handdator

Visa fullständig version : Specifik fråga om stretching


Allstar Übereem
2012-11-05, 05:10
Frågade om stretching i stretching-tråden, men fick inget svar, och vill verkligen ha svar då detta är viktigt för mig..

BAKGRUNDSFAKTA: Stretchning hämmar proteinsyntesen på samma sätt som styrketräning gör, men ger också en liten boost till proteinsyntesen efteråt, på samma sätt som styrketräning (fast mkt svagare såklart).

FRÅGESTÄLLNING:

Tror ni detta (försämrad proteinsyntes) gäller även om man stretchade direkt efter styrketräning? Jag vill bli vigare, men samtidigt bygga mer muskler.

Tror ni att det är som konditiosnträning, att man bör placera det så långt från styrketräningspassen som möjligt är?

Eller kan man lika gärna köra direkt efter, eftersom proteinsyntesen ändå är undertryckt direkt efter styrkepass av själva styrketräningen, men om man stretchar sig 24 h efter styrketräningen, så bryter man ju av proteinsyntesen (som fortf kan vara "igång" efter 24 h efter styrketräning).

Kanske är det så att att om man avslutar passet med att stretcha, så avbryts effekterna av styrketräningen och så får man bara den lilla boosten man får av stretching?

Vad tror ni? Snälla hjälp mig.

King Grub
2012-11-05, 10:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131553&highlight=stretching

Det finns ingen ytterligare forskning på saken.

tearz
2012-11-05, 10:45
Jag brukar : "better be safe then sorry" här.
Dvs jag stretchar inte en muskelgrupp jag tränat i muskelbyggande syfte.

NNIF
2012-11-05, 10:53
Jag ser stretching man bör utföra mycket regelbundet och noggrant i korta perioder för att få upp sin rörlighet så att övningar kan utföras med full ROM på ett säkert sätt. När detta har uppnåtts så bör man trappa ned på stretchingen rejält och kanske utföra det, säg, en gång i månaden max.

För den bästa rörlighetsträningen är ju att utföra övningen i full ROM.

Så jag ser det som ett nödvändigt ont för att kunna ta mig till nya höjder, ta ett steg bak för att kunna ta 3steg fram så att säga.

Tror att man i långa loppet tjänar på det, kanske inte för stunden dock.

Jag brukar stretcha ben när jag tränar överkropp, och vice versa, just för att hålla stretching och styrketräning av samma muskelgrupp så pass långt i sär som möjligt, men ibland gör jag inte det. Har viktigare saker att tänka på huruvida jag får optimal muskeltillväxt under dessa perioder i träningen.