handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning för "gymkondis", sprinter + skivstångskomplex?


NNIF
2012-11-04, 23:18
Tjo

Fick idéen till denna tråd genom att läsa spartansk journal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=162215&page=56)

Om ens mål är att anskaffa de hälsofördelar som traditionell konditionsträning (tex. jogga 30-60min i relativt lågt tempo) ger samt klara av lite längre och tuffare styrketräningspass, kan korta sprinter samt skivstångskomplex vara goda (godare) alternativ?

Hur är överföringen från att vara tex en fena på att springa milen till att klara av ett tufft pass på gymmet med 6 set knäböj på 80-90% av 1RM osv. ?

Vad är era erfarenheter av att köra sprintar och/eller skivstångskomplex som komplement eller substitut för "traditionell" konditionsträning?

Mina är att jag kör skivstångskomplex 3-4set med 1-2min vila totalt 30reps/komplex (övningarna är rumänska marklyft, skivstångsrodd, hängvändning med kickstöt, knäböj atg) samt 200meters sprinter 2-3st med några minuters vila mellan.

Jag upplever att detta gav mig samma effekt som joggning 20min 2-3ggr i veckan gjorde med mindre tidsåtgång och mindre känningar i knän och benhinnor (färre steg fast högre impulsöverföring i varje steg). Dessutom brukar jag tänka mig det är mer muskelbesparande än vad tex. joggning är.

Fishtank
2012-11-04, 23:45
Vet inte riktigt hur överföringen är men själv känner jag att God kondis hjälper enormt under längre pass.
Själv vill jag nog säga att det är ytterst svårt att ersätta löpning med något som ger alla fördelarna som löpning ger.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

NNIF
2012-11-04, 23:50
Vet inte riktigt hur överföringen är men själv känner jag att God kondis hjälper enormt under längre pass.
Själv vill jag nog säga att det är ytterst svårt att ersätta löpning med något som ger alla fördelarna som löpning ger.



Vilka fördelar tänker du på? Vilka kommer man (eventuellt) att missa?

Gör en smiley så att alla förstår att jag är glad och frågvis och inte kaxig och har dålig attityd, här kommer den: :)

mikaelj
2012-11-05, 00:00
Det Beror På. Om du springer milen på 40 kan du säkert vara bra på fina kriterier i knäböj, men eftersom ditt max skulle vara 50 kg är det inte särskilt relevant ;-) Ge exempelsiffror!
Postat via en mobil enhet

Fishtank
2012-11-05, 00:08
Nu känner jag mig tyvärr inte nog insatt i skillnaden på kroppens respons om man jämför sprint och distans.

I de perioder jag bara kört backintervaller har jag återhämtat mig klart långsammare än de gånger jag kört distans som prio och intervallerna som komplement.
Sen att sprint sliter mer förutsatt att ditt löpsteg är korrekt vid distans är också en faktor.
Tänk också på att om du ska sprinta så kommer du behöva värma upp med vanlig löpning om du inte vill riskera skador i onödan.

Observera att allt ovan är egna observationer och anekdotiska bevis vilket kan innebära att allt är helt fel.

Min nuvarande miltid är runt 49 vilket inte är någon topptid och mitt 1 RM i böj är för närvarande 150.
Siffror åt mikaelj.

Själv anser jag att alla bör försöka implementera lite cardio varje vecka för hälsa, välmående och resultat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

NNIF
2012-11-05, 00:20
Det Beror På. Om du springer milen på 40 kan du säkert vara bra på fina kriterier i knäböj, men eftersom ditt max skulle vara 50 kg är det inte särskilt relevant ;-) Ge exempelsiffror!


haha ja det har du rätt i

men jag tänker mig en person som har styrketräning med fokus på styrka eller volym. Dvs ingen som morty direkt utan en random hobbybyggare eller en person som tränar STYRKELYFTS-INSPIRERAT, 4-5 pass i veckan på gymmet.

kan skivstångskomplex och/eller sprintar vara ett bättre alternativ för dem?

edit jag har nog fan aldrig sprungit milen en enda gång så kan inte ge siffror på det hahaha

NNIF
2012-11-05, 00:25
Nu känner jag mig tyvärr inte nog insatt i skillnaden på kroppens respons om man jämför sprint och distans.

