handdator

Visa fullständig version : SVD: Vi lever i historiens största bluff


strikt
2012-11-04, 14:48
Läsvärd

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/vi-lever-i-historiens-storsta-bluff_7636778.svd

Galt
2012-11-04, 15:27
dags för en "facebook"(alt annat stort nätforum) grupp av dessa 15 miljoner arbetslösa ungdomar,kanske det händer något...spännande där ute i europa

Okej
2012-11-04, 15:31
Mycket bra artikel! Jag förstår inte hur någon i min ålder (20) vågar lita på att få en trygg anställning de kommande åren

Silencer
2012-11-04, 16:00
Sammanfattning tack, orkar inte läsa.

stolpskott
2012-11-04, 16:16
Sammanfattning tack, orkar inte läsa.

Unga har det sämre än tidigare generationer och det är de tidigare generationernas fel. Hoppas inte på jobb om du är ung. Slut.

pwnyou
2012-11-04, 16:25
Men kommer det inte vända igen efter finanskrisen är över?

Sniggel
2012-11-04, 16:36
Men kommer det inte vända igen efter finanskrisen är över?

Finanskrisen har väl redan varit över en gång? :p
Sen kom väl en ny...
Frågan är väl när finanskrisen egentligen började och när den kommer att sluta. Det kanske inte är så snart den kommer att sluta. Kanske det blir värre?

stolpskott
2012-11-04, 16:37
Men kommer det inte vända igen efter finanskrisen är över?

Jag tolkar artikeln som att författaren anser att ungas arbetslöshet inte är en konsekvens av finanskrisen, utan att de båda är en konsekvens av tidigare generationers handlingar.

Olegh
2012-11-04, 16:56
En kapitalistisk effekt. Eftersom modellen tillåts att diktera verkligheten, påverkas även de verkliga förutsättningarna som modellen är till för att beskriva.

Ergo, modellen måste modifieras allteftersom spelplanen ändras. Det är varken konstigt eller förvånande.

Mrs Robinson
2012-11-04, 16:59
efter finanskrisen är över?
If you only knew what is to come...

eternallord
2012-11-04, 17:06
En kapitalistisk effekt

Har inte ett dugg med kapitalism att göra. Cykliska kriser är en direkt och förutsägbar konsekvens av pengatryckning.

Olegh
2012-11-04, 17:12
Som är en effekt av styrmedel baserade på vedertagen ekonomisk teori (som inte fungerar).

Alltså jo.

thunder
2012-11-04, 17:12
Det är därför privatekonomi och logiskt tänkande inklusive källkritik måste prioritetas i skolan. Jag räknar med 0kr i pension från Sverige och den utgångspunkten borde alla unga ha.

Det finns inga gratis-luncher som man säger.

Det var bättre förr :)

C.E.J.
2012-11-04, 17:14
Hoppas inte på jobb om du är ung.

Det gör inget, arbetssamhället är bara en anomali i mänsklighetens historia.

Herr Oberst
2012-11-04, 17:16
Fast hur är det med köttberget nu då, borde inte 40-talisterna gått i pension snart? Det är ju det våra politiker pratat om i snart 20 år.

Fast det klart, vi har ju fått andra köttberg nu. Lågavlönade polacker och outbildade invandrare som kan arbeta svart för 40:-/timme

Amfksp
2012-11-04, 17:18
Som är en effekt av styrmedel baserade på vedertagen ekonomisk teori (som inte fungerar).

Alltså jo.

Kapitalism hade fungerat fint utan statligt ägda pengatryckande centralbanker, så nej.

Macroman
2012-11-04, 17:18
Som är en effekt av styrmedel baserade på vedertagen ekonomisk teori (som inte fungerar).

Alltså jo.

Det som händer nu är snarare ett ypperligt exempel på att ekonomisk teori stämmer.

Exdiaq
2012-11-04, 17:21
Men kommer det inte vända igen efter finanskrisen är över?

Det som överlever får se! Jag tror vi står inför ett rejält paradigm-skifte, men kan ha fel.

stridis
2012-11-04, 17:25
Fast hur är det med köttberget nu då, borde inte 40-talisterna gått i pension snart? Det är ju det våra politiker pratat om i snart 20 år.


En del av de jobben finns inte kvar längre, bortrationaliserat i dagens tidevarv eller helt enkelt helt obsoleta arbetsuppgifter.

C.E.J.
2012-11-04, 17:27
Det som överlever får se! Jag tror vi står inför ett rejält paradigm-skifte, men kan ha fel.

Javisst, snart invaderar Ryssland världen och skrattar åt att vi trodde att de hade nedrustat.

Exdiaq
2012-11-04, 17:36
Javisst, snart invaderar Ryssland världen och skrattar åt att vi trodde att de hade nedrustat.

Njaa, tror jag väl inte riktigt, men säger du det så!

Mrs Robinson
2012-11-04, 17:36
Istället för att gnälla kan nu utbilda er och skaffa kompetens för arbeten som inte en bärplockare kan ta för 40kr/h.

Okej
2012-11-04, 17:44
Istället för att gnälla kan nu utbilda er och skaffa kompetens för arbeten som inte en bärplockare kan ta för 40kr/h.

Ja, för alla vet ju att det bästa sättet att komma ur en hög arbetslöshet är att utbilda fler personer och därmed utöka efterfrågan på arbetsplatser med ett fortsatt dåligt utbud. Så länge du inte menar att man borde utbilda sig till något yrke där det råder brist på arbetskraft. Lust att berätta vilka yrken?

feyin
2012-11-04, 17:48
På tal om utbildning kanske man ska börja ta tillvara på människors passioner: det finns oändligt med information att förädla till kunskap i böcker och internet (!). Lever du för någonting, att spela schack kanske, bli den bästa schackvetaren du kan bli så har du din utbildning där. Dock får du inget snyggt examensbevis, men jag tror du överlever.

Amfksp
2012-11-04, 17:48
Ja, för alla vet ju att det bästa sättet att komma ur en hög arbetslöshet är att utbilda fler personer och därmed utöka efterfrågan på arbetsplatser med ett fortsatt dåligt utbud. Så länge du inte menar att man borde utbilda sig till något yrke där det råder brist på arbetskraft. Lust att berätta vilka yrken?

Lärare och läkare är två yrken med hög medelålder och relativt få utbildade mot vad som beräknas behövas i framtiden.

