handdator

Visa fullständig version : Hur orkar ni med vilodagar?


Glutenkatt
2012-11-04, 19:56
Tjena.

Sen jag började träna så har de varit helt olidligt att vara helt ledig en dag. Oavsett om jag äter mycket eller lite på vilodagen så är jag helt sjukt rastlös och nästintill neurotisk.

Jag styrketränar 4ggr i veckan, jijutusu 1 gång och innebandy en kväll.
Så en dag i veckan är jag helt ledig. Ibland har jag jobb men för de mesta är det en väldigt ledig dag. Vilket kan vara nyttigt, om man lär sig att hantera det.

Vill helst inte ut och löpträna för att bli av med sprallet, då jag bulkar och känner dessutom att jag måste lära mig hur man har en dag där man inte gör nånting.

Finns det några allmänt vedertagna tips på hur man kan göra för att bli lite mer lugn och sansad? Något i kosten jag kan tänka på?
Hur blir ni själva på en vilodag?

*flex*

RykteT
2012-11-04, 20:04
Jag har samma "symptom" som du har! ;)

Bästa medicinen för mig är att gå en långpromenad eller verkligen övertala sig själv om hur bra det är för ens muskler att vila!

rolf
2012-11-04, 20:04
Rent spontant tänker jag "träna hårdare på träningsdagarna då". Utan att försöka vara otrevlig på nåt sätt. Jag resonerar bara, om man inte uppskattar vilodagarna så har man kanske inte ansträngt sig så mycket man borde/kunnat. Därmed inte sagt att alla pass ska vara så man går i väggen.

nattzor
2012-11-04, 20:08
Du kan alltid bara gå ut och ta en promenad eller köra ett lättare pass på gymmet.

Fishtank
2012-11-04, 20:10
Jag har inga vilodagar.

Glutenkatt
2012-11-04, 20:11
Rent spontant tänker jag "träna hårdare på träningsdagarna då". Utan att försöka vara otrevlig på nåt sätt. Jag resonerar bara, om man inte uppskattar vilodagarna så har man kanske inte ansträngt sig så mycket man borde/kunnat. Därmed inte sagt att alla pass ska vara så man går i väggen.

Tror inte de är problemet. Min hårdaste träningsdag är kanske onsdag då det är jobb 7-4 (har ett fysiskt arbete där jag arbetar med kroppen hela tiden), sen är det 7km cykel hem, äta, vänta 45min-1tim, styrketräning i ~1 timme, hem och äta, jijutsu innan jag smält maten.

Träning från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Det är några andra dagar som de blir så också.

De spelar ingen roll, är jag ledig på torsdagen så blir jag rastlös så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

StarkaUlf
2012-11-04, 20:14
Skaffa någon annan hobby att syssla med på vilodagarna.

Glutenkatt
2012-11-04, 20:14
Jag har samma "symptom" som du har! ;)

Bästa medicinen för mig är att gå en långpromenad eller verkligen övertala sig själv om hur bra det är för ens muskler att vila!

Ja! Jag har tänkt att träna lite smått sådär. Köra lite konditionsträning som typ simning, löpning.. Ska en promenad ha någon "effekt" så måste den vara svinlång.

Fast jag har försökt undvika det också. Just för att jag inte vill belöna ett träningsnarkoman-beteende. Jag vill inte belöna hjärnan när den säger "TRÄNA!!!"

Vunnis
2012-11-04, 20:16
Gör någonting annat än att "träna".

Stjarnan
2012-11-04, 20:18
Du skriver att du inte vill löpträna pga att du bulkar.. Varför måste då promenaden vara svinlång för att ge effekt om det inte är det du är ute efter?

Perramja
2012-11-04, 20:20
När man läser dina övriga inlägg tillsammans med detta så verkar faktiskt din inställning till kost och träning vara på gränsen till ohälsosam!

Glutenkatt
2012-11-04, 20:23
Gör någonting annat än att "träna".

Förstår inte ens lite av varför du satte träna inom situationstecken, så jag tolkar det bara som en rak mening.

Problemet är ju att jag blir rastlös om jag inte konditions/styrketränar. Sen den andra grejen är att jag behöver hitta ett sätt att "vara okej" med att ha en helt ledig dag.