I de perioder jag bara kört backintervaller har jag återhämtat mig klart långsammare än de gånger jag kört distans som prio och intervallerna som komplement.
Sen att sprint sliter mer förutsatt att ditt löpsteg är korrekt vid distans är också en faktor.
Tänk också på att om du ska sprinta så kommer du behöva värma upp med vanlig löpning om du inte vill riskera skador i onödan.

Observera att allt ovan är egna observationer och anekdotiska bevis vilket kan innebära att allt är helt fel.



Jag välkomnar alla slags observationer och erfarenheter i denna tråd! :)

Jag brukar/brukade tom värma upp inför joggning genom att promenera raskare och raskare och jogga upp till tempo under minst 5minuter, så klart att en liknande rutin bör existera även om man har som mål att sprinta.

Vet inte om det sliter mera, det är ju mycket färre steg, men samtidigt är impulsöverföringen mycket större än vid joggning... en riskkalkyl vore på sin plats här kanske?

skivstångskomplex då? Erfarenheter och synpunkter?

mikaelj
2012-11-05, 07:38
Löpning har noll överföring till styrketräning; skivstångskomplex har det. Det är väl intressant?

Jag borde fixa milen på 50 minuter, knäböj 200 kg. Den nivån är nog inga större problem, dock hänger det ihop med i vilka perioder du tränar det. Bästa periodiseringen är att fokusera på en sak i taget och underhållsträna det andra.

Men när min knäböj går upp några tiotal kilon så skulle antagligen min milentid öka ordentligt, alternativt om jag skulle in på 45 minuter skulle min knäböj ta rejält med stryk.

Henrik L
2012-11-05, 08:18
Nu är jag ingen kännare men det finns ju några längre inlägg på träningslära.se som jag tyckte var väldigt intressant om just periodisering och att kombinera styrketräning med god kondition.

OM jag minns rätt, orkar inte sätta mig och läsa igenom det igen nu, så rekommenderas det (med visst forskligt underlag) att man periodiserar så att man kör högreps (7-12) tillsammans med långdistansträning och lågrepp (1-6) tillsammans med intervaller i 3 månader vardera.

I underlaget som den rekommendationen kom ifrån har jag för mig att de körde perioderisering på 3 månader. Sedan så tror jag att löpning generellt inte ansågs vara bästa träningsformen för gymmare utan att det borde finnas bättre. Tex Cykling. Dock var underlaget här sämre.

Ta allt detta med en nypa salt, var länge sedan jag läste detta. Vill bara poängtera att det finns en viss mängd forskning för bästa resultat och det är kanske mer där man bör kolla om är intresserad. Bryr man sig inte så mycket utan bara vill se hyggligt snygg ut och ha en bra kondis så spelar det nog inte så stor roll hur man gör.

NNIF
2012-11-05, 10:37
Löpning har noll överföring till styrketräning; skivstångskomplex har det. Det är väl intressant?

Jag borde fixa milen på 50 minuter, knäböj 200 kg. Den nivån är nog inga större problem, dock hänger det ihop med i vilka perioder du tränar det. Bästa periodiseringen är att fokusera på en sak i taget och underhållsträna det andra.

Men när min knäböj går upp några tiotal kilon så skulle antagligen min milentid öka ordentligt, alternativt om jag skulle in på 45 minuter skulle min knäböj ta rejält med stryk.

Så det skulle inte i teorin spela roll om jag kunde springa milen på 35min, jag skulle ändå kunna flåsa ihjälp mig och få maxpuls på 1set bänkpress 10reps @9?
Det tror jag inte på, någon form av överföring lär finnas men hur stor den är vet jag ej - det jag var ute efter var därför om fler än jag upplever att tex. skivstångskomplex har bättre överföring till denna typ av styrketräning

Anekdotisk fråga, för typ ett år sedan när du grejade 150kg i böjjen, vad sprang du milen på då?

NNIF
2012-11-05, 10:38
Ta allt detta med en nypa salt, var länge sedan jag läste detta. Vill bara poängtera att det finns en viss mängd forskning för bästa resultat och det är kanske mer där man bör kolla om är intresserad. Bryr man sig inte så mycket utan bara vill se hyggligt snygg ut och ha en bra kondis så spelar det nog inte så stor roll hur man gör.

Finns det forskning om sprinter samt skivstångskomplex?

Finns väl lite om sprintning, tex att det ökade mitokondrietillväxten.