PixelMiner
2012-11-04, 17:51
Det mest intressanta är väl att 40-talist generationen har fixat massor av fina förmåner för sig själv och skickat räkningen till de yngre generationen. Och många av fördelarna som de införde har de sedan insett att det inte håller ekonomiskt, så de har tagit bort dem för yngre generationer.

T.ex. räntebidrag, ATP-pensionsystemet, osv...

Mrs Robinson
2012-11-04, 17:55
Ja, för alla vet ju att det bästa sättet att komma ur en hög arbetslöshet är att utbilda fler personer och därmed utöka efterfrågan på arbetsplatser med ett fortsatt dåligt utbud. Så länge du inte menar att man borde utbilda sig till något yrke där det råder brist på arbetskraft. Lust att berätta vilka yrken?Nej jag uppmanar inte alla att utbilda sig till konstnärer på konsthögskolan. Behöver jag ens påpeka det?

stridis
2012-11-04, 18:11
Lärare och läkare är två yrken med hög medelålder och relativt få utbildade mot vad som beräknas behövas i framtiden.

Att bli lärare är ju ingen vidare investering om man ser till livslönen, man går nog antagligen back på att plugga till lärare.

Antalet utbildningsplatser till läkare hålls väldigt lågt, så att bli läkare om man tänkt plugga i Sverige är inte lätt.

Amfksp
2012-11-04, 18:15
Att bli lärare är ju ingen vidare investering om man ser till livslönen, man går nog antagligen back på att plugga till lärare.

Antalet utbildningsplatser till läkare hålls väldigt lågt, så att bli läkare om man tänkt plugga i Sverige är inte lätt.

Går back? Jämfört med vad? Det är gratis att utbilda sig om du inte visste det. Medellönen för lärare ligger runt 25 000, en fullt rimlig lön som går utmärkt att klara sig på. DU är 90-talist gissar jag på, alla tror man kommer tjäna 100 000 i månaden i den åldergruppen verkar det som.
Tänk innan du skriver.

Okej
2012-11-04, 18:18
På tal om utbildning kanske man ska börja ta tillvara på människors passioner: det finns oändligt med information att förädla till kunskap i böcker och internet (!). Lever du för någonting, att spela schack kanske, bli den bästa schackvetaren du kan bli så har du din utbildning där. Dock får du inget snyggt examensbevis, men jag tror du överlever.

Jag är helt med dig på denna. Jag väntar på den dagen arbetsgivarna öppnar upp sina ögon och börjar kolla på faktiskt kunskap och inte vilket lärosäte man pluggat på

Lärare och läkare är två yrken med hög medelålder och relativt få utbildade mot vad som beräknas behövas i framtiden.

Som någon nämnde, lärare är knappast någon investering och jag tycker det är otroligt synd om de lärare som är passionerade som får sån pisslön. Inte alla kan bli läkare, vad ska dom göra? Vanliga icke-akademiska jobb så som ICA etc finns ju inte på din karta för det skulle ju de polska bärplockarna ta. Arbetsmarknaden börjar bli mätt, det kommer bli färre och färre platser då allt fler företag strävar efter att bli mer och mer kostnadseffektiva. I USA har småföretagare problem att anställa pga att alla regleringar gynnar endast arbetstagaren, kombinera detta med ett land som är förälskat i stämningar så har du en jävla soppa.

stridis
2012-11-04, 18:21
Går back? Jämfört med vad? Det är gratis att utbilda sig om du inte visste det. Medellönen för lärare ligger runt 25 000, en fullt rimlig lön som går utmärkt att klara sig på. DU är 90-talist gissar jag på, alla tror man kommer tjäna 100 000 i månaden i den åldergruppen verkar det som.
Tänk innan du skriver.

Du tappar ett antal år i arbete(om vi gör det något artificiella antagandet att du har jobb hela tiden) och vissa tar CSN-lån ---> du måste ha högre lön för att kompensera. Vissa gymnasieyrken eller farligare/obekväma jobb ger också klirr i kassan, så...

Sedan så är det medellönen, det betyder inte att en nybakad börjar på den lönen automatiskt.

För övrigt så är jag född -81.

Amfksp
2012-11-04, 18:26
Du tappar ett antal år i arbete(om vi gör det något artificiella antagandet att du har jobb hela tiden) och vissa tar CSN-lån ---> du måste ha högre lön för att kompensera. Vissa gymnasieyrken eller farligare/obekväma jobb ger också klirr i kassan, så...

Sedan så är det medellönen, det betyder inte att en nybakad börjar på den lönen automatiskt.

För övrigt så är jag född -81.

Givetvis, men kan ju fan inte räkna på ingångslönen när man ser på inkomst över tiden förstår du väl?
Vi talade om yrken som har stor chans att få jobb i framtiden, inte om jobb man blir skitrik på eller dylikt.

Säg att du tar fullt studielån dvs ca 60 000/år i 4 år. Det ger 240 000 i lån. Dina första 5 år som lärare tjänar du gissningsvis 1 350 000. Du skattar ca 30% vilket ger 945 000 kvar. Jag ser inte problemet.
CSN-återbetalning är ca 800kr/månad, det märks knappt.

Musken
2012-11-04, 18:30
Går back? Jämfört med vad? Det är gratis att utbilda sig om du inte visste det. Medellönen för lärare ligger runt 25 000, en fullt rimlig lön som går utmärkt att klara sig på. DU är 90-talist gissar jag på, alla tror man kommer tjäna 100 000 i månaden i den åldergruppen verkar det som.
Tänk innan du skriver.

Det är inte gratis att utbilda sig. Du borde fan tänka innan du skriver.

Amfksp
2012-11-04, 18:33
Det är inte gratis att utbilda sig. Du borde fan tänka innan du skriver.

Det är "gratis" i Sverige, dina levnadskostnader är inte gratis, med det har inget med utbildningen att göra.

Vilken lärarutbildning har du gått där dom tar betalt? Givetvis betalar man genom skatt, men det betalar du i efterhand när du är färdigutbildad.

stridis
2012-11-04, 18:39
Det är "gratis" i Sverige, dina levnadskostnader är inte gratis, med det har inget med utbildningen att göra.

Vilken lärarutbildning har du gått där dom tar betalt? Givetvis betalar man genom skatt, men det betalar du i efterhand när du är färdigutbildad.

Som jag sade tidigare har du gått back upp till 240 000 i lån under de åren istället för att ha jobbat och gått plus istället. Det finns yrken som ger ganska bra betalt utan mer än yrkesgymnasie plus eventuell intern utbildning så det är inte en självklar investering att bli lärare.