Möjligt att tråden blir lite pseudofilosofisk men då får de vara så.

Glutenkatt
2012-11-04, 20:24
När man läser dina övriga inlägg tillsammans med detta så verkar faktiskt din inställning till kost och träning vara på gränsen till ohälsosam!

Intressant! Varför tycker du det?

Spartansk
2012-11-04, 20:25
Rita en teckning,

Squamata
2012-11-04, 20:28
Jag har inga planerade vilodagar, tränar hellre 30-45 min varje dag och håller en rutin igång som jag mår bra av.. Att kötta 2timmar+ 3 gånger i veckan är svårare för mig att hålla under långa perioder.

Träna på så mycket du vill och tycker är roligt är mitt tips, de du får tänka på är att sköta kosten bra samt sova ordentligt.. Även att dra ner på volymen på träningspassen är att föredra om du börjar känna dig sliten =)

Glutenkatt
2012-11-04, 20:30
Du skriver att du inte vill löpträna pga att du bulkar.. Varför måste då promenaden vara svinlång för att ge effekt om det inte är det du är ute efter?

Jag var nog otydlig.. Att promenaden ger effekt menade jag som att promenaden dämpar rastlösheten, tar bort lite av de sensationerna. Inte kroppslig effekt.

Stjarnan
2012-11-04, 20:32
Jag var nog otydlig.. Att promenaden ger effekt menade jag som att promenaden dämpar rastlösheten, tar bort lite av de sensationerna. Inte kroppslig effekt.

Ahh då är jag med dig!
Jag brukar planera in städning, tvättning, fixa matlådor osv på vilodagarna för att hålla mig sysselsatt:)

Spartansk
2012-11-04, 20:34
En enda löprunda i veckan lär väl inte vara så katabolt, förresten?

Eddie Vedder
2012-11-04, 20:40
Läs.

Glutenkatt
2012-11-04, 20:40
Ahh då är jag med dig!
Jag brukar planera in städning, tvättning, fixa matlådor osv på vilodagarna för att hålla mig sysselsatt:)

De är schysst! De försöker jag också göra. Städa, tvätta och bjuda hem folk hjälper mig ibland att slappna av.

En enda löprunda i veckan lär väl inte vara så katabolt, förresten?

Fast då kör jag innebandy en dag i veckan också, ett absurt hårt 2 timmars pass.
Om det gör någon skillnad..

Läs.

Usch vad tråkigt. De hade tiodubblat min rastlöshet.

Spartansk
2012-11-04, 20:42
Fast då kör jag innebandy en dag i veckan också, ett absurt hårt 2 timmars pass.
Om det gör någon skillnad..

Jag tänker tvärtom; med tanke på din jiujitsu och din innebandy så känns det som om en löprunda inte borde göra så mycket varken från eller till.

Glutenkatt
2012-11-04, 20:55
Jag tänker tvärtom; med tanke på din jiujitsu och din innebandy så känns det som om en löprunda inte borde göra så mycket varken från eller till.

De har du kanske rätt i.

Beelz
2012-11-04, 21:41
Gör saker; tex åker och handlar elelr tittar i affärer, eller spelar massa tvspel.. alt åka till kompisar

Pretorian
2012-11-05, 08:02
Finns det några allmänt vedertagna tips på hur man kan göra för att bli lite mer lugn och sansad?

Skaffa en hobby som inte har med träning att göra om det nu är så att du vill ha en helt träningsfri dag. Längtar efter att träna så är det väl bara att göra det.

nitz
2012-11-05, 08:22
Trots att jag verkligen gillar att träna så gillar jag vilodagar, då får man ägna sig åt alla andra intressen man har utanför träningen :)

blondyz
2012-11-05, 10:19
Tycker det är gött att ha dagar då och då där man kan sova ut, ta sig tid att laga frukost och lunch i lugn och ro, gå och pula lite hemma med sådant som behöver göras och sen träffa polare och käka middag, glo film, hitta på något (beror ofta på säsong, sommaren är guld värd)..

Efter en ordentlig sådan dag, där jag inte känner att jag har fler åtaganden att hantera än att jag egentligen skulle kunna ligga rätt upp och ner i sängen tvärvänt hela dagen, men ändå gör lite nytta, får social kontakt m.m. får mig att känna mig taggad på "vardagslivet" väldigt snabbt, det händer att man tröttnar lite lätt på skola/jobb/whatever och allt vad det innebär.