Att det finns forskning om hur man kan och bör lägga upp traditionell konditionsträning vet jag existerar.

mikaelj
2012-11-05, 11:21
Så det skulle inte i teorin spela roll om jag kunde springa milen på 35min, jag skulle ändå kunna flåsa ihjälp mig och få maxpuls på 1set bänkpress 10reps @9?


Överföring som i användbarhet i din styrketräning. Konditionen får du förvisso, men du har samtidigt problemet att du inte kan vara stark och snabb samtidigt. (Just bänkpress tar på medelnivå inte lika mycket stryk som knäböj och marklyft.)

Anekdotisk fråga, för typ ett år sedan när du grejade 150kg i böjjen, vad sprang du milen på då?

10K på 49:31: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5158058&postcount=3730
5K på 22:20 (precis lagom): http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5111625&highlight=potatisjoggen#post5111625
3K på 12:32: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5130235&postcount=3606

Synd att det var sån infernalisk hetta när jag sprang Varbergsloppet. Vore kul att ha gjort ett 10K-lopp på 46.

NNIF
2012-11-05, 11:25
Va? Jag har överhuvudtaget inte pratat om huruvida du skulle flåsa ihjäl dig eller inte på ett set bänkpress. Om du läser igen vad jag skriver står det rätt tydligt att det är omöjligt att vara stark och snabb på längre distanser samtidigt.


Då kanske vi menar olika med "överföring"?

med överföring menar jag inte termer så som att bra kondition ökar ditt 1RM utan snarare om en förmåga att klara av relativt långa och tunga pass med bra fokus och låg puls, "gymkondis"

Din editerade post är bra, och det är ju just det jag var ute efter i denna tråd. För att traditionell konditionsträning har negativ inverkan på ens styrketräning är ju väldigt klarlagt, därför undrade jag om forsking och personliga erfarenheter om alternativ konditionsträning, tex sprinter och skivstångskomplex inverkan dels på styrka och dels på "gymkondis".

Tack för ditt förtydligande :)

brukar du köra sprinter och/eller skitstångskomplex micke?

mikaelj
2012-11-05, 11:27
med överföring menar jag inte termer så som att bra kondition ökar ditt 1RM utan snarare om en förmåga att klara av relativt långa och tunga pass med bra fokus och låg puls, "gymkondis"

Det är väldigt stor skillnad på kondition du får av löpning och kondition du får av att använda en skivstång. Hjärta osv., åt sidan har du alla muskler du faktiskt inte använder när du springer, som du använder när du tränar på gym.

Utöver en viss grundkondition är det bättre för dig att köra cirkelträning på gymmet utan vila.

NNIF
2012-11-05, 11:31
Det är väldigt stor skillnad på kondition du får av löpning och kondition du får av att använda en skivstång. Hjärta osv., åt sidan har du alla muskler du faktiskt inte använder när du springer, som du använder när du tränar på gym.

Utöver en viss grundkondition är det bättre för dig att köra cirkelträning på gymmet utan vila.

Denna skillnad verkade fishtank vara inne på med, vilka är de fördelar/skillnader som traditionell joggning ger som inte sprinter och skivstångskomplex kan ge? Rent konkret? :) vore kul att veta.

Ja cirkelträning är en bra grej med tror jag! Ser skivstångskomplex som en form av cirkelträning utförd under mycket kort tid.

Fler som kör skivstångskomplex/cirkelträning? Hur lägger ni upp det? Eller är det bara jag? hehe

Fishtank
2012-11-05, 11:52
Nja faktiskt aldrig prövat cirkel eller snabba skivstångskomplex annat än att jag brukar köra en 30 reppare bänk och en 30 reppare militärpress som uppvärmning på bröstpass.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Morty
2012-11-05, 12:03
Jag tror att skivstångskomplex ger den kondition som är viktigast för en gymtränande. Tillsammans med en del promenader och något sprint/backsprintpass per vecka så är man helt klart good to go!

Problemet med löpning/spinning för gymtränande är att det är jobbigt. Man blir trött och behöver en avsevärd tid för att återhämta sig. Innan man har väldigt bra kondis så kan det ta dagar att återhämta sig så pass att man kan kötta på i knäböj och marklyft av ett bra konditionspass. Skivstångskomplex med sina lätta vikter sliter väldigt lite på musklerna men stressar kärlsystemen rätt bra.

tjing
2012-11-05, 12:05
Jag tycker också god kondition hjälper mycket under hårda pass; med återhämtning mellan set, att klara fler reps innan mjölksyra osv.