Du nämnde läkare, om du inte har lite flax så blir det att utbilda sig utomlands... angående att det är gratis i Sverige.

Sedan tillkommer iofs kurslitteratur men det är inga stora pengar.

Amfksp
2012-11-04, 18:44
Som jag sade tidigare har du gått back upp till 240 000 i lån under de åren istället för att ha jobbat och gått plus istället. Det finns yrken som ger ganska bra betalt utan mer än yrkesgymnasie plus eventuell intern utbildning så det är inte en självklar investering att bli lärare.

Du nämnde läkare, om du inte har lite flax så blir det att utbilda sig utomlands... angående att det är gratis i Sverige.

Sedan tillkommer iofs kurslitteratur men det är inga stora pengar.

Ja, det finns andra yrken som har bättre betalt, men för andra gången, det var inte det vi diskuterade. Det finns säkert 100 yrken som ger bättre betalt, men det var inte det som var ämnet.
Ämnet var: Yrken som har stor chans till fast jobb i framtiden.

Och nej, läkare handlar inte om flax, det handlar om att arbeta hårt och skriva bra högskoleprov/få bra betyg. Annars kan man som du säger, utbilda sig utomlands. Det finns stället, som t ex östeuropa där läkarutb. är relativt billiga och man kan låna det mesta av csn till väldigt bra ränta.

mij82
2012-11-04, 18:44
OHaN8bCfsyQ

stridis
2012-11-04, 18:48
Ja, det finns andra yrken som har bättre betalt, men för andra gången, det var inte det vi diskuterade. Det finns säkert 100 yrken som ger bättre betalt, men det var inte det som var ämnet.
Ämnet var: Yrken som har stor chans till fast jobb i framtiden.

Och nej, läkare handlar inte om flax, det handlar om att arbeta hårt och skriva bra högskoleprov/få bra betyg. Annars kan man som du säger, utbilda sig utomlands. Det finns stället, som t ex östeuropa där läkarutb. är relativt billiga och man kan låna det mesta av csn till väldigt bra ränta.

Det finns bristyrken även inom gymnasieutbildningar, så min poäng att det inte är en självklar investering står fast.

Så om jag har maxbetyg så kommer jag alltid in när jag vill på den ort jag vill?

Amfksp
2012-11-04, 18:51
Det finns bristyrken även inom gymnasieutbildningar, så min poäng att det inte är en självklar investering står fast.

Så om jag har maxbetyg så kommer jag alltid in när jag vill på den ort jag vill?

http://www.vhs.se/sv/Press1/Pressmeddelanden/Maxpoang-inte-langre-nodvandigt-for-att-bli-lakare/
Ja, sedan 2010.
Vissa kan givetvis vara fulla, men jag kan garantera att du kommer in på någon utb i Sverige med fullt betyg.

Edit: http://läkarstudent.se/antagning.html med 1.9 på HP verkar du vara garanterad på vilken ort du vill

stridis
2012-11-04, 18:55
http://www.vhs.se/sv/Press1/Pressmeddelanden/Maxpoang-inte-langre-nodvandigt-for-att-bli-lakare/
Ja, sedan 2010.
Vissa kan givetvis vara fulla, men jag kan garantera att du kommer in på någon utb i Sverige med fullt betyg.

Ok, kanske lite ouppdaterad på den fronten.

mikaelj
2012-11-04, 19:21
Det som händer nu är snarare ett ypperligt exempel på att ekonomisk teori stämmer.

Lyft blicken. Hur väl tycker du att hela dagens ekonomiska experiment med att trycka nya pengar fungerar? Att den ekonomiska teorin för den här situation stämmer är irrelevant.

Jag rekommenderar poddradiosändningen http://www.ICanFixAmerica.com och "What has government done to our money": http://mises.org/books/whathasgovernmentdone.pdf

Donner
2012-11-04, 19:53
Som 89a blir man ju mörkrädd av allt det här. Vad kan man bäst göra för att försäkra sig om att man inte får bo på gatan när man gått i pension? Jobba röven av sig och stoppa pengar i madrassen?

feyin
2012-11-04, 19:55
Som 89a blir man ju mörkrädd av allt det här. Vad kan man bäst göra för att försäkra sig om att man inte får bo på gatan när man gått i pension? Jobba röven av sig och stoppa pengar i madrassen?

Investera... Guld, fastigheter..

Donner
2012-11-04, 19:57
Investera... Guld, fastigheter..

Har köpt en lägenhet, just nu med befarad förlust men förhoppningsvis stiger den i värde någon gång.

Exdiaq
2012-11-04, 20:00
... fastigheter...

http://www.reactionface.info/sites/default/files/images/1310498381546.jpg

Macroman
2012-11-05, 10:08
Lyft blicken. Hur väl tycker du att hela dagens ekonomiska experiment med att trycka nya pengar fungerar? Att den ekonomiska teorin för den här situation stämmer är irrelevant.

Jag rekommenderar poddradiosändningen http://www.ICanFixAmerica.com och "What has government done to our money": http://mises.org/books/whathasgovernmentdone.pdf

Jag har aldrig hävdat att det är bra att trycka pengar. Det är det inte...

Det jag menade är att länder som lever över sina tillgångar får problem till slut. Det fattar väl alla att man inte kan låta folk i 45-årsåldern gå i pension (Grekland). När de dessutom undviker att betala skatt så har du gigantiska problem. Det största problemet nu är dock USAs enorma skuldbörda. Det är en tickande bomb...

tearz
2012-11-05, 10:36
Vive la Révolution!?

stridis
2012-11-05, 10:38
Det jag menade är att länder som lever över sina tillgångar får problem till slut. Det fattar väl alla att man inte kan låta folk i 45-årsåldern gå i pension (Grekland). När de dessutom undviker att betala skatt så har du gigantiska problem. Det största problemet nu är dock USAs enorma skuldbörda. Det är en tickande bomb...