Reaper123
2012-11-05, 11:03
Nu har jag aldrig mer än en vilodag/vecka, mest pga att jag tränar och äter på ett sätt som gör att min kropp inte behöver mer återhämtning än så...

Men brukar försöka ha söndagar heliga och då kör jag yoga och matlagning för nästkommande vecka = ett par timmar går åt till annat än ligga på soffan, men i övrigt är det ingen fysiska aktiviteter mer än det sistnämda :D

Är väl både bra och dåligt att inte kunna sitta still, men inbillar mig själv att jag vinner på att åtminstone inte köra i 110 varje dag!

gymjander
2012-11-05, 12:06
Jag gillar alltid träningsdagar mest, men har börjat uppskatta vilodagar mycket mer senaste tiden. Detta pga att jag kör mer hårt och målmedvetet på gymmet, så jag uppskattar vilan och försöker boka in andra saker på just de dagarna.

tjing
2012-11-05, 12:19
Ja det där är lite av ett evigt problem. Gillar man att röra på sig, är någorlunda "bra" på det och dessutom vill träna mer än bara styrketräning (d v s även konditionsträning eller någon sport) blir det lätt väldigt mycket träning.

Vilket ju såklart är skönt i stunden eftersom träning ändå har väldigt positiva effekter på vårt mående och lätt ger upphov till ett visst träningsberoende. Endorfiner, dopamin, katekolaminer, kortisol osv är potenta ämnen och påverkar och färgar vår syn på tillvaron och omgivningen.

I längden kan det dock bli lite för mycket av det goda ibland och man blir sliten istället, så det gäller att hitta en balans. Jag brukar själv ofta försöka gå en lång promenad i raskt tempo på en vilodag eftersom det inte ligger för mig att ta det alltför lungt och för att lätt "träning" kan främja återhämtningen.

Glutenkatt
2012-11-05, 13:49
Tacka och bockar för alla tips och råd.

De är lite trist ibland att man bara verkar ha 2 växlar, 100% eller 0%.. För jag förstår vikten av att kunna uppskatta vila och avslappning, och när jag själv har perioder där jag kan sitta still eller bara "hänga" och ändå må bra så är det ju fantastiskt gött.

Kanske är det psykiskt, och en sak jag behöver vara mer förberedd på bara. Planera in lättare aktiviteter som promenad, umgänge, hushållssysslor osv.

smeander
2012-11-05, 15:55
Strunta i vilodagen om du känner för det..



Sent from a cordless device.

Glutenkatt
2012-11-05, 16:33
Strunta i vilodagen om du känner för det..



Sent from a cordless device.

Vila är sjukt viktigt. För resultat av träningen, men också för ditt välmående i allmänhet.

King Grub
2012-11-05, 16:35
Visst, men man bör vila när man själv behöver, inte därför att någon sagt eller skrivit att man måste vila då eller då.

Oxe
2012-11-05, 17:03
Jag skulle spontant säga Yoga... Det är inte så lätt som man tror och skall hjälpa en att lära sig att slappna av lite win win

Glutenkatt
2012-11-05, 17:19
Visst, men man bör vila när man själv behöver, inte därför att någon sagt eller skrivit att man måste vila då eller då.

Nej det vet jag. Jag vill dock ha en vardag där träning och inaktivtet varvas, vill inte bli så beroende av träning så jag får panik om jag tar de lugnt en dag i veckan.

Jag skulle spontant säga Yoga... Det är inte så lätt som man tror och skall hjälpa en att lära sig att slappna av lite win win

Yoga är inte min grej riktigt. Däremot så försöker jag slå av allt som heter elektronik och bara sitta stilla i total tystnad en timme eller så. Det är konstigt men otroligt skönt när man "lyckas" och kommer in i det.

Deadandlivin
2012-11-05, 17:21
Personligen gymmar jag 6 gånger i veckan.

Lördag är min vilodag eftersom fredagar tenderar att bli väldigt vilda.
På vilodagen går jag upp senare och spelar WoW eller gitarr och kollar på serier. Intaget är alltid extremt lågt på lördag/söndag som kompensation för fredagars frosseri på dryga 7000 kcal.