NNIF
2012-11-05, 12:10
Jag tror att skivstångskomplex ger den kondition som är viktigast för en gymtränande. Tillsammans med en del promenader och något sprint/backsprintpass per vecka så är man helt klart good to go!

Problemet med löpning/spinning för gymtränande är att det är jobbigt. Man blir trött och behöver en avsevärd tid för att återhämta sig. Innan man har väldigt bra kondis så kan det ta dagar att återhämta sig så pass att man kan kötta på i knäböj och marklyft av ett bra konditionspass. Skivstångskomplex med sina lätta vikter sliter väldigt lite på musklerna men stressar kärlsystemen rätt bra.

tack för input! :)

Jag kör ibland skivstångskomplex på 70-80kg vilket motsvarar 77-89% av de vikter jag kör kickstötar/pushpressar med så när jag kör så pass tunga skivstångkomplex ser jag det som axelträning med :-)

oftast kör jag "bara" på 40-50kg dock, så man kan göra komplexen "tunga" om man vill :D

Jag tycker också god kondition hjälper mycket under hårda pass; med återhämtning mellan set, att klara fler reps innan mjölksyra osv.

Hur brukar du förvärva din kondition då? :) joggning?

krellik
2012-11-05, 13:30
Denna skillnad verkade fishtank vara inne på med, vilka är de fördelar/skillnader som traditionell joggning ger som inte sprinter och skivstångskomplex kan ge? Rent konkret? :) vore kul att veta.

Ja cirkelträning är en bra grej med tror jag! Ser skivstångskomplex som en form av cirkelträning utförd under mycket kort tid.

Fler som kör skivstångskomplex/cirkelträning? Hur lägger ni upp det? Eller är det bara jag? hehe

Jag kan snacka ur röven nu men traditionell "joggning" jämfört med skivstångsarbete ger väl lite olika adaptioner på hjärtat, har för mig att det även gällde skivstångskomplexer och liknande intensivare arbete. Muskeltillväxt av hjärtat kontra hur mycket som pumpas runt med varje slag. Typ, inte duktig på detta...;)

mikaelj
2012-11-05, 13:36
Denna skillnad verkade fishtank vara inne på med, vilka är de fördelar/skillnader som traditionell joggning ger som inte sprinter och skivstångskomplex kan ge? Rent konkret? :) vore kul att veta.

Joggning ger bara nackdelar, vilket är att man anpassar sig till att pyttsa ut lite kraft under lång tid, till skillnad från tvärtom som är vad du använder när du lyfter vikter.

entropy
2012-11-05, 13:43
Jag kan snacka ur röven nu men traditionell "joggning" jämfört med skivstångsarbete ger väl lite olika adaptioner på hjärtat, har för mig att det även gällde skivstångskomplexer och liknande intensivare arbete. Muskeltillväxt av hjärtat kontra hur mycket som pumpas runt med varje slag. Typ, inte duktig på detta...;)

Styrketräning med stora vikter ger tillväxt där hjärtat får tjockare vägg för att klara det höga blodtrycket. Konditionsträning ger tillväxt där hjärtat får större hålrum för att kunna pumpa ut mer blod per slag.

Skivstångskomplex lär inte ge tjockare hjärtvägg i alla fall, då sådan anpassning sker p.g.a. stort tryck snarare än intensivt arbete.

entropy
2012-11-05, 13:47
För övrigt verkar Robin Sjögren köra mycket gymanpassad konditionsträning:
http://www.youtube.com/watch?v=L1EexNLVqps
http://www.youtube.com/watch?v=3Y3tm1HtRk4

krellik
2012-11-05, 14:03
Styrketräning med stora vikter ger tillväxt där hjärtat får tjockare vägg för att klara det höga blodtrycket. Konditionsträning ger tillväxt där hjärtat får större hålrum för att kunna pumpa ut mer blod per slag.

Skivstångskomplex lär inte ge tjockare hjärtvägg i alla fall, då sådan anpassning sker p.g.a. stort tryck snarare än intensivt arbete.

Lite bättre förklaring där ja;)

Nä det låter rimligt, har bara nånstans i bakhuvudet att Joel Jamieson som är en känd mma fystränare skrev något om att han inte gillade skivstångskomplexer av den anledningen, men i ärlighetens namn kändes det som att det inte var helt 100%...