USA spenderar galet på sin militär, sedan så rättar de inte mun efter matsäcken.
Iran har väl gått över till att sälja olja till kina utan att blanda in dollarn- det vanliga betalningsmedlet för oljetransaktioner, så petrodollarn håller ju på att krackelera, sedan så kommer USAs negativa handelsbalans att visa sig fullt ut när folk överger dollarn. Lite som att se galaxer krocka, det tar sin tid men tids nog så är kraschen ett faktum.:d

tearz
2012-11-05, 10:43
USA spenderar galet på sin militär, sedan så rättar de inte mun efter matsäcken.
Iran har väl gått över till att sälja olja till kina utan att blanda in dollarn- det vanliga betalningsmedlet för oljetransaktioner, så petrodollarn håller ju på att krackelera, sedan så kommer USAs negativa handelsbalans att visa sig fullt ut när folk överger dollarn. Lite som att se galaxer krocka, det tar sin tid men tids nog så är kraschen ett faktum.:d

Och det är bara jag som tror att en sån krasch skulle leda till fullskaligt krig ?
Om det inte redan hunnit blive det dvs...*whatever*

Galt
2012-11-05, 11:30
Och det är bara jag som tror att en sån krasch skulle leda till fullskaligt krig ?
Om det inte redan hunnit blive det dvs...*whatever*

Jo hade man lite mer pengar i madrassen vore kanske en sådan fastighet som denna bra att ha..inte för att man skulle känna sej trygg men vafan:-)

http://helahalsingland.se/hudiksvall/delsbo/1.5204333-tv-superhemligt-bergrum-till-salu

Asdf
2012-11-05, 12:09
Jag börjar starkt ogilla Svd. Det har vart en enormt låg nivå alltför länge nu som mer börjar likna Aftonbladet. Sådana här artiklar fanns även under våra morföräldrars tid och under våra föräldrars tid. Men då var det inte tal om arbetslöshet eller pensionskris utan om krig och svält. Inte för att det har med saken att göra men mer att allt kommer lösa sig

Om facken håller sig ur pensionsfrågan kanske vi i vår iphone-generation en dag får pension, men där sker det numera ett paradigmskifte så det kommer lösa sig

eng
2012-11-05, 12:10
Som 89a blir man ju mörkrädd av allt det här. Vad kan man bäst göra för att försäkra sig om att man inte får bo på gatan när man gått i pension? Jobba röven av sig och stoppa pengar i madrassen?

Beror på hur pessimistisk man är till samhällets förmåga att hålla ihop när det brakar ihop på riktigt.
Så kan det vara allt från vanligt pensionssparande i fonder till att köpa en gård på landet där man kan vara självförsörjande på allt.
Och varianter däremellan med att köpa fysiskt guld etc. Om man tror att bara det ekonomiska systemet kommer braka ihop.

Exdiaq
2012-11-05, 12:19
Beror på hur pessimistisk man är till samhällets förmåga att hålla ihop när det brakar ihop på riktigt.
Så kan det vara allt från vanligt pensionssparande i fonder till att köpa en gård på landet där man kan vara självförsörjande på allt.
Och varianter däremellan med att köpa fysiskt guld etc. Om man tror att bara det ekonomiska systemet kommer braka ihop.

Silvermynt är att föredra imho om man tror att allt ska braka ihop. Lättare att betala med vid vardagstransaktioner än med guld. Går att köpa moms-fritt från Estland dessutom.

The_RobRoy
2012-11-05, 12:24
Jag börjar starkt ogilla Svd. Det har vart en enormt låg nivå alltför länge nu som mer börjar likna Aftonbladet. Sådana här artiklar fanns även under våra morföräldrars tid och under våra föräldrars tid. Men då var det inte tal om arbetslöshet eller pensionskris utan om krig och svält. Inte för att det har med saken att göra men mer att allt kommer lösa sig

Om facken håller sig ur pensionsfrågan kanske vi i vår iphone-generation en dag får pension, men där sker det numera ett paradigmskifte så det kommer lösa sig

Du borde byta bild till en struts istället..

;)

Loke
2012-11-05, 14:16
Som 89a blir man ju mörkrädd av allt det här. Vad kan man bäst göra för att försäkra sig om att man inte får bo på gatan när man gått i pension? Jobba röven av sig och stoppa pengar i madrassen?

Skaffa en bra utbildning som gör att du inte behöver sluta jobba för att du slitit ut kroppen. Undvik alltså att gå i pension så länge som möjligt. Med en bra utbildning kommer din lön förhoppningsvis öka kontinuerligt under dit yrkesverksamma liv, så att de sista 10 åren innan pension kommer vara de överlägset mest inkomstbringande. DÅ kan du spara ifall samhällsläget skulle göra det befoga.

Asdf
2012-11-05, 14:38
Du borde byta bild till en struts istället..

;)

Bah! ;)

Zoidy
2012-11-05, 15:21
Ja, för alla vet ju att det bästa sättet att komma ur en hög arbetslöshet är att utbilda fler personer och därmed utöka efterfrågan på arbetsplatser med ett fortsatt dåligt utbud. Så länge du inte menar att man borde utbilda sig till något yrke där det råder brist på arbetskraft. Lust att berätta vilka yrken?

Du har en extremt märklig inställning till utbildning. Du tror att det är lika svårt att jobb alldeles oavsett vad du är kvalificerad att göra? SJÄLVKLART finns det yrken du kan utbilda dig till där du får jobb efter du är klar. Finns bland annat flera sorter av ingenjörer där det råder i brist i nuläget. Förstår inte för mitt liv vart du fått idén att du är screwed alldeles oavsett vad du är kvalificerad att göra? Du trodde inte det fanns jobb att få inom någonting?

Som någon nämnde, lärare är knappast någon investering och jag tycker det är otroligt synd om de lärare som är passionerade som får sån pisslön. Inte alla kan bli läkare, vad ska dom göra? Vanliga icke-akademiska jobb så som ICA etc finns ju inte på din karta för det skulle ju de polska bärplockarna ta. Arbetsmarknaden börjar bli mätt, det kommer bli färre och färre platser då allt fler företag strävar efter att bli mer och mer kostnadseffektiva. I USA har småföretagare problem att anställa pga att alla regleringar gynnar endast arbetstagaren, kombinera detta med ett land som är förälskat i stämningar så har du en jävla soppa.

Jag tycker nog lärarnas lön är rätt ok iofs. Förväntar ni er att få 40k i ingångslön eller vad är det frågan om? 25k ingångslön är väl knappast så dåligt som ni försöker få det att låta som. Definitivt inte så dåligt att det förtjänar så mycket gnäll som det får i media iaf.

Nej jag uppmanar inte alla att utbilda sig till konstnärer på konsthögskolan. Behöver jag ens påpeka det?

Det är faktiskt ganska sjukt hur ofta folk väljer utbildningar det inte finns jobb inom. Har ingen aning om hur man tänker när man väljer utbildning utan att titta överhuvudtaget på jobbmöjligheter när man är färdig...

Crippa90
2012-11-05, 16:04
Utbildar mig till högskoleingenjör inom data/el och funderar även på att ta en master på en gång. Bred utbildning och möjligheter finns. Helt okej på engelska är jag också så skulle kunna dra utomlands.

