handdator

Visa fullständig version : Ännu en film om teknik i marklyft


Tihi
2012-11-05, 13:09
Hej!

Jag testade marklyft idag för första gången. Jag är lite orolig för att jag gör fel (särskilt eftersom att det kan leda till skador). Då fick jag en idé att filma mig själv och fråga er om feedback. Såga mig gärna! Jag är nybörjare och söker konstruktiv kritik.

När jag gick in här så såg jag att en annan kille hade haft exakt samma idé som jag och han hade också lagt upp en film när han gör marklyft på Youtube.

Videon finns på http://www.youtube.com/watch?v=vFHTXAtQIH8 och är ej sökbar så att jag inte blir rikskändis, hehe. Ni kommer att höra att jag är andfådd men det beror på att jag gjorde någon annan övning innan. Jag gjorde också bara två reps i denna video.

Tack på förhand för konstruktiv kritik!

NNIF
2012-11-05, 13:18
finns en stor tråd om just "stora tråden för tekniktips " typ

du kan kolla på min träningsskola (här: http://nnifglenn.blogg.se/2012/october/dagbok-traningsskolan-18-oktober-1.html här är mina tips om just marklyft bla)

eller ännu hellre komma på mina sessions ;-)

Rent konkret av det jag kan se på filmen är att dra bak axlarna och använda latsen, i synnerhet i startläget så att hela ryggen är rak samt under hela lyftet, du verkar fokusera bara på ländryggens rörelse och benen.

Dessutom, öva in dig på att få rumpan och stången att åka iväg samtidigt, testa att starta men rumpan högre upp (se bara till att ryggen är rak, du har ju väldigt långa ben i proportion till kroppen)

iaf, hör av dig till mig så kan vi boka in ett session där jag visar marklyft, kom gärna på mina utsatta tider.

/ Glenn

prog 4 life !! hehe

mikaelj
2012-11-05, 13:27
Sträva efter att röra huvudet lika mycket i höjdled som du rör höften i höjdled.

rooz
2012-11-05, 13:29
NNIF, läs reglerna.

NNIF
2012-11-05, 13:31
NNIF, läs reglerna.

vilka bröt jag mot? :-)

alla mina "tjänster" är helt gratis, skrev ju bara "kom till gymmet när jag är där"

rooz
2012-11-05, 13:33