handdator

Visa fullständig version : Ännu en film om teknik i marklyft


Tihi
2012-11-05, 13:09
Hej!

Jag testade marklyft idag för första gången. Jag är lite orolig för att jag gör fel (särskilt eftersom att det kan leda till skador). Då fick jag en idé att filma mig själv och fråga er om feedback. Såga mig gärna! Jag är nybörjare och söker konstruktiv kritik.

När jag gick in här så såg jag att en annan kille hade haft exakt samma idé som jag och han hade också lagt upp en film när han gör marklyft på Youtube.

Videon finns på http://www.youtube.com/watch?v=vFHTXAtQIH8 och är ej sökbar så att jag inte blir rikskändis, hehe. Ni kommer att höra att jag är andfådd men det beror på att jag gjorde någon annan övning innan. Jag gjorde också bara två reps i denna video.

Tack på förhand för konstruktiv kritik!

NNIF
2012-11-05, 13:18
finns en stor tråd om just "stora tråden för tekniktips " typ

du kan kolla på min träningsskola (här: http://nnifglenn.blogg.se/2012/october/dagbok-traningsskolan-18-oktober-1.html här är mina tips om just marklyft bla)

eller ännu hellre komma på mina sessions ;-)

Rent konkret av det jag kan se på filmen är att dra bak axlarna och använda latsen, i synnerhet i startläget så att hela ryggen är rak samt under hela lyftet, du verkar fokusera bara på ländryggens rörelse och benen.

Dessutom, öva in dig på att få rumpan och stången att åka iväg samtidigt, testa att starta men rumpan högre upp (se bara till att ryggen är rak, du har ju väldigt långa ben i proportion till kroppen)

iaf, hör av dig till mig så kan vi boka in ett session där jag visar marklyft, kom gärna på mina utsatta tider.

/ Glenn

prog 4 life !! hehe

mikaelj
2012-11-05, 13:27
Sträva efter att röra huvudet lika mycket i höjdled som du rör höften i höjdled.

rooz
2012-11-05, 13:29
NNIF, läs reglerna.

NNIF
2012-11-05, 13:31
NNIF, läs reglerna.

vilka bröt jag mot? :-)

alla mina "tjänster" är helt gratis, skrev ju bara "kom till gymmet när jag är där"

rooz
2012-11-05, 13:33
vilka bröt jag mot? :-)

§10. Inlägg där postaren avser att köpa eller sälja varor är ej tillåtna, oavsett vilka produkter/tjänster det gäller. Vill man annonsera på Kolozzeum kan man kontakta info@kolozzeum.com. Bytes/skänkes/hyres/uthyres annonser är ej heller tillåtna.

Tihi
2012-11-05, 13:34
Glenn! Världen är liten! Jag kommer gärna på någon session.

Tack för tipsen, både NNIF och mikaelj. Jag kanske tar och laddar upp en ny film nästa gång jag kör och tillämpar dessa tips då.

NNIF
2012-11-05, 13:41
§10. Inlägg där postaren avser att köpa eller sälja varor är ej tillåtna, oavsett vilka produkter/tjänster det gäller. Vill man annonsera på Kolozzeum kan man kontakta info@kolozzeum.com. Bytes/skänkes/hyres/uthyres annonser är ej heller tillåtna.

är det förbjudet att "boka" pass med sina polare som tränar på gymmet? Det är ju uppenbart att TS känner mig redan..

typ om jag skriver i zeusden1's journal "ska ses på min träningsskola ikväll" är det att göra reklam?

löjligt! :)

det är ju inte ens annons, jag tipsar ju bara om att jag finns på gymmet på utsatta tider samt att medlemmar har möjlighet att stämma träff med mig och andra gymförmän på gymmet för bla tekniktips.

Tihi
2012-11-05, 13:48
rooz visste kanske inte att vi kände varandra eller att det var gratis så det var nog bara ett missförstånd. :)

NNIF
2012-11-05, 13:56
rooz visste kanske inte att vi kände varandra eller att det var gratis så det var nog bara ett missförstånd. :)

Man ser det genom att följa länken jag postade, men ja han missförstod nog. NINF är ju en ideel förening utan vinstintresse.

Rooz är en mina haters här :-)

EeJay
2012-11-05, 14:06
Tihi: Först och främst tycker jag att du börjar med vikten för långt ut från kroppen. Det första som händer när du börjar lyfta är att den går in mot dig. Dra den så nära skenbena som möjligt från första början.

För det andra så tycker jag att du ska jobba med att skjuta fram bröstet och klämma ihop skuldrorna. För du tappar bröstryggen relativt fort.

Du jobbar dessutom först med benen och sen kommer ryggen. Om detta endast sker pga dålig bålstyrka eller buktryck vet jag inte. Försök spänna hela bålen innan du lyfter och håll den spänd genom hela lyftet. Alternativt/också börjar du högre med benen så att dom inte behöver skjuta före.

Kalliban
2012-11-05, 14:37
Dessutom: Vad gör du när du ska ner igen? Det ser ut som att du drar ut stången först. Är du rädd att träffa knäna? Eller är det en synvinkelsillusion? :)

NNIF
2012-11-05, 14:42
Dessutom: Vad gör du när du ska ner igen? Det ser ut som att du drar ut stången först. Är du rädd att träffa knäna? Eller är det en synvinkelsillusion? :)

ser ut som att han ser till att stången träffar låren och sedan låter den åka ned längst med benen, men du har rätt - man ser inte tydligt.

tihi, vänligen verifiera detta

Tihi
2012-11-05, 15:15
Tack för de nya svaren!

Dessutom: Vad gör du när du ska ner igen? Det ser ut som att du drar ut stången först. Är du rädd att träffa knäna? Eller är det en synvinkelsillusion? :)

Menar du att jag skjuter bort stången ifrån mig framåt så att säga? Jag kan nog inte verifiera att jag gör det men det kan säkert stämma. Kanske att jag undermedvetet var rädd för att stången skulle träffa knäna. Dock ingenting jag tänkte på.

NNIF
2012-11-05, 15:28
Tack för de nya svaren!



Menar du att jag skjuter bort stången ifrån mig framåt så att säga? Jag kan nog inte verifiera att jag gör det men det kan säkert stämma. Kanske att jag undermedvetet var rädd för att stången skulle träffa knäna. Dock ingenting jag tänkte på.

Det är vanligt att man släpper ned stången först på låren och sedan låter den glida ner längs med benen, eller att man bara släpper ner den utan att gå via låren. Se min marklyftsfilm på träningsskolans blogg