Är inte särskilt orolig. ;)

Du tappar ett antal år i arbete(om vi gör det något artificiella antagandet att du har jobb hela tiden) och vissa tar CSN-lån ---> du måste ha högre lön för att kompensera. Vissa gymnasieyrken eller farligare/obekväma jobb ger också klirr i kassan, så...

Sedan så är det medellönen, det betyder inte att en nybakad börjar på den lönen automatiskt.

För övrigt så är jag född -81.

Att man inte tjänar bra som lärare är nog alla med på, men en minskad vinst är ingen samma sak som en förlust/gå back.

stolpskott
2012-11-05, 16:17
Grejen med lärarlönen är väl att den kräver flera år eftergymnasial utbildning, samt en sjuk massa obetald arbetstid på kvällar och helger (rättning av läxor etc.) och i förhållande till det ger en låg lön? Särskilt nu efter att den nya skollagen börjat gälla har de ju sjukt mycket att göra och varken pengar eller tacksamhet från samhället att visa upp för slitet.

Amfksp
2012-11-05, 16:19
Grejen med lärarlönen är väl att den kräver flera år eftergymnasial utbildning, samt en sjuk massa obetald arbetstid på kvällar och helger (rättning av läxor etc.) och i förhållande till det ger en låg lön? Särskilt nu efter att den nya skollagen börjat gälla har de ju sjukt mycket att göra och varken pengar eller tacksamhet från samhället att visa upp för slitet.

Nej, du har arbetstid att rätta prov och läxor.
Men ja, sett till tid för utbildning ger den låg lön per studerat år. Å andra sidan är takten extremt slapp så du kan lätt jobba extra under studietiden. Det är inte 4.5 år 40 timmar i veckan precis.

Mrs Robinson
2012-11-05, 16:31
Men ja, sett till tid för utbildning ger den låg lön per studerat år.
Frågan är om det är lönen eller utbildningen det är fel på. Jag har inte fattat varför lärare läser så mycket. Vissa läser ju lika mycket/mer än de som läser teknisk fysik. Och inte fan märkte man någon vidare skillnad mellan dessa lärare och obehöriga lärare i grundskolan. När man väl börjar på gymnasiet blir man snabbt bättre än ämneslärarna inom ämnen som matte, fysik och programmering, så inte går mycket av dessa utbildningsår till ämneskunskaper.

Amfksp
2012-11-05, 16:39
Både och enligt mig. Ingångslönen ligger runt 22 000, vilket jag anser vara ok om man optade utb ner till 3 år, vilket jag anser gå utmärkt. Dock så är lönestegen riktigt jävla kass och karriärmöjligheten i princip obefintlig. 25 000 efter 4.5 års studier och 10 års arbete är lågt anser jag. Björklund och dock kommit med förslag som gör att man kan göra karriär och på så sätt öka sin lön rejält som lärare om man vill. Bästa förslaget på länge anser jag.

The_RobRoy
2012-11-05, 16:47
Frågan är om det är lönen eller utbildningen det är fel på. Jag har inte fattat varför lärare läser så mycket. Vissa läser ju lika mycket/mer än de som läser teknisk fysik. Och inte fan märkte man någon vidare skillnad mellan dessa lärare och obehöriga lärare i grundskolan. När man väl börjar på gymnasiet blir man snabbt bättre än ämneslärarna inom ämnen som matte, fysik och programmering, så inte går mycket av dessa utbildningsår till ämneskunskaper.

Vill minnas att mattelärarna i Linköping läste ett par avancerade mattekurser tillsammans med oss på teknisk fysik. Men de hade även någon bevis-del på sina tentor och fick fler poäng för sina kurser än oss.

timoat
2012-11-05, 17:03
Folk får skapa sina egna jobb istället för att lägga ansvaret på samhället. Ingen är skyldig någon ett jobb.

stridis
2012-11-05, 17:21
Vill minnas att mattelärarna i Linköping läste ett par avancerade mattekurser tillsammans med oss på teknisk fysik. Men de hade även någon bevis-del på sina tentor och fick fler poäng för sina kurser än oss.

Läst några mattekurser med lärare. De som gick de kurserna var katastrofalt dåliga i abstrakt tänkande, vilket är essentiellt i matematik. Eller nja, i en kurs så var det några äldre mattelärare som presterade bra.

Frågan är om det är lönen eller utbildningen det är fel på. Jag har inte fattat varför lärare läser så mycket. Vissa läser ju lika mycket/mer än de som läser teknisk fysik. Och inte fan märkte man någon vidare skillnad mellan dessa lärare och obehöriga lärare i grundskolan. När man väl börjar på gymnasiet blir man snabbt bättre än ämneslärarna inom ämnen som matte, fysik och programmering, så inte går mycket av dessa utbildningsår till ämneskunskaper.

Det är inte de begåvade som brukar bli lärare, så det är mest det gamla gardet som håller kvalitet, och många av dem är ju gamla och trötta.:(

stridis
2012-11-05, 17:45
Att man inte tjänar bra som lärare är nog alla med på, men en minskad vinst är ingen samma sak som en förlust/gå back.

Du börjar ju med att gå back i och med att du tar lån (om man nu gör det).:smash:

Mrs Robinson
2012-11-05, 17:52
Vill minnas att mattelärarna i Linköping läste ett par avancerade mattekurser tillsammans med oss på teknisk fysik. Men de hade även någon bevis-del på sina tentor och fick fler poäng för sina kurser än oss.Känns ju onödigt när de ändå inte kommer använda sig av det och sen glömma bort det efter något år. Fast det beror på vad du menar med "avancerade kurser".

Det är inte de begåvade som brukar bli lärare, så det är mest det gamla gardet som håller kvalitet, och många av dem är ju gamla och trötta.:(
Från vad jag har hört är dagens nyexaminerade lärare "speciella". Kanske det är vad vi/jag brukade kalla för "esteter" som gick och blev lärare.

stolpskott
2012-11-05, 17:53
Nej, du har arbetstid att rätta prov och läxor.
Men ja, sett till tid för utbildning ger den låg lön per studerat år. Å andra sidan är takten extremt slapp så du kan lätt jobba extra under studietiden. Det är inte 4.5 år 40 timmar i veckan precis.

Hittills har jag inte träffat en enda lärare (förutom låg- och mellanstadielärare) som har hunnit med allt på angiven arbetstid. Om en lärare sköter sitt arbete väl kan man vara rätt säker på att denne lägger ner mycket egen tid på jobb-relaterade grejer. Å andra sidan har de mer semestertid än något annat service-yrke så plus minus noll antar jag.