Egna upplevelser känns som att skivstångskomplexer ger ganska mycket bang for the buck men att de kan ta rätt mycket ur en om man inte är försiktig, kanske mer än man får tillbaka om fokusen är främst styrka.

NNIF
2012-11-05, 14:03
Styrketräning med stora vikter ger tillväxt där hjärtat får tjockare vägg för att klara det höga blodtrycket. Konditionsträning ger tillväxt där hjärtat får större hålrum för att kunna pumpa ut mer blod per slag.

Skivstångskomplex lär inte ge tjockare hjärtvägg i alla fall, då sådan anpassning sker p.g.a. stort tryck snarare än intensivt arbete.

okej, så lågintensiv cardio under längre tid = mer blod per slag = mer syre per slag

högintensiv cardio under kortare tid = tjockare väggar och bättre motstånd mot högt blodtryck

check! :)

krellik
2012-11-05, 14:06
okej, så lågintensiv cardio under längre tid = mer blod per slag = mer syre per slag

högintensiv cardio under kortare tid = tjockare väggar och bättre motstånd mot högt blodtryck

check! :)

Vill även minnas att det finns en del spekulation om att den typen av muskeltillväxt av hjärtat -kanske- inte är det allra bästa om det enbart är hälsan man är intresserad av. Även här finns det med 100% sannolikhet någon som kan förklara detta bättre än mej...

entropy
2012-11-05, 18:49
högintensiv cardio under kortare tid = tjockare väggar och bättre motstånd mot högt blodtryck


Nej, det var ju det jag försökte skilja på. Tunga lyft, tänk tyngdlyftning eller styrkelyft, ger tjockare hjärtvägg. Skivstångskomplex tillåter inte en vikt som är tung nog att orsaka särskilt högt blodtryck, framför allt inte jämfört med vad en stark individ kan hantera i maxlyft. Skivstångskomplex kommer alltså antagligen inte ge förtjockad hjärtvägg hos någon som styrketränar. Jag vet faktiskt inte om korta intensiva skivstångskomplex är tillräckligt för att ge någon tillväxtrelaterad anpassning av hjärtat öht, men i så fall bör det vara ökad slagvolym som är aktuellt.

Vill även minnas att det finns en del spekulation om att den typen av muskeltillväxt av hjärtat -kanske- inte är det allra bästa om det enbart är hälsan man är intresserad av. Även här finns det med 100% sannolikhet någon som kan förklara detta bättre än mej...

Det är sant att ett hypertrofierat hjärta är ett symptom för många hjärtsjukdomar, men den fysiologiska anpassningen till träning skiljer sig från denna och medför antagligen inga risker.

1 In general, cardiac hypertrophy (an increase in heart mass) is a poor prognostic sign. Cardiac enlargement is a characteristic of most forms of heart failure. Cardiac hypertrophy that occurs in athletes (physiological hypertrophy) is a notable exception.

2 Physiological cardiac hypertrophy in response to exercise training differs in its structural and molecular profile to pathological hypertrophy associated with pressure or volume overload in disease. Physiological hypertrophy is characterized by normal organization of cardiac structure and normal or enhanced cardiac function, whereas pathological hypertrophy is commonly associated with upregulation of fetal genes, fibrosis, cardiac dysfunction and increased mortality.

3 It is now clear that several signalling molecules play unique roles in the regulation of pathological and physiological cardiac hypertrophy.

4 The present review discusses the possibility of targeting cardioprotective signalling pathways and genes activated in the athlete's heart to treat or prevent heart failure.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1681.2007.04585.x/full

Sniggel
2012-11-05, 18:59
Min uppfattning är att man inte behöver någon direkt superkondition för att klara av ett 2½ timmars långt styrkepass (att träna enbart styrketräningen räcker gott för att få den "kondition" som behövs). Vad har längden på passet att göra med din kondition om vi snackar vanlig styrketräning? Det har mer att göra med din arbetskapacitet (eller hur pass länge du vilar mellan set och övningar :P).

Jag har inte upplevt några speciella fördelar av vanlig kondisträning som går att nyttja i ett styrkepass. Lyfter man tunga vikter med kort vila (10-30 sek) så brukar den träningen i sig få upp den konditionen som behövs för att klara av detta efter hand. Men renodlad kondisträning är jag tveksam om det ger några extra fördelar mer än att man kanske snabbare anpassar sig till sådan typ av styrketräning.

Nej jag tror nog att kondisträning främst har fördelar på just kondisen och hälsan , inte styrketräning.

