handdator

Visa fullständig version : Tycker ni att axlar bör tränas tillsammans med bröst?


Rawsteel
2012-11-05, 01:17
Som det står i rubriken, vad tycker ni?
Jag sitter och knåpar med en ny rutin som kommer att vara rätt lik tri-phase som har postats här på forumet ett x antal gånger.
Jag sitter dock och funderar på just detta angående axlar och bröst, det är inte första gången jag sitter i detta dilemmat kan jag tillägga.
Det har dock alltid slutat med att jag kör bröst tillsammans med axlar med tanke på hur mycket pisk dom får under bröstpressar.
Det som oroar mig är just återhämtningen, att dra på sig en skada i axlarna skulle vara mindre kul.
Men såhär ser det ut iaf, det nedan skulle köras i 4v följt av 4v 2 split som körs 4 gånger i veckan (3-6RM) och den sista ytterligare en 2 split i 3v fast där höga och låga reps körs på samma pass.
Så "min" version av tri-phase skulle inte ha en period där man tränar helkropp och den första fasen kommer att vara en 3 split istället för en 4 split så att varje muskel kan piskas var 6e dag istället för var 7e som originalet gör.
Setsen kommer inte heller att stagnera för varje vecka som går som det gör i originalet.

D1 - Rygg, axlar, vader
D2
D3 - Ben, mage
D4 - Bröst, triceps, biceps
D5
D6
D7 - Börjar om

Pass 1

Chins - 4x6-10
T-bar - 4x6-10
1 arms hantelrodd för bakre delts med handflatan framåt - 3x8-10
Militärpress - 3x6-10
1 arms upprätt rodd med hantel - 4x8-10
Stående vadpress - 5x6-10
Avslutar med cuffar

Pass 2

Böj - 4x6-10
Rumänska marklyft - 3x6-10
Benpress - 4x8-10
Lårcurl - 3x6-10
Benlyft - 5x6-10

Pass 3

Bänkpress - 3x6-10
Lutande hantelpress - 3x6-10
Flyes - 3x8-10
Frenchpress - 3x6-10
Pushdowns - 3x8-10
Stångcurl - 3x6-10
Hammercurl - 2x8-10

Så vad tror ni, blir ~70h för lite vila mellan axlar/bröst och bröst/axlar?
Kan tillägga att axlar är lite av en prioritet.
Mvh

daloatf
2012-11-05, 10:15
Om axlar är prio, kan du inte sätta den första då? tex militärpress innan chins? var är de laterala lyften?

Rawsteel
2012-11-05, 11:04
Om axlar är prio, kan du inte sätta den första då? tex militärpress innan chins? var är de laterala lyften?

Även ryggen är lite av en prio.
Och jag har tidigare alltid kört sidolyft men tänkte att jag skulle prova på 1 arms upprätt rodd med hantel istället.
Det är som drag till hakan fast med en mer naturlig bana eftersom du inte håller fast i en stång.
Här är en film som Anders the peak länkade i en annan tråd som fick mig att vilja prova den samt den övningen han kör för bakre delts.
Vanliga omvända flyes eller facepulls och sidolyft har blivit bra tråkigt med åren.
xzTFYXUcPPc

Victuhh
2012-11-05, 11:12
Nej, jag tycker det blir för tungt med 2 så stora muskelgrupper i ett pass. Jag delar gärna på detta och tycker det blir mer kvalité i respektive muskelgrupp.

NNIF
2012-11-05, 11:15
Nej, jag tycker det blir för tungt med 2 så stora muskelgrupper i ett pass. Jag delar gärna på detta och tycker det blir mer kvalité i respektive muskelgrupp.

axlar.. stora? :)

axlar är små muskler = svaga muskler, hur kan det bli för tungt att köra lite hantelfiles efter ett par pressövningar?

Shpendi
2012-11-05, 11:59
Beror på hur mkt du prioriterar axlar så klart. Lägger du axlar och bröst-trceps i samma pass så kommer respektive muskel inte utvecklas lika mycket.

NNIF
2012-11-05, 12:05
Beror på hur mkt du prioriterar axlar så klart. Lägger du axlar och bröst-trceps i samma pass så kommer respektive muskel inte utvecklas lika mycket.

kan de visst..

Buttran
2012-11-05, 12:21
Fast det kan väl iofs vara som så att om man börjar med t.ex. axlar så får man inte samma explosivitet när man senare kör bröst, då axlar används mycket i bröstträning.

NNIF
2012-11-05, 12:34
Fast det kan väl iofs vara som så att om man börjar med t.ex. axlar så får man inte samma explosivitet när man senare kör bröst, då axlar används mycket i bröstträning.

vilket gör att man kanske måste aktivera bröstmusklerna mera, dvs en föruttmattning av synergister, samma gäller triceps.

Rusk
2012-11-05, 13:16
Beror på hur mkt du prioriterar axlar så klart. Lägger du axlar och bröst-trceps i samma pass så kommer respektive muskel inte utvecklas lika mycket.

Detta var nog det mest absurda jag har läst här på länge.
Jag antar att din logik i ditt felaktiga påstående är att man tex skulle kunna köra med lite mer vikt i militärpressen om man kör den på ett separat pass?
Men vet du varför man inte klarar av lika mycket vikt i tex militärpress om man startar med en bröstpress?
För att främre delts redan har tränats i bröstpressen, så om du blir starkare i den så blir du även starkare i axlar och triceps.
Stimulationen är densamma.
Det som händer när du tränar bröst och axlar separat är att axlarna (främst främre delts) får träning mer frekvent, vilket kan vara positivt och negativt beroende på split.

Succes
2012-11-05, 15:30
Jag kör axlar separat för att de är små som fotanklarna. Dock känns de ibland slitna när jag hållt konsekvent progression och inte missat ett enda pass under en längre tid. Räcker jag skippar axelpasset en vecka så är det good2go igen.

Värt att nämna så är jag amatörbyggare/nybörjare/noob så kanske inte appliceras lika väl i din träning om du tränar på högre nivå än vad jag gör.