Sen måste man återigen göra skillnad på lärare och lärare. Om du ska bli gymnasielärare behöver du ha en fil. kand. i ett av dina ämnen (om jag minns rätt), och även om det inte är en ingenjörsutbildning så är det inte slappt (kan iofs variera från institution till institution, talar av egen erfarenhet).

Amfksp
2012-11-05, 17:57
Hittills har jag inte träffat en enda lärare (förutom låg- och mellanstadielärare) som har hunnit med allt på angiven arbetstid. Om en lärare sköter sitt arbete väl kan man vara rätt säker på att denne lägger ner mycket egen tid på jobb-relaterade grejer. Å andra sidan har de mer semestertid än något annat service-yrke så plus minus noll antar jag.

Sen måste man återigen göra skillnad på lärare och lärare. Om du ska bli gymnasielärare behöver du ha en fil. kand. i ett av dina ämnen (om jag minns rätt), och även om det inte är en ingenjörsutbildning så är det inte slappt (kan iofs variera från institution till institution, talar av egen erfarenhet).

Jag talar också av egen erfarenhet(som fd historielärar-student) och det var inga 40-timmarveckor precis.

Givetvis kan du jobba massa obetald övertid om du vill, men det är frivilligt. Det finns tid för rättning inlagd i ditt schema.

stolpskott
2012-11-05, 18:03
Jag talar också av egen erfarenhet(som fd historielärar-student) och det var inga 40-timmarveckor precis.

Givetvis kan du jobba massa obetald övertid om du vill, men det är frivilligt. Det finns tid för rättning inlagd i ditt schema.

Historie-lärare på vilken nivå?

Amfksp
2012-11-05, 18:15
historie-lärare på vilken nivå?

åk 7-9. Utb blir inte svårare för att du läser till gymnasielärare, dock blir den ca ett år längre

stolpskott
2012-11-05, 18:25
åk 7-9. Utb blir inte svårare för att du läser till gymnasielärare, dock blir den ca ett år längre

Om jag inte fått det helt om bakfoten så måste en blivande gymnasielärare läsa in en kandidatexamen i ett av sina ämnen. Skulle säga att det är svårare än utbildning för högstadienivå.
Men jag har ingen erfarenhet av lärarhögskolan, så vem är jag att jämföra? :)

stevebc
2012-11-05, 18:32
Mycket bra artikel! Jag förstår inte hur någon i min ålder (20) vågar lita på att få en trygg anställning de kommande årenPlugga till civilingenjör i väg- och vattenbyggnad? Det fullkomligt dryllar med utbildningar som ger > 95% chans för anställning direkt efter examen, men alltför få hoppar på dom. Varför, när man kan få en utbildning i världsklass helt gratis? Vill man utveckla appar eller jobba som dietist istället? Då är det klart att det bli svårare att få jobb då efterfrågan är så godtycklig.

För övrigt måste Sverige vara ett av dom bästa länderna i världen just nu att vara student/nyexad i, eller öht anställd. Det går inte att jämföra öht med exempelvis Spanien.

grondahl
2012-11-05, 18:33
åk 7-9. Utb blir inte svårare för att du läser till gymnasielärare, dock blir den ca ett år längre

Beror säkert på vart man är. I Umeå läste 7-9 majoriteten av sina ämnen på lärarhög och "fördjupningskurser" på vanliga universitetet (A-kurser), gymnasielärarna läste alla sina ämneskurser (80 eller 60 gamla hp) som vanliga kurser. Lite skillnad på att sluta med A eller C/D-kurser. Men de har väl gjort om utbildningen ett par gånger sen början av 00-talet.

stevebc
2012-11-05, 18:38
Orka gnälla på systemet. Folk är ju idioter, det är ju därför det blir cykler. Överbelånar, köper övervärderade fastigheter genom att acceptera astronomiska priser. Utbildar sig till struntsaker eller försummar att skaffa sig efterfrågad spetskompetens. Gnäller på att jobb flyttas utomlands när folk i fattigare länder tacksamt tar emot samma arbetsuppgifter för en tiondel av lönen.

De senaste årtiondens gratis räkmacka är över. Nu ska för första gången rikedom och välfärd spridas även till länder utanför västvärlden/Japan/Sydkorea, tack och lov. Deal with it.

hurril
2012-11-05, 18:40
Bourgeoisie five!

Mrs Robinson
2012-11-05, 18:47
Orka gnälla på systemet. Folk är ju idioter, det är ju därför det blir cykler. Överbelånar, köper övervärderade fastigheter genom att acceptera astronomiska priser. Utbildar sig till struntsaker eller försummar att skaffa sig efterfrågad spetskompetens. Gnäller på att jobb flyttas utomlands när folk i fattigare länder tacksamt tar emot samma arbetsuppgifter för en tiondel av lönen.

De senaste årtiondens gratis räkmacka är över. Nu ska för första gången rikedom och välfärd spridas även till länder utanför västvärlden/Japan/Sydkorea, tack och lov. Deal with it.
Kanske det är räkmackan som gjort att man lätt blir grinig när det visar sig att pappas guldkort är spärrat?

Crippa90
2012-11-05, 19:47
Frågan är om det är lönen eller utbildningen det är fel på. Jag har inte fattat varför lärare läser så mycket. Vissa läser ju lika mycket/mer än de som läser teknisk fysik. Och inte fan märkte man någon vidare skillnad mellan dessa lärare och obehöriga lärare i grundskolan. När man väl börjar på gymnasiet blir man snabbt bättre än ämneslärarna inom ämnen som matte, fysik och programmering, så inte går mycket av dessa utbildningsår till ämneskunskaper.

Vill minnas att mattelärarna i Linköping läste ett par avancerade mattekurser tillsammans med oss på teknisk fysik. Men de hade även någon bevis-del på sina tentor och fick fler poäng för sina kurser än oss.

Om jag har förstått det rätt för gymnasielärare så väljer man två ämnen som man läser ett år vardera om. För en mattelärare är det ett alltså års matematiska studier som behövs, och lärarna läser samma mattekurser som civilingenjörer och matematiker i Linköping (iaf gällde det för de kurser jag läste). :)

Kritiken mot lärarutbildningen gäller mer angående de 3 resterande åren av utbildningen.


