handdator

Visa fullständig version : Hur är min teknik i marklyft? (Film)


patrik747
2012-11-05, 02:05
Hej! Jag lät spela in när jag gjorde några marklyft här om dagen.
Jag är relativt ny för övningen. Jag lyfter inte särskilt tungt, det är mest för att få in tekniken rätt :cool:
Om ni kollar på klippet nedan, hur tycker ni det ser ut? Vad ska jag tänka på?
Det är ett mobilklipp, kvallan är inte bäst men jag hoppas det duger :)

http://www.youtube.com/watch?v=RbMKc8Y5or8

MVH Patrik

pezrulezhaakon
2012-11-05, 04:19
patrik747

Spänn ut bröstet mer
Shruga axelpartiet aningen bakåt. Spänn latsen.
Svanka lite mer
Starta mer framåtlutad

Resten kan man ta senare.

Pjotor
2012-11-05, 10:56
patrik747

Spänn ut bröstet mer
Shruga axelpartiet aningen bakåt. Spänn latsen.
Svanka lite mer
Starta mer framåtlutad



Jag tycker inte att du behöver svanka mer, utan tror att det kommer att ge sig när du spänner ut bröstet och spänner latsen. I övrigt håller jag helt med.

Om du justerar enligt ovan och bibehåller tekniken även när det börjar bli tyngre (6RM eller mer) så är du safe. Starten kommer att bli viktigare vid högre vikter, eftersom det då blir mycket svårt att justera något när stången har lämnat golvet.

NNIF
2012-11-05, 11:01
fler tips: försök att ha stången så nära kroppen det bara går med, låt den nudda smalbenen i startläget och när den har passerat knät - skjut fram höften så stången glider längs med benen

släpp ned stången snabbare om det går, försök inte att hålla emot den - blir viktigare på tyngre vikter.

patrik747
2012-11-05, 12:07
Tack för alla fina tips och kommentarer!
Jag tycker redan nu att jag har stången ganska nära kroppen, ibland slår jag t.om. i knäna i stången :)
Däremot så kan jag nog ha stången närmare kroppen efter att den har passerat knäna..

Som sagt, kul med alla kommentarer, fler får gärna lämna sina åsikter :)
MVH!

NNIF
2012-11-05, 12:15
Tack för alla fina tips och kommentarer!
Jag tycker redan nu att jag har stången ganska nära kroppen, ibland slår jag t.om. i knäna i stången :)
Däremot så kan jag nog ha stången närmare kroppen efter att den har passerat knäna..

Som sagt, kul med alla kommentarer, fler får gärna lämna sina åsikter :)
MVH!

det är bra det iaf, man ska ha blåmärken på smalbenen efter ett markpass!

här kan du läsa dig till fler tips i marklyft:
http://www.styrkelabbet.se/styrketraningsovningar/

pezrulezhaakon
2012-11-05, 12:39
NNIF

Njae, har man blåmärken på smalbenen så är inte tekniken helt 100. Man lyfter lite för "sittande", tillbakalutat i startläget.

NNIF
2012-11-05, 12:52
NNIF

Njae, har man blåmärken på smalbenen så är inte tekniken helt 100. Man lyfter lite för "sittande", tillbakalutat i startläget.

Det finns olika skolor om hur marklyft skall utföras, precis som med knäböj, c.f. highbar eller lowbar. Dvs mycket böjda ben i startläget eller nästan helt raka. Gemensam nämnare för båda varianterna är att ryggen skall vara rak och att höften skall röra sig uppåt i samma hastighet som skivstången under lyftets startfas (dvs rumpan skall ej sticka iväg innan stången)

blåmärken kan man givetvis få även om tekniken inte är 100%, det är inget tecken på att man har gjort rätt, för man kan som du säger, vara FÖR tillbakalutad, men hellre det än för framåtlutad iaf.

patrik747
2012-11-05, 13:03
Jag funderar, den teknik jag besitter på filmklippet är inte på något sätt skadligt eller så?
Jag kan alltså fortsätta lyfta, men kanske mer försöka tänka på det ni har nämnt tidigare i tråden?

Jag menar, det är inte så att jag är helt oduglig och borde strunta i marklyft? *cupid*

NNIF
2012-11-05, 13:08
Jag funderar, den teknik jag besitter på filmklippet är inte på något sätt skadligt eller så?
Jag kan alltså fortsätta lyfta, men kanske mer försöka tänka på det ni har nämnt tidigare i tråden?

Jag menar, det är inte så att jag är helt oduglig och borde strunta i marklyft? *cupid*

den ser inte skadlig ut, men du kan nog få ryggen lite rakare. Om den har denna form redan på 50kg så ser den säkert värre ut på tyngre vikter.

pezrulezhaakon
2012-11-05, 13:37
NNIF

Jo, men om man får blåmärken på smalbenen så drar man inte stångens hela vikt i sin belastningsriktning.

Är du för bakåtlutad måste ryggen arbeta mycket mer då belastningspunkten kommer högre upp på ryggraden, och heller inte optimalt rakt igenom axelleden. Man gör det svårare för sig själv, om nu det är målet.

NNIF
2012-11-05, 13:45
NNIF

Jo, men om man får blåmärken på smalbenen så drar man inte stångens hela vikt i sin belastningsriktning.

Är du för bakåtlutad måste ryggen arbeta mycket mer då belastningspunkten kommer högre upp på ryggraden, och heller inte optimalt rakt igenom axelleden. Man gör det svårare för sig själv, om nu det är målet.

man ska givetvis inte dra stången IN i smalbenen, blåmärkena skall komma av att man nuddar stången med dem, och många får lätt blåmärken på smalbenen så det krävs inte mycket. Det är snarare en kontroll att man har stången nära kroppen.

Matsa
2012-11-05, 15:16
Det är inte nödvändigtvis fel att komma i kontakt med skenbenen vid marklyft, det är inte heller alls ovanligt ens bland duktiga lyftare. Det finns faktiskt en anledning till att styrkelyftare har långa strumpor annat än att man vill dölja sina dåliga vader.

Själv skrapar jag sällan mot smalbenen, jag använder dessutom knävärmare och har aldrig upplevt att de har varit i vägen. Det beror lite på hur mycket man sitter bak bland annat.