Mitt tips. Hitta något annat att göra än att träna. Serier, filmer, musik, datorspel, internet et.c.

Detta är grejjerna som, om de nöter sig fast tillräckligt bra kan få dig att överväga att skippa vissa träningsdagar som hos vanliga dödliga. Då ere bara o köra PWOo springa till gymmet dock.

mycketbrännvin
2012-11-05, 17:32
Man kan ju t.ex ha en stretchdag eller jucka vader som int påverkar återhämtningen. Själv så presterar jag bra 3 dagar i sträck sedan behöver jag vila iaf 1 dag

Gober
2012-11-05, 17:35
Tränade tidigare med ett upplägg där jag körde 6ggr i veckan. Blev då rastlös på vilodagen, numera kör jag 4ggr i veckan och känner mig slutkörd tills det är dags att köra nästa pass. Jag antar att jag helt enkelt tränar hårdare pass och behöver vilodagen både fysiskt och mentalt.

Mouline
2012-11-05, 17:39
Tränade tidigare med ett upplägg där jag körde 6ggr i veckan. Blev då rastlös på vilodagen, numera kör jag 4ggr i veckan och känner mig slutkörd tills det är dags att köra nästa pass. Jag antar att jag helt enkelt tränar hårdare pass och behöver vilodagen både fysiskt och mentalt.

Exakt vad jag känner, gick in och körde samma pass 2ggr i veckan dvs,
Pull 1 Push 1 Ben 1
x 2 x 2 x 2
vila

Nu kör jag 3 bas (som ovan) och ett finlirar-pass då jag kör armar.

KalleTeodor
2012-11-05, 17:42
Börja ta i lite på gymmet så kommer du uppskatta dina vilodagar.

Zorgus
2012-11-05, 17:51
Jag tränar hårt/dubbla pass ibland på de övriga 6 dagarna. Då uppskattar man vilodagen.

Eddie Vedder
2012-11-05, 17:52
Usch vad tråkigt. De hade tiodubblat min rastlöshet.

Det där är ungefär som att säga att "filmer är bra". All text är inte densamma.

Strunta i vilodagen om du känner för det..



Sent from a cordless device.

+1

Vila är viktigt men det förutsätter ju också att behovet faktiskt finns.

speedy83
2012-11-05, 17:54
Kanske kommer mer naturligt när du får lite mer åtaganden i ditt liv :) själv hinner jag knappt fundera över om det är träningsdag eller inte då dagar/kvällar ofta är fulla med aktiviteter. När man då får en dag i total stillhet är det underbart!

Sen är det klart att man alltid är gladare de dagar man kan träna och lite sur när man missar ett pass eller dyl. Kan inte ens tänka mig hur det blir när man en dag får barn med!!

Glutenkatt
2012-11-05, 20:00
Börja ta i lite på gymmet så kommer du uppskatta dina vilodagar.

Jag kan försäkra dig att det inte är där problemet ligger.


Vila är viktigt men det förutsätter ju också att behovet faktiskt finns.

Det kan ju vara så att man av någon anledning har lärt bort behovet av vila.
En person med generaliserat ångest syndrom har ett behov att slappna av, men det sympatiska nervsystemet drar igång när det inte "ska" det egentligen.
Ibland får man känna efter och ibland får man försöka se det mer rationellt.

Kanske kommer mer naturligt när du får lite mer åtaganden i ditt liv :) själv hinner jag knappt fundera över om det är träningsdag eller inte då dagar/kvällar ofta är fulla med aktiviteter. När man då får en dag i total stillhet är det underbart!

Sen är det klart att man alltid är gladare de dagar man kan träna och lite sur när man missar ett pass eller dyl. Kan inte ens tänka mig hur det blir när man en dag får barn med!!

Jepp, du har helt rätt. Fast jag har ändå ganska mycket att göra i övrigt också. Träffar kompisar några gånger i veckan.
Det kan ju finnas väldigt många orsaker som är svåra att bara peka ut. En utlandsresa kanske skulle göra mig gött!

Phil Heath
2012-11-06, 13:32
börja ta i lite på gymmet så kommer du uppskatta dina vilodagar.

+1

cero
2012-11-06, 14:49
Träffa vänner och hitta på roliga saker när du inte tränar.