Du börjar ju med att gå back i och med att du tar lån (om man nu gör det).:smash:

Lån i sig är ingen kostnad. ;)

grondahl
2012-11-05, 20:03
Det var bättre förr, när det fanns adjunkter överallt. Lärarhögskolorna verkar mest ha bidragit till att proletarisera yrket.

mikaelj
2012-11-05, 20:11
Heja Steve! Håller med om allting.

Skaffa en civilingenjörsutbildning och se till att faktiskt /lära/ dig något, kanske till skillnad från dina kurskompisar, så har du garanterat jobb. Det kräver en ordentlig insats och det är där många ger upp. Man kan inte förvänta sig att få allt gratis!
Postat via en mobil enhet

petersson
2012-11-05, 20:19
Om jag har förstått det rätt för gymnasielärare så väljer man två ämnen som man läser ett år vardera om. För en mattelärare är det ett alltså års matematiska studier som behövs, och lärarna läser samma mattekurser som civilingenjörer och matematiker i Linköping (iaf gällde det för de kurser jag läste). :)

Kritiken mot lärarutbildningen gäller mer angående de 3 resterande åren av utbildningen.




Lån i sig är ingen kostnad. ;)

Det är 90hp per ämne (alltså tre terminer) samt ett examensarbete på 30hp eller två arbeten på 15hp/arbete som gäller för ämneslärare.

Ignatius72
2012-11-05, 21:14
Hittills har jag inte träffat en enda lärare (förutom låg- och mellanstadielärare) som har hunnit med allt på angiven arbetstid. .

Med 20 lektioner i veckan så vill jag påstå att man är sjukt ineffektiv om man inte får in det på sina 45 arbetstimmar. Man får lätt känslan att lärare tror att all tid hemma är nån slags övertid även om det är glest på skolorna efter 3 och tomt innan 8.

agazza
2012-11-05, 21:45
Jag passar på att bygga upp ett kapital och alltid åtminstone ha högre avkastning på mina sparpengar än inflationen, samtidigt som jag letar efter många olika rullande inkomstkällor av olika slag, även utan fast jobb ska jag klara mig. För övrigt planerar jag långt fram hur jag ska minimera mina framtida kostnader.

Rejält isolerat hus, billig uppvärmning, solpaneler osv.

resten av er är så kallat, fucked, hjärndöda ungdomar och skenande skuldberg, får hoppas man får stå på sidan om åtminstone.

Zoidy
2012-11-06, 20:48
Plugga till civilingenjör i väg- och vattenbyggnad? Det fullkomligt dryllar med utbildningar som ger > 95% chans för anställning direkt efter examen, men alltför få hoppar på dom. Varför, när man kan få en utbildning i världsklass helt gratis? Vill man utveckla appar eller jobba som dietist istället? Då är det klart att det bli svårare att få jobb då efterfrågan är så godtycklig.

För övrigt måste Sverige vara ett av dom bästa länderna i världen just nu att vara student/nyexad i, eller öht anställd. Det går inte att jämföra öht med exempelvis Spanien.

+1. Tycker det verkar som de flesta formerna av ingenjör har relativt lätt att få jobb efter. Med några fåtal undantag. Plus att mycket av det man läser är intressant dessutom. Win-win :)

Zoidy
2012-11-06, 20:51
Har hört att logistik ska vara rätt lätt att få jobb inom också om man hellre utbildar sig till ekonom än ingenjör.

PixelMiner
2012-11-07, 00:23
Har hört att logistik ska vara rätt lätt att få jobb inom också om man hellre utbildar sig till ekonom än ingenjör.

Min mor brukar säga att: "Ju närmre pengarna man sitter i en organisation, desto högre lön."

Och när man tänker på det så stämmer det ganska bra, inom varje kategori vill säga. Programmerare inom teknik tjänar sämre än programmerare som jobbar med affärssystem. Ekonomer inom vård och omsorg tjänar sämre än ekonomer på banken. Till och med inom vissa företag gäller sanningen då sekreteraren på ekonomiavdelningen har bättre lön än sekreteraren på kontorsavdelningen (trots att inget egentligen skiljer deras arbetsuppgifter.)

Sniggel
2012-11-07, 08:59
Orka gnälla på systemet. Folk är ju idioter, det är ju därför det blir cykler. Överbelånar, köper övervärderade fastigheter genom att acceptera astronomiska priser. Utbildar sig till struntsaker eller försummar att skaffa sig efterfrågad spetskompetens. Gnäller på att jobb flyttas utomlands när folk i fattigare länder tacksamt tar emot samma arbetsuppgifter för en tiondel av lönen.

De senaste årtiondens gratis räkmacka är över. Nu ska för första gången rikedom och välfärd spridas även till länder utanför västvärlden/Japan/Sydkorea, tack och lov. Deal with it.

:bow:

Zoidy
2012-11-07, 22:41
Min mor brukar säga att: "Ju närmre pengarna man sitter i en organisation, desto högre lön."

Och när man tänker på det så stämmer det ganska bra, inom varje kategori vill säga. Programmerare inom teknik tjänar sämre än programmerare som jobbar med affärssystem. Ekonomer inom vård och omsorg tjänar sämre än ekonomer på banken. Till och med inom vissa företag gäller sanningen då sekreteraren på ekonomiavdelningen har bättre lön än sekreteraren på kontorsavdelningen (trots att inget egentligen skiljer deras arbetsuppgifter.)

Det stämmer mycket bra det ja. Det finns enormt mycket pengar inom ekonomi rent generellt. Anledningen att jag nämnde just logistik var dock för att jag har hört att det är mer ont om folk i det området än i de övriga när det gäller ekonomi. Så det kommer nog vara ganska lätt att få jobb om det är det man satsar på skulle jag tro.

grondahl
2012-11-07, 22:49
Det stämmer mycket bra det ja. Det finns enormt mycket pengar inom ekonomi rent generellt. Anledningen att jag nämnde just logistik var dock för att jag har hört att det är mer ont om folk i det området än i de övriga när det gäller ekonomi. Så det kommer nog vara ganska lätt att få jobb om det är det man satsar på skulle jag tro.

Logistik ligger ju lite mitt emellan teknologerna och de rena ekonomerna. KTH har ju ex diverse kurser i Supply Chain Management och ett magisterprogram i logistik.

strikt
2012-11-08, 22:23
http://www.di.se/artiklar/2012/11/8/riksbankshojdaren-svenskarnas-boskulder-pa-kritisk-niva/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15745943.ab

http://www.di.se/artiklar/2012/11/8/stefan-ingves-raknar-inte-med-ras/

Trouble
2012-11-08, 22:31
Bli läkare -> ha en fallenhet för språk -> set for life -> profit -> problem?

