% bra fett. Det fungerar utmärkt för mig, som kille. Hur det fungerar för tjejer vet jag inte men jag antar att era hormonsystem och cykler lättare kan ta stryk då.
2 - 6 månaders deff är ingen risk för näringsbrist i alla fall.

Skurit upp en höna ? Läser du biologi ?
Rätt kul att se en äggfabrik innefrån.
Roligare var att skära upp kanin. Pytte små pectoralis men en gigantisk gluteus :D
snacka om propotioner.

emmzan
2002-04-26, 20:06
Ska bli veterinär.. Äggfabriken var urhäftig; hittade massa äggulor i olika storlekar som bara väntade på att bli förpackade och utpressade!
Jag ser med spänning fram emot höstens första kurs - rörelseapparaten - då vi ska lära oss ALLA muskler osv. Kommer att bli mycket lärorikt!

Okej, så om man håller sig typ 10-15E% fett borde inte kroppen börja tro att den ligger på svält och vägra släppa ifrån sig fett..