Loke
2012-11-05, 19:04
Jag tror att skivstångskomplex ger den kondition som är viktigast för en gymtränande. Tillsammans med en del promenader och något sprint/backsprintpass per vecka så är man helt klart good to go!

Problemet med löpning/spinning för gymtränande är att det är jobbigt. Man blir trött och behöver en avsevärd tid för att återhämta sig. Innan man har väldigt bra kondis så kan det ta dagar att återhämta sig så pass att man kan kötta på i knäböj och marklyft av ett bra konditionspass. Skivstångskomplex med sina lätta vikter sliter väldigt lite på musklerna men stressar kärlsystemen rätt bra.

Min uppfattning är det rakt motsatta. Skivstångskomplex är så brutalt jobbigt om man vill ha någon progression att det inte är värt det annat än den som är väldigt otränad men motiverad. Iofs kan våra olika uppfattningar ligga i de krav vi ställer på oss sjäva i olika miljöer: Du som håller på med konditionssport har antagligen svårt att springa på den låga nivå jag gör, och därför ser du ren löpning som jobbigare än jag gör.

Morty
2012-11-05, 19:19
Min uppfattning är det rakt motsatta. Skivstångskomplex är så brutalt jobbigt om man vill ha någon progression att det inte är värt det annat än den som är väldigt otränad men motiverad. Iofs kan våra olika uppfattningar ligga i de krav vi ställer på oss sjäva i olika miljöer: Du som håller på med konditionssport har antagligen svårt att springa på den låga nivå jag gör, och därför ser du ren löpning som jobbigare än jag gör.

Jo, det är klart, desto bättre man blir på löpningen desto hårdare stressar det kroppen. Men man är dessutom bättre på att återhämta sig när man är vältränad. Detsamma gäller ju en duktig lyftare, böj på 200% av kroppsvikten sliter mycket men när man väl är där så har man även övat upp sin möjlighet till återhämtning. Om man då börjar jogga med dålig kondition men god möjlighet till återhämtning så är det nog inte så illa skulle jag tro.

z_bumbi
2012-11-05, 19:49
För hälsan funkar de flesta typerna av konditionsträning och man kan med fördel blanda ganska så friskt. Har man utöver hälsan ett uppsatt mål inom något annat område så ändras det hela men att säga att långdistans automatiskt skulle vara sämre än intervall rimmar lite illa med hur jag upplever att kroppen fungerar. Det beror minst lika mycket på hur mycket man pressar kroppen vid varje träningspass.

Skivstångskomplex kommer jag däremot nog aldrig att riktigt fatta som konditionsträning för den stora allmänheten, antingen kör man med så lätta vikter att man får en konditionseffekt och då ändras också tekniken för det stora flertalet eller så kör man så pass tungt att tekniken finns kvar (av tvång) men då gräver man i återhämtningen utan att konditionen tränas så effektivt.
Jämför man med att köra en del teknikträning på vikter som man kan teknikträna på och en del konditionsträning så tjänar de flesta på den varianten. Vill man blanda så kör teknikträning följt av övningar som faktiskt tränar konditionen effektivt och som dessutom har lägre skaderisker.
OBS! Jag säger inte att det är fel att köra komplex för att få kondition och är det den träningen som blir av så är det antagligen utmärkt men marknadsföringen av komplex är ibland lite väl överdriven.

NNIF
2012-11-05, 20:32
Skivstångskomplex kommer jag däremot nog aldrig att riktigt fatta som konditionsträning för den stora allmänheten, antingen kör man med så lätta vikter att man får en konditionseffekt och då ändras också tekniken för det stora flertalet eller så kör man så pass tungt att tekniken finns kvar (av tvång) men då gräver man i återhämtningen utan att konditionen tränas så effektivt.


Så body-pump är kasst med andra ord? Där kan vi snacka låga vikter *popcorn*

Vad spelar "ändringen av teknik vid för låga vikter" för roll?

Ja givetvis, kör man så pass tunga komplex att man börjar närma sig sina arbetsvikter i styrketräningen så så är det ju en del av styrketräningen.


Jämför man med att köra en del teknikträning på vikter som man kan teknikträna på och en del konditionsträning så tjänar de flesta på den varianten. Vill man blanda så kör teknikträning följt av övningar som faktiskt tränar konditionen effektivt och som dessutom har lägre skaderisker.
OBS! Jag säger inte att det är fel att köra komplex för att få kondition och är det den träningen som blir av så är det antagligen utmärkt men marknadsföringen av komplex är ibland lite väl överdriven.