Asdf
2012-11-09, 11:13
http://www.di.se/artiklar/2012/11/8/riksbankshojdaren-svenskarnas-boskulder-pa-kritisk-niva/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15745943.ab

http://www.di.se/artiklar/2012/11/8/stefan-ingves-raknar-inte-med-ras/

En riktigt svår fråga. Med facit på hand är det lätt att inse att tvångsamorteringar skulle införts redan för 10-15 år sedan. Idag vet jag inte om det är en bra idé - såvida man inte vill släcka eld med bensin :/

Rikard Jansson
2012-11-09, 11:37
<- fick nyss jobb, igen

Minimjölk
2012-11-09, 11:38
Självklart finns det br aoch dåliga tider at tsom ung komma ut i arbetslivet men jag upplever det som att många nykläckta studenter idag antingen har för hög tro på sin egen kompetens och därmed för höga krav och löneanspråk vid en eventuell anställning. jag skall inte säga att det var bättre för men just det där att ta några tuffa år och jobba sig upp karriärmässigt och ekonomiskt verkar inte vara lika populärt idag.

Å andra sidan så kan man idag klara sig väldigt bra på väldigt lite pengar. Mat, boende och internet är fortfarande väldigt billigt om man vill. Visst är det ett problem att unga inte kommer ut på arbetsmarknaden men då det även går väldigt mycket folk med rätt kompetens och bakgrund som dessutom i många fall kan tänka sig att jobba för ungefär samma pengar är valet från arbetsgivaren ofta ganska enkelt. (Om övriga aspekter är likvärdiga).

På min arbetsplats har de unga som anställts varit väldigt kompetenta och framåt och kommer säkerligen göra en bra karriär men de har också en hyffsad förankring till verkligheten och inser vilken mängd jobb som oftast krävs för att jobba sig uppåt.


Är du duktig och framåt och verkligen vill jobba har jag mycket svårt att se att det inte finns jobb. Däremot kanske det inte är på det företaget du tänkt dig eller i just den befattningen men att komma in med en fot någonstans är en bra början.

Minimjölk
2012-11-09, 12:02
En liten anekdot nu från min sida Jag och en klasskamrat hade lite olika ambition när vi gick i skolan. Vi hade/har ungeräfr samma talang men när jag valde att plugga och extrajobba på helgerna spenderade min kompis mer tid med vänner och festande. Givetvis har jag också haft min beskärda del av detta men för mig har det alltid varit viktigt att vara föberedd och prestera. Tiden gick, jag pluggade vidare medan min kompis valde en enklare väg med enkalre gymnasie och sedan lite strökurser och sedan fick han jobb. Flyttade till en hyresrätt och spenderade mer elelr mindre alla sina pengar på nöjen. Jag själv som pluggade hade mycket mindre pengar at tröra mig med. När jag sedan började jobba gick jag in på en tjänst som jag inte tänkt mig och med mindre lön än min då förslappade kompis. Jag sparade ihop mina löneer för att köpa in mig på bostadsmarknaden och lade upp en plan för att få bra ekonomi på sikt.

Under årens lopp har jag jobbat periodvis väldigt hårt medan min kompis mer tar jobbet som det kommer, han är mer eller mindre kvar på samma arbetsuppgifter och har mer fritid. jag har jobbat på och "gjort karriär" vilket lett till mycket arbete och ansvar, resor med jobbet etc etc och ett jobb som jag aldrig är helt ledig ifrån.

Min kompis har levt livet medan jag tänkt mer på framtiden och varit något restriktiv vad det gäller slösande.

Nyligen beklagade sig min vän på at tdet var så orättvist att jag tjänar mer pengar och att jag har råd att köpa ny bil när han står med sin gamla...

Orättvist? Han är en mycket trevlig och bra människa men han har under 20 år tagit det mycket lugnare än han behövt och när jag suttit med tentaångest eller jobbat med kritiska saker inom mitt arbete har han festat, rest eller sjukat sig för att han var bakis.


Man skapar sin egen lycka och min situation och andra har sällan kommit gratis. Jag är glad att jag utrustade mig själv med en plan och en vilja att klara ta mig framåt men det har inte alltid varit lätt. jag skulle också vilja tagit det lugnt i perioder men jag har värderat en trygg och roligare framtid högre.

Vi göra alla våra egna livsval som kommer påverka vår framtid. Ibland faller de inte ut som man vill men då gäller det att tänka om eller finna sig i sin nyvunna situation.

Min poäng med storyn om det inte framgått är att många som beklagar sig på det ena och andra har inte gjort vad de kunnat för att förbättra sin egen sits och framför allt har de valt en enklare väg och när de sedan befinner sig i resans ände så vill de inte kännas vid hur de kunnat göra saken annorlunda utan då skyller de istället på externa konsekvenser.

The_RobRoy
2012-11-09, 13:50
Bra skrivet Minimjölk, jag är själv någonstans 2/3 delar på din resa, alltid satt upp höga mål och jobbat hårt. Nu är min lillebror 7 år yngre och är inne på din väns spår. Försöker få honom att inse redan nu vart det leder..

Minimjölk
2012-11-09, 14:20
Yes, det är mycket vanligt förekommande att storasyskon är mer planerande och jobbar hårdare för att lyckas medan småsyskon har en mer avslappnad attityd til livet. Min lillebror är likadan. Han gick igenom skolan galant med toppbetyg men så fort han kom upp på högskolan fick han andra intressen, hoppade av bröt kontakten med sina vänner och jobabr ideg på ett jobb han hatar, har inga pengar och ett rätt troftigt liv. Han hatar sitt livsval men gör enligt mig ingenting för at tta sig ur det utan väljer iställe tatt se sig som ett offer...


Det finns inget rätt eller fel utan de olika livsstilarna ger olika fördelar men jag snedar ut när de som glidit genom livet klagar när de inte längre ligger på samma nivå som de som faktiskt gjort uppoffringar och kämpat för att nå dit. Trägen vinner eller nått. Både inom ekonomi och krooppsbyggning. Sedan finns det ju alltid de som aldrig behöver kämpa utan hittar saker som faller för dem naturligt. Det gäller att hitta sina områden och lära sig briljera där. Alternativt kämpa järnet inom ett område där man har ett intresse även om man inte från start är världsmästare. Plöjer man ner tillräckligt mycket energi och tid blir du troligtvis ändå rätt hyffsad på det.