handdator

Visa fullständig version : Benövningar som inte påfrestar ländrygg?


OneManArmy
2012-11-05, 14:28
Har åkt på ett diskbråck i ländryggen och kan knappt träna ben har jag märkt.
Har bokat tid hos en sjukgymnast så får se vad han säger men de övningarna jag inte kan köra just nu är.

Böj :(
Benpress
Liggande bencurl
Raka marklyft

Kvar har jag benspark och sittande bencurl.
Dvs sitta o gnussa 10 set benspark och 10 set bencurl.. Otroooligt tråkigt.

Diskbråcket sitter tydligen i någon av de två sista kotorna på ryggraden av vad jag kunnat tyda från samtal med farbror doktor.

Tips?

jompAh
2012-11-05, 14:30
Utfall?

OneManArmy
2012-11-05, 14:41
Hmm ja utfall med hantlar kan kanske funka!

MaxHBG
2012-11-05, 14:56
Varför inte benpress igentligen? Jag menar du sitter väl rakt och spänner magen för att stabilisera ländryggen? Ser inget fel med att köra benpress.

Fishtank
2012-11-05, 15:00
Varför inte benpress igentligen? Jag menar du sitter väl rakt och spänner magen för att stabilisera ländryggen? Ser inget fel med att köra benpress.

Är det en sån som står i 45 graders lutning så går det inte nej.
Det är de vanligaste benpressarna har jag sett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Pretorian
2012-11-05, 15:07
Jag har gått några månader hos sjukgymnast för samma/liknande problem med ländryggen. Jag har pausat benpress (den var no no från gymnasten fast jag förstod itne riktigt varför) samt marklyft.

Nu när jag kör knäböj så har jag lättare vikter men går djupare än tidigare och kör mycket striktare. jag försöker göra det så TUNGT som möjligt för BENEN men så LÄTT som möjligt för RYGGEN.

Skaggbiff
2012-11-05, 15:08
Russian stepups? Om du kör låga kanske det går.

OneManArmy
2012-11-05, 15:13
Ah vi har en standard benpress, påfrestar ryggen rätt fint när man går ned, provade köra den innan jag fick diagnosen och fick så jävla ont i ryggen så det inte var klokt.

Ska prova på lite utfall / stepups idag tror jag.
Kör du nåt med bälte pretorian?

Pretorian
2012-11-05, 15:56
Ah vi har en standard benpress, påfrestar ryggen rätt fint när man går ned, provade köra den innan jag fick diagnosen och fick så jävla ont i ryggen så det inte var klokt.

Ska prova på lite utfall / stepups idag tror jag.
Kör du nåt med bälte pretorian?

Nää, har faktiskt aldrig provat det. Jag har så lätta vikter så folk kanske skrattar om jag har bälte... :em:

Stoltz
2012-11-05, 16:11
Nää, har faktiskt aldrig provat det. Jag har så lätta vikter så folk kanske skrattar om jag har bälte... :em:

Fuck that shit. På mina dåliga ryggdagar så kör jag bälte med endast stången. Haters gonna hate.

DSBM
2012-11-05, 16:34
Fuck that shit. På mina dåliga ryggdagar så kör jag bälte med endast stången. Haters gonna hate.Hahaha, men så är du också mästaren av ryggproblem ;)

Rusk
2012-11-05, 16:39
Varför inte benpress igentligen? Jag menar du sitter väl rakt och spänner magen för att stabilisera ländryggen? Ser inget fel med att köra benpress.

När min rygg var som värst så kunde inte jag heller köra benpress, gjorde nästan ondare än böjen.

Till TS så kan jag rekommendera böj med dipsbälte ståendes på 2 bänkar.
Detta var min räddare under den perioden ryggen var som värst.
Är du dock riktigt stark i böj så kan det bli jobbigt med alla vikter hängandes mellan benen, bältet kramar åt rätt bra;p
Sen kan du justera bänkarna beroende på om du vill stå brett eller smalt.
Komplettera med benspark:)
Och när ryggen börjar bli bättre så kan du börja köra lätta hyperextensions med rak rygg och lågt stöd, drar skapligt bra i röven och hams och är skonsammare mot ryggen än raka/normala mark.
http://www.bodyrecomposition.com/training/back-extension-technique.html

PldcPTOACm4

OneManArmy
2012-11-05, 20:18
Tack för tipsen. Har skaffat mig ett neopren bälte för lite stöd och värme för ryggen vid stående övningar och ska prova mig fram med övningarna.

Är ju nästan så man blir deprimerad av benpassen som de varit på sistonde.

KalleTeodor
2012-11-05, 21:05
Jag åkte själv på diskbråck för lite över ett år sedan. De första 3 månaderna kunde jag inte träna ben alls. Inte ens bensparken då det drog till i ryggen. Sen efter ett tag gav det med sig. bensparkarna blev lite mindre smärtsamma. Benpress i 45 grader gjorde så in i helvete ont bara att försöka pressa typ 20kg. Idag 14 månader senare kan ja kötta benpress i alla olika vinklar, knäböj är dock helt uteslutet.

Men ge det tid. rusha inte. du kommer kunna träna ben men det kan komma att dröja. Gör det du kan sålänge och fokusera på rehaben till 100 procent! :)

Peter.B
2012-11-05, 21:23
Bulgariska split squats funkade för mig när mitt diskbråck var ganska färskt och akut. Körde de med hantlar.