Exempel på övningar?

Jag har inte sett någon marknadsförning alls för skivstångskomplex hehe

Men det är väl lite som med promenader kanske, är man så pass otränad att man får effekt av det, ja då är det väl träning?

NNIF
2012-11-05, 20:36
Nej, det var ju det jag försökte skilja på. Tunga lyft, tänk tyngdlyftning eller styrkelyft, ger tjockare hjärtvägg. Skivstångskomplex tillåter inte en vikt som är tung nog att orsaka särskilt högt blodtryck, framför allt inte jämfört med vad en stark individ kan hantera i maxlyft. Skivstångskomplex kommer alltså antagligen inte ge förtjockad hjärtvägg hos någon som styrketränar. Jag vet faktiskt inte om korta intensiva skivstångskomplex är tillräckligt för att ge någon tillväxtrelaterad anpassning av hjärtat öht, men i så fall bör det vara ökad slagvolym som är aktuellt.



Detsamma borde ju då gälla sprintar?

Är det tiden som är den begränsande faktorn? Är pulsen?

svenbanan
2012-11-06, 18:34
Vad spelar "ändringen av teknik vid för låga vikter" för roll?


Om du kör en massa repetitioner militärpress med lätt stång som du gör med slarvig/felaktig teknik. Så blir ju det detsamma som att du nöter in en felaktig teknik. Dvs du tekniktränar fast det du lär dig är skit. När du sedan ska lyfta tungt, så är det skräptekniken som sitter i ryggmärgen, och du är svagare (eller så kanske du skadar dig).

z_bumbi
2012-11-06, 20:32
Så body-pump är kasst med andra ord? Där kan vi snacka låga vikter *popcorn*

Nej det är inte kasst men det är väldigt svårt att öka sin kondition eller styrka efter att man fått de första nybörjarökningarna via bodypump. Man bränner däremot fortfarande energi, bibehåller insulinkänslighet, borde kunna påverka blodfetter etc.

NNIF
2012-11-06, 23:11
Om du kör en massa repetitioner militärpress med lätt stång som du gör med slarvig/felaktig teknik. Så blir ju det detsamma som att du nöter in en felaktig teknik. Dvs du tekniktränar fast det du lär dig är skit. När du sedan ska lyfta tungt, så är det skräptekniken som sitter i ryggmärgen, och du är svagare (eller så kanske du skadar dig).

Ah ja givetvis, men såå många skräprepetitioner blir det inte för min del, dessutom är jag verkligen nazi med tekniken även om det är låga vikter (bryggar som en tok i bänkpress på 20kg tex)

På samma sätt blir det ju kontraproduktivt att säga att man ska värma upp mycket med lättare vikter / endast stången sedan slavar man där med utförandet.. lite samma fälla/sak

NNIF
2012-11-06, 23:13
Nej det är inte kasst men det är väldigt svårt att öka sin kondition eller styrka efter att man fått de första nybörjarökningarna via bodypump. Man bränner däremot fortfarande energi, bibehåller insulinkänslighet, borde kunna påverka blodfetter etc.

Okej, ja klart, och det är ju samma med skivstångskomplex, man ökar snabbt i början.. men sen då?

Går ju att lägga till en repetition, minska setvilan osv

Men jag tänker mig som sagt inte s-komplex eller sprintar för ren konditionsträning, dvs träning enbart för att kunna få bättre och bättre kondition, utan som ett medel för att få/bibehålla god hälsa och kanske att man orkar med lite längre gympass.

EkarN
2012-11-06, 23:13
När jag körde mycket skivstångskomplex tyckte jag att arbetskapaciteten ökade på gymmet. Man vart inte riktigt lika slut helt enkelt.

kberg
2012-11-06, 23:52
Okej, ja klart, och det är ju samma med skivstångskomplex, man ökar snabbt i början.. men sen då?

Går ju att lägga till en repetition, minska setvilan osv

Men jag tänker mig som sagt inte s-komplex eller sprintar för ren konditionsträning, dvs träning enbart för att kunna få bättre och bättre kondition, utan som ett medel för att få/bibehålla god hälsa och kanske att man orkar med lite längre gympass.

Vad räknar du som sprint?

NNIF
2012-11-07, 00:12
Vad räknar du som sprint?

säg 100-400 meter så fort man kan